XXL Nutrition

Ergo artikel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Soulreaver

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
3.884
Waardering
0
Na de training: geen eiwit

Eiwitten kun je beter niet nemen als je venster nog open is. Je spieren hebben na de training als eerste behoefte aan suikers om hun leeggetrokken glycogeenvoorraden aan te vullen. Vul je die niet aan, dan breekt je lichaam eiwitten in spiercellen af om aan de behoefte aan glycogeen te voldoen. Eiwitten zijn dan niet het juiste voedingsmiddel. Je spiercellen kunnen geen suikers opnemen als er ook veel eiwitten in de buurt zijn. [ErGs]


Als het venster na een uur weer dicht is, dan is het tijd voor je eiwitten. Of voor een maaltijd.




Dit druist in tegen alles wat ik gelezen heb...mgoed wat vinden jullie hiervan?
 
ik denk dat het geen probleem zal zijn als je direct na de training simpele koolhydraten + whey neemt.
 
Originally posted by soulreaver
Na de training: geen eiwit

Eiwitten kun je beter niet nemen als je venster nog open is. Je spieren hebben na de training als eerste behoefte aan suikers om hun leeggetrokken glycogeenvoorraden aan te vullen. Vul je die niet aan, dan breekt je lichaam eiwitten in spiercellen af om aan de behoefte aan glycogeen te voldoen. Eiwitten zijn dan niet het juiste voedingsmiddel. Je spiercellen kunnen geen suikers opnemen als er ook veel eiwitten in de buurt zijn. [ErGs]


Als het venster na een uur weer dicht is, dan is het tijd voor je eiwitten. Of voor een maaltijd.




Dit druist in tegen alles wat ik gelezen heb...mgoed wat vinden jullie hiervan?

Lekker AA'tje High Energy of een Extrannetje na het trainen! Wat ik ook wel doe, ik neem een banaan mee en eet die op na de training, meestal heb je geen honger na de training, maar een banaantje gaat altijd wel naar binnen, lekker licht! En daarna een half litertje water .... Absoluut geen eiwitten, eiwitten moet je ongeveer 45 minuten na de training pas beginnen te nemen en je moet niet langer dan twee uur wachten met het nemen van voedsel!

Spieren nemen na een stevige work-out het best koolhydraten op, dus ook supergunstig voor personen die dagelijks trainen! Banaantje is mijn advies ... lekker en goedkoop!
 
Yep, ik maak altijd een shake van melk, yoghurt, 1 banaan, 1/4e potje appelmoes, flinke scheut Roosvice, 25 gr havermout en wat whey protiene, die ik direct na de training opdrink.

De appelmoes, banaan en roosvice zorgen voor de enkelevoudige suikers (monosachariden), de havermout voor de energie op langere termijn (complexe KH) en de melk, yoghurt en whey voor de nodige eitwitjes na de training.

Dit is niet alleen goedkoper dan die shakes die je in de sportschool krijgt, maar in deze zit tenminste ook nog wat. (wat je vaak niet kunt zeggen van de suikerbommetjes die onze sportschool 'protiene shakes' noemen.

BTW ik vindt mijn eigen shake best wel te drinken....is ook belangrijk natuurlijk :D
 
Alleen khtjes lijkt me geen goed idee.
Combineer suiker met whey proteine, en je hebt een perfect transportmiddel voor je aminozuurtjes richting de spiercel, hoe sneller hoe beter toch?
 
Originally posted by Shadow
.... Combineer suiker met whey proteine, en je hebt een perfect transportmiddel voor je aminozuurtjes richting de spiercel, hoe sneller hoe beter toch? ....
Zo goed als direkt na de training idd whey met dextrose helemaal mee eens.

Groet Smalluser :thumb:
 
Originally posted by soulreaver

Je spiercellen kunnen geen suikers opnemen als er ook veel eiwitten in de buurt zijn. [ErGs]


Dextrose wordt sneller opgenomen dan welke vorm van eiwitten dan ook... dus zal eerder bij de spiercellen zijn....duuuuuus, kunnen de eiwitten nooit in de weg zitten, omdat ze er nog niet zijn.
 
Ik doe het sinds een paar maanden, nl direct na de training druivensap en druivensuiker (glucose) en na een uur mijn eiwitten of een gewone maaltijd.
Bevalt me prima !
 
Originally posted by BullDog
Yep, ik maak altijd een shake van melk, yoghurt, 1 banaan, 1/4e potje appelmoes, flinke scheut Roosvice, 25 gr havermout en wat whey protiene, die ik direct na de training opdrink.

De appelmoes, banaan en roosvice zorgen voor de enkelevoudige suikers (monosachariden), de havermout voor de energie op langere termijn (complexe KH) en de melk, yoghurt en whey voor de nodige eitwitjes na de training.

Dit is niet alleen goedkoper dan die shakes die je in de sportschool krijgt, maar in deze zit tenminste ook nog wat. (wat je vaak niet kunt zeggen van de suikerbommetjes die onze sportschool 'protiene shakes' noemen.

BTW ik vindt mijn eigen shake best wel te drinken....is ook belangrijk natuurlijk :D


Niet echt efficient, ik denk dat de melkproducten (casseine en vet) en de complexe koolhydraten de opname van de simpele koolhydraten en de whey vertragen.

Post-workoutshake---> simpele koolhydraten + eiwit dat snel wordt opgenomen (whey)

30-60 minuten na de post-workoutshake---> complexe koolhydraten + eiwit (casseine, ei etc..)
 
Laatst bewerkt:
Re: Re: Ergo artikel

Originally posted by Robin

Dextrose wordt sneller opgenomen dan welke vorm van eiwitten dan ook... dus zal eerder bij de spiercellen zijn....duuuuuus, kunnen de eiwitten nooit in de weg zitten, omdat ze er nog niet zijn.

Maar dan zou je lichaam zal zijn aandacht toch moeten verdelen tussen de opname van de eiwitten en suikers?

Ik bedoel je lichaam gaat toch ook meteen aan de slag met het opnemen van eiwitten evenals de opname van de snelle suikers. En aangezien je lichaam de eiwitten en suikers niet apart zal opnemen van elkaar als ze beiden meteen kunnen worden opgenomen in het bloed (dacht ik zo) dan zal de opname snelheid toch gelijk zijn aan de opnamesnelheid van het langzaamst opnembare stof? De eiwitten. En dan zitten ze wel in de weg van de suikers....
 
Re: Re: Ergo artikel

Originally posted by Robin



Dextrose wordt sneller opgenomen dan welke vorm van eiwitten dan ook... dus zal eerder bij de spiercellen zijn....duuuuuus, kunnen de eiwitten nooit in de weg zitten, omdat ze er nog niet zijn.

Als de eiwitten in de maag komen gemengd met de dextrose dan zal de dextrose vertraagd worden. Immers de maag laat het mengsel pas door naar de darmen als de eiwitten voldoende afgebroken zijn door de maagenzymen. Deze enzymen werken alleen bij de hoge zuurgraad van de maag.

Het lichaam heeft volgens mij niet de mogelijkheid om een koolhydraat/eiwit mengsel te splitsen en de koolhydraten eerst de maag uit te laten gaan.

Even een andere invalshoek: Hoe belangrijk is het glycogeenladen? Ik doe zelf low rep training (4-6) en ga niet tot uitputting.
Dat betekent weinig arbeid = weinig koolhydraatverbruik en geen verzuring = geen koolhydraatverspilling door splitsing van glucose in lactaat. Voor mijn type training is het dus al niet van belang.

Een andere reden om wel eiwitten bij je koolhydraten te nemen is de volgende: Koolhydraten gecombineerd met eiwitten direct na de training geeft een hogere insuline spiegel (over een lange periode) dan alleen koolhydraten. Meer insuline is gunstig voor glycogeenopslag en eiwitsynthese. Heel handig direct na een training. Bovendien geeft die combinatie ook weer een groeihormoon release 16 uur (geloof ik, kan ook 8 zijn) na die insuline piek. Dit effect was veel groter bij eiwit + KH dan bij een isocalorische (evenveel calorien) hoeveelheid KH alleen.
Misschien is het effect niet zo snel als de dextrose maar wellicht wel groter. Het interval van 1 uur dat genoemd wordt is in ieder geval voldoende om een KH+eiwit mengsel in vloeibare vorm op zijn plaats te krijgen.

Ik vond een ander stukje op ergogenics veel interessanter: Koolhydraten tijdens de training onderdrukken de cortisol release. Misschien is er dan ook niet meer zo'n behoefte aan glycogeenladen na de training (ff nalezen). Kan je lekker gelijk aan de eiwitten :)
 
Laatst bewerkt:
Re: Re: Re: Ergo artikel

Originally posted by Kris


Ik vond een ander stukje op ergogenics veel interessanter: Koolhydraten tijdens de training onderdrukken de cortisol release. Misschien is er dan ook niet meer zo'n behoefte aan glycogeenladen na de training (ff nalezen). Kan je lekker gelijk aan de eiwitten :)

Heb ik ook gelezen, neem dan ook iedere training 80g suiker opgelost in een liter water mee. Er stond ook dat dat het maximale was dacht ik 80g/l
 
Re: Re: Re: Re: Ergo artikel

Originally posted by Bandiet


Heb ik ook gelezen, neem dan ook iedere training 80g suiker opgelost in een liter water mee. Er stond ook dat dat het maximale was dacht ik 80g/l

Ik wil dat nu ook doen. Maar gezien de lage reps en de afwezigheid van verzuring ga ik voor 40 gram (honing) opgelost in 1,5 liter water.
 
Koolhydraten tijdens en direct na de training verlagen de afgifte van cortisol tot wel 80%. Eiwitten worden pas opgenomen als de hoolhydraten weer zijn aangevuld. daarom kan je beter eerst koolhydraten nemen en dan pas eiwitten en niet samen. Zoals al werd gezegd zal de eiwitten de koolhydraten remmen tijdens de opname.

Eerst koolhydraten en dan eiwitten. weet je zeker dat je lichaam er iets mee gaat doen.
 
Ik vraag me af wat er gebeurd met de afgifte van groeihormoon. Het is goed dat koolhydraten de release van cortisol remmen maar ik denk dat ook de afgifte van het groeihormoon geremd wordt. Nuchter trainen geeft voor zover ik me kan herinneren een grotere GH impuls als trainen op volle maag (ik ben vandaag te lui om het na te zoeken :p ).

Dus wil je maximaal rippen dan is het niet raadzaam om koolhydraten te nemen. Afgezien nog van de calorien.
 
Back
Naar boven