MuscleMeat

Fabel of waarheid? Hulp bij schema gezocht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

GG_Giada

Novice
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
4
Waardering
1
Lengte
1m73
Hi,

Ik ben een vrouw van 34 en heb altijd wel redelijk veel gesport. Door ziekte 2 jaar eruit geweest en nu sinds 4-5 weken weer 4x per week aan het sporten. Daarnaast rijd ik veel paard en zwem ik ook regelmatig.
Nu heb ik hulp gevraagd op de sportschool bij een schema maar ik ben nogal verbaast eerlijk gezegd.
Ik ben nu 4 weken bezig met een split schema wat mij enorm motiveert en ik ook leuk vind om te doen! Mijn voeding is hierop ook aangepast.

Nu zegt de coach daar dat ik spieren ga verliezen door zo te trainen ..:S Volgens heb moet ik een full body schema pakken 3-4 per week en geen split. Ook moest ik beginnen met meer herhalingen en minder gewichten dan de afgelopen maand. Hij beweert dat als je niet binnen de 48 tot 72 opnieuw een spiergroep traint je geen vooruitgang boekt maar juist spieren verliest. Ik ben erg benieuwd hoe de ervaren sporters hierover denken? Dit kan toch nooit kloppen??
Ik heb totaal geen zin om een circuitje te doen voor beginners en dan alles licht met 20 herhalingen. Totaal geen uitdaging en mega saai!

Ben ik dan verkeerd bezig en moet ik mijn schema om gaan zetten naar een full body schema?
Mijn doel misschien ook niet onbelangrijk is vooral meer definitie in mijn lichaam en een beetje vet kwijt, maar dit gaat zover ik weet uit ervaring hand in hand met krachttraining en de juiste voeding.

Tip zijn zeer welkom, alvast bedankt!
 
Wat een onzin; fabel.
 
Je coach overdrijft. Als natuurlijke atleet wordt het aangeraden om elke 48-72u je spieren opnieuw te prikkelen en eiwitsynthese te triggeren. Wat hij zegt dat als je dit niet doet in deze tijd en 'spieren gaat verliezen' is complete onzin. Daarentegen is het wel verstandig om die 72u als vuistregel aan te houden en niet spiergroepen eenmaal in 2 weken te trainen.
 
Ja ik vond het ook nogal raar dat hij zei spieren verliezen erdoor. daarvoor werk ik mezelf niet in het zweet toch ;)

Tot nu toe heb ik mijn schema in 4 groepen verdeeld, ik twijfel of ik er 3 van moet maken en mijn benen 2x per week te doen. Ik heb niet voldoende verstand ervan om een goed schema voor mezelf te maken en werd een beetje ontmoedigd door hem. Ik ben vervolgens gewoon verder gegaan zoals ik bezig was.

Is het prima als ik alle spiergroepen 1x per week doe? of is het dan beter om full body te trainen als ik 4 keer per week ga?
 
Ja ik vond het ook nogal raar dat hij zei spieren verliezen erdoor. daarvoor werk ik mezelf niet in het zweet toch ;)

Tot nu toe heb ik mijn schema in 4 groepen verdeeld, ik twijfel of ik er 3 van moet maken en mijn benen 2x per week te doen. Ik heb niet voldoende verstand ervan om een goed schema voor mezelf te maken en werd een beetje ontmoedigd door hem. Ik ben vervolgens gewoon verder gegaan zoals ik bezig was.

Is het prima als ik alle spiergroepen 1x per week doe? of is het dan beter om full body te trainen als ik 4 keer per week ga?

Als je 4x per week gaat kan je UB/LB/UB/LB doen dan train je elke spiergroep 2x en kan je ook 2 dagen a chter elkaar trainen als dat uitkomt
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Je coach overdrijft. Als natuurlijke atleet wordt het aangeraden om elke 48-72u je spieren opnieuw te prikkelen en eiwitsynthese te triggeren. Wat hij zegt dat als je dit niet doet in deze tijd en 'spieren gaat verliezen' is complete onzin. Daarentegen is het wel verstandig om die 72u als vuistregel aan te houden en niet spiergroepen eenmaal in 2 weken te trainen.

