MuscleMeat

Even een vraag aan de mensen die studeren/opleiding doen

Bezoekers in dit topic

Hey mensen

Ik heb een vraag aan de mensen die studeren/opleiding doen.
Ik heb nu zo'n 8 jaar in de kleinmetaal gewerkt en wil nu overstappen naar een compleet andere sector. Namelijk de zorg en welzijn sector en wil daar aan de slag in de maatschappelijke zorg. Nu zou ik dus willen beginnen met MBO 3.
Daarbij moet ik anderhalve dag in de week naar school. Aangezien ik nog geen diploma's/werkervaring in die richting heb kan ik het eerste half jaar van de opleiding nog gewoon bij mijn oude werkgever in de metaal een paar dagen aan de slag. En ik krijg dan natuurlijk studiefinanciering. Maar na een half jaar moet ik stage gaan lopen en daarvoor krijg je toch niet zoveel geld of wel?
Dus hoe komen jullie dan rond?? Ik woon namelijk gewoon op mijzelf en alleen dus is dat allemaal wel te doen?

Goeie stage zoeken, mij pa betaald de stagaires 800-1100 netto per maand voor 4dagen in de week:)
 
Ik zou alvast maar gaan sparen, want tijdens stages word je over het algemeen keihard uitgebuit. Er zijn wel stages die 'normaal' betalen, maar dit komt vaker voor als je al bijvoorbeeld bij dit bedrijf werkte. Je zou misschien nu alvast een baantje in die sector kunnen zoeken, echt als een bijbaan die weinig/geen scholing vergt en dan proberen om daar tegen je normale uurloon dan stage te kunnen gaan lopen.
 
Goeie stage zoeken, mij pa betaald de stagaires 800-1100 netto per maand voor 4dagen in de week:)

Dan is jou pa echt geflipt of had die student echt wat te bieden, ik heb een hoop stages gelopen (k doe nu MBO) en stage vergoedingen zijn schaars, zelfs bij goed lopende commerciele bedrijven.

Daarnaast, stage bedrijven zijn het je niet verplicht, en dus heb je ook geen onderhandelingspositie. En een stage uitzoeken op de hoeveelheid van de vergoeding is net zoiets als een nieuwe auto kopen op basis van waar je de meeste benzine gratis bij krijgt.

Lekker serieus met je opleiding bezig dan dus.
 
Laatst bewerkt:
Goeie stage zoeken, mij pa betaald de stagaires 800-1100 netto per maand voor 4dagen in de week:)


Uw pa heeft een grote witte baard en laat zich meestal door een paard vervoeren?
 
Dan is jou pa echt geflipt of had die student echt wat te bieden, ik heb een hoop stages gelopen (k doe nu MBO) en stage vergoedingen zijn schaars, zelfs bij goed lopende commerciele bedrijven.

Daarnaast, stage bedrijven zijn het je niet verplicht, en dus heb je ook geen onderhandelingspositie. En een stage uitzoeken op de hoeveelheid van de vergoeding is net zoiets als een nieuwe auto kopen op basis van waar je de meeste benzine gratis bij krijgt.

Lekker serieus met je opleiding bezig dan dus.

Uw pa heeft een grote witte baard en laat zich meestal door een paard vervoeren?

Bouw/onderzoeks bedrijf.. 800 man personeel, 300-400 TU delft studenten die stage lopen.. die studenten brengen ook daadwerkelijk geld in het laadje..

+ een student die wat heeft te bieden, vraagt ook wat..
 
Kijk dit mogen we graag zien!

Er zijn je velen voorgegaan, kan ik uit ervaring zeggen. Redelijk wat mannen die in de zorg zijn gaan werken hebben een (min of meer) technische achtergrond.
Het begrip Maatschappelijke Zorg is echter wat vaag, maar zoals ik het lees is het niet je bedoeling om bijvoorbeeld de ouderenzorg in te gaan?
(om de verwarring enigszinz duidelijk te maken: ik studeer deels af in de sector MGZ, Maatschappelijke GezondheidsZorg, en ik studeer verpleegkunde)
Wil je met probleemjongeren werken? Wijkzorg? Ouderenzorg? Gehandicapten?

