XXL Nutrition

Even wat hulp nodig.

Bezoekers in dit topic

IronZiggy

Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
98kg
Hey beesten!

Ik ben nu een maand bezig met fitness/'bodybuilding' en ik vroeg me af hoeveel ik ongeveer aan zou moeten zijn gekomen en of dat uberhaupt wel te zien is op de weegschaal.
Mijn weegschaal geeft namelijk aan dat ik rond de 0.5 kilo aan ben gekomen.
Nu praat iedereen altijd over beginnergains en hoe geweldig die zijn, blablabla.
Vandaar dat ik graag wat meer insight heb of ik wel goed bezig ben.

66+(68x13,7)+(180x5)-(19x6,8) = 1 768,4

Op het moment ziet mijn voedingsschema er zo uit.

7:30 = 3/4 boterhammen met óf kaas óf pindakaas.
9:00 = Een bak (Zo een die je ook bij de afhaalchinees krijgt :o) tot de helft gevuld met witte rijst en de rest met kip en spinazie.
13:00 = Een bak (Zo een die je ook bij de afhaalchinees krijgt :o) tot de helft gevuld met witte rijst en de rest met kip en spinazie.
15:00 = Eventueel de rest van de bakjes.
17:00/18:00 = Wat er op dat moment op tafel staat :rolleyes:.
22:00 = Magere kwark.

Nu vraag ik me dus af of mijn voedingsschema goed is en of 0.5 kilo in de eerste maand goed is.

Met vriendelijke groet,
IronZiggy.

Als je maar 0,5 kg bent aangekomen dan eet je simpelweg te weinig, want als je 500 kcal boven onderhoud eet dan kom je per week bijna 400 gram aan. Op het begin zelfs meer, omdat je meer vocht gaat vasthouden en je maag voller zit dan voordat je begon met goed eten.

Je bent aangekomen dus dat is een goed teken :) Maar als ik jou was zal ik nog maar wat meer eten 1,5kg per maand is makkelijk mogelijk in het begin.

Daar was ik dus al bang voor.
Maar beter dat ik het nu al weet dan pas over een half jaar.

Nu heb ik nog een vraagje.
Ik moet dus meer gaan eten.
Maar moet ik dan juist echt meer gaan eten of kan ik ook calorierijker voedsel gaan eten?
Op het moment is het nog moeilijk om meer te gaan eten aangezien ik na 2 maaltijden al wel vol zit..

Nu heb ik nog een vraagje.
Ik moet dus meer gaan eten.
Maar moet ik dan juist echt meer gaan eten of kan ik ook calorierijker voedsel gaan eten?
Op het moment is het nog moeilijk om meer te gaan eten aangezien ik na 2 maaltijden al wel vol zit..
Als je genoeg eiwitten (2gr / kg lichaamsgewicht) en vetten (1gr / kg lichaamsgewicht) binnenkrijgt en ook genoeg micronutriënten, dan kun je best chocomel drinken voor makkelijke calorieën.

"Op het moment is het nog moeilijk om meer te gaan eten aangezien ik na 2 maaltijden al wel vol zit.."

Dan ga je niet zover komen in deze sport... Het vergt namelijk veel eten om breed en gespierd te worden ;)
Waarschijnlijk eet je op dit moment te weinig gezonde vetten, deze zullen je dieet zeker goed doen!

"Op het moment is het nog moeilijk om meer te gaan eten aangezien ik na 2 maaltijden al wel vol zit.."

Dan ga je niet zover komen in deze sport... Het vergt namelijk veel eten om breed en gespierd te worden ;)
Waarschijnlijk eet je op dit moment te weinig gezonde vetten, deze zullen je dieet zeker goed doen!

Gezonde vetten in de vorm van ongezoute cashewnoten?
Daar ben ik inderdaad over aan het denken.

Maar stel dat iemand voeding eet met genoeg calorieen maar te weinig eiwitten, maar hij krijgt die eiwitten van shakes, is dat dan wel mogelijk? Of is dat slechter dan je eiwitten via voeding krijgen?

Kan prima, maar waarom extra aanschaffen als je het ook uit je normale voeding kunt halen

Kan prima, maar waarom extra aanschaffen als je het ook uit je normale voeding kunt halen

Dat is tot daarentoe.
Ik probeer even de theorie achter de voeding te snappen.
Doe graag onderzoek over wat ik aan het doen ben zonder als een hersenloze zombie op te volgen wat er op internet staat.

