AndroidHealthClinic

Extreme krampen tijdens trainen

Bezoekers in dit topic

wesleyb8

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
2.280
Waardering
4.507
Lengte
1m81
Massa
84kg
Vetpercentage
13%
Dag mensen ,

Ik heb sinds ik cut al meerdere malen extreme krampen in mijn hamstrings en kuiten gehad tijdens het trainen, tot het punt dat ik echt als een hoopje ellende op de grond moet zitten tot het weg gaat, word daarna ook gevolgd door echt een dag of twee spierpijn op de plek van de kramp.

Enige tips wat ik hier tegen kan doen ? Eet genoeg elektrolyten en drink afdoende water per dag.
 
Het kan door zout tekort of vochtverlies kunnen komen, omdat je in de cut zit.
 

Veel groenebladgroenten eten dus. Want je kunt ook kalium en calcium tekort komen, dat zit daar ook in

Als je bloedtoevoer afgekneld raakt kun je ook kramp krijgen. Dus weet niet of je dit bij specifieke oefeningen hebt, dan zou je ook naar je techniek kunnen kijken.

Rekken vooraf zou soms ook helpen.
 
Mogelijk toch je voeding eens posten. Soms kan je tekorten hebben die je met voeding aan kan pakken.
Magnesium kan je altijd proberen. Pak dan de magnesium citraat. Is goed opneembaar. (Action en kruidvat zijn prima)
 
Weet je zeker dat je alles goed binnen krijgt? Zou inderdaad beginnen met meer magnesium, uit mijn ervaring als dat niet genoeg is gebruik ik zelf magnesium, taurine, kalium, en veel water/zout. Ook in extreme gevallen is dit voor mij in ieder geval voldoende
 
Voeding:

Maaltijd 1
300 ml melk 40 gram havermout 20 gram rozijnen en een theelepel kaneel

Maaltijd 2
2 gebakken eiwitten
2 hele eieren
Appel

Maaltijd 3
3 boterhammen (volkoren)
130 gram tonijn

Maaltijd 4
200 gram zoete aardappel
200 gram groenten (vaak bonen of spinazie)
200 gram kip of biefstuk

Deze maaltijd breng ik alles op smaak met Himalaya zout

Avond 400 gram magere kwark en na het trainen een whey shake met water

+\- 2200 kcal 220 gram eiwit 190 gram carbs en 50 gram vet per dag

Wijk eigenlijk al een week of 6/7 niet meer af van deze voeding met uitzondering van refeeds waarbij ik gecontroleerd naar 2600 ga met meer carbs
 
Ik slik ook multivatine iedere dag , visolie en ik gebruik crea. Heb wel magnesium thuis staan dus daar ga ik dan direct mee beginnen !
 
Veel groenebladgroenten eten dus. Want je kunt ook kalium en calcium tekort komen, dat zit daar ook in

Als je bloedtoevoer afgekneld raakt kun je ook kramp krijgen. Dus weet niet of je dit bij specifieke oefeningen hebt, dan zou je ook naar je techniek kunnen kijken.

Rekken vooraf zou soms ook helpen.
Voor iedere legday stretch ik uitvoerig omdat ik mobiliteits problemen heb in mijn heupen. Moet wel eerlijk toegeven dat de krampen vaak ontstaan nadat mijn heupen onder heavy Load hebben gestaan met bijvoorbeeld squats of deadlifts al maakt het weinig uit of ik dan deadlift met 200++ of dat ik op 50 procent zou trainen
 
Je eet erg weinig vetten.... aangeraden is ca. 1 gr per kg bw.
Vitamine A en D zijn vetoplosbare vitamines. Gezien je erg weinig vetten eet kan je hier ook een tekort aan hebben.
Vitamine D gebrek kan tijdens en na inspanning plotselinge spierkramp geven (zie link puntje 1)

Slik je vitamine D bij?
 
Je eet erg weinig vetten.... aangeraden is ca. 1 gr per kg bw.
Vitamine A en D zijn vetoplosbare vitamines. Gezien je erg weinig vetten eet kan je hier ook een tekort aan hebben.
Vitamine D gebrek kan tijdens en na inspanning plotselinge spierkramp geven (zie link puntje 1)

Slik je vitamine D bij?
Slik het niet bij maar heb ik ook thuis staan , is net een apotheek bij mij in de kast dus begin daar ook wel weer aan dan!

