AndroidHealthClinic

Essentiele vetzuren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Omega-3 & omega-6 vetten

Omega-3 & omega-6 vetten

Hier een beetje info over de essentiële vetzuren: de meervoudig onverzadigde vetzuren van de omega-6 (n-6) en omega-3 (n-3) familie. Ik zal praktische informatie geven, informatie over chemische samenstellingen bijvoorbeeld interesseert niemand een donder, denk ik.

* - Ik zal de Engelse afkortingen gebruiken.
** - Ik zal bespreken wat ik noemenswaardig vind
*** - Ik ga het niet te ingewikkeld maken, zowel voor jullie als voor mijzelf
**** - DE GEBRUIKELIJKE MEDISCHE DISCLAIMERS


Omega-6 vetzuren

Er zijn vier n-6 vetzuren die je ‘moet’ kennen:
- Linolzuur (LA)
- Gamma-linoleenzuur (GLA)
- Dihomo-gammalinoleenzuur (DGLA)
- Arachidonzuur (AA)

LA is de meest voorkomende n-6 vetzuur. Het is een vetzuur die in grote hoeveelheden voorkomt in door de industrie gemaakte plantaardige oliën. Als je bijvoorbeeld zonnebloem olie gebruikt tijdens het bakken, of Becel producten gebruikt voor op brood, gebruik je vetbronnen die rijk zijn aan LA. Verder zitten er in veel meer producten LA: in 9 van de 10 producten zul je wel wat aantreffen, maar vooral vetten uit plantaardige producten zijn er rijk aan (plantaardige olie, nootjes, pinda’s, pindakaas).

Meestal zal een grotere inname van linolzuur voor een verlaging van het cholesterolgehalte in het bloed zorgen. In principe is dit de basis voor het cholesterolverlagende advies om verzadigd vet met linolzuur (meervoudig onverzadigde vetten, plantaardige olie) te vervangen.
Het is echter advies dat jullie maar beter kunnen negeren, aangezien studies geen enkele vooruitgang tonen, en over het algemeen zelfs een achteruitgang.
De reden dat het cholesterol verlaagt wordt, is als volgt: bij een grotere inname van meervoudig onverzadigde vetzuren, zal ook een groter gedeelte van de celmembraan fosfolipiden hier uit gaan bestaan. Het gevolg is dat deze minder stabiel is (waar stabiliteit nodig is voor fatsoenlijk functioneren en bescherming van de cel). Cholesterol zit altijd al bij deze fosfolipiden, het draagt bij aan de stabiliteit (samen met verzadigde vetten). Dus wat gebeurt er als je stabiele verzadigde vetten met minder stabiele meervoudig onverzadigde vetten vervangt? Je lichaam gaat extra cholesterol gebruiken, om de celmembraan extra stabiliteit te geven.
Het cholesterolgehalte in je bloed mag dan wel (tijdelijk) omlaag gaan, de synthese ervan in de lever gaat echter omhoog, en je zorgt bij het volgen van dit advies alleen maar voor chaos in je lichaam.
Wil je je cholesterol verlagen, dan is dit niet de juiste oplossing. Wat wel de juiste oplossing is, gaat dit artikel te buiten.
Voor zover, het cholesterol-zijstapje.

In het lichaam heeft LA de volgende functie: omgezet worden naar GLA, DGLA en AA.

Zie het volgende plaatje:
prostaglandins.jpg

Met behulp van het enzym delta-6-desaturase (D6D) wordt LA omgezet in GLA, waaruit vervolgens weer DGLA ontstaat.
DGLA heeft verschillende functies/voordelen in het lichaam. Het draagt bijvoorbeeld bij aan de regulering van het immuunsysteem, en heeft een anti-inflammatoire* werking. Dit betekent dat het inflammatoire reacties onderdrukt, oftewel vertraagt (maar niet tegengaat).

*Inflammatie = ontstekingsreactie van je lichaam. Het is het systeem van je lichaam dat als doel heeft beschadigingen te herstellen, en zichzelf te beschermen. Er zijn verschillende ziektes waar inflammatie de kern van is, waarvan de meest bekende atherosclerose is, in de volksmond wel aderverkalking genoemd. Het begin van hart- en vaatziekten ja.
Verder speelt inflammatie ook een belangrijke rol bij het herstel/groei proces van spieren.

