AndroidHealthClinic

Even voorstellen

Bezoekers in dit topic

Lien*

Novice
Lid geworden
21 jan 2016
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
63kg
Vetpercentage
19%
Al van kindsafaan had ik een liefde voor sport. Op mijn 3 jaar stond ik al in de dansklas en deed dit op hoog niveau. maar op een gegeven moment kreeg ik een liesblessure (spier hing nog flinter dun aan) waardoor ik een half jaar niets kon doen. Toen was ik 15 jaar denk ik. het was de eerste keer dat ik naar fysiotherapeut ging en functionele oefeningen moest doen voor herstel. Hier is dan ook mijn liefde voor fitness geboren.
Het begon met veel cardio en de grote spiergroepen trainen.

Toen ik 18 jaar was, stopte ik met wedstrijd dansen en besloot ik me meer te storten op krachtraining. Ik wilde niet perse spiermassa kweken, maar me eerder sterk voelen en goed in mijn vel.
Ik begon met een typisch vrouwenschema en heb dit zo opgebouwd tot 4x per week krachttraining. Dit was goed vol te houden omdat ik toen nog veel tijd had, maar inmiddels geef ik zelf dansles, zumba en piloxing. Dit combineer ik nog met 4x/ week looptraining. En dus ben ik sinds kort overgegaan op 3x/ week krachttraining.

Waardoor/waarom ik op het forum terecht ben gekomen?
Ik lig in de knoop met mijn eten omdat atletiek een andere voeding vereist dan krachttraining(in de zin van droger te willen staan) en dus vroeg ik me af of iemand daar ervaring inheeft?
Ik heb al heel veel gelezen over cutten, bulken en die zaken. Ik wil niet echt spiermassa bijkomen in de zin van breder worden. ik wil eerder droger staan en dus cutten. Maar dan moeten koolhydraten lager waarschijnlijk?
Dat heb ik al 2 maanden geprobeerd nu, maar ik merk dat het te weinig is voor nog voluit les te kunnen geven en te trainen bij de atletiek (want hier zijn de koolhydraten het belangrijkste)

Dus: kan iemand me helpen, tips,..? Alle informatie is altijd welkom :)
Merci.

Aja in september hebben ze mijn vetpercentage gemeten met huidplooimeting (na 3 maanden ziekenhuis, niets te mogen doen enz) --> 65 kg, 1.73 en 25 % vet.
Eind november heb ik dit opnieuw laten doen: 63 kg, 1.73m en 20% vet. Waarvan voornamelijk op mijn buik. (Grrr :D )
Momenteel eet ik per dag: 1500 kcal waaran: 150g KH, 40g vet en 120g eiwit

Lien
 
Heb je je kcal behoefte al eens uitgerekend om te kijken wat je nodig hebt? Gezien je inspanning is dit wel belangrijk.

Zoals je aangeeft ziet het er niet verkeerd uit. 5% vp in 2,5 mnd. Is toch netjes? Ik zou zeggen reken je kcal behoefte even uit. Ga hier 200-400 kcal onder zitten, verdeel je macro's zoals je nu ook hebt gedaan, dan kan het bijna niet mis gaan.
 
Als je droger wilt trainen zul je onder je behoefte moeten gaan eten.
Echter als je cut en ver onder je behoefte zit zal je energie en kracht ook afnemen.
 
Heb je je kcal behoefte al eens uitgerekend om te kijken wat je nodig hebt? Gezien je inspanning is dit wel belangrijk.

Zoals je aangeeft ziet het er niet verkeerd uit. 5% vp in 2,5 mnd. Is toch netjes? Ik zou zeggen reken je kcal behoefte even uit. Ga hier 200-400 kcal onder zitten, verdeel je macro's zoals je nu ook hebt gedaan, dan kan het bijna niet mis gaan.

Ik heb het berekent en het is best veel: 2518 kcal onderhoud. dus dan eet ik echt wel extreem nu en ik verlies precies geen vet meer.
Dus eigenlijk zou ik gemakkelijk 2000 kcal kunnen eten en vet verliezen? Of begrijp ik het dan verkeerd?
ja inderdaad, ik was er zelf ook wel van verschoten dat ik 5% vm verloren was.
 
Ik heb het berekent en het is best veel: 2518 kcal onderhoud. dus dan eet ik echt wel extreem nu en ik verlies precies geen vet meer.
Dus eigenlijk zou ik gemakkelijk 2000 kcal kunnen eten en vet verliezen? Of begrijp ik het dan verkeerd?
ja inderdaad, ik was er zelf ook wel van verschoten dat ik 5% vm verloren was.

Precies. Je eet nu dus bijna 1000 kcal onder je onderhoudt. Ik zou je kcal ophogen naar minimaal 2000 kcal... afhankelijk van je doelstelling. Pas je macro's netjes aan zodat de verhoudingen kloppen zoals je nu doet. Eventueel nog iets lager in kh en hoger in eitwitten.. Het zal wellicht iets langer duren voor dat je je doel hebt behaald, maar dan wel op een verantwoorde en goede manier. Je wilt tenslotte je vp% omlaag brengen en zo min mogelijk spierverlies lijden.