Anyway: wat betreft je financiën is het afhankelijk van de wijze waarop je gaat studeren. Op het MBO komt dat, voor zover ik weet, met name neer op de keuze tussen 'BBL' (BeroepsBegeleidende Leerweg) of 'BOL' (BeroepsOpleidende Leerweg)
Bij de BBL variant krijg je een contract bij een werkgever en werk je daar zo'n 4 dagen in de week en 1 dag school. Je leert dan vnl. in de praktijk en krijgt ook een (redelijk) loon. De studiefinanciering hiervan is maar beperkt (logisch) en of je recht hebt op OV zul je even na moeten zoeken op de website van de IB groep.
Bij de BOL variant zit je zo'n 5 dagen per week op school en loop je een aantal keer stage tijdens je opleiding (voor mijn opleiding is dat bijv. min. 2300 uur in vier jaar). Daarvoor krijg je wel studiefinanciering, een OV en de mogelijkheid tot lenen. Voor het MBO valt de 'stufi' lager uit dan voor het HBO overigens. Ook ben je ****ed als je ouders flink rijk zijn en zo. (maar die kunnen dan ook met gemak je opleiding betalen :D)

Als je nog zit te twijfelen over de precieze sector waar je in wilt werken (en de aard van je werk), zou ik je daar goed over laten inlichten. Ga in ieder geval langs het dichtstbijzijnde ROC, zij kunnen je alle ins en outs vertellen. Aangezien je 25 bent bent zou ik twee keer nadenken over het volgen van de BOL variant, want je komt dan met veel 16 jarige meisjes in één klas. Persoonlijk heb ik wel een hogere pet op van de BOL variant though.

Als je op een of andere manier de mogelijkheid hebt om een niv. 4 opleiding te doen, zou ik die kans zeker aangrijpen.
 
Kijk dit mogen we graag zien!

Er zijn je velen voorgegaan, kan ik uit ervaring zeggen. Redelijk wat mannen die in de zorg zijn gaan werken hebben een (min of meer) technische achtergrond.
Het begrip Maatschappelijke Zorg is echter wat vaag, maar zoals ik het lees is het niet je bedoeling om bijvoorbeeld de ouderenzorg in te gaan?
(om de verwarring enigszinz duidelijk te maken: ik studeer deels af in de sector MGZ, Maatschappelijke GezondheidsZorg, en ik studeer verpleegkunde)
Wil je met probleemjongeren werken? Wijkzorg? Ouderenzorg? Gehandicapten?

Anyway: wat betreft je financiën is het afhankelijk van de wijze waarop je gaat studeren. Op het MBO komt dat, voor zover ik weet, met name neer op de keuze tussen 'BBL' (BeroepsBegeleidende Leerweg) of 'BOL' (BeroepsOpleidende Leerweg)
Bij de BBL variant krijg je een contract bij een werkgever en werk je daar zo'n 4 dagen in de week en 1 dag school. Je leert dan vnl. in de praktijk en krijgt ook een (redelijk) loon. De studiefinanciering hiervan is maar beperkt (logisch) en of je recht hebt op OV zul je even na moeten zoeken op de website van de IB groep.
Bij de BOL variant zit je zo'n 5 dagen per week op school en loop je een aantal keer stage tijdens je opleiding (voor mijn opleiding is dat bijv. min. 2300 uur in vier jaar). Daarvoor krijg je wel studiefinanciering, een OV en de mogelijkheid tot lenen. Voor het MBO valt de 'stufi' lager uit dan voor het HBO overigens. Ook ben je ****ed als je ouders flink rijk zijn en zo. (maar die kunnen dan ook met gemak je opleiding betalen :D)

Als je nog zit te twijfelen over de precieze sector waar je in wilt werken (en de aard van je werk), zou ik je daar goed over laten inlichten. Ga in ieder geval langs het dichtstbijzijnde ROC, zij kunnen je alle ins en outs vertellen. Aangezien je 25 bent bent zou ik twee keer nadenken over het volgen van de BOL variant, want je komt dan met veel 16 jarige meisjes in één klas. Persoonlijk heb ik wel een hogere pet op van de BOL variant though.

Als je op een of andere manier de mogelijkheid hebt om een niv. 4 opleiding te doen, zou ik die kans zeker aangrijpen.

hier heeft TS wat aan,

maar gezien de leeftijd van TS kan hij elk niveau starten dat hij denkt aan te kunnen niet?
 
Goeie post!:)
Kijk dit mogen we graag zien!

