XXL Nutrition

ESWT Shockwave therapie voor chronische peesontsteking

Bezoekers in dit topic

Ik raad jullie aan geen bro science te lezen. Ik lees hier voornamelijk onzin en slechte info.
 
Ik raad jullie aan geen bro science te lezen. Ik lees hier voornamelijk onzin en slechte info.

Naar mijn idee staat hier "vooral" juiste info en worden dingen als ijzen en patellabandjes naar de eeuwige brovelden verwezen.

Kan je toelichten?
 
Interessant topic! Moet nog even alles doorlezen (ben nu tot pagina 2 gekomen), maar ik wilde alvast even reageren.
ESWT is zeker een goede behandelmethode voor peesirritaties. Echter moet eerst de vraag beantwoord worden waarom deze is geirriteerd, en waarom dat nu nog het geval is.
Kijk even of de fysiopraktijk waar je heen gaat naast ESWT ook echografie toepast als diagnoseinstrument. Hiermee kun jeoa de kwaliteit van het peesweefsel in kaart brengen.
Ik zit nu ook in dit traject. Ik heb al bij twee verschillende fysiotherapeuten gezeten (na doorverwijzing van de orthopoeed; uit de foto's bleek alleen lichte x-benen, waarvoor ik steunzolen van de podotherapeut heb, die vooralsnog ook hooguit minimaal helpen), waarbij ik over langere periode oefeningen heb gedaan zonder noemenswaardige vooruitgang.

Klachten zijn pathellofemoraal pijnsyndroom (pfps, retropatellaire chondropathie), tendinitis aan boven en onder pees (jumpers knee), en verschillende pijntjes rondom de knie, knieschijf die niet goed spoort.

Nu bij een derde fysiotherapeut is na korte tijd met oefeningen zonder noemenswaardige verbeteringen met een echo gekeken en weefsel schade geconstateerd en begonnen met shocktherapie (ESWT heet dat blijkbaar in de volledige afkorting). Wow! Dit doet voor mij wonderen! We zijn er nog niet, maar de eerste paar sessies zat ik echt te kreperen van de pijn en nu kan ik het al veel beter hebben. Dus ik heb goede hoop dat er dit keer eens echte vooruitgang in zit. Verder doorgaan met de oefeningen om de bovenbeenspieren te versterken en zo de knieschijf beter te laten sporen (maar goed, met de fysio oefeningen in het verleden kwam daar weinig resultaat uit, dus ik houd m'n hart nog vast).

Ik lees overigens op pagina 2 van vanDaal dat diclofenac hielp. Hoe is dat bij andere mensen? Ik heb ook wel eens pijnstillers geprobeerd, maar voor mijn knieklachten deed het niks...


EDIT:
Aanvullend, ik heb het aan beide knieen en doe aan recreatief balsporten (en niet aan bodybuilding).

EDIT 2:
Overigens gaf mijn orthopeed destijds aan dat ze PFPS niet meer opereerden, omdat het doorgaans meer schade aanricht dan hersteld. Ik heb overigens ook wel positieve verhalen gehoord van mensen waarbij de knie gladgeschuurd was zodat de knieschijf weer goed spoorde...
 
Laatst bewerkt:
Overigens gaf mijn orthopeed destijds aan dat ze PFPS niet meer opereerden, omdat het doorgaans meer schade aanricht dan hersteld. Ik heb overigens ook wel positieve verhalen gehoord van mensen waarbij de knie gladgeschuurd was zodat de knieschijf weer goed spoorde...

Knie gladschuren gaat niets doen aan de sporing. Het gaat de slijtage van de maltracking wegnemen maar het doet niets aan de maltracking zelf. Het is dweilen met de kraan open. Knie optrainen met nadruk op je vastus medialis en je heup musculatuur gaat je meer bijbrengen, samen met het corrigeren van de uitlokkende factoren.
 
Goed topic !

Ik heb ook al geruime tijd last van mn knieën en onlangs heeft een MRI scan ontstekingen en kapot kraakbeen (jumpersknee) vastgesteld in beide knieën, ik heb 10 dagen Diclofenac genomen icm een maagbeschermer, de pijn ging weg maar ik had teveel last van mn maag en een tijdje na het stoppen kwam de pijn weer terug, zij in mindere mate

Sinds vandaag in behandeling bij een kinesist en ik moest ook meteen die oefening op het board doen en daarna eenbenige negatieve zittende legcurls, ook doe ook elke dag een shitload lichte leg extensions al ben ik nu aan't twijfelen om die alleen nog maar negatief te doen
Alleen negatief is voor je peesontsteking Sanca. Light
weight high rep leg ext zijn voor kraakbeenherstel. ;)
Jumpers knee heeft toch niks met kraakbeen te maken?
En kraakbeenherstel??? Volgens mij is dat niet mogelijk (niet met oefeningen iig, misschien met een kraakbeentransplantatie, als dat tegenwoordig bestaat...).
 
Back
Naar boven