XXL Nutrition

explosieve kracht en snelkracht

Bezoekers in dit topic

karatedude89

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
3.407
Waardering
144
Lengte
1m85
Massa
83kg
zit er nu eik verschil tussen deze 2? zo ja, wat is het verschil? of is het hetzelfde onder een andere naam?
 
Hangt af van welke definitie je gebruikt maar over het algemeen zegt men dat het verschil tussen snelkracht en explosieve kracht in de gebruikte intensiteit zit, namelijk:

  • snelkracht: lagere intensiteit dan explosieve kracht, hogere snelheid
  • explosieve kracht: iets hogere intensiteit
 
dus explosieve kracht wordt gedaan met zwaar trainen, beetje zoals maximale kracht.
en snelkracht met lichte gewichten? en dan zo snel mogelijk
 
Yep, ik citeer een eerder gemaakte post van Impo:

Onderzoek heeft aangetoond dat het niet zozeer de snelheid is, maar de intentie/ bedoeling de baar snel te verplaatsen belangrijk is (Behm en Sale 1993).
Dus zelfs een relatief zware en langzame beweging kan nog explosief zijn. Het enige dat telt is dat je snel 'force' kan ontwikkelen/ genereren.
Echter, voordat je snel 'force' kunt genereren, moet er in de eerste plaats bepaalde kracht van toepassing zijn.




Yep
oke dankjewel:) weer wat wijzer.
da zou je explosieve kracht dus kunnen trainen met zware gewichten en snelkracht eventueel ook met je echt lichaams gewicht.volgens mij komt dat wel heel erg overeen met 50% van je 1rm bij bijvoorbeeld een pushup
 
Hangt er vanaf hoe sterk/zwak je bent.
 
volgens mij zei ik zelf fout.
met een push up druk je ongeveer 60% van je lichaams gewicht en niet van je 1rm. sorry:D
 
Snelkracht: Het generen van de zoveel mogelijk snelheid (velocity)in een beweging met een relatief lage intensiteit <50 a 60% 1RM.

Explosiviteit/explosieve kracht: Het generen van zoveel mogelijk 'force' in een zo kort mogelijke tijdspanne, met belastingen die meestal een hogere intensiteit hebben >60% 1RM

Dit gedurende de hele beweging proberen te doen wordt ook wel gedefinieerd als acceleratief vermogen, wat eigenlijk gelijk staat aan het ontwikkelen van 'power'.

als ik keihard(snel) uitstoot met 50kg op benchpress ga ik dan niet enorm overstrekken aangezien ik dat gewicht niet op tijd kan remmen?
 
als ik keihard(snel) uitstoot met 50kg op benchpress ga ik dan niet enorm overstrekken aangezien ik dat gewicht niet op tijd kan remmen?
ja daar zit ik zelf ook mee en die kans heb je idd nu leer je met vechtsport wel op precies het juiste moment een rem op je lechaam te zetten maar tog denk ik dat het remmen dat erg lastig wordt. daarom begon ik ook over lichaams gewicht. ik weet dat die westside barbell dudes het met van die bands doen ofzo....
maar dat ga ik niet allmeaal aanschaffen.
 
Yep, ik citeer een eerder gemaakte post van Impo:

Onderzoek heeft aangetoond dat het niet zozeer de snelheid is, maar de intentie/ bedoeling de baar snel te verplaatsen belangrijk is (Behm en Sale 1993).
Dus zelfs een relatief zware en langzame beweging kan nog explosief zijn. Het enige dat telt is dat je snel 'force' kan ontwikkelen/ genereren.
Echter, voordat je snel 'force' kunt genereren, moet er in de eerste plaats bepaalde kracht van toepassing zijn.