Uit DGLA kan het lichaam vervolgens AA maken (de vetzuur arachidonzuur, niet het drankje). Hier wordt het enzym delta-5-desaturase (D5D) voor gebruikt. AA is ‘de’ essentiële n-6 vetzuur. AA is heel belangrijk voor je lichaam, en draagt bijvoorbeeld bij aan het behouden van fatsoenlijk zicht. Verder werkt AA pro-inflammatoir, m.a.w. het versnelt inflammatie. Ook is het een belangrijke reguleerder van spiergroei en herstel. Het heeft een zeer anabolische werking. Belangrijk om te weten is, dat AA niet voor meer spiergroei zorgt, het versnelt het proces alleen. Bij een grotere AA inname zal je dus sneller herstellen. Daar kun je je voordeel uithalen, door met een hogere frequentie te gaan trainen.
AA vindt je in eieren (zo’n 75mg per ei van 50g) en vlees (hoeveelheid verschilt per soort vlees).

Door de pro-inflammatoire werking kan een hoge ei en/of vlees consumptie nadelig zijn, als de ontwikkeling van bijvoorbeeld een inflammatoire ziekte als atherosclerose al is begonnen. Het proces zal versnelt worden als je de bron die voor inflammatie zorgt niet wordt aangepakt en/of verbeterd.
Vat dit echter niet verkeerd op. Dit betekent niet dat AA mogelijk ongezond/slecht kan zijn. Als de ontwikkeling van atherosclerose al is begonnen, dan komt dat door andere factoren, zoals een verhoogd bloedsuikergehalte (en bloedsuiker pieken) en te weinig beweging, een verhoogde bloeddruk, roken, geoxideerde vetten en geoxideerd cholesterol, en vitamine/mineralen tekorten.

Leerpunten:
- Er zijn 4 n-6 vetzuren die je moet kennen, waarvan LA en AA het belangrijkste zijn.
- AA is een essentieel vetzuur, en speelt oa een belangrijke rol bij spiergroei en herstel, door anabolische signalen te versterken en dus herstel te versnellen.


Omega-3 vetzuren

Er zijn drie n-3 vetzuren die je 'moet' kennen:
- Alfa-linoleenzuur (ALA)
- Eicosapentaeenzuur (EPA)
- Docosahexaeenzuur (DHA)

ALA is de meest voorkomende n-3 vetzuur, alleen komt deze in veel kleinere hoeveelheden voor als LA (n-6). Overal zit wel een beetje in, alleen in hele kleine hoeveelheden.
Volle melk bevat relatief veel ALA, maar bronnen als lijnzaadolie, vette vis of visoliecapsules bevatten er meer van.

ALA wordt omgezet naar EPA met dezelfde enzymen die bij de omzetting van de n-6 vetzuren gebruikt worden, D6D en D5D.

EPA wordt vaak geroemd om haar anti-inflammatoire werking, en zou een ‘beschermend’ effect tegen hart- en vaatziekten hebben. Dit zijn beide halve waarheden.
Wat EPA doet, is er voor zorgen dat AA niet uit de cel kan vrijkomen en niet zijn functies kan uitoefenen. Het stoort het metaboliseren van AA, en kan voor AA instaan (deze dus vervangen). EPA is een veel zwakkere versie van AA. Omdat AA zeer sterk pro-inflammatoir is, zal een veel zwakkere versie van AA als anti-inflammatoir gezien worden.
Verder zal een pro- of anti-inflammatoire werking alleen de ontwikkeling versnellen of vertragen. Het beschermt niet tegen de initiatie ervan.
Dit betekent dat als jij geen risico loopt op (op dit moment) op hart- en vaatziekten, dat je vrij weinig aan EPA hebt. Aangezien EPA de werking van AA stoort, is een te hoge EPA/AA ratio zelfs nadelig, zeker als bodybuilder (gezien de anabolische werking van AA). Hogere EPA/AA ratio's zullen je herstel vertragen (dit hoeft niet per se nadelig te zijn, maar toch iets dat je als bb-er waarschijnlijk uit wilt sluiten).
EPA vind je vooral in vette vis, en visolie capsules.