Ik moet eerlijk zeggen dat zolang mijn hormoon balans in orde is ik de toegevoegde waarde van meer vetten eten dan dit niet in zie. In de cut is vet rijke voeding verre van ideaal omdat het eten is met veel minder volume. Vind 86 gram vet dan echt veel
 
Ik snap je punt met vet en een cut... Maar je hebt vetten ook echt nodig. Voor je hormonen maar ook voor celwanden opbouwen/behouden. Daar heb je cholestrol ook voor nodig.
Ja vet is meer kcal dense. Maar vetten verzadigen ook goed. Dus je kan er "gebruik" van maken op 2 manieren.
Misschien is het een optie om net wat meer vetten te nemen. Ca. 70 gram en dan vitamine D bij te slikken.

Overigens kan vitamine D bijslikken ook nooit kwaad. Je maakt ook vitamine D aan in je lijf met (zon)licht. Daarom dat in de winter ook vaak vitamine D aangeraden wordt. Dus als je het hebt. Probeer het in ieder geval.

Ik verwacht niet echt dat het magnesium te kort is gezien het zo plots optreedt. Meestal is magnesium tekort niet in ene kramp die erin schiet maar meer een onrustige kramp (rusteloze benen en trekken) wat langzaam erger wordt. Maar met je voeding kan je daar ook wel wat mee.
En eventueel dus magnesium citraat.
 
Ik snap je punt met vet en een cut... Maar je hebt vetten ook echt nodig. Voor je hormonen maar ook voor celwanden opbouwen/behouden. Daar heb je cholestrol ook voor nodig.
Ja vet is meer kcal dense. Maar vetten verzadigen ook goed. Dus je kan er "gebruik" van maken op 2 manieren.
Misschien is het een optie om net wat meer vetten te nemen. Ca. 70 gram en dan vitamine D bij te slikken.

Overigens kan vitamine D bijslikken ook nooit kwaad. Je maakt ook vitamine D aan in je lijf met (zon)licht. Daarom dat in de winter ook vaak vitamine D aangeraden wordt. Dus als je het hebt. Probeer het in ieder geval.

Ik verwacht niet echt dat het magnesium te kort is gezien het zo plots optreedt. Meestal is magnesium tekort niet in ene kramp die erin schiet maar meer een onrustige kramp (rusteloze benen en trekken) wat langzaam erger wordt. Maar met je voeding kan je daar ook wel wat mee.
En eventueel dus magnesium citraat.
Magnesium supplementeren kan echter nooit kwijt toch ?

Dus
-meer vetten circa 70/75 gram
- vitamine d slikken
- toch iets meer water drinken en dit iets meer tracken
- magnesium , better safe than sorry!

Dankjewel !
 
Extra magnesium kan geen kwaad.
Succes! Ben benieuwd of t helpt. :)
 
Inderdaad magnesium. Pilvorm of banaan rondom je training
 
Had vroeger ook constant krampen in kuiten en ook in de zool van mijn voet.
Ik at (en nu nog steeds) nochthans veel magnesiumrijke voeding.
Maar sinds dagelijkse inname van bijkomend magnesium in capsule vorm, zo goed als geen last meer van.
Zeker het proberen waard dus!
 
Neem ochtends 3 rauwe eieren, hoog in vitamines en wat vet / cholesterol. win/win
 
Neem ochtends 3 rauwe eieren, hoog in vitamines en wat vet / cholesterol. win/win
Rauw heeft niet veel toegevoegde waarde. Wordt minder goed opgenomen.
 
Hmm daar verschillen de menigen over, zal ff opzoeken maar meen begrepen de hebben dat de opname juist beter is en voedingstoffen bewaard blijven welke door koken verdwijnen
 
Hmm daar verschillen de menigen over, zal ff opzoeken maar meen begrepen de hebben dat de opname juist beter is en voedingstoffen bewaard blijven welke door koken verdwijnen
De biologische opneembare waarde van gekookt ei is veel hoger dan van rauw ei.
 
Back
Naar boven