Yep
wat wordt daar dan pressies mee bedoeld?
 
je kan geen snelheid creeeren voor er een bepaalde kracht op het gewicht beoefend word die nodig is om het te bewegen.
dus dat er heel veel spieren tegelijkertijd samen werken? net zoiets als dat 10 touwtrekkers tegelijkertijd aan een touw treken?
 
dus dat er heel veel spieren tegelijkertijd samen werken? net zoiets als dat 10 touwtrekkers tegelijkertijd aan een touw treken?

om het krom te zeggen:
als jij bankdrukt; en je wilt dit zo snel mogelijk doen kun je dit niet bewerkstelligen zonder er eerst voldoende kracht op te zetten die het gewicht in de eerste plaats al in beweging brengt.
 
om het krom te zeggen:
als jij bankdrukt; en je wilt dit zo snel mogelijk doen kun je dit niet bewerkstelligen zonder er eerst voldoende kracht op te zetten die het gewicht in de eerste plaats al in beweging brengt.
ja op die manier klinkt het opzich best logich:idee: dankje:)
 
explosieve kracht

om explosieve kracht te trainen is het gewoon het beste en veiligste om push ups te doen met klappen
 
Wat net gezegd wordt is dat je met zware gewichten zeer zeker explosief kan trainen en dat je dus echt niet lichte snelle bewegingen hoeft te doen.
 
als ik keihard(snel) uitstoot met 50kg op benchpress ga ik dan niet enorm overstrekken aangezien ik dat gewicht niet op tijd kan remmen?

tuurlijk niet, je weet vooraf al dat je moet en gaat remmen, daarom rem je ook op tijd, en meestal maak je met deze dingen geen hele rom.

Voor vechtsport (boxen) kan je het beter met dumbbells doen overigens en lekker staand, schaduwboxen met 5 kilodumb's. wel hele rondes volhouden he. haha nee lol, halve ronde is al zat als je maar een paar keer doet. wel goed vasthouden als je het voor de spiegel doet, je zal niet de eerste zijn waarbij de dumbbell door de spiegel vliegt.
stoten oefenen met cable is ook erg goed om op snelkracht te trainen. Continu weerstand via de cable na 3 setjes even zonder weerstand slaan, haha you're gonna fly....je vliegt achter je stoot aan zo licht gaat dat dan.

bankdrukken eens in de 2 weken op snelheid doen is zat.
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk niet, je weet vooraf al dat je moet en gaat remmen, daarom rem je ook op tijd, en meestal maak je met deze dingen geen hele rom.

Voor vechtsport (boxen) kan je het beter met dumbbells doen overigens en lekker staand, schaduwboxen met 5 kilodumb's. wel hele rondes volhouden he. haha nee lol, halve ronde is al zat als je maar een paar keer doet. wel goed vasthouden als je het voor de spiegel doet, je zal niet de eerste zijn waarbij de dumbbell door de spiegel vliegt.
stoten oefenen met cable is ook erg goed om op snelkracht te trainen. Continu weerstand via de cable na 3 setjes even zonder weerstand slaan, haha you're gonna fly....je vliegt achter je stoot aan zo licht gaat dat dan.

bankdrukken eens in de 2 weken op snelheid doen is zat.
met dat verhaal over bankdrukken heb je wel gelijk. bankdrukken voegt niet veel toe aan snelheid. dan kan je beter een push press doen. bench is wel leuk voor extra kracht en wat show spieren.
maar ik zou niet gaan schaduw boxen met 5 kilo dumbbells omdat je dan de beweging motorisch anders doet en 5 kilo per hand is echt heel zwaar. ik denk dat je kracht training en techniek training beter zo veel mogelijk apart kunt doen.
 
met dat verhaal over bankdrukken heb je wel gelijk. bankdrukken voegt niet veel toe aan snelheid. dan kan je beter een push press doen. bench is wel leuk voor extra kracht en wat show spieren.
maar ik zou niet gaan schaduw boxen met 5 kilo dumbbells omdat je dan de beweging motorisch anders doet en 5 kilo per hand is echt heel zwaar. ik denk dat je kracht training en techniek training beter zo veel mogelijk apart kunt doen.

5 kilo is wel te doen, maar je moet het niet als techniek zien, maar als krachttraining, snelkrachttraining.
Sterkere schouders, + stootkracht wordt groter vanuit de schouders en borst.
Onderarmen pak je hiermee ook nog een heel klein beetje, je moet immers de dumbs vasthouden.

ps push en press is hetzelfde..... staat dan duw duw.
 
Back
Naar boven