Er zijn je velen voorgegaan, kan ik uit ervaring zeggen. Redelijk wat mannen die in de zorg zijn gaan werken hebben een (min of meer) technische achtergrond.
Het begrip Maatschappelijke Zorg is echter wat vaag, maar zoals ik het lees is het niet je bedoeling om bijvoorbeeld de ouderenzorg in te gaan?
(om de verwarring enigszinz duidelijk te maken: ik studeer deels af in de sector MGZ, Maatschappelijke GezondheidsZorg, en ik studeer verpleegkunde)
Wil je met probleemjongeren werken? Wijkzorg? Ouderenzorg? Gehandicapten?
De opleiding bij de ROC hier in de buurt heet Sociaal Maatschapelijke dienstverlening. Dus je kunt eigenlijks alle kanten op. Daarna zou ik graag verder willen leren. Maar echt iets specifieks heb ik nog niet in gedachten. Het is dan eigenlijks wat er maar op mijn pad komt.

Anyway: wat betreft je financiën is het afhankelijk van de wijze waarop je gaat studeren. Op het MBO komt dat, voor zover ik weet, met name neer op de keuze tussen 'BBL' (BeroepsBegeleidende Leerweg) of 'BOL' (BeroepsOpleidende Leerweg)
Bij de BBL variant krijg je een contract bij een werkgever en werk je daar zo'n 4 dagen in de week en 1 dag school.
Maar het probleem met mijn situatie is dan dan ik totaal geen werkervaring/diploma in die richting heb. Dus welke baas wil mij meteen aannemen? Op zo'n manier heb ik mijn MBO 2 ook gehaald en dat was goed te doen plus goed loon. Maar toen had ik dus al ervaring in de functie waar ik voor leerde.
 
Ik weet niet hoe het geregeld is op het MBO qua doorstroming. Afhankelijk ook van je mavo diploma denk ik, of andere diploma's/certificaten, voor zover nog geldig.

Ik zou even een e-mailadres te pakken zien te krijgen van het ROC en een afspraak met een decaan o.i.d. regelen.
 
ga gewoon ff langs ib-groep info balie en vraag ff alle bedragen exact na.

want cijfers op hun site kloppen niet volledig,zo staat er dat je maar 160euro ofzo kan lenen terwijl je 450 ofzo kan lenen :S

dus gewoon ff na vragen je situatie uitleggen en binnen 5min heb je je antwoord :)
 
Het is toch werken/leren(BBL)? Ik heb dat ook één jaar gedaan toen ik 16 was. Ik werkte bij de AH 4 dagen in de week en één dag school. Ik kreeg daar 380 euro in de maand voor.
 
Goeie stage zoeken, mij pa betaald de stagaires 800-1100 netto per maand voor 4dagen in de week:)

Als hij dat aan een mbo niveau 3 student betaald, doet hij iets verkeerd. HBO of WO studenten kan wel.

Ontopic: Het is bijna niet te doen. Je zal in de zorg erg aan stagevergoeding weinig krijgen, áls je al wat krijgt. Weet je zeker dat je stage moet lopen? Als het een BBL opleiding is, is het werken/leren, en moet je dus echt werken ernaast. Dat zal een stuk beter verdienen dan een stage.
 
Ontopic: Het is bijna niet te doen. Je zal in de zorg erg aan stagevergoeding weinig krijgen, áls je al wat krijgt. Weet je zeker dat je stage moet lopen? Als het een BBL opleiding is, is het werken/leren, en moet je dus echt werken ernaast. Dat zal een stuk beter verdienen dan een stage.
Ja het is werken en leren. Want ik was van de week al bij een adviseur van het ROC geweest en die had mij uitgelegd dat ik het eerste half jaar mijn oude baan parttime mag doen en dan anderhalve dag naar school. En na een half jaar moest ik dan stage gaan lopen. Tja ik vind het zelf ook een beetje een vreemde methode. Ik heb namelijk wel eerder BBL opleidingen gedaan en dan kon ik gewoon lekker doorwerken en het volle loon ontvangen. Ik moet zeggen dat ik trouwens hier in de buurt ook nog weinig vacatures zie voor leerlingen in het maatschappelijke werk. Wel leerling verpleegkundigen, maar dat lijkt me niks.
Misschien dat ik dan es wat vacatures in het zuiden moet bekijken...
 
