MuscleMeat

Explosieve cardio

Bezoekers in dit topic

DE

Novice
Lid geworden
18 okt 2021
Berichten
8
Waardering
2
Momenteel train ik 3x per week in de gym en doe ik 2 tot 3 keer cardio per week. Cardio doe ik nu op een Concept2 rower, meestal in een steady tempo van ongeveer 900kcal/u en dan ongeveer 30 minuten.
Mijn doel is vooral om massa en explosiviteit op te bouwen, maar ik heb het idee dat deze vorm van cardio daar niet echt bij helpt en misschien zelfs mijn spiergroei in de weg zit. Daarom ben ik op zoek naar andere vormen van cardio, waarbij ik wat explosiever te werk kan gaan. In het verleden heb ik weleens Insanity Cardio gedaan, maar ik had het idee dat dat mijn herstel van krachttraining in de weg zat. Vaak kon ik de oefeningen niet goed uitvoeren vanwege de spierpijn of waren mijn spieren (vooral quads en schouders) nog dermate vermoeid van de gym workout van de dag daarvoor dat daar de bottleneck zat, en niet bij mijn conditie.

Hebben jullie tips/gedachten over explosieve cardio die niet erg belastend is voor de spieren? Of is het dan bijvoorbeeld beter om een HIIT workout op een Concept2 rower te doen?
 
High intensity cardio zal krachttraining en spiergroei juist meer in de weg zitten dan low intensity steady state cardio, zolang die laatste geen marathonsessies zijn.

Wandelen, crosstrainer, rustig fietsen, zijn het minst belastend en laten zo herstel over voor het werk in de gym.
 
Hmm ok. Maar als ik dan bijvoorbeeld naar atleten van verschillende sporten kijk, dan ben ik een beetje in de war.
Als ik kijk naar de kant die ik op wil qua fysiek, dan wil ik meer richting het fysiek van boksers, American football spelers etc. Misschien vergis ik mij, maar volgens mij doen zij niet veel low intensity steady state cardio, maar juist meer explosieve workouts? Vandaar mijn oorspronkelijke vraag :)
 
Die atleten doen die cardio omdat ze die explosiviteit voor hun sport nodig hebben, boksers doen volgens mij ook LISS, dat traint het uithoudingsvermogen om het einde van de partij te kunnen halen en om te kunnen herstellen tussen de explosies.

Zolang je de cardio doet op een intensiteit dat je nog een gewoon gesprek kan voeren is het waarschijnlijk niet teveel. Ook zou je hardlopen het best kunnen vermijden, dat heeft teveel impact, liever roeien of skiën.

Er staan wat artikelen op strength theory in het kader van 'not doing cardio could be holding you back'.

De vraag is eigenlijk wat je belangrijker vindt, het uiterlijk of de explosiviteit?

voor de zoveelste keer:

Lifting heavy things is more metabolically taxing than most people realize.
Most people think of weight training as a purely anaerobic enterprise, but the majority of the energy you use to train is produced by your aerobic energy system.
Cardiovascular training can improve your recovery between sets and workouts, and won’t interfere with strength or muscle gains if you do it correctly.
Low intensity cardio should be prioritized over interval training for the most part.
 
Laatst bewerkt:
Atleten trainen die zaken in gescheiden periodes en niet met het doel om af te vallen met behoud van spiermassa. Hetgeen waaraan ze in een periode werken gaat altijd ten koste van het andere. Dus ja de cardio die ze doen zit hun spiergroei in de weg. Dat is enkel en alleen om die kwaliteiten voor te bereiden op hun wedstrijd seizoen, niet om een fysiek na te streven.

En die je ziet kuren én hebben 1 op de miljoen genetische aanleg voor zulk atletisch vermogen.
 
En het zijn nog verschillende fysieken gedurende het jaar, wedstrijdseizoen, gewichtsklasse, speelpositie, aanleg, etc. Als je bedoelt gewoon sterk en fit te willen zijn en ogen dan hoeft dat niet op hun manier.

Je kunt wel hetzelfde als zij doen alleen weet dan dat het niet optimaal is voor spiergroei. Als je dat wilt optimaliseren zul je cardio rustiger aan moeten doen.
 
Bedankt voor de tips en info! Dan blijf ik voorlopig aan de slag met de steady state cardio en kijk ik wat voor progressie ik daarmee kan boeken.
 
Rustig joggen op 65-70% van je maximale hartslag is volgens mij het meest effectief om nagenoeg enkel vet te verbranden.
 
Back
Naar boven