MuscleMeat

EU/VK & NAVO (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Magnette waarschuwt studenten voor peilingen: “Ik weet hoe men daarmee kan prutsen”

Waals minister-president Paul Magnette heeft maandag de studenten politieke wetenschappen van de UCL gewaarschuwd voor de wijze waarop opiniepeilers soms primaire gegevens herinterpreteren.

In de openingsles aan de Franstalige universiteit van Louvain-la-Neuve wierp een student Magnette de recente opiniepeilingen voor de voeten. Die vielen voor de PS van de minister-president niet zo gunstig uit. “Een peiling, dat is een foto van de publieke opinie op een bepaald moment, die min of meer goed genomen is. Ik heb er ook gedaan, dus ik weet hoe men met zo’n peiling kan prutsen”, aldus de politicoloog.

Magnette herinnerde eraan dat de peilingbureaus in België in privéhanden zijn. “Ze hebben er dus baat bij dat er over hun peiling gesproken wordt. Dus af en toe creëren ze een fenomeen. De cijfers die in de kranten verschijnen zijn nooit degene die ingezameld zijn. In feite kijken peilers naar de ingezamelde cijfers en zeggen: ‘niet slecht, ik denk dat dit onderschat wordt, dat overschat, ik denk dat die populairder is dan men denkt’ en ze gaan corrigeren. Dat is wat men het potje van de peilers noemt: sommigen maken van de primaire gegevens meer een potje van anderen.”
 
Een zootje ongeregeld bij UKIP.
 
"De Gucht krijgt nog altijd bijna 125.000 euro per jaar van Europese Commissie"
Voormalig Europees Commissaris Karel De Gucht (Open Vld) ontvangt, net als 15 van zijn vroegere collega's, nog altijd een 'overgangsvergoeding' van de Europese Commissie. Hoewel De Gucht al twee jaar geen Europese post meer bekleedt en sindsdien aan de slag is gegaan bij bedrijven als ArcelorMittal en Proximus, gaat het volgens berekeningen van de Duitse krant Die Zeit om een bedrag van bijna 125.000 euro per jaar.

Die Zeit heeft pas na lang aandringen en het dreigen met een rechtszaak tegen de Commissie de lijst gekregen met voormalige Commissarissen die vandaag nog een 'overgangsvergoeding' krijgen. Het gaat om Commissarissen die aan de slag waren onder de vorige voorzitter Jose Manuel Barroso. Nochtans hebben velen die op de lijst prijken toch een topjob in het private bedrijfsleven. Het uitgekeerde bedrag ligt op minstens 99.996 euro per jaar, per persoon.

Op de lijst met ontvangers prijkt volgens Die Zeit ook Karel De Gucht, die tussen 2009 en 2014 eerst verantwoordelijk was voor Ontwikkelingssamenwerking en daarna voor het belangrijke departement Handel. Hij zou een vergoeding van bijna 125.000 euro per jaar - de helft van zijn toenmalig loon - krijgen, hoewel De Gucht nu bestuurder is bij verschillende bedrijven en daarvoor ook een loon ontvangt.

Ook voormalig Commissaris voor Klimaat, de Deense Connie Hedegaard, ontvangt nog altijd een vergoeding, hoewel ze nu zetelt in de raad van bestuur van energiebedrijf Danfos. Opvallend is bijvoorbeeld ook nog dat de Roemeen Dacian Ciolos, vandaag premier van zijn land en indertijd Commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling, een maandelijks bedrag uitgekeerd wordt.

Het systeem van de overgangsvergoeding is niet nieuw en bestaat al sinds 1967. Doel ervan was net om belangenconflicten te vermijden en de draaideurpolitiek tegen te gaan, waarbij ex-commissarissen meteen na hun ontslag het bedrijfsleven zouden instappen om daar hun kennis, invloed en macht in te zetten in ruil voor een riant loon. De voormalige politici hebben volgens de regels recht op een bedrag van 40 tot 65 procent van hun maandloon dat ze kregen als Commissaris, afhankelijk van hun anciënniteit. Daarnaast krijgen ze bij vertrek ook een eenmalige premie van een maandloon en reis- en verhuiskosten vergoed om vanuit Brussel naar hun thuisland terug te keren. De Gucht verdiende als Commissaris 20.832 euro bruto per maand en was vijf jaar aan de slag binnen de Commissie.

De periode waarin de vergoeding werd uitbetaald werd onlangs wel ingekort van drie naar twee jaar, maar die regeling geldt nog niet voor wie het bedrag nu al krijgt.

Europese Commissarissen zijn ook verplicht een zogenaamde 'afkoelingsperiode' in te lassen, waarbij ze achttien maanden lang geen privéjob mogen opnemen in de sector waarvoor ze bevoegd waren om belangenvermenging tegen te gaan. Wie dat wel wil doen, moet een uitzondering vragen aan de Commissie. De Gucht vroeg en kreeg die uitzondering bijvoorbeeld toen hij vorig jaar aan de slag ging in de raad van bestuur bij Proximus en bij vermogensbeheerder Merit Capital. Sinds dit voorjaar zetelt De Gucht ook als bestuurder van staalreus ArcelorMittal.