Volgens mij maken jullie allemaal een foutje:
- bij BBL ontvang je geen studiefinanciering meer, omdat je in principe fulltime werkt
- als je studiefinanciering ontvangt, vervalt je huursubsidie

Om te kijken wat je in de zorg krijgt als stagevergoeding kijk je gewoon ff bij de advertenties op stageplaza etc. daar staat meestal wel bij wat ze je willen betalen;)
 
Mugje, verstangie keus!

Ik heb ook 3 jaar in de metaalbranché gewerkt... het werk is totaal niet mijn ding.
Ik ben afgelopen jaar geswicht qua opleiding.

Op dit moment volg ik een VAVO opleiding (voortgezet algemeen onderwijs voor ouderen) en ik zit 5 dagen per week (24 lesuren) op school. Ik ben nu mijn HAVO diploma aan het behalen in één jaar... ik heb volgende week centraal exemen, dus dat wordt spannend.

Waarom ga je ook geen VAVO doen? Bij jou in de regio zal ook wel vast zo'n school zitten. Duurt 1 of 2 jaar (afhankelijk of je al in het bezit bent van een Mavo/VMBO diploma of niet) Dan kan je het jaar erop meteen aan een goede HBO opleiding beginnen in de zorg... daar bereik je echt veel meer mee! En er zijn enorm veel 25plussers die op het HBO zitten... op het MBO vrijwel heel weinig.

Wat je ook nog kan doen is een 21+ jaar test aanvragen op een HBO school. Dan kan je -als je de test met voldoende aflegt- (pittige test!) meteen beginnen op HBO niveau!

Ga HBO doen, niet twijfelen!
En met die stufi... ik woon nog thuis, ik ontvang 195 euro per maand, en krijg van mijn ouders nog 200euro extra cash voor mijn auto te betalen/benzine en vrijetijdsbesteding.
Werken; daar ben ik naar opzoek!
 
Heb zelf ook 1 jaar zorgopleiding gedaan.

1e jaar stage kreeg ik maar een minimale stage vergoeding, maar ze zeiden erbij dat vanaf het 2e jaar (2e stage) vaak al meer betaald krijgt, geen vetpot, maar al wat meer dan de standaard stage vergoeding.

Dit was 3 jaar geleden zo in ieder geval.
 
BBL opleiding doen.

Die zijn er genoeg in de zorg.
 
Mugje, verstangie keus!

Ik heb ook 3 jaar in de metaalbranché gewerkt... het werk is totaal niet mijn ding.
Ik ben afgelopen jaar geswicht qua opleiding.

Op dit moment volg ik een VAVO opleiding (voortgezet algemeen onderwijs voor ouderen) en ik zit 5 dagen per week (24 lesuren) op school. Ik ben nu mijn HAVO diploma aan het behalen in één jaar... ik heb volgende week centraal exemen, dus dat wordt spannend.

Waarom ga je ook geen VAVO doen? Bij jou in de regio zal ook wel vast zo'n school zitten. Duurt 1 of 2 jaar (afhankelijk of je al in het bezit bent van een Mavo/VMBO diploma of niet) Dan kan je het jaar erop meteen aan een goede HBO opleiding beginnen in de zorg... daar bereik je echt veel meer mee! En er zijn enorm veel 25plussers die op het HBO zitten... op het MBO vrijwel heel weinig.

Wat je ook nog kan doen is een 21+ jaar test aanvragen op een HBO school. Dan kan je -als je de test met voldoende aflegt- (pittige test!) meteen beginnen op HBO niveau!

Ga HBO doen, niet twijfelen!
En met die stufi... ik woon nog thuis, ik ontvang 195 euro per maand, en krijg van mijn ouders nog 200euro extra cash voor mijn auto te betalen/benzine en vrijetijdsbesteding.
Werken; daar ben ik naar opzoek!
Ja die VAVO lijkt me op zich ook wel wat, dan kun je wel veel sneller een HBO opleiding doen. Maar goed ik woon dus niet meer thuis he;). En dat zou ik ook niet meer willen. Maar de VAVO is toch een voltijds opleiding? Dan zou ik dus wel studiefinanciering ontvangen. En met maar 24 uur per week naar school zou je zat tijd hebben om nog wat werk ernaast te doen.

BBL opleiding doen.

Die zijn er genoeg in de zorg.
Ja maar in het maatschappelijk werk is hier in de buurt toch verdomd weinig te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven