1. Ontzet Notitie

Sticky EMG Studies: spiergroepen vs oefeningen

Topic in 'Oefeningen' gestart door Big-T, 24 aug 2006.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

  1. The General

    The General Cool Novice +15 jaar member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Betekend dit dat je beter korter uit moet stoten ipv langer, om de intensiteit te verhogen?
     
  2. Alfadhir heitir

    Alfadhir heitir Senior Moderator Super Mod +15 jaar member

    Berichten:
    20.774
    Leuk Bevonden:
    1.691
    Karma:
    4.480.321
    Bankdrukken is een compoundoefening, maw juist gericht op zoveel mogenlijk spiergroepen.

    Als je je pecs meer wilt isoleren kan je imo beter voor een andere oefening kiezen
     
  3. iron erik

    iron erik Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    579
    Leuk Bevonden:
    3
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    ben benieuwd of the general na die tijd nog ziet dat hij een antwoord krijgt:D
     
  4. baajes

    baajes Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    533
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    zalig hoor, gaat zeker van pas kome.

    thx voor de info.
     
  5. Guido 1987

    Guido 1987 Advanced Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    1.052
    Leuk Bevonden:
    17
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
  6. LordMike

    LordMike Dutch Bodybuilder Elite Member +10 jaar member

    Berichten:
    720
    Leuk Bevonden:
    3
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Lengte:
    1m83
    Massa:
    65kg
    Vetpercentage:
    4%
    Hij heeft er waarschijnlijk niet zoveel meer aan, maar iemand anders met dezelfde vraag word zo wel geholpen.
     
  7. MegaManX

    MegaManX Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Waarom zou je de spanning eraf halen?
     
  8. HyperTesia

    HyperTesia Cool Novice +10 jaar member

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Zeer nuttig, zal het bij m'n volgende schema zeker gebruiken ;)
     
  9. Big-T

    Big-T Administrator Founder - R.I.P. Admin Topic Starter

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.225
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    De vraag is eerder: waarom zou je de spanning erop laten? Ik zie elke rep als een aparte inspanning, waarbij je tussen de reps jezelf de mogelijkheid geeft om even 'op te laden'. Als die oplaadtijd wegvalt door een statische spanning op de spier te houden, dan verminder je de energie die je kan gebruiken om de positieve/negatieve reps te doen. Studies wijzen toch vooral uit dat het meest efficiënte moment dat van de beweging is, niet dat van de statische spanning.

    Toch kan het wel eens een leuke afwisseling zijn om continu spanning op de spier te laten, het zijn gewoon factoren die je sets zwaarder maken en waar je mee kan experimenteren.
     
  10. DutchVince

    DutchVince Ripped Bodybuilder Elite Member +10 jaar member

    Berichten:
    3.188
    Leuk Bevonden:
    8
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    je bedoel toch: Rest-pause methode waarbij je na iedere rep de spier volledig ontspant?
     
  11. rnbflavour

    rnbflavour Ripped Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    4.483
    Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Rest-pauze is iets heel anders.

    Hier gaat het bijvoorbeeld om de barbell curl waarbij je heel even je armen volledig laat hangen en dan de volgende rep doen.

    Rest pauze zou zijn dat je voor een langere periode de bar helemaal los laat.

    Ander voorbeeld om nog duidelijker te maken.
    Bij de squat kun je helemaal jebenen strekken dan is de spanning zoveel mogelijk van de spier en doe je dus wat BIG-T zegt.

    Je kunt ook de bar voor een aantal seconden helemaal terug in het rek leggen en dan doe je dus Rest-pauze.
     
  12. MegaManX

    MegaManX Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Maar je wilt je spier toch volledig uitputten?

    Bij veel oefeningen blijft de spanning op de spier er gewoon op staan. Daar kan je niks aan veranderen. Hoe wou je spanning van je schouders halen bij een Dumbbell Press bijv.? De dumbbells mischien op je schouders laten rusten. Ik zie daar niet het nut van in maar goed. ;)

    Ik wil niet gelijk hebben, ik wil gewoon duidelijke onderbouwing zodat ik overtuigd ben. :) No offence, Big T.
     
  13. DutchVince

    DutchVince Ripped Bodybuilder Elite Member +10 jaar member

    Berichten:
    3.188
    Leuk Bevonden:
    8
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    je hebt gelijk, ik heb inmiddels de juiste term gevonden:

    PITT training http://forum.dutchbodybuilding.com/f128/pitt-force-89550/ met dank aan 3XL
     
  14. DutchVince

    DutchVince Ripped Bodybuilder Elite Member +10 jaar member

    Berichten:
    3.188
    Leuk Bevonden:
    8
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Je wilt de spier niet maximaal uitputten, maar juist maximale microtrauma bezorgen. En dat is heel wat anders.
    Zo kun je bv het centraal zenuwstelsel (of liever de zenuwen die de spier innerveren) uitputten, zonder maximale microtrauma aan te richten, maar daar schiet je niet veel mee op.
     
  15. Big-T

    Big-T Administrator Founder - R.I.P. Admin Topic Starter

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.225
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    Ik vind dat altijd zo'n foute uitdrukking. Het doel is niet om uit te putten, maar om alle reps behoorlijk uit te voeren aan een hoge intensiteit. Gezien die statische spanning niet veel uithaalt kan je dus beter focussen op de beweging zelf.
     
  16. MegaManX

    MegaManX Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Maar je ontwijkt mijn voorbeeld van de shoulder dumbbell press.
     
  17. Alfadhir heitir

    Alfadhir heitir Senior Moderator Super Mod +15 jaar member

    Berichten:
    20.774
    Leuk Bevonden:
    1.691
    Karma:
    4.480.321
    Zal afhangen van de manier waarop je de dumbbellpress uitvoert. Ook dumbbellpresses zijn bovenin te locken
     
  18. broek

    broek Novice +10 jaar member

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    wat sijn reps en sets
     
  19. DutchVince

    DutchVince Ripped Bodybuilder Elite Member +10 jaar member

    Berichten:
    3.188
    Leuk Bevonden:
    8
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    lolbroek
     
  20. Aleeex

    Aleeex Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    346
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Prachtig !
    - Alex
     

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie