AndroidHealthClinic

Erg veel last van de iliocostalis

Bezoekers in dit topic

Steelpan

Freaky Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 okt 2006
Berichten
5.828
Waardering
3.486
Lengte
1m80
Massa
94kg
Ik heb al een jaar of 7 last van mijn rug en het begon met een spiertje onder de iliocostalis. Dit is met dryneedling en een andere computermuis opgelost.
De afgelopen 2-3 jaar had ik zo'n last van de rug dat ik mijn werk meestal staand achter de computer deed wat zorgde dat ik toch kon werken maar de rug werd wel steeds stijver. Dit jaar ben ik al een paar keer bij een fysio geweest en bij een chiropractor en dit heeft geresulteerd dat 70% van de pijn weg is, door dryneedling en een andere muis.

Nu het laatste probleem wat ik wil oplossen, is het strak staan en hard zijn van de iliocostalis.
Ik rol al veel met een balletje en een foamroller en strek hem ook veel, maar er komt geen verbetering in.
In onderstaand filmpje is precies te zien wat ik heb en ik was op zoek naar iemand die er misschien ervaring mee heeft en er misschien een oplossing voor heeft die ik zelf kan toepassen ipv elke keer naar de fysio (wat dus niet echt helpt)
 
Laatst bewerkt:
met jou klacht een goede erkende chiropractor zoeken ;)
 
Thnx voor de tips, de eerste keer dry needling hielp bij mij erg goed en heeft de meeste pijn weggenomen. Ik kan nu de dag doorkomen zonder een hand vol ibuprofen.
Balletje en foamroller zijn inderdaad tijdelijke oplossingen, op het moment dan voel je wel wat verlichting, maar na een uur kan je weer rollen.
De oorzaak zit hem vooral in dat ik lange tijd erg veel pijn had en zo andere spieren ging gebruiken om rechtop te zitten en staan. Ik denk dat daarom de spier nu zo hard is. Als ik een paar uur op de rug heb gelegen is de spanning al een heel stuk minder.
En dit alles is begonnen met jarenlang in de stoel hangen achter de computer. De blessure is niet echt van het trainen gekomen aangezien ik dat niet veel meer doe, en als ik het doe dan is het met licht gewicht. Trainen deed mij lange tijd veel te veel pijn.

Ik zal dat topic eens doorlezen en als iemand een echt goede chiropractor weet, ben ik zeker geïnteresseerd.
 
Thnx voor de tips, de eerste keer dry needling hielp bij mij erg goed en heeft de meeste pijn weggenomen. Ik kan nu de dag doorkomen zonder een hand vol ibuprofen.
Balletje en foamroller zijn inderdaad tijdelijke oplossingen, op het moment dan voel je wel wat verlichting, maar na een uur kan je weer rollen.
Een placebo effect kan natuurlijk prima werken. Wat leesvoer over dry needling: http://www.fmperplex.com/2018/01/26/dry-needling-for-musculoskeletal-pain-the-new-homeopathy/

De oorzaak zit hem vooral in dat ik lange tijd erg veel pijn had en zo andere spieren ging gebruiken om rechtop te zitten en staan. Ik denk dat daarom de spier nu zo hard is. Als ik een paar uur op de rug heb gelegen is de spanning al een heel stuk minder.
En dit alles is begonnen met jarenlang in de stoel hangen achter de computer. De blessure is niet echt van het trainen gekomen aangezien ik dat niet veel meer doe, en als ik het doe dan is het met licht gewicht. Trainen deed mij lange tijd veel te veel pijn.
Ondanks dat ik zelf vrij veel weet over het "goed" inrichten van werkplekken en er lange tijd ook van overtuigt was dat veel van mijn lage rugklachten en stijve spieren in de glutes grotendeels door het vele zittende werk ontstonden is er voor zover ik weet geen wetenschappelijk bewijs dat die klachten daardoor worden veroorzaakt.

Weer wat leesvoer:
https://www.painscience.com/articles/stiffness-and-rom.php
https://www.nature.com/articles/s41598-017-09429-1

Het hele topic waar ik naar heb gelinkt gaat dus juist vooral over de correlatie tussen pijn en de angst om te trainen. Doe er je voordeel mee.

Ik zal dat topic eens doorlezen en als iemand een echt goede chiropractor weet, ben ik zeker geïnteresseerd.
Een chiropractor kan helpen, maar wees kritisch op wat er allemaal wordt geroepen. In dit artikel komt ook de chiropractor aan bod: https://startingstrength.com/article/aches-and-pains
 
Wat je zou kunnen overwegen is excentrische oefentherapie voor de iliocostalis wanneer deze verkort
Ondanks dat stretchen lijkt te zorgen voor (tijdelijk) meer lengte zorgt het niet bepaalt voor blijvende verandering van het weefsel....tenzij je het heel hard heel lang doet (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25486299)

Stretchen lijkt de flexibiliteit te verbeteren van een persoon niet door de spier te verlengen maar door de tolerantie van de stretch sensatie te verdragen en de bedreigende stretch reflex (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147)
Als je de spierlengte wil veranderen is stretchen dus niet bepaalt ideaal. In plaats hiervan zal je de krachten die op de spier komen beter kunnen vergroten, wat meestal met stretchen onvoldoende gaat....maar wel met krachttraining.

Met de juiste parameters kan krachttraining ervoor zorgen dat de spierlengte toeneemt, dit proces heet sarcomerogenese , wat een mooi woord is voor een toename van de kleine schakels die in een spierbundel zitten en samentrekken (sarcomeren). Zware excentrische oefentherapie is gebleken dat sarcomerogenese toeneemt middels een complex proces. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147)

Dus spierlengte toename en spierkracht toename! win-win.

Probeer hiermee eens 5-8 herhalingen LANGZAAM, dus per excentrische beweging 10 seconde of meer. Dit doe je dan 3 tot 5 sets afhankelijk van eventuele pijn en tijd voorhanden. Wanneer je spieren wat stijf aanvoelen (door een relatief zware belasting) wacht je even een paar dagen voor je het weer doet.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Wat je zou kunnen overwegen is excentrische oefentherapie voor deiliocostalis.
Ondanks dat stretchen zorgt voor (tijdelijk) meer lengte zorgt het niet bepaalt voor blijvende veradnering van het weefsel....tenzij je het heel hard heel lang doet (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25486299)

Stretchen lijkt de flexibiliteit te verbeteren van een persoon niet door de spier te verlengen maar door de tolerantie van de stretch sensatie te verdragen en de bedreigende stretch reflex (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147)
Als je de spierlengte wil veranderen is stretchen dus niet bepaalt ideaal. In plaats hiervan zal je de krachten die op de spier komen beter kunnen vergroten, wat meestal met stretchen onvoldoende gaat....maar wel met krachttraining.

Met de juiste parameters kan krachttraining ervoor zorgen dat de spierlengte toeneemt, dit proces heet sarcomerogenese , wat een mooi woord is voor een toename van de kleine schakels die in een spierbundel zitten en samentrekken (sarcomeren). Zware excentrische oefentherapie is gebleken dat sarcomerogenese toeneemt middels een complex proces. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147)

Dus spierlengte toename en spierkracht toename! win-win.

Probeer hiermee eens 5-8 herhalingen LANGZAAM, dus per excentrische beweging 10 seconde of meer. Dit doe je dan 3x5 sets afhankelijk van eventuele pijn en tijd voorhanden. Wanneer je spieren wat stijf aanvoelen (door een relatief zware belasting) wacht je even een paar dagen voor je het weer doet.

Succes!

Elke keer na een training, zelfs met zeer laag gewicht (paar kg) krijg ik al last van de rug, maar gisteren toch even op deze manier geprobeerd en vandaag weer drama qua pijn.
Ik ga nu eerst even een aantal weken rust houden en alleen beetje bodyweight en cardio doen om toch in beweging te blijven. Echte krachttraining stop ik nu mee aangezien het elke keer gewoon meer pijn oplevert.
 
geef me even aan wat je precies hebt gedaan :) en met welke oefening (eventueel met filmpje). Deze manier van training gaat niet binnen 3 weken leiden tot significante verbetering omdat sarcomerogenese een langzaam proces is en ook de tolerantie van de rek langzaam moet worden opgebouwd. Wellicht een kwestie van nog rustiger beginnen en progressief opbouwen.
 
geef me even aan wat je precies hebt gedaan :) en met welke oefening (eventueel met filmpje). Deze manier van training gaat niet binnen 3 weken leiden tot significante verbetering omdat sarcomerogenese een langzaam proces is en ook de tolerantie van de rek langzaam moet worden opgebouwd. Wellicht een kwestie van nog rustiger beginnen en progressief opbouwen.

Ik zal even bij het begin beginnen;

Ik heb al een jaar of 7 last van 1 spiertje in de rug, onder de iliocostalis (volgens mij iets van RSI) en dit trok ook altijd wel weer weg. Ik zit eigenlijk de hele dag in de stoel aangezien ik veel als ZZP achter de computer moet werken. In september 2017 kreeg ik er meer last van en ben ik naar een manueel therapeut geweest. Die heeft mijn rug en nek gekraakt en gemasseerd en dit werkte perfect. Ik voelde me 10 jaar jonger, mijn rug is nooit zo soepel geweest.

Maar sinds kerst 2017 werd het steeds erger en ben ik nog een aantal keer geweest, kraken hielp heel erg goed qua pijn en ik merkte ook dat mijn rug veel losser werd en kon ook weer normaal achterom kijken.
In februari kreeg ik er steeds meer last van en ben toen naar een andere fysio gegaan die ook een echo heeft gemaakt, waar niks op te zien was. (ik dacht namelijk dat er een rib niet goed zat, omdat er ook altijd iets knakt aan die kant als ik de arm naar voren zwaai. Dit is ook het punt wat altijd irriteert en pijn doet.
Van februari tot mei bij die fysio geweest en oefeningen gedaan maar de pijn werd steeds erger. Ik ben toen ook overgestapt van paracetamol naar ibuprofen wat wel hielp tegen de pijn maar niet echt gezond is.
Die fysio gedag gezegd omdat het gewoon teveel pijn deed de hele tijd en toen rusten en alleen licht bewegen. De pijn in de rug werd toen een stuk minder maar dat ene spiertje bleef echt pijn doen. Dus ik weer Googlen om te kijken wat ik nog meer kan proberen. Ik kwam uit op dry-needling en dit werkte de eerste keer perfect. Ik heb 3 dagen 0,0 pijn gehad en daarna kwam het weer langzaam terug. toen weer needlen en was het weer minder en heb ik ook maar eens een trackball muis gekocht.
Nu is de pijn van dat spiertje praktisch weg maar begint dus die iliocostalis de laatste paar weken erg tegen te werken, alsof die het werk van dat kleine spiertje overgenomen heeft en de pijn over een groter oppervlakte verdeeld.

Ik probeer dus eigenlijk de mobiliteit van de rug te vergroten en de spierspanning van de iliocostalis te verlagen.
Als ik mijn arm naar voren draai of een benchpress doe dan knakt er ook een spiertje over of onder mijn schouderblad. De fysio's en chiropractor wuiven dit weg alsof het niks is maar volgens mij zit daar echt het probleem.

Als ik eens ga trainen met een beetje fatsoenlijke gewichten trok de pijn vaak een heel eind weg en knakte dat spietje ook niet meer. Maar groot nadeel daaraan is dat ik daarna echt een week ibuprofen moet slikken om ook maar überhaupt in een stoel te kunnen zitten. Liggen en staan gaan redelijk pijnloos.

Ik had mezelf laatst ook bedacht dat zwemmen wel eens goed kon zijn maar daar had ik mij toch echt in vergist, de spieren over de schouderbladen gaan dan echt pijn doen en worden tijdens het zwemmen al erg strak en hard.


Nu was ik dus eigenlijk op zoek naar iemand die dit probleem kan verhelpen zonder dat het meer pijn gaat doen, want daar heb ik nu wel even genoeg van. Wat het kost maakt mij niet uit en of ik het hele land door voor moet rijden ook niet.
Ik zat zelf ook nog even te kijken naar myofasciale massage maar als ik zoek op massages dan lijken het allemaal niet echt professionele masseurs.

PS. ik ben altijd al erg blessuregevoelig geweest, ik ben 12-13 jaar geleden op mijn 25e begonnen met trainen maar heb dit maar 2-3 jaar echt lekker kunnen doen, daarna is er altijd wel een abbo van de sportschool geweest, maar echt consistent trainen heeft er nooit meer ingezeten.
Ook is dit mijn doel niet meer, ik ga over op trainen van lenigheid en conditie, met daarnaast wat fitness en vechtsport training.
 
Laatst bewerkt:
dankjewel voor je verhaal...maar ik bedoel eigenlijk hoe je mijn trainingsadvies hebt toegepast... watvoor oefening deed je e.d.
 
dankjewel voor je verhaal...maar ik bedoel eigenlijk hoe je mijn trainingsadvies hebt toegepast... watvoor oefening deed je e.d.

Warmup, stukje hardlopen

Alles met dumbbells van 2kg, het gewicht kan wel veel hoger maar ik denk niet dat dat voor mij echt goed gaat zijn.
Bij alle oefeningen heb ik de focus gelegd op de neerwaartse beweging.

