AndroidHealthClinic

Evolutie squat - eerste jaar (1 bezoeker)

Met welk gewicht konden jullie na 1 jaar een setje van minstens 5 reps squatten?

  • < 70 kg

    Stemmen: 1 4,5%
  • 70-80 kg

    Stemmen: 2 9,1%
  • 81-90 kg

    Stemmen: 3 13,6%
  • 91-100 kg

    Stemmen: 6 27,3%
  • 101-110 kg

    Stemmen: 3 13,6%
  • > 110 kg

    Stemmen: 7 31,8%

  • Totaal stemmers
    22

Bezoekers in dit topic

Ano_54321

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Lid geworden
10 aug 2016
Berichten
5.833
Waardering
6.785
Lengte
1m74
Goedemorgen/middag,

Een maat van mij is net begonnen met krachtsport. Vorige week hebben we samen getraind en hij slaagde er meteen in 5*100 kg te squatten. Hij heeft vroeger gevoetbald, verder geen sportverleden.

De afgelopen dagen hebben we wat nagepraat over die training en hij vroeg me of ik kon inschatten hoeveel zijn squat zou kunnen verbeteren op 1 jaar tijd.

Ik begrijp dat dat niet in te schatten is, maar bij deze kaats ik de vraag naar jullie: weten jullie nog hoe jullie squat geëvolueerd is tijdens jullie eerste jaar?

Ik weet niet meer hoeveel mijn begin gewicht was maar na een jaar zat ik op +- 100 kg.

Edit: mijn inleiding heeft op zich verder weinig te maken met de kern van het topic. Ik vraag gewoon tot hoeveel jullie squat geëvolueerd was na een jaartje --> Zie poll :p
 
Laatst bewerkt:
Blijft echt persoonsafhankelijk. Squat heb ik geen idee, maar het heeft heel lang geduurt tot ik 100kg kon benchen, en zo ken ik ook iemand die in zijn eerste training 130kg kon benchen zonder verleden. Genen zijn een bitch.
 
Blijft echt persoonsafhankelijk. Squat heb ik geen idee, maar het heeft heel lang geduurt tot ik 100kg kon benchen, en zo ken ik ook iemand die in zijn eerste training 130kg kon benchen zonder verleden. Genen zijn een bitch.

130 kg benchen zonder verleden is echt sterk! Heeft die zich nog verder ontwikkeld binnen de sport?
 
130 kg benchen zonder verleden is echt sterk! Heeft die zich nog verder ontwikkeld binnen de sport?
Hij bencht nu tegen de 210 aan dacht ik, maar hij doet niks buiten recreatief trainen.
 
Sommige mensen zijn extreem sensitief voor trainingsprikkelen en anderen weer niet, dus dit kan echt heel erg variëren. Leeftijd, medische condities, sportverleden en genen spelen allemaal in meer of mindere mate een rol.
 
Sommige mensen zijn extreem sensitief voor trainingsprikkelen en anderen weer niet, dus dit kan echt heel erg variëren. Leeftijd, medische condities, sportverleden en genen spelen allemaal in meer of mindere mate een rol.

Ik heb een poll toegevoegd daarnet, kwestie om een gemiddelde te zien van de leden hier :)
 
genetica , en voetbal heeft ook wel voor benen een opbouwend vermogen. zijn best een hoop voetballers met serieuze qauds meschien niet de grootste maar wel enorm sterk.
voetballer gebruik zijn benen namelijk als hefboom
 
Goedemorgen/middag,

Een maat van mij is net begonnen met krachtsport. Vorige week hebben we samen getraind en hij slaagde er meteen in 5*100 kg te squatten. Hij heeft vroeger gevoetbald, verder geen sportverleden.

De afgelopen dagen hebben we wat nagepraat over die training en hij vroeg me of ik kon inschatten hoeveel zijn squat zou kunnen verbeteren op 1 jaar tijd.

Ik begrijp dat dat niet in te schatten is, maar bij deze kaats ik de vraag naar jullie: weten jullie nog hoe jullie squat geëvolueerd is tijdens jullie eerste jaar?

Ik weet niet meer hoeveel mijn begin gewicht was maar na een jaar zat ik op +- 100 kg.

Edit: mijn inleiding heeft op zich verder weinig te maken met de kern van het topic. Ik vraag gewoon tot hoeveel jullie squat geëvolueerd was na een jaartje --> Zie poll :p

Het lijkt me dat hij wel naar de 150kg for reps kan, als hij er serieus voor gaat trainen.

Zelf ben ik altijd gefascineerd geweest door kracht en snelheid en heb aan diverse sporten gedaan waar dat aan bod kwam. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zonder veel en lang oefenen 130kg kon bankdrukken (ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik had daar 2 jaar voor nodig). Toen ik aan boksen deed ben ik wel eens met een aantal erg sterke jongens naar een zwembad gegaan waar ook een fitnessruimte was met een benchpress machine. Daar was ik de enige die met het maximale gewicht (100kg) kon drukken, maar dat kwam omdat ik in die tijd ook aan bodybuilding deed.
 
Voor mij had ik na het volgen van een 5x5 schema een squat van 135 KG, dit was over een tijdsbestek van 6 maanden gok ik? Kort daarna zat ik zomaar op 140 KG x 5 maar moet daar wel bij zeggen dat squats mijn sterke punt is.
 
Back
Naar boven