EPA kan uiteindelijk omgezet worden naar DHA. DHA is de essentiële n-3 vetzuur. Het is erg belangrijk voor de hersenen, en het heeft heel veel voordelen/functies, zoals het verlagen van triglyceriden, het vergroten van HDL en LDL, het verlagen van bloeddruk, en het verbeteren van hartslag en ritme.
DHA vind je in vette vis, en in eieren (20mg per ei van 50g).

Leerpunten:
- DHA is de essentiële n-3 vetzuur, EPA niet.
- EPA stoort de werking van de essentiële n-6 vetzuur, AA. EPA zal daarmee herstel vertragen.
- EPA vertraagt de ontwikkeling van inflammatoire ziektes als atherosclerose (en dus hart- en vaatziekten)


Omzettingsefficientie

Belangrijk om te vermelden, is dat de efficiëntie van de omzettingsprocedure uitermate laag is. In feite betekent het dat de totale inname van n-6 en n-3 vetzuren, wat betreft gezondheidsvoordelen, helemaal niets. Interessant is alleen de inname van AA, EPA en DHA.
Dat betekent ook dat de inname van lijnzaadolie, als je die inneemt als ALA-bron, vrij zinloos is. Makkelijker is om directe bronnen van AA (eieren, vlees), EPA en DHA (vette vis, visolie capsules, eieren) te nemen.


De omega-3/omega-6 ratio

Er zijn ook onderzoeken die stellen dat de ratio tussen omega-3 en omega-6 inname van belang is. Ideaal gezien zou deze 1:1 (n-3:n-6) tot 1:4 zijn, waar de westerse samenleving vaak een ratio van 1:10 tot wel 1:20 heeft.
Vaak wordt er gezegd, dat voor een verbetering vooral belangrijk is dat er een grotere inname van n-3 vetzuren moet worden gedaan.
De reden voor de hoge ratio komt van twee kanten: een te lage inname van n-3 vetzuren, en het gebruik van plantaardige olie (n-6 vetzuren).
De essentie van het verbeteren van de ratio is niet het verkrijgen van een juiste ratio op zich. Het draait er om dat de inname van n-3 vetzuren groter moet zijn (door een grotere visconsumptie, of visolie supplementie), en dat de inname van n-6 vetzuren lager moet zijn (door het verminderen/vermijden van plantaardige olie).
De ratio zelf is weinig interessant: deze zou ook van belang zijn voor de verdeling van het D6D enzym. Echter is de omzettingsefficiëntie erg laag, zoals we inmiddels weten, dus een juiste verdeling van dit enzym zou nog altijd weinig betekenen. Het is mogelijk alleen interessant als er verder geen directe bronnen van AA, EPA en DHA worden genuttigd.

Het is belangrijk om de omega-3/6 ratio niet te verwarren met de ratio tussen verzadigde, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten onderling. De laatst genoemde ratio is net zo belangrijk, ivm de compositie van celmembraan fosfolipiden. Een verhoogde 3:6 ratio zal als gevolg hebben dat er te veel meervoudig onverzadigde vetten in de celmembraan zitten, wat onnatuurlijk is en voor problemen zorgt. Ze komen niet voor niets slechts in hele kleine hoeveelheden voor in de natuur.
De meeste vetten moeten verzadigd en enkelvoudig onverzadigd zijn.

Je zult zien dat als je de consumptie plantaardige olie vermijdt en niet overdrijft met de consumptie van andere producten met hoge(re) LA inhoud, en je wat omega 3 bronnen toevoegt aan je dieet, je automatisch acceptabele ratio's hebt.

De enige ratio die interessant kan zijn, is de AA/EPA ratio. Dit vanwege hun pro- en anti-inflammatoire werking. Een hogere ratio zal spierherstel versnellen, een lagere ratio zal de ontwikkeling van inflammatoire ziektes als hart- en vaatziekten vertragen. Dit is een afweging die je zelf moet maken.


Advies over inname

Er zijn dus drie vetzuren die van belang zijn: AA (n-6), en EPA en DHA (n-3).
AA vind je in eieren en vlees. Mijn advies is daarom: stop eieren en vlees in je voedingsschema.
EPA kun je uit vette vis en visoliecapsules halen. Omdat EPA de werking van AA stoort, zou ik voor een gezond persoon (zonder klachten oid) geen hoge EPA inname aanraden. Heb je inflammatoire klachten, of een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, dan is een hogere EPA inname mogelijk wel aan te raden (icm een lagere AA inname).
DHA kun je uit vette vis, visoliecapsules en in een kleine mate uit eieren halen. Ik zou minimaal 300mg DHA aanbevelen.

