XXL Nutrition

Explosiviteit training

Bezoekers in dit topic

revange

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
1 sep 2011
Berichten
415
Waardering
31
Lengte
1m78
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
He iedereen

Heb een vraag over de explosiviteit waarmee jullie trainen.
Ik laat de gewichten een sec of 2 zakken en dan ook sec of 2 soms 3 omhoog als het zwaarder word.
Ik kan er dan bijvoorbeeld 12x doen.

Als ik 2 sec laat zakken en 1sec omhoog(explosief) dan moet ik minder gewicht pakken.
Wat is er dan beter?
 
Je maakt je druk over zaken die eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Majoring in the minors noemen wij dit. Als beginner gaat het er vooral om dat je je reps en sets haalt en dat je een reset toepast wanneer dit niet lukt. Of je er 0,5 of 1 seconde over doet boeit niet zo veel.

Hoe lang train je al en wat zijn je stats?
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Oke. Gewoon zo zwaar mogelijk en oefeningen goed uitvoeren dus.
Dus maakt niet uit als alle positieve bewegingen bijv 3 sec duren?
En tot wanneer ben je geen beginner meer? Haha
 
Oke. Gewoon zo zwaar mogelijk en oefeningen goed uitvoeren dus.
Dus maakt niet uit als alle positieve bewegingen bijv 3 sec duren?
En tot wanneer ben je geen beginner meer? Haha
Zodra het 3 seconden gaat duren zul je al gauw tot technisch falen komen waarschijnlijk.

Wel of geen beginner is een eeuwig debat. Als je niet meer iedere training progressie kunt maken is wel een goede, op welk punt dat is dat verschilt per persoon.
 
Fase waarin je je bevindt heeft meer te maken met kennis dan met progressie en zolang je het verschil niet weet tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit ben je een beginner.

Wat de snelheid betreft bij explosief trainen, die is geheel afhankelijk van het gebruikte gewicht.

Bij bv 50%1Rm kan een explosieve rep (Xrep) nog geeen seconde duren terwijl bij 80-90%1RM even rep wel 1-2 seconde kan duren. Enz
 
Fase waarin je je bevindt heeft meer te maken met kennis dan met progressie.
Het eeuwige debat dus. :p

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen de mate waarin je progressie kunt maken en je kennisniveau. Op zich zie je toch wel vaak dat beginnerprogramma's volledig lineair zijn en die voor gevorderden niet. Je kunt dus best de kennis van een gevorderde hebben, maar als je weer opnieuw opstart ben je qua programmering beter af met een simpel beginnersprogramma.
 
Oke oke. Dan ik ga gewoon zwaar trainen en niet teveel over na denken. Gewoon me reps halen en knallen.:lifter:
 
Je heb het nu over het programma op zich wat niet hetzelfde is als de fase waarin je je bevindt.

In feite zijn de meeste goede gevoorde schema's terug te leiden naar beginnersschema's maar zijn het meestal de net geen beginners die overgecompliceerde schema's proberen te maken (een beetje kennis kan soms meer kwaad doen dan goed als je de kennis verkeerd inzet.

Wat dat betreft zou je kunnen stellen dat het verschil tussen beginner af en gevorderden het verschil tussen kennis en wijsheid is. Hoe beter je je kennis kan inzetten om je doel te bereiken des te gevorderd je ben.
 
Dat de ervaring je helpt om sneller en slimmer gains te maken spreekt voor zich. Je kent immers je eigen lichaam beter qua mogelijkheden en beperkingen na verloop van tijd. Je weet wanneer je kunt pushen en wanneer je moet inhouden. Je techniek is (hopelijk) al in orde.

Ik blijf van mening dat dit los staat van de fase waarin je je op dat moment bevindt. Maar goed, zoals ik al zei: een eeuwig debat waar meerdere invalshoeken mogelijk zijn. :)
 
Back
Naar boven