MuscleMeat

Even voorstellen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Charroelvis

Novice
Lid geworden
3 okt 2018
Berichten
5
Waardering
2
Lengte
1m83
Massa
110kg
Vetpercentage
38%
Hallo,ik ben nieuw hier op dit forum en wil me daarom even voorstellen.
Ik ben 50 jaar ben 1,83 en weeg nu 110 kg. Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag, maar wil even mijn verhaal doen omdat de meeste hier toch met gezonde voeding bezig zijn en mij misschien kunnen helpen.
Ik was op mijn 15de al bezig met naar de fitness te gaan en me bezig te houden met alle gewichten en toestellen in de gym. niet echt naar body building maar meer powertraining wat ik een 6 tal jaren heb aangehouden. dit was geminderd door het werk wat toch ook al zware intensieve arbeid inhield.
ik ben altijd op een gewicht geweest tussen de 80 en 85 kg.
Alles is omgeslagen 3 jaar geleden toen ik een rugoperatie moest ondergaan, na operatie moest ik 6 maand liggen ( dus niet rechtstaan en max 10 minuten per dag mocht ik proberen zitten op een stoel ) , resultaat na 6 maand in ligmodus, geen beweging, gestopt met roken ben ik 30 kg bijgekomen en een bmi van 33 :(
Wegens medische redenen mag ik niet meer sporten of fitnessen. Ik moet dringend gewicht verliezen maar als je geen sport of beweging mag en kan uitoefenen vind ik het al een heel moeilijke klus. Ik snoep niet en let op mijn eten. dokters zeggen koolhydraten arm en calorieën bekijken.
Nu is mijn doel hier in deze groep of jullie mij op weg kunnen helpen met recepten of dergelijk ivm vet en gewichtverlies want wat de dokters bedoelen met calorieën en koolhydraten geraak ik niet wegwijs uit. Ik eet veel vette vis voor de omega 3 vetten, geen witte pasta, enkel volkoren brood, geen aardappelen, wel regelmatig eieren en spek maar ik verlies nog geen kilogram gewicht.
Omdat jullie waarschijnlijk veel met voeding enzo bezig zijn hoop ik dat ik hier op forum iets kan opsteken wat mij kan helpen.
Ik vind het een moeilijke zaak want ben hartpatiënt , medische problemen, en geen sport of beweging pfff.
Ik heb mij sinds gisteren een stoelfiets aangeschaft zodat ik toch fietsbeweging kan oefenen vanuit mijn zetel om misschien zo toch wat calorieën kwijt te geraken en gewicht want door het overgewicht begin ik ook andere klachten te ondervinden.
Alvast bedankt voor jullie tijd om mijn verhaal te lezen en ik hoop op veel reactie zodat ik toch via steun en info wat wijzer word om zo aan gewichtsverlies te geraken, want alle vermageringsmiddelen en pillen daar wil ik mij niet in laten meeslepen. volgens de cardioloog zou ik op een jaar toch terug naar de 80 kg moeten geraken wat ik toch betwijfel . je kan toch moeilijk enkel op water en eieren gaan leven ? ook de medicatie die ik allemaal moet nemen zijn bètablokkers bij en ik weet dat deze medicatie ook kan zorgen voor gewichtstoename.
Ik kijk ernaar uit of ik op een gezonde manier mijn overgewicht kan kwijtraken .

thnx
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Begin met specifiek te vragen aan je arts welke bewegingen je wel mag maken + kan gaan ontwikkelen/sterker maken en/of herhalingen voor mag maken.

Dan kan je zoiets nemen als startpunt. Probeer daarnaast je "beloning" vooral NIET in eten te vinden, maar in andere (comfortabele?) zaken/films/games/muziek.
Kan je lopen?? Of in een rolstoel oid naar buiten? Frisse lucht is voor iedereen fijn namelijk.
 
Niet meer bewegen? Iets meer info graag. Mag je wel wandelen? Fietsen? Rolstoelen? Als je echt aan je stoel gekluisterd bent word het allemaal erg lastig inderdaad.
 
