XXL Nutrition

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

als je langzaam traint, dan til je ook minder.en dat vertaalt zich weer in minder kracht;) (denk ik):D

Als je die stang langzaam naar beneden laat komen, dan til je niet minder. En het geeft je niet minder kracht, juist meer doordat er continu spanning op staat. Kijk maar eens naar die grote powerlifters met BP, die laten hem heel langzaam naar beneden komen om de spanning op te bouwen zodat ze meer kracht hebben om hem omhoog te tillen.
 
Mooi stuk, dank voor het vertalen. Eén ding valt me op:

Vraag 13. Ik wil wel wat cardio doen. Doe ik dat voor of na de KT?
ALTIJD na. Doe het er nooit voor. Want daardoor ben je al vermoeider als je gaat tillen. En hoe meer energie je hebt om te tillen;..hoe meer je tilet;..hoe meer je tilt;..hoe meer je groeit.
Vermoeider als je gaat tillen? Cardio hoeft niet persé zwaar en vermoeiend te zijn. Je kunt de intensiteit en lengte ten slotte zelf controleren. Natuurlijk doe je per oefening specifieke warmup, maar er lijkt me weinig mis met 5 mins lichte cardio pre-training om overal wat warm te worden en het bloed te laten stromen?

Post-workout cardio enkel met lage intensiteit neem ik aan. Zware cardio na de training lijkt me een not-done. Melkzuur is een afvalstof die je niet wilt opbouwen in je reeds uitgeputte spieren die wachten op voedingsstoffen i.p.v. afvalstoffen. Ik fiets in ieder geval altijd rustig terug naar huis (+- 8mins) na een trainingssessie, werkt voor mij ontspannend.
Als je die stang langzaam naar beneden laat komen, dan til je niet minder. En het geeft je niet minder kracht, juist meer doordat er continu spanning op staat. Kijk maar eens naar die grote powerlifters met BP, die laten hem heel langzaam naar beneden komen om de spanning op te bouwen zodat ze meer kracht hebben om hem omhoog te tillen.
We moeten wel even bodybuilding met powerlifting scheiden volgens mij. De reden voor een trage negatieve fase bij powerlifting is volgens mij niet de opbouw van kracht, maar simpelweg het houden van controle/balans en het voorkomen van blessures. (minstens zo belangrijk)

Bij bodybuilding wordt vaak wat meer tijd besteed in de negatieve fase ("terug laten komen van het gewicht"), omdat deze fase over het algemeen blijkbaar meer spieropbouwend (massa/volume) werkt. Aan de andere kant: als je de negatieve fase enorm lang maakt (4-5sec) kun je niet zoveel herhalingen meer maken, dus wat beter is... Velen denken de waarheid te hebben, maar er zijn superveel bodybuilders met een geweldige fysiek en behoorlijk verschillende trainingsmethoden (explosief versus traag). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Het zal ook wel per persoon verschillen. Vaak is het volgens mij ook gewoon persoonlijke voorkeur. Een negatieve fase van 4-5 seconde vind ik in ieder geval slaapverwekkend. Ik train niet alleen voor lompe trage massa, ik wil ook nog een beetje explosief blijven. Ik ben ook nog bezig met sprinten.

Ik zelf zit ergens in het midden. 1-2sec positieve fase, 2-3sec negatieve fase. Af en toe wissel ik het af met trage of explosieve sets, maar ik pas er wel mee op. Na 3 weken blessure aan de linkerschouder (waardoor hele bovenlichaam bijna niet getraind kan worden) ga je wel meer op techniek/consistency letten :)
 
Laatst bewerkt:
Super leuk stuk! Bedankt!
 
DutchAppeal, er staat een kleine vertaalfout in de FAQ.
Mark Rippetoe adviseert een gallon melk per dag. Dat is een kleine 4 liter melk. In de Nederlandse vertaling van de FAQ staat 1 liter.
Ik zie in je ontbijttopic dat je uitgaat van één liter melk, maar dat klopt dus niet.
 
Wat als de kip op is ???



Karma voor Apennootje.
Eet een andere kip. En als ze allemaal op zijn, eet de haan. Daarna de rest van de beesten : konijnen, ganzen, eenden, varkens, koeien, kalveren...
 
Gallon is dat geen 3.6 liter? ppff nogal veel melk op een dag. Ik hou het wel bij water veel lekkerder.

Intresant stukje tekst.

Laatste is geweldig :D
 
Wat als de kip op is ???



Karma voor Apennootje.

Maak toch altijd dat je een kip bij de hand hebt jongen; je weet nooit als die van pas komt, na hem jaren gevoed te hebben kan die ene dag het verschil maken, dat je toch nog kip kan eten ^^
 
maat lol; gisteren eerste keer A workout van Rippetoe's beginner strength program. twas de moeite; heel mijn rug voelt zwaar belast aan ^^
 
hier hebbe we wat aan:)
 
Ik volg het nu ook :) Check mijn resultaten in mijn log! (zie hieronder ^^)
 
Vraag 21. Ik ben nieuw in het bodybuilden. Ik wil eigenlijk geen deadlift of squat doen. wat nu?
Je bent een mietje! Die twee zijn de basis van het BB. Doe ze gewoon of ga punniken.

:roflol::roflol::roflol:

Heel informatief stuk, thnx!
 
Heel informatief!! :) Ik ben zelf aan het overwegen om met SS te beginnen, maar wat ik nergens terugvind is met hoeveel gewicht je zou kunnen beginnen ??? Kan ik gewoon men 1RM nemen en daar een bepaald % afdoen of is dit te blindgestaard :o
 
Superstukje ga er morgen mee beginnen;)!
 
Super.. Ben net zelf ook begonnen met rippetoe, dus harstikke handig`1
 
ik heb een aantal vraagjes


- Moet je bij het bepalen van je gewicht moeite hebben op bij de laatste rep van je set het gewicht omhoog te krijgen?
en dan evengoed de volgende keer gaan verzwaren ?

- Warming up:
Als je warming up doet gewoon lichte gewichten aantal keer liften totdat je denkt juahh nu ben ik warm of zit hier meer een richtlijn bij ?
 
ik heb een aantal vraagjes
- Warming up:
Als je warming up doet gewoon lichte gewichten aantal keer liften totdat je denkt juahh nu ben ik warm of zit hier meer een richtlijn bij ?
Eerst 2x5 met enkel de barbell (20kg).
Daarna:
1x5
1x3
1x2
Telkens met toegenomen gewicht op de BB met de laatste warmup set (1x2) bijvoorbeeld op 85% van je workset.

Dan volgen je worksets, 3x5 met maximaal gewicht.

En je eerste vraag begrijp ik niet :).
 
+1
Heel informatief stukje! Ik doe zelf niet aan rippetoe, maar kan alsnog veel van deze info goed gebruiken!
 
Leuk stukje!

Ik vind het wel jammer dat het weer lijkt alsof je alleen met superstrikte regels een mooi fysiek kunt opbouwen. Er zijn genoeg gasten die niet deadliften en squatten en die toch een goed figuur hebben! Je groeit ECHT wel als je je niet strikt aan Rippetoe houdt.

You made my day!
 
Back
Naar boven