XXL Nutrition

Even voorstellen!

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
24 aug 2017
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m58
Hoi allemaal!

Ik heb mij net aangemeld en ik ben dus nieuw hier.
Wie ben ik? Ik ben Stephanie, samenwonend in Enschede en ik ben 29 jaar. Ik werk 24u per week en ik heb dus genoeg tijd om te sporten en te werken aan mijn 'nieuwe ik'.

Vroeger, heel vroeger, was ik een klein en slank meisje. Klein ben ik nog steeds haha maar slank? Nee, verre van zelfs. Door verschillende gebeurtenissen ben ik rond mijn 11de begonnen met emotie-eten. Periodes van teveel eten wisselden zich af met periodes 'streng' lijnen, al is het nooit zo ernstig geweest dat ik bijv. hele bakken ijs weg werkte, zakken chips etc. Ik kon het altijd wel een beetje in toom houden zeg maar. Een eetbui bestond voornamelijk uit snoep eten, chocola, koekjes maar geen hele pakken. Hierdoor werd ik in de loop der jaren steeds iets dikker, en daarbij ook steeds iets ongelukkiger met mijn lijf. Sporten deed ik sporadisch, ik vond het afschuwelijk en snapte helemaal niet dat het leuk is. Het stofje wat je aanmaakt volgens onderzoeken...ik was ervan overtuigd dat ik dat stofje niet had.

Sinds een jaar of 7/8 is mijn leven stabiel. Ik heb een leuke studie gevolgd, een leuke baan, ik heb een lieve vriend en ik heb leuke mensen om mij heen. Het emotie-eten is nog steeds iets wat ik moeilijk onder controle kan houden. Het is al veel minder dan voorheen en ik denk zelfs dat ik helemaal geen chocola meer moet eten, eigenlijk hetzelfde als een ex-drugsverslaafde heb ik het idee.

Daarnaast ben ik het laatste half jaar flink aangekomen door anti-conceptie, ondertussen ben ik nu 2 maand gestopt maar die kilo's moeten er wel af! Sinds een maand sport ik 3-4x per week in de sportschool, en het is bijna niet te geloven maar dat geluksstofje heb ik ook! Ik vind het echt lekker, ik krijg er energie van en het is goed voor mij. Alleen ben ik nog geen gram afgevallen:eek: In cm's merk ik wel verschil maar die vetjes moeten eraf! Ik ben 1.58 en ik weeg 77kg, ernstig te zwaar dus. Het zit voornamelijk rond mijn middel, maar mijn benen en armen mag/moet ook zeker heel wat vanaf.

Mijn sportschema:
- Warming up: 10min loopband
- Krachttraining op de apparaten (Benen, rug, armen, schouders, buik)
- Cardio: 15-20min
Wat ik mij wel afvraag: Om vet te verliezen, is het dan beter om zwaar te trainen of licht trainen met veel herhalingen?

Allright, dit was mijn verhaal:)
 
Laatst bewerkt:
Welkom, goed dat je bent begonnen en je stofje hebt gevonden haha.
Om vet te verliezen moet je een kcal tekort creëren. Hoe ziet je voeding op een dag eruit?
Wat doe je precies per training en sport je 3-4x per week iedere dag achter elkaar of houd je rust ertussen?
 
Je kt schema is kut als je alleen maar apparaten gebruikt.
Harde waarheid.
Basis oefeningen moet je doen.


Voeding moet alles geteld/afgewogen worden.
 
Oké, en onder basisoefeningen bedoel je losse gewichten? Want waarom zijn deze beter dan de apparaten?

Ik sport trouwens op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Mijn voeding ziet er zo uit.
Als ik moet werken:
Ontbijt: Sojayoghurt met fruit (Ik heb een lactose intolerantie dus 'gewone' zuivel verdraag ik niet)
Lunch: 2/3 crackers met mager beleg
Tussendoor: Een appel, gekookt ei, worteltjes, komkommer..
Avondeten: Variërend van aardappels/groente/vlees tot aan pasta, rijst, ovenschotel
Als ik vrij ben dan varieer ik met de lunch meer. Wat betreft drinken drink ik alleen water en soms ranja. Alcohol drink ik vrijwel nooit.
Maar ik vind het zo lastig om een goed/gezond eetpatroon te krijgen. Ik ben al snel bang dat ik teveel eet maar daarnaast lees je zoveel dat ik gewoon niet meer weet wat ik nou het beste kan eten..
 