Je mag toch nog wel wandelen? Super easy manier om flink wat kcal te verbranden en zelfs gezond voor hart patienten. Doe het zelf ook veel als extra LIS cardio.
 
ja ik weet het is ingewikkeld maar ben de laatste 3 jaar in een sukkelstraatje beland.
Ik mag wel wandelen wat ik ook doe maar na een goede 200 meter moet ik even een poos stoppen omdat ik door de rugproblemen een slapend gevoel krijg in de benen wat ook met waarschijnlijk slechte doorbloeding te maken heeft. Door maagbreuk en gescheurde buikspieren mag ik geen gewichten heffen.( wat ik altijd graag gedaan heb ) . ik heb eens aan de dokter gevraagd welke sport ik mag doen omdat ik graag terug wat wil fitnessen, zijn antwoord was de sport wat je momenteel mag doen is biljarten :) :) :)
Natuurlijk laat ik mij niet hangen en probeer heel veel buiten te gaan om te bewegen. Waarschijnlijk zal ik eerst het overgewicht moeten aanpakken en als dit lukt en de overige kilo's zijn weg dan zal waarschijnlijk ook vele medische problemen verdwijnen. daarom dat ik eerst wil werken aan gezonde recepten.
Ik heb ook beengewichten die ik gebruik om zo wat meer weerspanning te hebben tijdens het stappen zodat je toch wat meer energie moet gebruiken.
 
Weet je hoeveel kcal´s je nodig hebt om niet aan te komen en niet af te vallen ?
M.a.w. je onderhoud.
 
Misschien kan je vragen wat wel kan. Gewichten hoeft niet erns zozeer. Kijk naar bewegen zelf. Stukjes wandelen. Stoelfiets inderdaad. Maar je hebt ook armfietsen.
Kijk eens wat je bijvoorbeeld kan met elastieken (powerbands).
Je kan heel eenvoudig band pull aparts doen voor schouder beweging. Met elastiek om je voeten en in je handen vasthouden liggend op je rug benen strekken en plooien. Er zijn tal van oefeningen om weer in beweging te komen. En bijvoorbeeld powerbands heb je on verschillende diktes en dus weerstand. Zo kan je op een "lichte" manier je bewegingen zwaarder maken en langzaam opbouwen. Mogelijk verbeterd het ook je lopen. Voor rug zijn middels fysio therapie (wel een goede rugfysio) ook opties.

Ik heb een Nekhernia en 6 maanden plat gelegen in T verleden. Door simpele balans oefeningen op een swiss ball heb ik gaandeweg de kleinere spieren toen sterker gekregen (stabiliserende oefeningen) en zo opgebouwd.

Probeer in oplossingen te denken.

En qua voeding kan je veel info vinden in de voedingssectie.
Zal zo nog een linkje posten hierover.

Maar doorzetten is hier echt de sleutel. Het kan langzaam gaan maar als je mert de tijd ziet en merkt dat T werkt stimuleert dat des te meer.

Alle begin is moeilijk. Maar T is echt te doen.

Als je meer wil weten. Maak een topic in het blessures en herstel deel. Dan kan je ook je voortgang bijhouden en je vragen stellen.

Sterkte en succes!
 
Weet je hoeveel kcal´s je nodig hebt om niet aan te komen en niet af te vallen ?
M.a.w. je onderhoud.

Ik weet op de weegschaal verschijnt kcal bij activiteit en kcal in rust
 
Misschien kan je vragen wat wel kan. Gewichten hoeft niet erns zozeer. Kijk naar bewegen zelf. Stukjes wandelen. Stoelfiets inderdaad. Maar je hebt ook armfietsen.
Kijk eens wat je bijvoorbeeld kan met elastieken (powerbands).
Je kan heel eenvoudig band pull aparts doen voor schouder beweging. Met elastiek om je voeten en in je handen vasthouden liggend op je rug benen strekken en plooien. Er zijn tal van oefeningen om weer in beweging te komen. En bijvoorbeeld powerbands heb je on verschillende diktes en dus weerstand. Zo kan je op een "lichte" manier je bewegingen zwaarder maken en langzaam opbouwen. Mogelijk verbeterd het ook je lopen. Voor rug zijn middels fysio therapie (wel een goede rugfysio) ook opties.