Tot slot zou ik aanraden de inname van plantaardige olie* zoveel mogelijk terug te dringen en te vermijden. Het is een industrieel product en zorgt voor een onnatuurlijke inname van linolzuur. Het stoort de functionering van cellen en de bescherming ervan, het zorgt voor chaos in je lichaam, en verlaagt testosteron en het doet gewoon weinig tot niks goeds voor je lichaam.
*Dit is uitgezonderd: olijfolie en tropische olies als kokosnootolie (die rijk zijn aan verzadigde vetten). Deze twee kun je prima gebruiken.

Verder zijn er ook supplementen die omega 3/6/9 capsules aanbieden. Verspil hier je geld niet aan: omega 6 krijg je al genoeg van binnen, en omega 9 vetzuren zijn niet essentiële, enkelvoudig onverzadigde vetzuren (zoals oliezuur, de meest voorkomende enkelvoudig onverzadigde vetzuur die ook in bijvoorbeeld olijfolie en eieren zit).


Take home messages
-Hoewel volgens de wetenschappelijke definitie LA (n-6) en ALA (n-3) de essentiële vetzuren zijn, is dit misleidend. In feite zijn de echte essentiële vetzuren AA en DHA, dit zijn immers de vetzuren die de belangrijke functies hebben. LA en ALA zijn de precursors, ze kunnen worden omgezet naar AA en DHA.
-De omzetting van LA naar AA en van ALA naar EPA/DHA is erg inefficiënt. Totale inname van n-3 en n-6 vetzuren zegt daarom niets.
- Nuttig eieren en vlees voor wat AA
- Nuttig vette vis, eieren en/of supplementeer met visoliecapsules voor EPA en DHA. Zorg voor minstens 300mg DHA. Probeer EPA inname niet te overdrijven, het stoort immers de werking van AA.
- Vermijdt de consumptie van plantaardige olie.
-Omega 3/6/9 capsules zijn weggegooid geld. Ik zou als bodybuilder visolie capsules aanbevelen die vooral DHA leveren. Kies dus niet voor de standaard visolie capsules, met 180mg EPA en 120mg DHA.

Hoeveelheid AA/EPA/DHA in producten
Wil je weten hoeveel AA, EPA of DHA ergens inzit, als het er al inzit, ga dan is naar deze site: http://nutritiondata.self.com/
Zoek daar je product op, en klap bij dat product de vetten open (Fats & Fatty Acids --> "More Details"). Kijk bij de volgende vetten:
- 20:4 undifferentiated (AA)
- 20:5 n-3 (EPA)
- 22:6 n-3 (DHA)
De hoeveelheden in mg zal er dan achter staan.

Referenties/bronnen
Google
Wikipedia
PubMed

Nee, onbegonnen werk
U mad?
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je nou dat kokosolie en olijfolie vermeden moet worden, of die twee juist niet..? Dat kan ik er niet helemaal uit opmaken.
Verder zeg je plantaardige olien te willen vermijden. Dierlijke (verzadigde) vetten, en harde plantaardige vetten hoeven dus niet vermeden te worden?
 
Bedoel je nou dat kokosolie en olijfolie vermeden moet worden, of die twee juist niet..? Dat kan ik er niet helemaal uit opmaken.
Verder zeg je plantaardige olien te willen vermijden. Dierlijke (verzadigde) vetten, en harde plantaardige vetten hoeven dus niet vermeden te worden?
Kokosnootolie en olijfolie = prima, omdat dat vooral verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten zijn.

Dierlijke vetten zijn niet allemaal verzadigd he, is meestal 50/50 oid.
Wat bedoel je precies met harde plantaardige vetten? Plantaardige vetten die door de industrie gehard zijn? Die al helemaal vermijden hehe. Elke vetsoort waar de industrie mee heeft lopen rommelen --> vermijden imo.
Kokosnootolie en olijfolie zijn uitzonderingen daarop.
 