Oké, en onder basisoefeningen bedoel je losse gewichten? Want waarom zijn deze beter dan de apparaten?

Ik sport trouwens op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Mijn voeding ziet er zo uit.
Als ik moet werken:
Ontbijt: Sojayoghurt met fruit (Ik heb een lactose intolerantie dus 'gewone' zuivel verdraag ik niet)
Lunch: 2/3 crackers met mager beleg
Tussendoor: Een appel, gekookt ei, worteltjes, komkommer..
Avondeten: Variërend van aardappels/groente/vlees tot aan pasta, rijst, ovenschotel
Als ik vrij ben dan varieer ik met de lunch meer. Wat betreft drinken drink ik alleen water en soms ranja. Alcohol drink ik vrijwel nooit.
Maar ik vind het zo lastig om een goed/gezond eetpatroon te krijgen. Ik ben al snel bang dat ik teveel eet maar daarnaast lees je zoveel dat ik gewoon niet meer weet wat ik nou het beste kan eten..
Met losse gewichten train je meer spieren dan met apparaten
Wat voeding betreft: begin met je voeding te tracken en uit te rekenen hoeveel calorieën je exact eet, wat de verhouding eiwitten/koolhydraten/vetten is. Afvallen is minder eten dan je verbruikt op een dag maar zomaar even uit de losse pols is dit moeilijk te doen.
Alles wat je her en der in kranten etc hoort en leest negeren en gewoon je gezond verstand gebruiken. Hier op het forum vind je ook al heel veel informatie.
 
Als ik het zo lees eet je te weinig.
Ga eens je dagelijkse onderhoud qua kcal uitrekenen: Caloriebehoefte berekenen
track je eten wat je net hebt gepost eens via myfitnesspal en kijk hoeveel kcal je nu eet op een dag en hoe je macro's eruitzien
maak een goed trainingsschema aangezien je nu(zoals ik het lees) bijna alle spiergroepen pakt en dan zelfs 2 dagen achter elkaar. Probeer tussen het trainen van 1 spiergroep ongeveer 2 a 3 dagen rust ertussen te hebben en probeer inderdaad met losse gewichten je oefeningen te doen
 
Je kt schema is kut als je alleen maar apparaten gebruikt.
Harde waarheid.
Basis oefeningen moet je doen.


Voeding moet alles geteld/afgewogen worden.

Voeding eens, oefeningen oneens. Doe in het begin vooral wat je leuk vindt, waar je zin in hebt (sterker nog, dit kun je altijd doorvoeren). Velen zullen stranden bij de oefeningen die ze niet leuk vinden en toch "verplicht" in hun schema doen, omdat er weer mensen uit het andere kamp zijn die bepaalde "basics" een must zijn. Zoals Deadliften, Squatten en Benchpressen. Om een paar cliche's te noemen.

Krachttraining moet je naast de progressie/resultaten ook vooral leuk vinden, wil je het voor een langere tijd vol houden. Ik zeg niet dat je bij voorbaat al geen doorzetter bent, maar de ervaring leert dat je iets beter volhoudt als je het leuk vindt.

Voor wat betreft je voeding, wegen en tellen is belangrijk, eveneens het weten van jouw onderhoud en verbruik. Maar ook hier zou ik zeggen; probeer wel dingen in je dieet te stoppen die je lekker vindt. Functioneel en lekker hoeven geen vijand te zijn van elkaar. Ook zul je dit dan makkelijker vol kunnen houden.

Verder kan het geen kwaad om variatie aan te brengen in je trainingen, dus doe wat machines, doe wat free weights en wellicht wat bodyweight oefeningen. Variatie is key wat mij betreft en er zijn geen absolute must do's.

Met losse gewichten train je meer spieren dan met apparaten
Wat voeding betreft: begin met je voeding te tracken en uit te rekenen hoeveel calorieën je exact eet, wat de verhouding eiwitten/koolhydraten/vetten is. Afvallen is minder eten dan je verbruikt op een dag maar zomaar even uit de losse pols is dit moeilijk te doen.
Alles wat je her en der in kranten etc hoort en leest negeren en gewoon je gezond verstand gebruiken. Hier op het forum vind je ook al heel veel informatie.