Opvallend is dat de regels van de Commissie voorschrijven dat de overgangsvergoeding afgetopt moet worden, afhankelijk van de nieuwe inkomsten die een ex-Commissaris ontvangt in de privé. De eigen inkomsten en de vergoeding mogen samen niet meer bedragen dan het loon van een Commissaris in functie. Het basisloon van een 'niet-uitvoerende bestuurder' bij ArcelorMittal bedroeg vorig jaar 144.000 euro per jaar. Proximus keert zijn bestuurders dan weer 25.000 euro per jaar uit, met nog eens 5.000 euro per bijgewoonde vergadering.

Karel De Gucht was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

Joaquín Almunia Amann, Spanje
László Andor, Hongarije
Tonio Borg, Malta
Dacian Ciolos, Roemenië
Maria Damanaki, Griekenland
Karel De Gucht, België
Jacek Dominik, Polen
Štefan Füle, Tsjechië
Connie Hedegaard, Denemarken
Siim Kallas, Estland
Janusz Lewandowski, Polen
Ferdinando Nelli Feroci, Italië
Andris Piebalgs, Letland
Janez Potocnik, Slovenië
Algirdas Šemeta, Lithouwen
Androulla Vassiliou, Cyprus
"Ja, ik ontvang nog altijd een vergoeding van Europa. Dat is nu eenmaal het systeem"
Ze zijn niet meer in functie, maar worden nog altijd vergoed door de Europese Commissie. Dat is het geval voor 16 voormalige EU-commissarissen, zoals we eerder vandaag al meldden op basis van informatie die de Duitse krant Die Zeit te weten kwam. Een van de gegadigden is Karel De Gucht. Hij zou volgens de Duitse bron nog altijd zo'n 125.000 euro per jaar vangen. De Gucht bevestigt dat hij zo'n overgangsvergoeding ontvangt. "Zoals al mijn voorgangers, want zo is het systeem", verklaart hij aan deredactie.

Karel De Gucht kan nog tot 1 november van volgend jaar aanspraak maken op de premie. "Dat is zo, hé, dat is het systeem. Al mijn voorgangers hebben in dat systeem gefunctioneerd en ook de huidige commissarissen zullen binnen dat systeem functioneren", reageert De Gucht op deredactie

De Gucht zegt er geen bezwaar tegen te hebben dat Die Zeit de lijst met de 16 namen heeft gepubliceerd. "Al begrijp ik niet goed waarom de krant daar nu juist mee uitpakt, want die regel bestaat al 50 jaar." De Gucht wijst er op dat om een bruto-bedrag gaat, onderhevig aan de Europese belastingen.

De "overgangsvergoedingen" zijn al sinds 1967 opgenomen in de regelgeving van de Europese Commissie. Ze golden aanvankelijk voor drie jaar, maar zijn sinds dit jaar teruggeschroefd tot twee jaar. De vergoedingen moeten belangenvermenging tegengaan. Tevens moeten ze vermijden dat de politici hun functie meteen na hun vertrek zouden ruilen voor goedbetaalde jobs in de privé-sector.

De Open Vld'er bekleedt al twee jaar geen Europese post meer. Sindsdien ging hij aan de slag bij bedrijven als ArcelorMittal en Proximus. Die zijn goed voor respectievelijk 144.000 en 25.000 euro per jaar.

Karel De Gucht was tussen 2009 en 2014 eerst verantwoordelijk was voor Ontwikkelingssamenwerking en daarna voor het belangrijke departement Handel.
 
Hoe meer ik lees en hoor over die Brusselse sekte met haar prinsen en commissarissen, hoe meer ik ervan walg.
 
Automobielorganisatie Touring klaagt dinsdag aan dat 38 procent van de Europese autotaksen niet opnieuw geïnvesteerd wordt in weginfrastructuur. "Ons land doet het zo mogelijk nog minder goed", klinkt het in een persmededeling.

De Internationale Automobielfederatie FIA, in ons land vertegenwoordigd door Touring, liet door het studiebureau CE Delft de opbrengst uit brandstofaccijnzen, verkeersbelasting, inschrijvingstaksen, wegentaksen en belastingen op inverkeerstelling in kaart brengen. Andere autobelastingen, zoals de btw op autoverkoop, werden buiten beschouwing gelaten. Niet al die belastingen worden in alle lidstaten geïnd en daardoor is vergelijken moeilijk. Het gaat om cijfers uit 2013, de meest recente die beschikbaar waren voor alle landen.

"Van de 286 miljard euro per jaar, die de Europese lidstaten innen van autobezitters, wordt slechts 178 miljard opnieuw geïnvesteerd in de infrastructuur. De rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit te maken heeft. Ons land doet het zo mogelijk nog minder goed. We weten dat de totale opbrengst in België van motorvoertuigen in 2015 iets meer dan 16,5 miljard bedroeg. Slechts 1,2 miljard daarvan wordt opnieuw geïnvesteerd in onderhoud en exploitatie van het wegennet", zegt Touring. De organisatie wijst erop dat 5 miljard naar openbaar vervoer gaat en het overige deel naar het algemeen budget.

Volgens Touring is het evident dat autogebruikers in ruil voor de belastingen veilige en goed uitgeruste wegen krijgen en afdoende maatregelen om het fileprobleem aan te pakken. Doch niets is minder waar, klinkt het. De mobiliteitsorganisatie wil de investeringen omhoog en lanceert daarom een campagne.
 
Hij heeft gelijk.
 
Back
Naar boven