Kokosnootolie en olijfolie = prima, omdat dat vooral verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten zijn.

Dierlijke vetten zijn niet allemaal verzadigd he, is meestal 50/50 oid.
Wat bedoel je precies met harde plantaardige vetten? Plantaardige vetten die door de industrie gehard zijn? Die al helemaal vermijden hehe. Elke vetsoort waar de industrie mee heeft lopen rommelen --> vermijden imo.
Kokosnootolie en olijfolie zijn uitzonderingen daarop.

zonnebloemolie is dan toch ook prima, ook enkelvoudig onverzadigd.
En met harde bedoel ik niet vloeibaar op kamertemp, ik snap dat transvetten slecht zijn:P
 
zonnebloemolie is dan toch ook prima, ook enkelvoudig onverzadigd.
En met harde bedoel ik niet vloeibaar op kamertemp, ik snap dat transvetten slecht zijn:P
Zonnebloemolie is niet natuurlijk. Dan moet je 100.000 zonnebloempitjes gaan uitpersen ofzo :o
En is 60-70% linolzuur en dus vooral meervoudig onverzadigd.

En plantaardige vetten die hard zijn op kamertemperatuur zou ik niet zo 1 2 3 kunnen bedenken? Want die zijn praktisch allemaal rijk aan meervoudig onverzadigde vetten.
 
okee duidelijk.
vet uit zuivel en chocola dan? :D
 
okee duidelijk.
vet uit zuivel en chocola dan? :D

Volle melk (of desnoods halfvolle) is fantastisch imo :D
Ik in mijn bulk (elke dag): 2 liter volle melk en een reep (40g) pure chocola, hehe

IMO zouden vetten 50-60% verzadigd moeten zijn, 30-40% enkelvoudig onverzadigd en 10% meervoudig onverzadigd. Iig vooral verzadigd en enkelvoudig onverzadigd.
 
zonnebloemolie is dan toch ook prima, ook enkelvoudig onverzadigd.
En met harde bedoel ik niet vloeibaar op kamertemp, ik snap dat transvetten slecht zijn:P

Zonnebloemolie is niet natuurlijk. Dan moet je 100.000 zonnebloempitjes gaan uitpersen ofzo :o
En is 60-70% linolzuur en dus vooral meervoudig onverzadigd.

En plantaardige vetten die hard zijn op kamertemperatuur zou ik niet zo 1 2 3 kunnen bedenken? Want die zijn praktisch allemaal rijk aan meervoudig onverzadigde vetten.

Kokosolie is plantaardig. Maar als je bedoelt onverzadigde vetten die hard zijn. Dat ga je niet zo snel vinden, tenzij ze gehydrogeneerd worden, zijn ze vloeibaar.
 
Kokosolie is plantaardig. Maar als je bedoelt onverzadigde vetten die hard zijn. Dat ga je niet zo snel vinden, tenzij ze gehydrogeneerd worden, zijn ze vloeibaar.
Weet ik, maar die noem ik dan ook als uitzondering.
 
Zonnebloemolie is niet natuurlijk. Dan moet je 100.000 zonnebloempitjes gaan uitpersen ofzo :o
En is 60-70% linolzuur en dus vooral meervoudig onverzadigd.

En plantaardige vetten die hard zijn op kamertemperatuur zou ik niet zo 1 2 3 kunnen bedenken? Want die zijn praktisch allemaal rijk aan meervoudig onverzadigde vetten.

En wat exact is er dan niet natuurlijk aan zonnebloem olie naar jouw idee?

Ter vergelijking, wijn wordt ook uit het persen van duizenden druiven gemaakt. Is dit ook niet natuurlijk? Zonnebloemolie wordt simpelweg gemaakt door grote hoeveelheden zonnebloempitten door een pers te laten gaan, op kleine schaal ziet dit er uit als volgt:

http://www.youtube.com/watch?v=zyEUoV-JUtk

Overigens worden meeste oliën met soortgelijke machine presses gewonnen.

Daarnaast heb je diverse typen zonnebloemolie, variërend van meerendeel meervoudig onverzadigd (high linolic acid) tot meerendeel enkelvoudig onverzadigd (high oleic acid).