Hoe zit het eigenlijk met caloriëen? Waarom moet je per sé een minimum aan caloriëen op een dag binnen krijgen.
Waarom is het beter om voedsel binnen te krijgen dat 500 caloriëen geeft dan voedsel met 100 caloriëen maar precies dezelfde grammen eiwitten, vet, etc.
Ik kan begrijpen dat caloriëen gelijk staan aan energie, maar waarom?

Laatst bewerkt:
Dat is tot daarentoe.
Ik probeer even de theorie achter de voeding te snappen.
Doe graag onderzoek over wat ik aan het doen ben zonder als een hersenloze zombie op te volgen wat er op internet staat.

Hoe zit het eigenlijk met caloriëen? Waarom moet je per sé een minimum aan caloriëen op een dag binnen krijgen.
Waarom is het beter om voedsel binnen te krijgen dat 500 caloriëen geeft dan voedsel met 100 caloriëen maar precies dezelfde grammen eiwitten, vet, etc.
Ik kan begrijpen dat caloriëen gelijk staan aan energie, maar waarom?

Er bestaat geen product dat identiek is in grammen eiwit/kh/vet maar verschilt in kcals
1 gram eiwit = 4kcal
1 gram kh = 4kcal
1 gram vet = 9kcal

Een kcal is energie, en je lichaam leeft van energie. Krijgt het teveel energie binnen, wordt het opgeslagen als vet. Krijg je te weinig binnen worden de vetreserves aangesproken (tenzij je tekort heel groot is -> ook spieren)

Terecht dat je ernaar vraagt, niet alles geloven wat op het net staat

Ik ben al lang blij dat jij me helpt en niet een van de andere beesten die me meteen neerhaalt omdat ik dit soort dingen vraag.

Zit er ook een theorie achter de kcal > spieren? Heb geprobeerd te zoeken op Google maar zonder resultaat.
Ik denk dat ik gewoon het verkeerde op zoek.
Ik vraag dit zodat ik de afweging kan maken of ik altijd maar bij kip en ei moet blijven voor die belangrijke eiwitten maar wat minder caloriëen, of dat ik ook wat ander voedsel kan eten met meer caloriëen maar minder van de eiwitten, zodat ik makkelijker aan dat minimum van caloriëen kom.
Want dat is (En dat weet ik vrij zeker) het probleem dat mij nu tegenhoud, mijn calorie-intake.

Heel erg bedankt voor de hulp

Ik ben al lang blij dat jij me helpt en niet een van de andere beesten die me meteen neerhaalt omdat ik dit soort dingen vraag.

Zit er ook een theorie achter de kcal > spieren? Heb geprobeerd te zoeken op Google maar zonder resultaat.
Ik denk dat ik gewoon het verkeerde op zoek.
Ik vraag dit zodat ik de afweging kan maken of ik altijd maar bij kip en ei moet blijven voor die belangrijke eiwitten maar wat minder caloriëen, of dat ik ook wat ander voedsel kan eten met meer caloriëen maar minder van de eiwitten, zodat ik makkelijker aan dat minimum van caloriëen kom.
Want dat is (En dat weet ik vrij zeker) het probleem dat mij nu tegenhoud, mijn calorie-intake.

Heel erg bedankt voor de hulp

Je lichaam heeft een onderhoudsniveau waarop het leeft. Ga je daar onder zitten val je af, ga je erboven zitten kom je aan. Maar om de bouw van spieren tot stand te kunnen brengen heb je een calorie overschot nodig. Voor de optimale bouw moet je genoeg eiwitten eten en genoeg vetten.
Stel nou dat jij 3 eieren op een dag eet, dan kom je aan je eiwitten maar niet aan je kcals.
Jij voegt wat chocomel erbij en dan kom je wel aan je kcals, prima toch?

Maar dit kun je natuurlijk op meerdere manieren bereiken, door bv pasta met whey te eten. Je kunt het zo gek niet bedenken.

---------- Post toegevoegd Wed 6 Feb 2013 om 23:40 ----------

Als aanvulling:
Je kunt wel alleen maar kip eten, maar dan krijg je een beperkt aantal soorten aminozuren binnen (=delen van eiwitten). Dat betekend door te variëren in producten die eiwitten bevatten (noten, vis, vlees, melk, kaas, whey, kwark etc) kun je een volledig aminozuur profiel binnen halen.

Vetten heb ik hierbij buiten beschouwing gelaten.

en voor vetten geld hetzelfde, ga varieren.
plantaardige, enkelvoudige, meervoudige

vetten uit vlees ,vis ,melk , noten, avocado, olijven.....

En geef de voorkeur aan verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, dat zijn natuurlijke testo boosters

Alright, ik weet genoeg.
Nogmaals bedankt!

Geen probleem ;)

Back
Naar boven