MuscleMeat

Ervaring DEXA vetmeting

Bezoekers in dit topic

Karper

Cool Novice
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
17 jan 2005
Berichten
39
Waardering
0
Hai hier,

wou even weten wie al een dexa vetmeting heeft gedaan,
en of je de resultaten accuraat vond?

Wat ik overal lees is dat het de meest betrouwbare is (1% afwijking)
naar de dompelmethode.

Nu heb ik zelf een dexa scan laten doen en kan de resultaten niet geloven,
daarna naar de sportschool met de resultaten geweest en daar ook laten meten met een groot verschil.

Dus wie heeft ervaring met dexa en is het echt betrouwbaar?
 
geen ervaring mee maar zal sowieso betrouwbaarder zijn dan die meting in je sportschool
 
Laat me raden, je vond dat de dexa te hoog uit kwam :P?
 
wat zei de dexa dan?
 
Topic aanmaken en dan DEXA en sportschool resultaten niet posten...
 
Resultaten zal ik wel posten, zal ook eerst eens foto maken dan.
Maar ik vroeg naar ervaring, maar niemand heeft dit gedaan blijkbaar ?
 
Zo,
hier 2 foto's van net, wat is de schatting van jullie? ???

2015-06-07-13.50.45.jpg


2015-06-07-13.51.09.jpg
 
14 a 15 ofzo
 
Ik laat mijn vetpercentage af en toe meten via een DEXA scan. Vroeger heb ik VP ook op andere manieren laten meten. DEXA gaf inderdaad steeds een hogere waarde aan. Ik vind het vooral interessant om te weten waar het vet precies zit en bij mij klopt da wel (verhoudingsgewijs)
Zat vroeger op 26 procent, nu op 12!
Met hoeveel % verschil zit je tussen beide metingen?
 
ziet er uit als 14-15% ja.

wat dacht je zelf dan?
 
Hai,
dank voor de replies,

Mijn Dexa scan was 25% vetmassa!
En aan het vet rond organen lag het niet want dat gaf de onderzoekster zelf aan dat dat bij mij erg laag was.

Bij sportschool vlak erna (half uurtje later) hun gezegd dat ik dexa had laten doen en vroeg eerst hun schatting,
beiden zeiden rond de 15% zoals jullie. Ook na de test bleek het 15.3% te zijn.

Vraag me af waar het dan de mist is ingegaan met de Dexa, was om 9u smorgens en had enkel om 6u nog een kop thee gedronken, verder niets.
 
Laatst bewerkt:
Dan zit je met heel veel vet aan je benen, denk ik ;-)
Uit ervaring weet ik da een DEXA scan voor gebruik correct moet worden ingesteld, anders ontstaan er fouten ...
Bij mijn eerste scan had ik een VP van 26%, woog ik 87 kg en zag ik er veel vetter uit dan jij.
Waar heb je scan laten uitvoeren? Heb je hen achteraf aangesproken over het verschil in meting.
 
Je bent flink buff voor iemand die al 10 jaar member is!

16-18%
 
Je bent flink buff voor iemand die al 10 jaar member is!

16-18%

Haha toch iemand die het opgevallen is,
2jaar niks gedaan door verandering van werk/verhuis en aankoop van huis om te totaal-renoveren :p
Maar de boog kon niet altijd gespannen blijven staan en ben pas halve maand terug begonnen met trainen, dus terug beginnerke fysiek :D
Je had me anderhalve maand nog moeten zien met al het snelle, gemakkelijke eten waar ik me mee vulde de afgelopen 2jaar!

Vet op me benen was 3kg btw
Als ik de referentie foto's op het net zie denk ik toch ook dat iets niet klopt.
Maar kga gewoon terug binnen 3 maanden, verschil aankaarten zal weinig uitmaken nu...
Was bij RunnersLab in Zwijndrecht, BE
 
Laatst bewerkt:
In bijlage de resultaten, volgens de scan heb ik dus bijna 8kg vet op mijn romp ???


Het handgeschrevene is van de sportschool.

Alvast bedankt

scan2.jpg


scan1.jpg
 
Dexascan is indd super accuraat en ik denk dat de jouwe ook wel klopt (no offense!). De meeste mannen en vrouwen schatten zichzelf veel te laag in.

Ik heb ook een dexascan laten doen vorig jaar. Ik kwam gelijk uit met de 4 punts hp meting. Vet% op de benen 31% en op de romp 15% haha. Verklaard wel waarom ik al snel veins zie op mn borstkas.

Sommige mannen hebben ook meer vet op de benen en als je vrij smal bent dan kan je net zo hoog vet hebben als iemand met een dikke bierpokkel. De verdeling is gewoon anders.
 
Had nog een stukje gevonden, ook veel reacties onderaan het artikel
http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=260

Like other techniques, DEXA does well when looking at group averages, but not so well when looking at individuals. Individual error rates tend to hover around 5%, although some studies have shown error rates as high as 10%. When looking at change over time in individuals, error rates have hovered around 5% in some research, although other research has indicated DEXA to perform much more poorly.
 
Back
Naar boven