-Waar vaak wordt gezegd dat LA (n-6) en ALA (n-3) de essentiële vetzuren zijn, is dit niet helemaal waar. In feite zijn de echte essentiële vetzuren AA en DHA, dit zijn immers de vetzuren die de belangrijke functies hebben. LA en ALA zijn de precursors, ze kunnen worden omgezet naar LA en ALA. Dat maakt ze voorwaardelijk essentieel: alleen als er verder geen directe inname van AA en DHA is, zijn ze essentieel.

Daarnaast leuk dat je probeerd om gangbare wetenschappelijke definities te herschrijven, maar denk dat het handig is voor anderen om dit niet als take-home message mee te nemen ;).

Essential binnen deze context wil niets anders zeggen dan de onmogelijkheid van het lichaam om het zelf te synthetiseren. En het lichaam is prima in staat om o.a. AA en DHA te synthetiseren, mits je voldoende LA en ALA aanbiedt.

Essential binnen deze context wil helemaal niets zeggen of dat de inname vereist is voor een gezond functioneren. Dit geldt voor zowel de vetzuren als aminozuren.



Tot slot zou ik aanraden de inname van plantaardige olie* zoveel mogelijk terug te dringen en te vermijden. *Dit is uitgezonderd: olijfolie en tropische olies als kokosnootolie (die rijk zijn aan verzadigde vetten). Deze twee kun je prima gebruiken.

De keuze voor het type olie dient afgestemd te worden op het bakproces, waarbij met name duur en temperatuur van belang zijn. Ga je voorbij het rookpunt van je olie, dan treedt er polymerizatie van de olie op met verlies van je gunstige oliën en vorming van vrije zuurstof radicalen. Dat maakt bijv. olijfolie ongeschikt om op heet vuur een stir-fry mee klaar te maken of om in te frituren. En maakt de meeste kokosolie ongeschikt om op een mid-hoge temperatuur in te bakken.
 
AA wordt ook meermaals een essentieel vetzuur in de literatuur genoemd hoor, en terecht.

Essential binnen deze context wil niets anders zeggen dan de onmogelijkheid van het lichaam om het zelf te synthetiseren.
Mijn lichaam kan ook geen methyltrienolone synthetiseren, maakt het nog niet essentieel. Tevens maakt voldoende AA in de voeding LA volledig overbodig. Het is namelijk het AA wat je nodig hebt, niet de LA.
 
Laatst bewerkt:
AA wordt ook meermaals een essentieel vetzuur in de literatuur genoemd hoor, en terecht.

Het feit dat enkele artikelen iets als dusdanig bestempelen, betekend nog niet per definitie dat het als algemeen geaccepteerd bestempeld dient te worden. Het dient vermeden te worden de afgeleiden als essentiële vetzuren te benoemen.

Mijn lichaam kan ook geen methyltrienolone synthetiseren, maakt het nog niet essentieel. Tevens maakt voldoende AA in de voeding LA volledig overbodig. Het is namelijk het AA wat je nodig hebt, niet de LA.

Methyltrienolone is een androgeen. Het is geen vetzuur, noch aminozuur. De opmerking is dus compleet irrelevant.

De terminologie is reeds meerdere decennia geleden als dusdanig vastgesteld. Er is geen noodzaak tot aanpassing. En veelal duidt het onjuist gebruik enkel op laksheid.
 
Het feit dat enkele artikelen iets als dusdanig bestempelen, betekend nog niet per definitie dat het als algemeen geaccepteerd bestempeld dient te worden. Het dient vermeden te worden de afgeleiden als essentiële vetzuren te benoemen.



Methyltrienolone is een androgeen. Het is geen vetzuur, noch aminozuur. De opmerking is dus compleet irrelevant.

De terminologie is reeds meerdere decennia geleden als dusdanig vastgesteld. Er is geen noodzaak tot aanpassing. En veelal duidt het onjuist gebruik enkel op laksheid.
Pyrrolysine dus ook als essentieel bestempelen?

Dat een terminologie al meerdere decennia geleden is vastgesteld betekent nog niet dat aanpassing niet noodzakelijk is. Inderdaad, in 1956 werd vastgesteld dat AA overbodig was wanneer er voldoende LA in de voeding aanwezig was, maar andersom is hetzelfde het geval. Notabene is het AA die de directe precursor voor de prostanoiden, leukotrienes en lipoxines vormt. En LA? Totaal irrelevant verder.
 