3x15 Bent over rows, op 80 graden
3x15 Bent over rows op 30 graden om zo de bovenkant van de rug wat meer te belasten.
2x10 Deadlift
3x15 Kettlebell swing met een kettlebell van 2kg

3x15 external rotation met een elastiek voor de rotator cuff
3x15
3x15 Bodyweight squats maar wel met een stok zodat de houding wel goed bleef
3x5 supermans en die dan even 2-3 tellen vasthouden bovenin
3x15 leg raises op een bankje om de buikspieren te trainen

Als cardio nog wat hardlopen en daarna wat stretchen.

Op het moment na de training voelde het ook allemaal een stuk beter, maar de volgende ochtend was het weer mis.
 
Warmup, stukje hardlopen

Alles met dumbbells van 2kg, het gewicht kan wel veel hoger maar ik denk niet dat dat voor mij echt goed gaat zijn.
Bij alle oefeningen heb ik de focus gelegd op de neerwaartse beweging.

3x15 Bent over rows, op 80 graden
3x15 Bent over rows op 30 graden om zo de bovenkant van de rug wat meer te belasten.
2x10 Deadlift
3x15 Kettlebell swing met een kettlebell van 2kg

3x15 external rotation met een elastiek voor de rotator cuff
3x15
3x15 Bodyweight squats maar wel met een stok zodat de houding wel goed bleef
3x5 supermans en die dan even 2-3 tellen vasthouden bovenin
3x15 leg raises op een bankje om de buikspieren te trainen

Als cardio nog wat hardlopen en daarna wat stretchen.

Op het moment na de training voelde het ook allemaal een stuk beter, maar de volgende ochtend was het weer mis.
Je hebt een hoop gedaan maar de invulling van de training was niet bepaalt optimaal wat ik beschreven had.

Ik adviseer je om even de functie op te zoeken van de iliocostalis en probeer deze dan excentrisch te trainen volgens de variabelen die ik in bovenstaande post heb genoemd wanneer flexibiliteit je doel is.
Je hebt een hoop gedaan zo te zien maar de deadlifts zijn bijvoorbeeld eigenlijk de enige oefening in je rij waarbij je de excentrische functie van de iliocostalis redelijk kunt benadrukken. Een beter voorbeeld van een oefening zou bijvoorbeeld de Jefferson curl zijn voor een ontspannen gevoel van de iliocostalis. Hier zijn veel variabelen op te bedenken wanneer deze nog niet zo goed gaat door een fysiotherapeut.

Door een juiste begeleiding van de training heb ik er alle vertrouwen in dat je een een heel eind komt met het oplossen van je rugklachten en wordt de rug weer goed belastbaar, een fysiotherapeut kan je hier goed bij helpen!

Lees hiernaast ook eens het topic door van starx:
https://forum.bodybuilding.nl/topic...-en-pijn-in-de-onderrug.416496/#post-10040937

en kijk eventueel eens naar onderstaand filmpje over spierspanning...al is het misschien wat lastig wanneer je niet in de gezondheidszorg zit om de video goed te kunnen volgen :o. In dat geval leg ik het je met alle plezier uit via pb.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend maar eens je linkjes doorgelezen en ook dat andere topic.
Het feit van de natuurlijke ROM van een spier, is wel iets wat ik erg interessant vind en dat je dus bij stijfheid gewoon door moet gaan en dat dit kan zonder schade.

Ik heb de Jefferson Curl ook even gedaan vanochtend en die beviel heel erg goed, mijn rug is nu al een heel stuk soepeler en de meeste knopen zijn ook al niet meer te voelen met een balletje. De iliocostalis is echt een heel stuk minder hard en staat minder bol.

De eerste rep was drama en ik kwam net tot de knieën met heel veel pijn. Bij rep 5 kon ik de tenen aanraken en de pijn werd steeds iets minder.
Wat ik wel apart vond is dat ik normaal wel de tenen kan aanraken met strekken maar door het buigen van het hoofd en echt je rug te rollen kon ik echt veel beter de rugspieren strekken.

Bedankt voor de tip, ik voel me al een stuk soepeler. Nu op zoek naar iets van een schema om zo de rug goed te onderhouden.

Ik heb onderstaand filmpje gebruikt voor de uitvoering. Ik heb 'm zonder gewicht uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
tof om te horen dat het je wat helpt! :)
 
Back
Naar boven