XXL Nutrition

enorme spierpijn na been-training

Bezoekers in dit topic

mien

Cool Novice
15 jaar lid
Lid sinds
19 mrt 2003
Berichten
175
Waardering
0
afgelopen vrijdag beentraining: abductor 45 kg: 3x8 /adductor 40 kg: 3 x 8 /uitstappen 3x 8 zonder gewichten/ squat 2x 5kg 3x8 en ik kan nu niet meer looooopen van de spierpijn: met name boven en binnenkant benen. Wie van deze 4 oefeningen is de boosdoener?
 
alles tesamen, je hebt waarschijnlijk teveel gedaan dan je aankon

ik zou het houden op squats, lunges en goodmornings/stiffleg deadlifts
 
abductor is voor wijven jo :p
 
ja, en wat maakt dat je denkt dat ik dat niet ben ???
 
mien is tich overduidelijk een vrouwen naam ?
ik heb 3 tantes die zo heten :D
 
Maakt niet uit.. een abductor /adductor apparaat is volgens mij hartstikke nutteloos.
De tips van Spike zijn goed.. langzaam opbouwen meisje.

Kan trouwens met je meevoelen. Ik heb zaterdag een gruwelijke spierpijn in quads gekregen. Ik zat nl. in de leg press en heb die op 210 kg gepakt terwijl de stoel dichterbij stond dan normaal.
Ik deed nl. een tijd lang leg pressen met een wat kleinere bewegingsuitslag voor therapie. Daardoor ben ik in een 1,5 maand van 80 kg naar 200 kg gegaan. (had last van knie). En ik heb echt gestrompeld , dat is me in al die tijd dat ik nu aan krachttraining doe nog nooit overkomen.

Maar goed dus dat dit een rustweekje is

Espi
 
Is Mien een naam dan ???
In Holland dan :)
 
ooohw ik zie het probleem !

je bent belg :D hehehehehe

haha, sorry geintje :P maar Mien is idd een oer-hollandse naam
 
Mijn moeder heette ook zo. Is een afkorting van Wilhelmina, onze koningin van net voor de Tweede Wereldoorlog.

Had miss niet veel gescheeld of ik had ook zo geheten. Maar goed dat ik een vrij moderne naam kreeg (had ook nadelen, er zaten 2 meisjes met zelfde naam in de eerste klas van de lagere school).

Espi
 
de moeder van mijn ex-vriendin heet ook Mien...

ok, de familie Nimmegeers is oorspronkelijk wel een nederlandse familie ;). de grootouder van mijn ex-vriendin zijn trouwens nederlanders die in belgië zijn gaan wonen.
 
't is me inderdaad duidelijk (ook door eigen ervaring inmiddels) dat niet elke machine effectief is. Overigens heeft onze sportschool het merendeel van belangrijke apparaten niet" pec deck, leg press, smith machine enzv. Wat vinden jullie is dat te ondervangen met gewone dumbbells/barbell of moet ik niet eens gaan uitkijken naar een sportschool waar ze het wel allemaal hebben?
 
mien zei:
't is me inderdaad duidelijk (ook door eigen ervaring inmiddels) dat niet elke machine effectief is. Overigens heeft onze sportschool het merendeel van belangrijke apparaten niet" pec deck, leg press, smith machine enzv. Wat vinden jullie is dat te ondervangen met gewone dumbbells/barbell of moet ik niet eens gaan uitkijken naar een sportschool waar ze het wel allemaal hebben?

smith machine mis je niet
leg press zou ik sowieso vervangen door squat
peck deck vind ik wel grappig, maar volgens mij kun je ook fly's doen

tot zover valt het nog mee.

In principe is alles wel te ondervangen met DB's en BB's.

Kijk maar eens op:
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

W.
 
Sterker nog, losse gewichten zijn BETER.
Als je in jouw sportschool kunt squatten in een echte squatkooi is het een hele goeie!
Leg press biedt anders wel het voordeel dat je echt heel zwaar kunt gaan, ben toch beetje bang van squatten tot de max en niet van leg pressen.

Espi
 
Esperantisto zei:
Sterker nog, losse gewichten zijn BETER.
Als je in jouw sportschool kunt squatten in een echte squatkooi is het een hele goeie!
Leg press biedt anders wel het voordeel dat je echt heel zwaar kunt gaan, ben toch beetje bang van squatten tot de max en niet van leg pressen.

Espi

Zwaar squatten lukt met behulp van een ervaren spotter die weet wat hij moet doen.

Ik doe bij elke beentraining zowel squat als leg pressen, maar zoals je aangeeft met leg press kan je je echt forceren tot je benen geen cm meer kan bewegen.

Doch, ik vind dat er verschil is tussen beiden. Voor mij is squat een glutes/hamstrings oefening en leg press een quad oefening. De een vult de andere aan, je kan niet zonder beiden je benen serieus trainen.

Ik zeg niet dat je met squats geen quads traint, ik begin steeds met squats en voel duidelijk bij het uitvoeren van leg press achteraf dat mijn quads vermoeid zijn van het squatten.

