AndroidHealthClinic

explosief of massa? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

basketter

Novice
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
70kg
Vetpercentage
11%
hallo iedereen!
nu mijn basketbal seizoen ten einde loopt is het tijd om uit te kijken naar volgend jaar. Hierbij zou ik graag wat doen aan mijn athletisch vermogen. ik kan al redelijk hoog springen, maar natuurlijk is het nooit hoog genoeg ;). langs de andere kant zeggen ze vaak dat mijn bovenlichaam te 'skinny' is. is het dus mogelijk om langs de ene kant mijn bovenlichaam te trainen op massa en dus breder worden en langs de andere kant mijn benen op explosiviteit? ik kan 3-4 keer in de week naar de fitness maar heb daar wel geen losse gewichten, alleen maar apparaten. Zou iemand mij ook kunnen zeggen wat ik dan best doe qua herhalingen en sets? bv dropsets of supersets of toch maar gewoon? en is dit een goed schema: dag 1: benen en schouders dag 2: rug en biceps en dag 3: triceps en borst?
alvast bedankt!!
 
Eerlijk antwoord? Losse gewichten (Barbell/Dumbbells) en 3x full body in de week. Dus eigenlijk alles wat je nu niet doet.
 
Zwaar squatten
 
Westside for skinny basterds 3
https://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/65-westside-for-skinny-bastards-part3.html

Maar daar moet je wel een basis voor hebben. De compounds moet je iig beheersen en dat lukt niet in die "fitness" zonder losse gewichten. Zoek een fatsoenlijke gym, laat je de basisoefeningen goed aanleren en begin met een stronglifts/starting strength oid. Als je een mooie basis hebt gebouwd (nee niet na 2 weken, eerder een aantal maanden) zou je westside for skinny basterds 3 kunnen doen. Met een beetje geluk is dan de opvolger door Joe deFranco openbaar gemaakt (strongbasterd nog iets). Wellicht is dat nog een beter/leuker program.
Je moet uiteraard ook je voeding op orde hebben.
 
Volgens mij is het niet bezwaarlijk je bovenlichaam op massa te trainen en je onderstel op explosiviteit. Theoretisch gezien betekent het gewoon dat wat je wil bereiken ook moet toepassen in je training.
Qua hypertrofie betekent dit dat je (om te beginnen) het best in de 8-12 herhalingen kan gaan maken, 3-5 sets per oefening. Doel is dus om je spieren te vermoeien en elke set optimaal te benutten.
Als je hoger wil kunnen springen, ofwel meer explosiviteit en sprongkracht wil bereiken, dan zul je ook explosief moeten gaan trainen. Rustig de excentrische beweging uitvoeren, maar krachtig de concentrische fase uitvoeren. Daarnaast kan je eens kijken of je squats met sprong kan gaan doen, maar persoonlijk vind ik dit aardig belastend voor je gewrichten; met name dan je enkels en knieën.
Succes!
 
explosiviteit kun je niet trainen op aparaten dus je zal opzoek moeten gaan naar een gym in plaats van een health city.

verder vergroot kracht ook je explosiviteit. zeker op het begin is dat effect groot omdat de gewichten dan veel invloed hebben op de snelheid met alleen je lichaamsgewicht.
als je net nieuw bent met kracht training heeft het vrij weinig zin om echt op explosiviteit te trainen omdat je nog heel veel uit gewoon krachttraining (squats deadlifts) kan halen. naarmate je sterker wordt zal je voordeel kunnen halen uit jumps en explosieve oefeningen (olympic lifts bijvoorbeeld)
 
Westside for skinny basterds 3
http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/65-westside-for-skinny-bastards-part3.html

Maar daar moet je wel een basis voor hebben. De compounds moet je iig beheersen en dat lukt niet in die "fitness" zonder losse gewichten. Zoek een fatsoenlijke gym, laat je de basisoefeningen goed aanleren en begin met een stronglifts/starting strength oid. Als je een mooie basis hebt gebouwd (nee niet na 2 weken, eerder een aantal maanden) zou je westside for skinny basterds 3 kunnen doen. Met een beetje geluk is dan de opvolger door Joe deFranco openbaar gemaakt (strongbasterd nog iets). Wellicht is dat nog een beter/leuker program.
Je moet uiteraard ook je voeding op orde hebben.


ik heb wel al wat krachttraining gedaan in mijn club, maar niet in die mate dat het volgens mij echt invloed zou hebben op mijn prestaties. het is wel zo dat ik mijn technieken zoals bv squat wel beheers door deze training. dus ik zou mss indd beginnen met deze link eens grondig te bekijken :) bedankt voor je reactie!
 
explosiviteit kun je niet trainen op aparaten dus je zal opzoek moeten gaan naar een gym in plaats van een health city.

verder vergroot kracht ook je explosiviteit. zeker op het begin is dat effect groot omdat de gewichten dan veel invloed hebben op de snelheid met alleen je lichaamsgewicht.
als je net nieuw bent met kracht training heeft het vrij weinig zin om echt op explosiviteit te trainen omdat je nog heel veel uit gewoon krachttraining (squats deadlifts) kan halen. naarmate je sterker wordt zal je voordeel kunnen halen uit jumps en explosieve oefeningen (olympic lifts bijvoorbeeld)
dus eigenlijk kan je best wel kop kracht trainen, door gewoon bv je benen te trainen, en tergelijk ook explosief worden?
bv: leg press, leg extensions, squats, lunges,... doen en toch explosiever worden?
 
Back
Naar boven