Fitness Seller

Sticky EMG Studies: spiergroepen vs oefeningen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Conclusie is dat bij vlakke presses, de pecs, naarmate je verder uitdrukt, minder te doen heeft en het accent verschuift naar schouders.

Betekend dit dat je beter korter uit moet stoten ipv langer, om de intensiteit te verhogen?
 
Bankdrukken is een compoundoefening, maw juist gericht op zoveel mogenlijk spiergroepen.

Als je je pecs meer wilt isoleren kan je imo beter voor een andere oefening kiezen
 
ben benieuwd of the general na die tijd nog ziet dat hij een antwoord krijgt:D
 
zalig hoor, gaat zeker van pas kome.

thx voor de info.
 
ben benieuwd of the general na die tijd nog ziet dat hij een antwoord krijgt:D

Hij heeft er waarschijnlijk niet zoveel meer aan, maar iemand anders met dezelfde vraag word zo wel geholpen.
 
Constante spanning op spier is overschat, gaat vooral om de beweging zelf en de intensiteit die daarmee gepaard gaat. Je hebt het hier overigens over het negatieve deel van de rep en dan nog enkel over het laatste stukje. Ik geloof verder dat het totaal ontspannen van de spier na elke rep juist belangrijk is om de volgende rep goed te kunnen uitvoeren, als er spanning blijft dan heb je geen optimale ontspanning gehad.

Waarom zou je de spanning eraf halen?
 
Zeer nuttig, zal het bij m'n volgende schema zeker gebruiken ;)
 
Waarom zou je de spanning eraf halen?
De vraag is eerder: waarom zou je de spanning erop laten? Ik zie elke rep als een aparte inspanning, waarbij je tussen de reps jezelf de mogelijkheid geeft om even 'op te laden'. Als die oplaadtijd wegvalt door een statische spanning op de spier te houden, dan verminder je de energie die je kan gebruiken om de positieve/negatieve reps te doen. Studies wijzen toch vooral uit dat het meest efficiënte moment dat van de beweging is, niet dat van de statische spanning.

Toch kan het wel eens een leuke afwisseling zijn om continu spanning op de spier te laten, het zijn gewoon factoren die je sets zwaarder maken en waar je mee kan experimenteren.
 
je bedoel toch: Rest-pause methode waarbij je na iedere rep de spier volledig ontspant?
 
je bedoel toch: Rest-pause methode waarbij je na iedere rep de spier volledig ontspant?

Rest-pauze is iets heel anders.

Hier gaat het bijvoorbeeld om de barbell curl waarbij je heel even je armen volledig laat hangen en dan de volgende rep doen.

Rest pauze zou zijn dat je voor een langere periode de bar helemaal los laat.

Ander voorbeeld om nog duidelijker te maken.
Bij de squat kun je helemaal jebenen strekken dan is de spanning zoveel mogelijk van de spier en doe je dus wat BIG-T zegt.

Je kunt ook de bar voor een aantal seconden helemaal terug in het rek leggen en dan doe je dus Rest-pauze.
 
De vraag is eerder: waarom zou je de spanning erop laten? Ik zie elke rep als een aparte inspanning, waarbij je tussen de reps jezelf de mogelijkheid geeft om even 'op te laden'. Als die oplaadtijd wegvalt door een statische spanning op de spier te houden, dan verminder je de energie die je kan gebruiken om de positieve/negatieve reps te doen. Studies wijzen toch vooral uit dat het meest efficiënte moment dat van de beweging is, niet dat van de statische spanning.

Toch kan het wel eens een leuke afwisseling zijn om continu spanning op de spier te laten, het zijn gewoon factoren die je sets zwaarder maken en waar je mee kan experimenteren.

Maar je wilt je spier toch volledig uitputten?

Bij veel oefeningen blijft de spanning op de spier er gewoon op staan. Daar kan je niks aan veranderen. Hoe wou je spanning van je schouders halen bij een Dumbbell Press bijv.? De dumbbells mischien op je schouders laten rusten. Ik zie daar niet het nut van in maar goed. ;)

Ik wil niet gelijk hebben, ik wil gewoon duidelijke onderbouwing zodat ik overtuigd ben. :) No offence, Big T.
 
Rest-pauze is iets heel anders.

Hier gaat het bijvoorbeeld om de barbell curl waarbij je heel even je armen volledig laat hangen en dan de volgende rep doen.

Rest pauze zou zijn dat je voor een langere periode de bar helemaal los laat.

Ander voorbeeld om nog duidelijker te maken.
Bij de squat kun je helemaal jebenen strekken dan is de spanning zoveel mogelijk van de spier en doe je dus wat BIG-T zegt.

Je kunt ook de bar voor een aantal seconden helemaal terug in het rek leggen en dan doe je dus Rest-pauze.

je hebt gelijk, ik heb inmiddels de juiste term gevonden:

PITT training http://forum.dutchbodybuilding.com/f128/pitt-force-89550/ met dank aan 3XL
 
Maar je wilt je spier toch volledig uitputten?

Bij veel oefeningen blijft de spanning op de spier er gewoon op staan. Daar kan je niks aan veranderen. Hoe wou je spanning van je schouders halen bij een Dumbbell Press bijv.? De dumbbells mischien op je schouders laten rusten. Ik zie daar niet het nut van in maar goed. ;)

Ik wil niet gelijk hebben, ik wil gewoon duidelijke onderbouwing zodat ik overtuigd ben. :) No offence, Big T.

Je wilt de spier niet maximaal uitputten, maar juist maximale microtrauma bezorgen. En dat is heel wat anders.
Zo kun je bv het centraal zenuwstelsel (of liever de zenuwen die de spier innerveren) uitputten, zonder maximale microtrauma aan te richten, maar daar schiet je niet veel mee op.
 
Maar je wilt je spier toch volledig uitputten?
Ik vind dat altijd zo'n foute uitdrukking. Het doel is niet om uit te putten, maar om alle reps behoorlijk uit te voeren aan een hoge intensiteit. Gezien die statische spanning niet veel uithaalt kan je dus beter focussen op de beweging zelf.
 
Ik vind dat altijd zo'n foute uitdrukking. Het doel is niet om uit te putten, maar om alle reps behoorlijk uit te voeren aan een hoge intensiteit. Gezien die statische spanning niet veel uithaalt kan je dus beter focussen op de beweging zelf.

Maar je ontwijkt mijn voorbeeld van de shoulder dumbbell press.
 
Zal afhangen van de manier waarop je de dumbbellpress uitvoert. Ook dumbbellpresses zijn bovenin te locken
 
Back
Naar boven