Pyrrolysine dus ook als essentieel bestempelen?

Als we op jouw wijziging van definities willen varen, dan wel ja.

Lysine is een essentieel aminozuur. Pyrrolisine kent een in vivo synthese via L-Lysine. Pyrrolysine zelf is volgens de huidige, gangbare definitie dus niet essentieel.

Dat een terminologie al meerdere decennia geleden is vastgesteld betekent nog niet dat aanpassing niet noodzakelijk is. Inderdaad, in 1956 werd vastgesteld dat AA overbodig was wanneer er voldoende LA in de voeding aanwezig was, maar andersom is hetzelfde het geval. Notabene is het AA die de directe precursor voor de prostanoiden, leukotrienes en lipoxines vormt. En LA? Totaal irrelevant verder.

Het feit dat iets overbodig is, heeft helemaal niets met de term "essentieel" binnen deze context te maken. Je moet het begrip los zien van de woordenboek definitie van essentieel. Het enige wat telt is of het lichaam zelfstandig in staat is, om met aanwezigheid van eventuele voorlopers, zelf het aminozuur of vetzuur te produceren.

Is het dat niet? Dan is het volgens deze termen een essentieel vetzuur of essentieel aminozuur.

Het is mogelijk wat ongelukkig dat de benaming van de gestelde definitie taalkundig onjuist was, maar dat zet de rest nog niet in lijn met de definitie. Pas indien blijkt dat de definitie zelf niet van toepassing is, dan kan een bepaald vetzuur of aminozuur eruit gegooid worden en vervangen worden door een eventueel bevonden voorloper welk het lichaam kan gebruiken.
 
Als we op jouw wijziging van definities willen varen, dan wel ja.

Lysine is een essentieel aminozuur. Pyrrolisine kent een in vivo synthese via L-Lysine. Pyrrolysine zelf is volgens de huidige, gangbare definitie dus niet essentieel.
In mensen? Dat is nieuw voor me. He bah, moet ik 'n moeilijk vetzuur gaan verzinnen die niet in vivo gesynthetiseerd wordt bij mensen.

Het feit dat iets overbodig is, heeft helemaal niets met de term "essentieel" binnen deze context te maken. Je moet het begrip los zien van de woordenboek definitie van essentieel. Het enige wat telt is of het lichaam zelfstandig in staat is, om met aanwezigheid van eventuele voorlopers, zelf het aminozuur of vetzuur te produceren.

Is het dat niet? Dan is het volgens deze termen een essentieel vetzuur of essentieel aminozuur.

Het is mogelijk wat ongelukkig dat de benaming van de gestelde definitie taalkundig onjuist was, maar dat zet de rest nog niet in lijn met de definitie. Pas indien blijkt dat de definitie zelf niet van toepassing is, dan kan een bepaald vetzuur of aminozuur eruit gegooid worden en vervangen worden door een eventueel bevonden voorloper welk het lichaam kan gebruiken.

LA wordt essentieel genoemd volgens dezelfde definities waaraan AA voldoet. Waarom zou LA dan wel essentieel zijn en AA niet? Dat is mijn punt. Daarbovenop voegde ik de rest toe.

Realiseer me net weer wat 'n enorme hekel ik heb aan definitie kwesties.
 
Laatst bewerkt:
LA wordt essentieel genoemd volgens dezelfde definities waaraan AA voldoet. Waarom zou LA dan wel essentieel zijn en AA niet? Dat is mijn punt. Daarbovenop voegde ik de rest toe.

Omdat wij AA kunnen synthetiseren uit LA. En we, voor zover de huidige kennis strekt, LA niet kunnen produceren uit iets anders.

Dat is het enige verschil wat LA een essential fatty acid maakt en AA niet. Het staat volkomen los van of het benodigd is voor de gezondheid, of het overbodig is of niet, of er een lage efficiëntie is, etc.

Zodra een soort zelf geen AA kan produceren uit LA (of evt. iets anders) dan is AA een essentieel vetzuur. En gezien dit laatste een bestaande mogelijkheid is, en daarbovenop er genetische afwijkingen en bepaalde gezondheidscondities binnen de menselijke populatie bestaan waardoor ze niet in staat zijn bepaalde aminozuren en vetzuren zelfstandig te produceren, is het belangrijk de term "essential" schoon te houden.