Vandaag een andere trainer aangesproken in de sportschool (een bodybuilder) ook hij zei dat een split schema van 4/5 dagen geen effect zou hebben, dat ik minimaal alle spiergroepen 2x moet pakken in 1 week. Ik pak alle spiergroepen (behalve benen) 1x per week, benen 2x per week. Betekend dit dan dat ik niet vooruit zou gaan maar blijf hangen hier? Inmiddels bij die andere weg omdat ik merk dat hij puur volgens het boekje werkt en wat "wetenschappelijk bewezen"is.

Vind het erg jammer want vind dit schema erg fijn en voel me nu genoodzaakt over te gaan naar upper/lower schema. maar als je alles 2x per week moet trainen met een split betekend dit dat andere 2 x per dag gaan of hoe moet ik dat zien bij de mensen die echt zwaar trainen voor wedstrijden?
 
Vandaag een andere trainer aangesproken in de sportschool (een bodybuilder) ook hij zei dat een split schema van 4/5 dagen geen effect zou hebben, dat ik minimaal alle spiergroepen 2x moet pakken in 1 week. Ik pak alle spiergroepen (behalve benen) 1x per week, benen 2x per week. Betekend dit dan dat ik niet vooruit zou gaan maar blijf hangen hier? Inmiddels bij die andere weg omdat ik merk dat hij puur volgens het boekje werkt en wat "wetenschappelijk bewezen"is.

Vind het erg jammer want vind dit schema erg fijn en voel me nu genoodzaakt over te gaan naar upper/lower schema. maar als je alles 2x per week moet trainen met een split betekend dit dat andere 2 x per dag gaan of hoe moet ik dat zien bij de mensen die echt zwaar trainen voor wedstrijden?

Is allemaal persoonsgebonden. Aangezien jij geen wedstrijd gaat doen voor zover ik weet zou ik niet 1 op 1 kopiëren wat die bodybuilder doet. Over het algemeen geldt de consensus (wat ook wetenschappelijk ondersteund is) dat voor een non-hormonale ondersteuning gebruikende sporter het wordt aangeraden om elke 48-72u spieren te trainen (vuistregel dus: 2x per week). Kan het zo zijn dat je vooruit gaat met maar 1x per week trainen? Ja. Kan het zo zijn dat je vast blijft hangen met maar 1x per week trainen? Ja. Oftewel hou gewoon de vuistregel aan en pas na een tijdje je eigen preferenties/ervaringen hierop aan.
 
Vandaag een andere trainer aangesproken in de sportschool (een bodybuilder) ook hij zei dat een split schema van 4/5 dagen geen effect zou hebben, dat ik minimaal alle spiergroepen 2x moet pakken in 1 week. Ik pak alle spiergroepen (behalve benen) 1x per week, benen 2x per week. Betekend dit dan dat ik niet vooruit zou gaan maar blijf hangen hier? Inmiddels bij die andere weg omdat ik merk dat hij puur volgens het boekje werkt en wat "wetenschappelijk bewezen"is.

Vind het erg jammer want vind dit schema erg fijn en voel me nu genoodzaakt over te gaan naar upper/lower schema. maar als je alles 2x per week moet trainen met een split betekend dit dat andere 2 x per dag gaan of hoe moet ik dat zien bij de mensen die echt zwaar trainen voor wedstrijden?
Ik heb zelf een hele tijd alles 1x getraind en benen 2x, ging gewoon goed vooruit maar ik blijf nog steeds bij het principe dat 2x per week het beste is.
 
Het blijft persoonsgebonden. Daarbij ga je altijd wel vooruit als je gaat trainen. De snelheid is afhankelijk van hoe je traint, intensiteit en hoe je lichaam erop reageert.
Wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken.
Probeer t gewoon en na verloop van jaren (wat zo lang duurt t nu eenmaal om een goed fysiek te bouwen) ondervind je vanzelf wat voor JOU t beste werkt.
 
Back
Naar boven