Ik hoor ook vaak mensen in mijn omgeving die crash diëten doen. Wat ze missen is dat je lichaam tijdens de cut ook energie haalt uit andere bronnen dan vetweefsel.

Het verliezen van gewicht is het natuurlijk het meest ideaal wanneer het lichaam vet verbrand en geen koolhydraten of eiwitten. Elk lichaam heeft standaard een reserve van koolhydraten, vetten en eiwitten. Hoe groot deze hoeveelheid is, verschilt per persoon. De koolhydraten bevinden zich in de spieren en de lever, de vetten uiteraard in het lichaamsvet, en de eiwitten voornamelijk in de spieren.
Het lichaam zal de koolhydraten altijd als eerste verbruiken wanneer het energie nodig heeft. Pas wanneer de koolhydratenhoeveelheid van het lichaam op is, gaat het lichaam over op de andere bronnen van energie.

Zodra de voorraad koolhydraten op is, gaat het lichaam dus over op de verbranding van eiwit en vet. Na 20 minuten kan men stellen dat het lichaam over gaat op de verbranding van vet en eiwit.
Dagelijks 4 keer een kwartier bewegen is dus veel minder effectief dan 1 keer per dag een uur bewegen. Het lichaam verbrand wel evenveel calorieën maar haalt deze uit verschillende energiebronnen.
 
Precies. Je eet nu dus bijna 1000 kcal onder je onderhoudt. Ik zou je kcal ophogen naar minimaal 2000 kcal... afhankelijk van je doelstelling. Pas je macro's netjes aan zodat de verhoudingen kloppen zoals je nu doet. Eventueel nog iets lager in kh en hoger in eitwitten.. Het zal wellicht iets langer duren voor dat je je doel hebt behaald, maar dan wel op een verantwoorde en goede manier. Je wilt tenslotte je vp% omlaag brengen en zo min mogelijk spierverlies lijden.

Ik hoor ook vaak mensen in mijn omgeving die crash diëten doen. Wat ze missen is dat je lichaam tijdens de cut ook energie haalt uit andere bronnen dan vetweefsel.

Het verliezen van gewicht is het natuurlijk het meest ideaal wanneer het lichaam vet verbrand en geen koolhydraten of eiwitten. Elk lichaam heeft standaard een reserve van koolhydraten, vetten en eiwitten. Hoe groot deze hoeveelheid is, verschilt per persoon. De koolhydraten bevinden zich in de spieren en de lever, de vetten uiteraard in het lichaamsvet, en de eiwitten voornamelijk in de spieren.
Het lichaam zal de koolhydraten altijd als eerste verbruiken wanneer het energie nodig heeft. Pas wanneer de koolhydratenhoeveelheid van het lichaam op is, gaat het lichaam over op de andere bronnen van energie.

Zodra de voorraad koolhydraten op is, gaat het lichaam dus over op de verbranding van eiwit en vet. Na 20 minuten kan men stellen dat het lichaam over gaat op de verbranding van vet en eiwit.
Dagelijks 4 keer een kwartier bewegen is dus veel minder effectief dan 1 keer per dag een uur bewegen. Het lichaam verbrand wel evenveel calorieën maar haalt deze uit verschillende energiebronnen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb het nu herberekent, met nog extra opzoek werk over de macro's, op 2000 kcal. Dan zou ik dit kunnen eten: 250 kh - 51 vet - 135 eiw (in g).
Nu, dan zijn mijn koolhydraten wel hoger als eerst, kan dat dan kwaad voor mijn doel? (vetverlies) En/of zou ik beter nog hoger in eiwit en lager in koolhydraat gaan?
Puur vanuit mijn eigen voedingspatroon, eet ik ook wel liever eiwitrijk voedsel dan koolhydraatrijk. want ik merk dat ik vaak onder de koolhydraatbehoefte ga en spontaan boven de eiwitbehoefte :).
Ik denk eraan om alvast een afspraak te maken voor een nieuwe huidplooimeting, maar dan voor eind april. Dit zodat ik kan zien of mijn vet% ook echt omlaag ga en dan indien nodig weer minderen in KH.
 
Ik zou persoonlijk je vet en eiwitten nog iets omhoog gooien en de koolhydraten iets omlaag.

Het is maar net hoe je jezelf erbij voelt.. maak een mooi schematje wat je 2 weken vol gaat houden en kijk wat voor resultaten je wel/niet boekt. Pas hierna je schema aan op je resultaten. Vind je het te langzaam gaan dan kun je nog wat schrappen.. zo niet dan volhouden!

Ik ben momenteel ook aan het cutten. Ik eet 's ochtends en 's middags koolhydraten.. met avondeten heb ik mijn kh eruit gegooid en vul dit aan met extra groenten voor de vezels.. ik blijf er goed door functioneren. Voor het sporten pak ik nog wat kh en meer niet. Mijn kh komt niet boven de 80-100 per dag uit.. wat inhoud dat ik ook meer dan 500 kcal onder onderhoud eet hoor.. maar ik ga steeds meer resultaat zien zonder dat ik er onder hoef te lijden.. mijn eiwitten zitten rond de 250 g en vetten rond de 90/100g.

Vele zullen zeggen dat dit tot spierverlies lijdt, maar in praktijk heb ik dit nog niet ondervonden..
 
Back
Naar boven