AndroidHealthClinic

Ervaring squaten

Bezoekers in dit topic

patrickd4l

Novice
Lid geworden
26 feb 2024
Berichten
6
Waardering
5
Lengte
1m68
Massa
77kg
Vetpercentage
23%
Hallo bodybuilders,

Ik heb jaren niet intensief kunnen sporten vanwege een dubbele liesbreuk met een lang herstel vanwege het raken van een zenuw waardoor ik zware pijnmedicatie gebruikte voor jaren. Inmiddels volledig hersteld en pijnvrij.

Ik heb echter een dingetje tijdens het squaten en wil graag jullie ervaring/mening; Ik voel een bepaalde druk in m'n onderbuik/lies dat mij doet twijfelen of dit de geplaatste matjes zijn of dit dus een vrij normaal gevoel is en jullie dit ook voelen omdat je simpelweg ook heel je core gebruikt tijdens de beweging en het houden van stabiliteit.

Het is echt alleen met squaten.
Graag hoor ik jullie ervaringen/adviezen.
Alvast bedankt.
 
Ik heb geen liesbreuk of gehad. Je braced met squats, dat kun je voelen omdat je alles zgn opzet, op spanning. Helpt een belt je niet ?
 
Ik heb geen liesbreuk of gehad. Je braced met squats, dat kun je voelen omdat je alles zgn opzet, op spanning. Helpt een belt je niet ?
Oh stom wellicht maar nooit aan gedacht. Ik heb geen ervaring met een belt, wat zijn de voordelen en heb je een nog een specifieke belt aan te bevelen?
 
Oh stom wellicht maar nooit aan gedacht. Ik heb geen ervaring met een belt, wat zijn de voordelen en heb je een nog een specifieke belt aan te bevelen?
Gewoon goedkopere is prima voor in het begin
 
wat zijn de voordelen en heb je een nog een specifieke belt aan te bevelen?
Het dragen van een gordel verhoogt de intra abdominale druk. Werkt niet preventief tegen blessures. Er lijkt wel een verband tussen het dragen van een riem en een verhoogde stabiliteit van de rug, het punt waarbij deze verhoogde stabiliteit aangetoond kan worden is vanaf 90 procent van de 1 rep max.

Als je een riem denkt nodig te hebben koop dan een redelijk stevige die rondom gelijk qua breedte is.
 
Het dragen van een gordel verhoogt de intra abdominale druk. Werkt niet preventief tegen blessures. Er lijkt wel een verband tussen het dragen van een riem en een verhoogde stabiliteit van de rug, het punt waarbij deze verhoogde stabiliteit aangetoond kan worden is vanaf 90 procent van de 1 rep max.

Als je een riem denkt nodig te hebben koop dan een redelijk stevige die rondom gelijk qua breedte is.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb besloten om het rustig aan te doen met squaten om blessures te voorkomen. Ik probeer andere oefeningen te pakken die beter aanvoelen en ik toch flink zwaar kan pakken voor mijn idee. Squaten voelt goed tot 60 kg, daarboven gaat het vervelend voelen. Een riem gaat mij ss niet veel helpen denk ik zo nav jouw info
 
Hoe lang geleden is de laatste operatie?

Ik heb in beide liezen matjes, 1 was nodig en gelijk de andere ook maar gedaan.
Probeer rustig op te bouwen, maar een riem zit te hoog om je liezen te ondersteunen. Je liezen zijn misschien wel de zwakste plek, die zouden dan moeten bepalen hoe zwaar je gaat.
Bij buikspieren trainen voel ik ze nadien wel een beetje trekken, squatten niet, maar die doe ik voorzichtig.
Goed ademen, uitademen als je omhoog komt, geen druk opbouwen.
Maar ook de grens blijven opzoeken, squatten is altijd een beetje eng :D als het zwaar wordt, of dat nu 100 of 200kg is.
 
Hoe lang geleden is de laatste operatie?

Ik heb in beide liezen matjes, 1 was nodig en gelijk de andere ook maar gedaan.
Probeer rustig op te bouwen, maar een riem zit te hoog om je liezen te ondersteunen. Je liezen zijn misschien wel de zwakste plek, die zouden dan moeten bepalen hoe zwaar je gaat.
Bij buikspieren trainen voel ik ze nadien wel een beetje trekken, squatten niet, maar die doe ik voorzichtig.
Goed ademen, uitademen als je omhoog komt, geen druk opbouwen.
Maar ook de grens blijven opzoeken, squatten is altijd een beetje eng :D als het zwaar wordt, of dat nu 100 of 200kg is.
Dat is wel een jaar of 4 geleden. Eigenlijk pas sinds 2 jaar pijn en medicatie vrij. Ik heb ook maar zelden last gelukkig. Fijn om te lezen dat je het gevoel begrijpt en thanks voor je tips, daar kan ik zeker wat mee. Het schijnt idd dat de matjes altijd zwakker blijven. Squaten gaat hem ben ik bang niet meer echt worden. Daarintegen gaat deadliften wel prima met een hex bar en niet te zwaar als beginner. Verder focus ik gewoon op andere workouts. Een riem ga ik niet kopen voorlopig idd.
 
Back
Naar boven