Ook niet helemaal mee eens. Er zitten voordelen en nadelen aan beiden, dus daarom is combineren gewoon het beste.

Voor beginners kan het waardevol zijn om met machines hun lichaam beter te leren kennen qua kracht en gevoel, zonder daarbij grote kans op blessures te lopen. Het nadeel van machines is bijvoorbeeld dat de ROM beperkt kan zijn en je in sommige gevallen alleen de grotere spiergroepen aanspreekt en weinig tot niet hoeft te coördineren. Hierdoor kun je later problemen krijgen met je core stabiliteit.

Daar kom je met free weight en bodyweight oefeningen in de zone terecht waar je een goede uitvoering en ROM moet hebben, wat voor een beginner lastig kan zijn. Tevens liggen blessures dichterbij omdat er geen vaste ROM is en het gewicht dus eigenlijk alle kanten op kan vliegen. Het voordeel hiervan is wel weer, dat wanneer je niet te zwaar gaat en je jezelf echt eerst focust op uitvoering en niet op gewicht, dat je ook de kleine spiertjes met een meer coördinerende rol meepakt.

Je zult in deze sport op alle vlakken mensen in vak Zwart en mensen in vak Wit zien zitten, maar deze sport is alles behalve zwart/wit.
 
Voor voeding vind je hier al veel informatie. Kijk er gewoon eens naar en stel je vragen.
Afvallen is een heel groot deel voeding en door krachttraining kan je je spieren opbouwen en spieren verbranden nu eenmaal meer dan vet.
Ook krijg je veel mooiere vormen als je spieren opbouwt.

Geupdatet excel voedingsschema

Je zegt ik moet beter nooit meer chocolade eten. Dat is veelal het probleem van mensen met een dieet. Ze ontzeggen zich de dingen die ze echt lekker vinden en dan ga je ernaar verlangen en pak je dan een keer wat dan sla je door. Je kan een stukje chocolade bijvoorbeeld ook gewoon in je schema laten passen. Eten moet lekker zijn. Dat maakt het makkelijker vol te houden. Dus neem ook eten wat je echt lekker vind. Goede voeding en er ook van kunnen en mogen genieten in combinatie met krachttraining zal je progressie geven. En als je dat ziet wil je meer en wordt het ook beter vol te houden.

Succes en vraag maar raak!
 
Toevallig, ik heb 25 jaar in Enschede gewoond.
Nu in Hengelo!
Ik ben in 3 jaar tijd 35 kilo afgevallen... kijk eens op mijn Instagram: hermiek
Voor vragen kun je altijd pb sturen :)
 
Dat is toevallig Hermiek! Bij mij is het andersom haha opgegroeid in Hengelo maar zo'n 3 jaar geleden naar Enschede verhuisd:)

Nu weer even ontopic: Ik heb wel eens gedacht om de gewichtenhoek te gaan trainen maar ik ben op dat gebied echt een dummie dus dat sla ik voor nu even voor. Dat kan later nog wel als ik wat meer in vorm ben.

Maar wat is nou beter: zwaar trainen met weinig (8/10) herhalingen of lichter trainen met veel (20/25) herhalingen? Zelf heb ik het idee dat licht trainen meer effect heeft, ik voel mijn spieren dan na de tijd veel meer. En cardio? Doen jullie dat of vrijwel niet?

Wat het eten betreft. Wat zijn makro's? Wat eten jullie bijv op een dag? Ik weet dat ik mijzelf in principe niets moet ontzeggen maar ik ben heel bang dat als ik snoep of chocola eet dat ik dan weer terugval in het emotie eten...ondanks dat ligt hier al sinds sinterklaas een heel mooi versierde chocoladeletter in huis, daar heb ik dan weer geen moeite mee omdat hij te mooi is om op te eten haha.
 
beste?

Progessiv overload + calorie surplus = gains

Hypertrofie heeft tijd nodig.
Vrouwen maken van zichzelf heel weinig testosteron aan.

Dus je zult echt hard aan de bak moeten voor wat spiermassa/definitie.

check dit bijvoorbeeld voor schema.

StrongLifts 5x5: The Simplest, Most Effective Workout Program

Je kan alles eten in principe, als je maar telt! (iifym heet dat)

Onderhoud berekenen.
Goede e/k/v.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Back
Naar boven