MuscleMeat

ESWT Shockwave therapie voor chronische peesontsteking (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

johan22

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 jan 2008
Berichten
4.867
Waardering
278
Ik heb inmiddels een lange geschiedenis opgebouwd met problemen aan mijn aanhechting van mijn patella pezen. Ik loop er nu meer dan een half jaar mee en er zijn echt bobbels ontstaan op de plek van de aanhechting onder de knie. Heb vele malen geprobeerd te revalideren op verschillende manieren ook met behulp van een fysio. Ben nu op het punt dat ik amper normaal een trap op/af kan en niet normaal uit mijn stoel kan komen. Heb ook zeker goede periodes gehad maar als ik dan een verkeerde of onverwachte beweging maak met mijn knie (te snel te diep door mijn knie, Clean en jerk of pushpress etc etc), kan ik weer voor een week niet goed lopen en kan ik weer van begin af aan starten.

Dus last op het punt van de Tibial Tubercle:

patellar_01.jpg


Een vriend van mij die net afgestudeerd fysiotherapeut is, wees mij op ESWT als eventueel alternatief voor een operatie aangezien mijn volgende stap ziekenhuis is. Klik hier voor info.

Mijn vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit een mooi alternatief zijn er van uit gaande dat er inderdaad bot of kalkvorming heeft plaatsgevonden?

Ik ga volgende week naar een nieuwe fysio en ik was benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben of er überhaupt ooit van gehoord hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb shockwave gehad op de knie. haalde voor mij niks uit.

later, na een scan was goed te zien dat ik een jumpersknee had (chronische onsteking van de patella) en heb ik me laten opereren.
 
Ik heb shockwave gehad op de knie. haalde voor mij niks uit.

later, na een scan was goed te zien dat ik een jumpersknee had (chronische onsteking van de patella) en heb ik me laten opereren.

Thanks voor je reactie.

Hoe is dat met je operatie verlopen? Kreeg je makkelijk operatie? En herstel je snel van zoiets?

En heb je bovendien enig idee hoe je die jumpers knee ontwikkelt hebt? Ik heb volgens mij precies hetzelfde en ik probeer er achter te komen hoe ik het gekregen heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een jumpersknee gehad, bij mij kwam het door te zwaar leg extensions te doen.
 
Ik heb ook een jumpersknee gehad, bij mij kwam het door te zwaar leg extensions te doen.

En hoe ben je er vanaf gekomen? Ook operatie of bepaalde therapie gehad?
 
En hoe ben je er vanaf gekomen? Ook operatie of bepaalde therapie gehad?
Eerst een half jaar lang mee afgezien, is niet duidelijk hoe ik er vanaf ben geraakt, 6 maanden pijn gehad.. ben begonnen toen met excentrische oefeningen.
 
Eerst een half jaar lang mee afgezien, is niet duidelijk hoe ik er vanaf ben geraakt, 6 maanden pijn gehad.. ben begonnen toen met excentrische oefeningen.

Wat voor oefeningen deed je dan precies?

Ik moest ook excentrische leg extensions doen van de fysio. Licht gewicht, met 2 benen omhoog brengen en met één been gecontroleerd laten zakken. Werkte tot op zekere hoogte. Maar normaal squatten oid heeft er nooit ingezeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik studeer kiné (fysio maar in belgië). Momenteel is dit de beste behandeling: http://www.youtube.com/watch?v=wY98htXP0O4

2 keer per dag 3x15 hh, heel traag zakken!! = excentrisch
Met 2 benen omhoog komen, plateau kan je maken met een stuk plank en blok ong 30°
 
Wat voor oefeningen deed je dan precies?

Ik moest ook excentrische leg extensions doen van de fysio. Licht gewicht, met 2 benen omhoog brengen en met één been gecontroleerd laten zakken. Werkte tot op zekere hoogte. Maar normaal squatten oid heeft er nooit ingezeten.
Exact de zelfde oefening die hier boven gepost werd.
 
die gozer uit het filmpje voert niet eens een excentrische belasting uit zoals bedoelt bij deze blessures. Vraag me af wat hij dan allemaal heeft geprobeerd. Mss kusjes van zij moeder.
ESWT is zeker een goede behandelmethode voor peesirritaties. Echter moet eerst de vraag beantwoord worden waarom deze is geirriteerd, en waarom dat nu nog het geval is.
Kijk even of de fysiopraktijk waar je heen gaat naast ESWT ook echografie toepast als diagnoseinstrument. Hiermee kun jeoa de kwaliteit van het peesweefsel in kaart brengen.
 
Lobstar je hebt helemaal gelijk. Mijn prof, professor Koen peers is hier mee zeer vertrouwd. Hij raadt aan om eerst excentr te trainen. 1 been TRAAG zakken en 2 omhoog zoals ik hierboven al zei.

Als dit na 2 maanden geen beterschap geeft dan ESWT. Dit is nogaltijd geen wondermiddel, je moet gewoon met oefenen doorzetten en willen!! De discipline hebben vele mensen niet...
 
die gozer uit het filmpje voert niet eens een excentrische belasting uit zoals bedoelt bij deze blessures. Vraag me af wat hij dan allemaal heeft geprobeerd. Mss kusjes van zij moeder.
ESWT is zeker een goede behandelmethode voor peesirritaties. Echter moet eerst de vraag beantwoord worden waarom deze is geirriteerd, en waarom dat nu nog het geval is.
Kijk even of de fysiopraktijk waar je heen gaat naast ESWT ook echografie toepast als diagnoseinstrument. Hiermee kun jeoa de kwaliteit van het peesweefsel in kaart brengen.

