XXL Nutrition

Even voorstellen..

Bezoekers in dit topic

next.fitmom

Novice
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
2
Waardering
4
Lengte
1m75
Massa
65kg
Vetpercentage
34%
Hallo allemaal,

Ik ben een 34-jarige vrouw, moeder van 2 prachtige kids.. Werk sinds kort in een sportschool en nog niet heel erg thuis in de wereld van krachttraining en bodybuilding. Maar heb wel serieuze fitmomgoals zeg maar... Ben er al wel een tijdje over aan het lezen. Zal even beginnen bij het begin.

Zo'n 3 jaar geleden begonnen met afvallen. Ik ben 1m75 en woog bijna 100 kilo toen. Via mensen met een andere gemeenschappelijke hobby kwam ik bij fitness terecht. Omdat mijn conditie letterlijk 0.0 was door mijn ziekteverleden heb ik wel de cardio overgeslagen en ben ik meteen met kracht begonnen. Lang verhaal kort, ik heb jarenlang m'n leven voornamelijk zittend en liggend moeten doorbrengen.

Heb de krachttraining (voor zover je dat zo mag noemen) op de standaard apparaten uitgevoerd. Daarnaast eetschema's gevolgd onder begeleiding van een diëtist, gebaseerd op minder vet en koolhydraten, meer vezels en extra eiwit.

Ik was echt lekker bezig maar toen kwam mijn scheiding, als afgekeurde alleenstaande moeder met 2 kids en afhankelijk van de voedselbank kon ik me geen sportschoolabonnement meer veroorloven. Heb thuis wel wat aan lopen modderen met matjesoefeningen en dumbells, in het begin ging het onderhoud nog wel maar daarna ging ik toch snel achteruit.

In oktober na bijna 10 jaar weer aan het werk gegaan. Sinds 3 weken een andere baan. Ik werk nu dus in een sportschool. En mag daar gratis trainen. Dit doe ik nu 3x per week.

Nu zou ik graag wat tips en advies willen krijgen over hoe ik dit het beste kan aanpakken. De ene week werk ik 5 ochtenden en de andere 6 ochtenden. Het is vrij intensief werk. Ik ben bijna 2 uur aan het stofzuigen en ruim een uur aan het dweilen. Ik loop in de 3,5 uur dat ik bezig ben 10km. Ik verbruik hierbij nogal veel energie natuurlijk. Vooral de krachtvloer is nogal heavy dat rubber gaat stroef, maar dat werkt dan wel weer lekker door op de armen en buikspieren. ;)

Ik ben weer goed bezig met voeding, maar de bedoeling is wel om nu echt wel wat te gaan groeien en niet nog meer afvallen. Ik weeg nu 65 kilo met een vetpercentage van 34%. Heb last van wat hangende velletjes (onderbuik na 2 kids, en de wel bekende kipfiletjes onder de armen) die ik graag wat strakker zou willen trekken.

Alleen overal op internet lees je zulke tegenstrijdige verhalen. Zie door de bomen het bos niet meer. Ben nu eerst weer op de oude vertrouwde standaard apparaten begonnen. Maar wil wel heel graag overstappen naar het kracht gedeelte. Ik hoop hier op dit forum wat (betrouwbare) info te kunnen vinden. Over wat het beste werkt voor mij in combinatie met mijn werk. Want elke situatie is weer anders natuurlijk.
 
Welkom en alvast heel veel succes!

Wat betreft je vet%. Hoe is dat gemeten? Denk met zo een weegschaal? Want met 1,75 en 65 kg lijkt 34% wel erg veel.
Als je niet wil afvallen maar strakker in je vel wil komen te zitten zou je eigenlijk rond je onderhoud moeten gaan eten. En da hard trainen.
Cardio doe je al genoeg met je werk dus ik zou me vooral focussen op krachttraining en je voeding.

Qua voeding kan je zelf een schema in elkaar zetten en kijken of je genoeg van alles binnenkrijgt.
In onderstaande link staat uitleg in post 1 en gebruik het excel schema uit post 2.

Zorg in ieder geval zoals uitgelegd dat je 2 gr eiwit per kg BW eet en minimaal 1 gr vet per kg BW. Veel "standaard" dietisten focussen te erg op geen of weinig vetten eten. Maar je hebt je vetten nodig voor je hormonen en vetstofwisseling. Daarbij ook voor celopbouw en veel meer processen. Dus vooral van belang hier genoeg van te nemen.
Bereken ook je onderhoud en bekijk de spreadsheet en uitleg eens goed. Vragen stellen kan je altijd. Eventueel een log beginnen om voor jezelf bij te houden hoe je vooruit gaat en vragen te kunnen stellen. Altijd leuk weer een actief vrouwelijke log erbij te hebben.

Wat betreft het trainen. Kan je op de sportschool ook gedegen advies krijgen? (vaak is dat nl niet zo... )
Wat houdt je tegen om het krachthonk in te gaan?

Ik zou insteken op een simpele stronglift 5x5 en proberen 3 dagen per week. Eerst even kijken naar hoe de techniek is en eventueel hulp vragen bij andere mensen in de gym waarvan j edenkt ze weten er wel wat van. En schroom niet als het de buffe kerels zijn. Er zijn best vaak mensen geneigd om even wat te helpen. ;)
Maar kijk ook hier even qua training.

Bij vragen kom gerust en hier kan je eventueel als je zou willen een log starten.
 
Dankjewel voor de tips, het vetpercentage is inderdaad via zo'n weegschaal gedaan.

IMG_20200204_200018.jpg


Ik zal later in de week als ik wat meer tijd heb dan even wat logs bekijken en er dan misschien zelf ook 1 maken. Lijkt me wel leuk en interessant.

De sportschool waar ik werk en train, is een wat kleinere budget-keten van ik geloof zo uit m'n hoofd 7 filialen. Wel volledig doe het zelf, geen extra poespas zoals sauna's of zonnebanken. En ook meer op krachttraining ingericht dan cardio, denk zo'n 60/40 verdeling. Je kan wel pt bijboeken maar is redelijk prijzig. Mensen nemen ook wel eigen trainers mee. Dat is ook geen probleem daar.

Wat me eerder tegenhield het krachthonk in te gaan was, dat ik bang ben voor een verkeerde houding en dan geblesseerd te raken. Ben niet bang voor brede mannen. Die vind ik stiekem ook wel leuk hihi, de sfeer daar is ook heel gezellig en relaxt altijd. Vrouwen worden ook niet (ongevraagd) lastig gevallen zeg maar, die verhalen hoor je ook wel eens...
 
Ik zou me niet teveel aantrekken van zo een meting. KLopt niet veel van vaak.
Hou gewoon de spiegel in de gaten. Meet je cm's en je gewicht en maak eens per 4 weken foto's in dezelfde poses/kleding op dezelfde tijd.

Kijk maar of je het wat vind voor een logje. :) je kan er in ieder geval ook je vragen kwijt.

Je sportschool klinkt goed. Als ze ook eigen trainers hebben zou je misschien eens wat kunnen vragen. Maar laat je geen "standaard schema" aanmeten hoor. ;)

Je moet ergens beginnen met houding. Kijk you tube filmpjes en vraag tips aan mensen om je heen daar. film jezelf ook met je telefoon. Dan kan je goed vergelijken en als je zou willen kunnen wij dan hier ook meekijken.
En als je het leuk vind in het krachthonk. Spreek mensen aan. Vraag tips en hulp. Zodra ze zien dat je serieus bent dan krijg je echt wel tips en advies.
En ja.. lastig gevallen... oplossing.. oortjes in en negeer :D
 
Back
Naar boven