Zodra je er namelijk meerdere definities aan gaat plakken, weer uiteindelijk eigenlijk niemand meer waar je het over hebt. Want bedoel je namelijk dat het lichaam absoluut niet in staat is om uit eventuele voorlopers dat vetzuur of aminozuur te produceren? Of bedoel je simpelweg dat het voor de gezondheid benodigd is? Ga je termen door elkaar gebruiken met dezelfde naam, dan ben je dat op een gegeven moment gewoon kwijt.

En wordt het lastig om data te interpreteren binnen populaties waar essentiële aminozuren of vetzuren anders zijn. Bijv. tussen diverse diersoorten. Maar bijv. ook de essentiële status van arginine binnen prematuren. Enkel omdat het goed voor ze is? Nee, omdat ze simpelweg gewoon nog geen arginine kunnen synthetiseren.



Door het bij één definitie te houden, is het heel eenvoudig. Is iets een essentieel vetzuur of aminozuur? Dan zul je dat of afgeleide dienen te suppleren. Een voorloper is geen optie. Ga je enkel op basis van gezondheidseffecten ook zaken als AA essentieel noemen, dan weet je eigenlijk niet langer waar je nu wel en waar je nu niet nog een voorloper kunt suppleren.
 
Omdat wij AA kunnen synthetiseren uit LA. En we, voor zover de huidige kennis strekt, LA niet kunnen produceren uit iets anders.

En dat is precies wat ik meende te hebben gelezen in 'n recent stukje literatuur; dat AA dus wel kan retroconverteren naar LA. Al begin ik nu toch echt aan mezelf te twijfelen, want ik kan het helemaal niet terugvinden. Maar vandaar het standpunt wat ik verkondigde.
 
Functie van LA: AA maken

AA zelf heeft ook daadwerkelijk functies in het lichaam. Zonder LA en zonder AA geen leven, zonder LA en met AA wel.

Welke is dan essentieel? LA of AA? Dan kan het mij vrij weinig interesseren wat de algemene aanvaarde definitie is, om zo maar te zeggen.

Essentieel voor mij is essentieel voor het leven en uitoefenen van functies. Dat is het geval bij AA, niet bij LA. Eet je geen directe bronnen van AA, dan is het essentieel om LA te nemen, omdat daar AA van gemaakt wordt, zoals je terecht stelt. Maar dat is nog steeds hetzelfde als wat ik in het artikel zeg.
 
Denk dat het wel aangetoond was dat a linoleenzuur essentieel was, het had functies in de huid. ging om een studie die ik hier al heb gepost. Weet niet exact meer hoe en wat maar mits dat het geval is, is a-linoleenzuur essentieel. Zelfde met LA. Indien ALA geen functies heeft maar wel gebruikt kon worden, dan was het niet essentieel. Het moet nl. aan beide criteria voldoen om essentieel benoemd te worden in de diëtiek. Anti-oxidanten kan je lichaam zelf aanmaken, er zijn wel antioxidantia die in voeding voorkomen maar desondanks ze niet aangemaakt worden wel gebruikt kunnen worden om radicalen onschadelijk te maken. Is oleuropeïne-aglycon derhalve essentieel, nope.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het wel aangetoond was dat a linoleenzuur essentieel was, het had functies in de huid. ging om een studie die ik hier al heb gepost. Weet niet exact meer hoe en wat maar mits dat het geval is, is a-linoleenzuur essentieel. Zelfde met LA. Indien ALA geen functies heeft maar wel gebruikt kon worden, dan was het niet essentieel. Het moet nl. aan beide criteria voldoen om essentieel benoemd te worden in de diëtiek. Anti-oxidanten kan je lichaam zelf aanmaken, er zijn wel antioxidantia die in voeding voorkomen maar desondanks ze niet aangemaakt worden wel gebruikt kunnen worden om radicalen onschadelijk te maken. Is oleuropeïne-aglycon derhalve essentieel, nope.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12617463 ? Is wat ik zo snel vind. Vind het verder niet heel interessant overigens ;p
 
Back
Naar boven