Lobstar je hebt helemaal gelijk. Mijn prof, professor Koen peers is hier mee zeer vertrouwd. Hij raadt aan om eerst excentr te trainen. 1 been TRAAG zakken en 2 omhoog zoals ik hierboven al zei.

Als dit na 2 maanden geen beterschap geeft dan ESWT. Dit is nogaltijd geen wondermiddel, je moet gewoon met oefenen doorzetten en willen!! De discipline hebben vele mensen niet...

Hartstikke bedankt voor de reactie's.

Dus, onder een hoek van ongeveer 30 graden op een been zeer langzaam zakken tot hoe diep ongeveer? En weer met twee benen omhoog komen.

Ik heb het net geprobeerd met mijn hiel op een boek en ik kom net iets minder diep dan die gast op dat filmpje en het doet aardig pijn. Kan het zijn dat het pijn doet of moet de beweging pijnloos uitgevoerd worden?

Verder zit ik nu op het punt dat het me niet veel uitmaakt wat ik moet doen. Heb er nu zo'n last van.. Verder ga ik checken of de praktijk waar ik kom ook echografie toepast.

Over de reden waarom ik het heb.. Het is er langzaam ingeslopen. Heb altijd wel last gehad van een niet "sporende" knie. Fysio zei dat het geen probleem was, ook als je kraakbeen wat hoorde knerpen. Verder was mijn squattechniek door meerdere ("gekwalificeerde") mensen bekeken (heb ook filmpjes) en muv dat ik redelijk ver naar achter zakte, was mijn techniek verder solid. Gewoon fullsquat, normale stance. Het is echt naar boven gekomen in de periode dat ik WSB deed en elke week maxte. Ook boxsquats en squats met chains en bands en de hele chebang. Ik denk niet dat de oorzaak overbelasting was door WSB maar wel een variabele. Heb overigens nooit echt zwaar kunnen squatten. 1x140 en 5x120 waren mijn maxes vorig jaar. Ging die periode wel redelijk hard vooruit.
 
Laatst bewerkt:
bij mij was de oorzaak een 'trauma' heb een diepvries kist met de hoek midden in m'n knie gehad op een trap tijdens een verhuizing.
leek gewoon een pijntje te zijn maar was naar maanden nog niet weg.
 
Het moet pijn doen tijdens de uitvoering, dit heeft te maken met neovascularisatie (bloedvaten die er niet moeten zijn) tegen te werken! De dag nadien mag het niet meer pijn doen als ervoor.

Hoe diep, tot parallel of iets erboven. Trage uitvoering primeert, opbouw naar 3x 15 hh 2x per dag. begin bv met 5 x 5 hh. Volhouden en succes gegarandeert!!!!
 
Het moet pijn doen tijdens de uitvoering, dit heeft te maken met neovascularisatie (bloedvaten die er niet moeten zijn) tegen te werken! De dag nadien mag het niet meer pijn doen als ervoor.

Hoe diep, tot parallel of iets erboven. Trage uitvoering primeert, opbouw naar 3x 15 hh 2x per dag. begin bv met 5 x 5 hh. Volhouden en succes gegarandeert!!!!

Thanks voor je advies man.

Kom net terug van de fysio. Lang verhaal maar hij vond dat gezien de geschiedenis van de knie en pees en de opzwelling onderaan moeilijk om te vertellen wat er precies aan de binnenkant gebeurde. Hij raadde me aan om een MRI te laten maken en op basis daarvan verder te kijken.

Verder drukte hij op mijn meniscus en vroeg hij of ik mijn quads wou aanspannen en toen ik dat deed schoof de boel nogal pijnlijk naar boven. Hij vond dat mijn kraakbeen wel erg rommelig was. Nog een reden voor de MRI dus. Hij zei ook dat hij niet dacht dat dit met een oefeningetje of pilletje snel opgelost was en adviseerde om nu nog even niks te doen totdat ik meer weet.

Ik ga nu even niks doen (wellicht de oefening hierboven beschreven) tot ik een MRI heb gehad. Zodra ik meer weet post ik het.
 
oké, geen probleem!

Veel beterschap :)



Bedoel je niet drukte de knieschijf naar boven ? dus vooraan het botje aan je knie...
 
Laatst bewerkt:
oké, geen probleem!

Veel beterschap :)



Bedoel je niet drukte de knieschijf naar boven ? dus vooraan het botje aan je knie...


Dat zou wel kunnen man, hij drukte ergens op en vroeg ik of mijn quads aan wou spannen en de boel kraakte lekker over elkaar heen:roflol:
 
Ja dat is dus de test voor kraakbeen retropatellair :). Als deze pijn geeft hoeft er niet percé ernstige schade te zijn maar na het onderzoek weet je het zeker :)
 
Test voor patellofemoraal dysfunctiesyndroom.
 
Johan, al nieuws?
 
Back
Naar boven