Fitness Seller

Exact dezelfde maaltijdsalade nu ineens veel meer kcal?

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Hoi,

Uit gemak koop ik wel eens een kant en klare maaltijdsalade van de Plus. Op die maaltijdsalades staan op de ribbon meteen het aantal kcal vermeld, dat vind ik wel handig om te gebruiken / in te passen in m'n voedingsschema.

Nu liep ik vandaag langs de schappen met maaltijdsalades, en zag ik van een maaltijdsalade die ik wel eens nam ineens een significant aantal andere kcal staan. Ik heb er een tijdje naar staan kijken, maar het is letterlijk exact dezelfde maaltijdsalade als voorheen. Zie link:

PLUS Maaltijdsalade kip kerrie

Dit is de oude verpakking. Op de afbeelding zie je staan 308 kcal in de gehele maaltijdsalade. Exact dezelfde maaltijdsalade met dezelfde verpakking zag ik vandaag in de schappen liggen voor rond de 600 kcal. Ik vraag mij af wat dan ineens het verschil veroorzaakt heeft, zonder dat de salade veranderd is.

De verklaring die voor mijzelf het meest voor de hand ligt: Stond voorheen wellicht het aantal kcal erop, zonder dat je de amandelen en saus (die apart in een zakje zitten) toevoegt... maar is dat dan niet misleiding?

Als je de voedingswaarden onder de afbeelding ook per 100 gram bekijkt zie je ook dat de salade 154 kcal per 100 gram bevat ( = 616 voor 400 gram). Dat is zo ongeveer het dubbele van de 309 van de afbeelding.
 
Misschien is die 308 per portie. In rekenen ze twee porties voor de gehele salade.
 
Ik denk dat je het beste de Plus kan bellen voor wat uitleg.
 
Vaak worden voedingswaardes na een aantal jaren herzien (wettelijke eis is dat ook om eens per x tijd de testen te herhalen). Of als een product van een andere productielijn komt of net wat van samenstelling verandert. Dit kan heel veel verschil maken in het aantal kcallen. Veelal in kant en klaar maaltijden is de variatie erg groot omdat het machinaal verwerkt wordt. Kijk maar eens naar kant en klare thaise curries.. ene keer zit er ramveel kip in en andere keer moet je echt zoeken naar de kip. De spreiding kan soms enorm groot zijn.

Een totaal ander voorbeeld.. je hebt quinoavlokken van de Halm en die bevatten 400 kcal en die van natures crops 350 kcal...
Niet zo enorm groot verschil maar toch voor 1 product... Kan je nagaan als je een samengesteld product hebt en alle losse producten zitten nu in ene aan de bovenzijde van de kcal waardes. Dat tikt dan aardig aan.

Bij salades is dat helemaal een enorm verschil. Als er in de ene bak van 400 gram 150 gram sla zit en de rest meer kcal bevattend... en in de andere bak zit maar 50 gram sla en de rest meer kcal bevattend kan het zo al heel veel schelen.

Maar moet wel zeggen dat dit wel heel extreem is.
 
Lijkt me sterk. Dat is echt wel heel weinig.

Klopt dat dat in dat geval weinig zou zijn.

Heb het ook wel eens op diepvries pizza's gezien dat de helft als portie wordt gerekend en op de voorkant staat. Terwijl 1 zo'n pizza al bijna niks is...
 
Back
Naar boven