Ik heb een Nekhernia en 6 maanden plat gelegen in T verleden. Door simpele balans oefeningen op een swiss ball heb ik gaandeweg de kleinere spieren toen sterker gekregen (stabiliserende oefeningen) en zo opgebouwd.

Probeer in oplossingen te denken.

En qua voeding kan je veel info vinden in de voedingssectie.
Zal zo nog een linkje posten hierover.

Maar doorzetten is hier echt de sleutel. Het kan langzaam gaan

Als je meer wil weten. Maak een topic in het blessures en herstel deel. Dan kan je ook je voortgang bijhouden en je vragen stellen.

Sterkte en succes!

Alvast bedankt voor de links die ik zeker ga bekijken , en opgeven staat niet in mijn woordenboek hoor, ik zeg altijd " de aanhouder wint "
Ik ben nog niet vertrouwd met hoe hier alles werkt, maar ik ga zeker eens kijken om zo een topic proberen aan te maken.
 
ik zal ook ff wat info toevoegen , ik gebruik zelf de powerbands om op te warmen en mijn cns wakker te maken .Naar gelang behoefte kun je bands gebruiken met zwaardere rek .
er zijn ook fijne accessoires voor deze bands te krijgen , grips e.d
 
Mag je wel zwemmen of lopen in water? Bij dat laatste gaat er flink wat gewicht van je af (beter voor je rug) maar je moet alsnog werken om door het water te geraken.
Mag je je armen gewoon gebruiken? Rolstoel zelf voortbewegen kost je ook energie.

Probeer in mogelijkheden te denken! Ik hoop dat dit forum je kan helpen.

dokters zeggen koolhydraten arm en calorieën bekijken.
Nu is mijn doel hier in deze groep of jullie mij op weg kunnen helpen met recepten of dergelijk ivm vet en gewichtverlies want wat de dokters bedoelen met calorieën en koolhydraten geraak ik niet wegwijs uit. Ik eet veel vette vis voor de omega 3 vetten, geen witte pasta, enkel volkoren brood, geen aardappelen, wel regelmatig eieren en spek maar ik verlies nog geen kilogram gewicht.
Om af te vallen gaat het er niet om wat je eet maar hoeveel (calorieën) je eet!
Hoezo eet je koolhydraat arm, geen witte pasta en aardappelen? En wel veel vette vis en spek?
Ga je eens verdiepen in het aantal calorieën van producten. Denk dat dat je veel zal opleveren. Maak het jezelf niet te moeilijk in wat wel/niet mag maar kijk naar het totale calorieën plaatje. Als je eenmaal gewend bent aan "anders" te eten kun je je altijd verder verdiepen.
 
Mag je wel zwemmen of lopen in water? Bij dat laatste gaat er flink wat gewicht van je af (beter voor je rug) maar je moet alsnog werken om door het water te geraken.
Mag je je armen gewoon gebruiken? Rolstoel zelf voortbewegen kost je ook energie.

Probeer in mogelijkheden te denken! Ik hoop dat dit forum je kan helpen.


Om af te vallen gaat het er niet om wat je eet maar hoeveel (calorieën) je eet!
Hoezo eet je koolhydraat arm, geen witte pasta en aardappelen? En wel veel vette vis en spek?
Ga je eens verdiepen in het aantal calorieën van producten. Denk dat dat je veel zal opleveren. Maak het jezelf niet te moeilijk in wat wel/niet mag maar kijk naar het totale calorieën plaatje. Als je eenmaal gewend bent aan "anders" te eten kun je je altijd verder verdiepen.


