MuscleMeat

Energie behoefte

Bezoekers in dit topic

Ilgina

Cool Novice
Lid geworden
8 jan 2012
Berichten
30
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
71kg
Vetpercentage
18%
Beste leden,

Ik wil graag mijn energie behoefte weten om vervolgens een voedingschema samen te stellen..
Ik heb het topic gelezen over energie behoefte en kwam deze tegen.
88,362 + (gewicht_in_kg X 13,397) + (lengte_in_cm X 4,799) - (leeftijd_in_jaren X 5,677)

dus het wordt dan;

88,362 + (84 X 13,397=1125) + (183 X 4,799=878) - (23 X 5,677=131)= 1872
Dus mijn energie behoefte is 1872 calorieën en dat is als ik niks doe.. Ik train 3 keer per week.
Ik ga ook 4 dagen pweek naar school en 2 dagen werken. Maar hoeveel calorie is dit in totaal dan? Ik werk in een hotel als receptionist..
 
Dat is je BMR, nu nog x de activiteitsfactor.

Weinig of geen training, kantoorwerk -- x 1.2
Lichte training/sport 1-3 dagen per week -- x 1.375
Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week -- x 1.55
Zware training/sport 6-7 dagen per week -- x 1.725
Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc. -- x 1.9
 
Thanks guys, dus ik moet eigenlijk 1872x 1.375 doen.. en thats it? moet er nog extra iets bij voor bv. school of iets dergelijk? of is dit al inclusief?
 
Ja, maar ik zou x 1.4625 nemen, aangezien jij 3 x per week traint, en er zijn 2 activiteitsfactors met 3 dagen per week erin. 1.4625 is het gemiddelde van 1.375 en 1.55

Je hoeft voor school in principe geen extra kcals te nemen, tenzij je gym hebt, dan wel.
Als je geen gym hebt, doe je vrij weinig op school, dus extra kcals is niet nodig.
Als je ver moet fietsen naar school, kan je wel extra kcals nemen.
 
Ok Thanks Dehaantje!! heb jij verschillende eetschema voor de dagen die je train and voor de dagen die je rust? Want ik ga dan elke ochtend whey+oats drinken, maar dan drink ik in de avond nogmaals whey als ik train.. en anders wil ik dat eigenlijk niet om toch wat geld te besparen :))
 
2 verschillende voedingsschema's is wel handig ja. Je verbrand minder op rustdagen, maar ga niet te weinig eten op rustdagen, aangezien je spieren juist groeien in de rust, niet in de sportschool!

Post je hele voedingsschema eens, dan kunnen we je beter helpen.
 
Ok Thanks Dehaantje!! heb jij verschillende eetschema voor de dagen die je train and voor de dagen die je rust? Want ik ga dan elke ochtend whey+oats drinken, maar dan drink ik in de avond nogmaals whey als ik train.. en anders wil ik dat eigenlijk niet om toch wat geld te besparen :))

Dat is vrij gebruikelijk in schema's. op rustdagen eet je dan bijvoorbeeld geen post workout maaltijd en eventueel wat kleinere porties.
Persoonlijk houd ik mijn schema hetzelfde maar pas ik de hoeveelheden aan naar behoefte.
 
Heb je je gewicht berekend op je VVM?
 
Ik zal dan wat minder eten tijdens rustdagen.. Sca01, wat bedoel je met VVM?
 
VVM = Vet Vrije Massa.
Dus je lichaamsgewicht maar dan zonder het gewicht van je vet.

In jou geval als je stats kloppen. 71kg x 0.82=58.22kg


Wat is jou doel? Spiermassa opbouwen of lager in vetpercentage?
 
@dehaantje, hoe zit het dan als ik naar mijn situatie kijk naar de energie behoefte? Ik heb een kantoor baan wat neer komt op 1.2 maar train wel 4-5 dagen per week. Moet ik dan tussen die 2 inzitten en dan kiezen voor de 1.375?
 
@dehaantje, hoe zit het dan als ik naar mijn situatie kijk naar de energie behoefte? Ik heb een kantoor baan wat neer komt op 1.2 maar train wel 4-5 dagen per week. Moet ik dan tussen die 2 inzitten en dan kiezen voor de 1.375?

Dan kies je 1,55 Je sport immers 4 / 5 x per week.
Het is een activiteitenfactor. Eigenlijk een correctiefactor voor alle "beweging" die je op een dag doet. Want het is vrijwel onmogelijk om per dag precies te bepalen / bij te houden hoeveel kcal je verbrand.

De waarde die je zo uitrekend gebruik je als basis voor je voedingsschema. Je zal zelf echter in de praktijk moeten kijken wat je echte onderhoud is en je voeding daaraan aanpassen.
 
Ik weet van mezelf dat ik snel aankom en een lage stofwisseling heb, betekent dan dat ik daardoor dus toch iets lager moet zitten als de 1.55 in dit geval?
 
Ik weet van mezelf dat ik snel aankom en een lage stofwisseling heb, betekent dan dat ik daardoor dus toch iets lager moet zitten als de 1.55 in dit geval?
Als je dat weet, dan kun je dat doen. Het is een richtlijn om te beginnen. Neem het dus ook niet te nauwkeurig.
Je "echte" onderhoud kom je pas achter als je een tijdje een schema volgt en de resultaten op de weegschaal / spiegel / vetmeting volgt. Je schema pas je aan aan wat de weegschaal / spiegel / vetmeting je verteld.
 
Back
Naar boven