Doch moest ik enkel een squat oefening uitvoeren zonder meer, dan zijn mijn quads niet maximaal belast geweest. Van daar squat geen vervanging voor leg press imo.
 
M4yD4y zei:
Zwaar squatten lukt met behulp van een ervaren spotter die weet wat hij moet doen.

eh ja.

en ALS je alleen bent moet je zorgen dat je weet hoe je de safeties moet gebruiken (keertje oefenen met laten vallen van gewicht bijvoorbeeld) OF niet maximaal gaan :)

(geld ook voor benchpress, en misschien ook wel voor BB-shoulder-press, als je erg zwaar gaat is een beetje hulp eigenlijk altijd wel welkom, al was het maar voor die ene vinger die helpt, of het bemoedigend toespreken :whip: )

Doch, ik vind dat er verschil is tussen beiden. Voor mij is squat een glutes/hamstrings oefening en leg press een quad oefening. De een vult de andere aan, je kan niet zonder beiden je benen serieus trainen.

aquat is toch echt een quad oefening. Daar voel ik hem ook, ik weet niet of we wel over hetzelfde praten ?

Ik zeg niet dat je met squats geen quads traint, ik begin steeds met squats en voel duidelijk bij het uitvoeren van leg press achteraf dat mijn quads vermoeid zijn van het squatten.

Doch moest ik enkel een squat oefening uitvoeren zonder meer, dan zijn mijn quads niet maximaal belast geweest. Van daar squat geen vervanging voor leg press imo.

Eh ... http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html

Volgens mij is de squat toch echt een quad oef. Als je ze vooral in je glutes/hamstrings voelt lijkt het me dat je die meer moet trainen, en misschien de legpress zelfs even weg moet laten. Klinkt als een verkeerde verhouding in kracht tussen voor- en achterkant. kun je blessures van krijgen. (ik voelde mijn kont (sorry gluteus maximus) meer bij de (diepe) legpress dan bij de squat, maar het kan ook zijn dat ik niet goed in elkaar zit :-)

Oh, de legpress is uiteraard wel een aanvulling voor je quads... ja dat kan. Isolatie-oefening na compound-oefening (post-exhaustion enzo ... :)

Persoonlijk doe ik tegenwoordig squat (voorkant) en RDL (achterkant) als combinatie voor de benen. (en calf-raises om compleet te zjin)


W.
 
wazzup zei:
Eh ... http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html

Volgens mij is de squat toch echt een quad oef. Als je ze vooral in je glutes/hamstrings voelt lijkt het me dat je die meer moet trainen, en misschien de legpress zelfs even weg moet laten. Klinkt als een verkeerde verhouding in kracht tussen voor- en achterkant. kun je blessures van krijgen. (ik voelde mijn kont (sorry gluteus maximus) meer bij de (diepe) legpress dan bij de squat, maar het kan ook zijn dat ik niet goed in elkaar zit :-)

Oh, de legpress is uiteraard wel een aanvulling voor je quads... ja dat kan. Isolatie-oefening na compound-oefening (post-exhaustion enzo ... :)

Persoonlijk doe ik tegenwoordig squat (voorkant) en RDL (achterkant) als combinatie voor de benen. (en calf-raises om compleet te zjin)


W.

Moest er misschien bij vermelden dat ik full squat (gat tegen mijn hielen) met maximale rom (dus geen brede stand van voeten, maar iets smaller dan schouderbreedte zelfs).
Als ik een training achter de rug heb waarin er enkel squat werd gedaan, heb ik dus totaal geen last van mijn quads maar enkel van mijn glutes en bovenkant hamstring.

Ik heb echt die leg press nodig om mijn quads aan te pakken (ik superset die met leg extension trouwens)

RDL/leg curl doe ik voor hamstrings. standing/donkey, tibia & seated raises voor kuiten.

Wat een mogelijk onevenwicht voor/achterkant been betreft: mijn max gewicht squat komt overeen met max gewicht RDL.
 
M4yD4y is volgens mij het grootste trainingsbeest dat er op het forum rondloopt.. ;)

Die heeft na 2 jaar 3 uur trainen per sessie en dan nog met squats ook nergens, maar dan ook nergens meer schrik van :)

Espi
 
Esperantisto zei:
M4yD4y is volgens mij het grootste trainingsbeest dat er op het forum rondloopt.. ;)

Die heeft na 2 jaar 3 uur trainen per sessie en dan nog met squats ook nergens, maar dan ook nergens meer schrik van :)

Espi

:p Grootste trainingsbeest... Met sommigen da hier op't forum zitten zou'k wel nog is willen trainen, denk da er hier nog een paar "beulen" rondlopen ;-)

Gisteren de beentjes getraind btw :-)

Nee echt, ik vind squat gewoonweg niet genoeg om een volledige quadriceps te ontwikkelen. Leg extension kan je totdaar toe nog weglaten. Maar leg press, nee sorry.
 
Back
Naar boven