Dag kristel, alvast bedankt voor de info.
Zwemmen mag ik dus waarschijnlijk ook stappen in het water.dus deze tip ga ik zeker meenemen.
Ik heb tot hiertoe al wel wat opgestoken via dit forum en dat apprecieer ik ten zeerste.
Ja de professor cardiologie had gezegd koolhydraat arm eten en heeft gezegd om me door te sturen naar dieetiste in ziekenhuis, maar daar ben ik zo niet voor te vinden omdat die meestal zeggen donker brood, vezels , en zoals ik al gezegd heb geen wit broodaardappelen,pasta enz...
Dus daar op consultatie gaan om te horen wat ik al weet lijkt me zinloos.
Ik ben op dit forum terechtgekomen via opzoekingen internet en ik weet van vroeger dat de sporters in Body Building en fitness heel veel met hun voeding bezig zijn, dus ik vertrouw meer op sporters dan op dokters haha raar maar waar.
Ik ga me ook eens verdiepen in die calorieën want op mijn weegschaal kom ik te lezen Calorie behoefte in rust 2183 en calorie behoefte activiteit 3057 ??
Dit moet ik dus nog uitzoeken.
Vroeger in de gym werd me ook verteld dat je beter 6 keer een maaltijd neemt dan 3 keer een grote maaltijd. dit moet ik ook nog ondervinden.
Ik eet genoeg fruit maar teveel fruit zijn dan blijkbaar ook teveel gezonde suikers.
Wat de calorieën betreft wil het dan zeggen behoefte in rust dat ik moet letten dat ik dit aantal moet hebben of dat ik dit niet mag overschrijden?
Vermits ik beperkt ben in bewegen zal ik dus bij activiteit veel minder aantal calorieën moeten innemen.

Alvast bedankt voor je info groetjes
 
Ik ga me ook eens verdiepen in die calorieën want op mijn weegschaal kom ik te lezen Calorie behoefte in rust 2183 en calorie behoefte activiteit 3057 ??
Dit moet ik dus nog uitzoeken.
Je moet altijd voorzichtig zijn met het aantal calorieën wat je in zou "mogen" nemen. Al die weegschalen/tabellen/"wetten" zijn richtlijnen! De basisbehoefte zit er vaak niet heel veel naast. Maar stel dat je dagelijks hierdoor 200 calorieën teveel eet tikt dat lekker aan. Uiteindelijk zul je dus zelf moeten bepalen hoeveel JOUW basisbehoefte is (=eten waarbij je niet aankomt).
De caloriebehoefte bij activiteit is al helemaal een wassen neus. 900 calorieën verbranden in jouw geval lijkt me ver overschat!
Omdat jouw prioriteit op dit moment afvallen lijkt te zijn zou ik vooral te laag gaan zitten in calorieën en kijken wat er gebeurd. Heb je echt honger? Eet je omdat je denkt dat dat moet (bv na inspanning)? Eet je uit gewoonte? Enz.

Vroeger in de gym werd me ook verteld dat je beter 6 keer een maaltijd neemt dan 3 keer een grote maaltijd. dit moet ik ook nog ondervinden
Beide onzin. Je moet eten als je honger hebt. Helaas lijken veel mensen niet meer te weten hoe dat voelt. Kijk wat voor jou het beste bevalt en waarbij jij het minste behoefte hebt om extra te eten/snacken.

Ik eet genoeg fruit maar teveel fruit zijn dan blijkbaar ook teveel gezonde suikers.
Om af te vallen kun je gerust heel veel fruit eten. Uiteindelijk gaat het om het aantal calorieën wat je totaal eet op een dag.
Je kunt je echter afvragen of je bij bv suikerziekte zoveel snelle suikers wil eten.

Wat de calorieën betreft wil het dan zeggen behoefte in rust dat ik moet letten dat ik dit aantal moet hebben of dat ik dit niet mag overschrijden?
Behoefte in rust wil zeggen het aantal calorieën dat je verbruikt terwijl je de hele dag niets doet. Eet je meer, kom je aan, eet je minder val je af. Bij beweging heb je meer calorieën nodig en kun je dus meer eten zonder aan te komen. Het aantal calorieën dat je verbruikt bij bewegen wordt echter vaak overschat.
 
Back
Naar boven