AndroidHealthClinic

Evenveel chest & back oefeningen?

Bezoekers in dit topic

Inza

Cool Novice
Lid geworden
19 jul 2013
Berichten
97
Waardering
3
Hallo,

Hoe zit het precies met de balans tussen chest en rug? Ik heb ooit ergens gelezen (en lijkt me ook logisch) dat chest en back uiteraard gebalanceerd moeten zijn, maar kan hier maar weinig over terug vinden...
Ik neem aan evenveel pull als push bewegingen, maar tellen Fly's ook als push dan? En moet dan de rug zelf ook weer gebalanceerd zijn (evenveel rows als pulls etc.?)
Ik wil graag namelijk 1 chest oefening toevoegen, maar dan zou ik 1 chest oefening in de week meer doen dan back... Ik doe nu over de hele week gezien (niet 1 workout dus, alles bij elkaar):
Voor rug:
Deadlifts, pullups, pulldowns, cablerows, backexensions
En voor chest:
Bench, Fly's (cable), Fly's (machine), declinepress.

Zonder de backexensions meegerekend zijn dit dus evenveel pulls als presses (4 beide).
Zou ik hier nog een incline-press aan toe kunnen voegen? Of zou dit dan unbalanced worden op lange termijn? En moet ik dan dus óók een rug oefening erbij toevoegen? Of meerdere, omdat rug anders weer unbalanced wordt?

Sorry voor de velen vragen in 1x haha, maar kan gewoon nergens vinden hoe het een beetje zit met de balans daar tussen.

En mijn delts zijn trouwens wel balanced, evenveel front, side en rear oefeningen.
 
Het komt niet aan op een oefeninkje of setje meer of minder. Het feit dat je er al over nadenkt betekend hoogstwaarschijnlijk dat het wel goed zit.
 
  • Like
Waarderingen: Inza
Het komt niet aan op een oefeninkje of setje meer of minder. Het feit dat je er al over nadenkt betekend hoogstwaarschijnlijk dat het wel goed zit.

Dit dus, zo'n onbalans gaat meer over mensen die bv 3 keer per week chest doen en 1 keer om de 2 weken rug (ahja, rug zien we niet in de spiegel he).
 
Persoonlijk vind ik dat je iets meer rugwerk mag doen dan chestwerk. Maar het probleem bij push/pull balance is dat je meer presst dan je rowt en dit zorgt mogelijks voor schouderproblemen.
Een dumbell fly of cable fly wordt niet gezien als een press. Maar backextensions is ook geen pull dus die telt eigenlijk ook niet mee. Persoonlijk zou ik zeker 1(2 nog beter) degelijke row nemen zoals BOR, pendlay row, kroc row, ... en pullups/chinups. Pulldowns zou ik uit je schema laten en dus vervangen voor een row.
Rows zijn belangrijk omdat weinig mensen direct work doen voor middle en lower traps en rhomboids en met rows pak je ze goed aan. Als je pulldowns vervangt met een row kan je zeker nog een press toevoegen.
Voeg ook zeker iets van rear delt isolatie toe aan je schema zoals facepulls, rear delt fly, ...
 
Ik zou voor iedere push een pull in dezelfde dimensie doen (dus rows voor benchpress varianten, pull ups/pull down voor overhead press varianten).

Facepulls oid als reardelt oefening is ook zeer aan te raden voor gezonde schouders.

Als je het op bovenstaande manier redelijk 50/50 houdt en ook nog deadlift zit je helemaal prima.
 
Hallo,

Hoe zit het precies met de balans tussen chest en rug?

De borst bestaat uit 1 middelmatig grote spier (Ok als je de minor mee telt komt er nog een kleintje bij). De rug bestaat uit meerdere spieren waaronder 1 van de grootste van je lichaam (lats) en 1 van de sterkste (trapezius)

Hoe denk je, dit wetende, wat de balans zou moeten zijn? Niet 1 op 1 in ieder geval!
 
Het aantal oefeningen zegt ook niet veel, wel het totaalvolume aan sets en reps en gewicht. En ook ik zou het totaalvolume bij pull hoger houden dan bij push. Sterker nog ik begin mijn trainingen tegenwoordig altijd met een pull en daarna pas een push en mijn schouders voelen als herboren!
 
Hou het qua volume mooi in balans. Rug zou in theorie net iets meer kunnen hebben.

Zie afbeelding voor richtlijnen m.b.t aantal sets. (Gebaseerd op het werk van Mike Israetel).
 

Bijlagen

  • IMG_0215.JPG
    IMG_0215.JPG
    183,3 KB · Weergaven: 99
Back
Naar boven