AndroidHealthClinic

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb een klein vraagje mbt Rippetoe
Omdat ik graag sterker wil worden met de basislifts heb ik gekozen voor dit schema, ik beheers de powerclean en wil die er graag inhouden. Als ik het Origenele ripetoe schema doorlees zie ik geen oefenning die echt beroep doet op de lats. Mijn vraag is nu heb ik iets over het hoofdgezien, of kan ik de powerclean beter vervangen voor BOR of Pendlay. Alvast bedankt

mijn stats
BP: 100kg
SQ : 120kg
DL: 120kg
KG: 70kg
Lengte; 1,68M
BF: 11%

Ik zou blijven cleanen. Deadlifts pakken de lats voldoende aan imo.
Na een tijdje ga je ook niet meer kunnen herstellen van deadlifts om de training en kan je chin ups/pull ups toevoegen. Bvb deadlift/chin ups/power clean up/pull ups of iets in die aard.
 
Mijn stats:
1.89M , 78KG , 10% BF
BP: 1 x 90kg
DL: 1 x 115kg
Sq: 1 x 100kg
MP: 1 x 45kg

ik wil het volgende schema pakken:

goed idee ja/nee ?
 

Bijlagen

  • rippetoe schema.xls
    50,5 KB · Weergaven: 272
Mijn stats:
1.89M , 78KG , 10% BF
BP: 1 x 90kg
DL: 1 x 115kg
Sq: 1 x 100kg
MP: 1 x 45kg

ik wil het volgende schema pakken:

goed idee ja/nee ?

Goed idee als je sterker wilt worden, ja. Ik zou chins/dips pas later toevoegen (eventueel). Dit is normaal geen onderdeel van het programma.
 
ziet het schema ook goed eruit kwa begin gewicht?
 
ziet het schema ook goed eruit kwa begin gewicht?

Nee, ik had er over gekeken (je schema is niet echt gemakkelijk leesbaar).

Met welke gewichten je begint, ga je zelf moeten uitzoeken. De allereerste keer doe je sets van 5, met elke keer een hoger gewicht, tot de snelheid van de bar trager gaat. Stop op dat gewicht en doe nog 2 sets van 5.
Vanaf dan is het de bedoeling om elke training te verhogen en dus niet per week.

Squat zou je de eerste 5-6 trainingen moeten kunnen verhogen met 5 kg. Daarna maak je sprongen van 2,5 kg.
Bench/Row/Press kan je misschien enkele workouts verhogen met 5 kg per training maar dat zal niet lang duren en dan ga je over op kleinere sprongen van 2,5 kg. Na een tijd zul je ook moeten microloaden met sprongen van 1 kg (beter dan sprongen van 2,5 kg en constant moeten resetten).
Deadlift kan sprongen nemen van 7,5 of 10 kg voor een redelijk lange tijd. Als het te zwaar wordt, verlaag je naar 5 kg, enz.

Na een tijd gaat het ook moeilijk zijn om te herstellen van deadlifts om de workout. In Rip zijn gym switchen ze na 3-4 weken van deadliften om de workout naar wekelijks of om de 4 workouts. Waarschijnlijk kan je het wel wat langer rekken. Bij mij was het pas nodig na 7-8 weken om minder vaak te deadliften.

edit: Hier heb je een voorbeeld (en meteen ook een betere layout :))
 

Bijlagen

  • starting_strength_vb.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 236
Laatst bewerkt:
bedankt ga ik hem even aanpassen!
( ik vind het wel makkelijk leesbaar:) )
 
Ik probeer het nog een keer:
( Alles doorgeteld als het te zwaar word verminder ik )
 

Bijlagen

  • Rippetoe final.xlsx
    19 KB · Weergaven: 235
Laatst bewerkt:
Ik zit nu in mijn 7e week van Rippetoe en het bevalt prima!

In het begin nog even voeding onder de knie krijgen en tijdens het trainen door mijn techniek nog wat aanpassen natuurlijk, maar ik ben veel meer gaan tillen en zie zelfs in de spiegel al duidelijk resultaat :)
Hier mijn stats per datum:
27-9 Squat 5x72,5 Deadlift 5x82 Bench 5x42,5 MP 5x27,5 BR 5x59
31-10 Squad 5x110,5 Deadlift 5x124 Bench 5x66 MP 5x45 BR 5x92,5
 
kan je jou schema is posten?
 
is er niet een nederlandse versie van SS te verkrijgen? krijg hem nl nergens gevonden. wil namelijk eerst het hele boek lezen voor ermee te beginnen, oh zou ik al voorzichtig kunnen beginnen met alle technieken te leren beheersen?
 
is er niet een nederlandse versie van SS te verkrijgen? krijg hem nl nergens gevonden.

Er is geen Nederlandse versie van Starting Strength. In het engels lezen is natuurlijk een goede oefening voor je engels. :p

wil namelijk eerst het hele boek lezen voor ermee te beginnen, oh zou ik al voorzichtig kunnen beginnen met alle technieken te leren beheersen?
Het is beter om het van de eerste keer goed aan te leren. Je kan het boek downloaden van een torrent site en later kopen als het je bevalt.
 
Oke, ik dacht misschien heb je nog een leuk schematje ofso,

ben nu zelf ook bezig in de eerste week.. nog niet zo heel spannend dus
 
Vraag 13. Ik wil wel wat cardio doen. Doe ik dat voor of na de KT?
ALTIJD na. Doe het er nooit voor. Want daardoor ben je al vermoeider als je gaat tillen. En hoe meer energie je hebt om te tillen;..hoe meer je tilet;..hoe meer je tilt;..hoe meer je groeit.]

Is het nu wel of niet goed om +-10 min op te warmen voor de aanvang van je schema, voelt toch beter aan als alles lekker warm is gelopen. Hiermee bedoel ik geen extreem verhoogde hartslag noch lange afstand.
 
Is het nu wel of niet goed om +-10 min op te warmen voor de aanvang van je schema, voelt toch beter aan als alles lekker warm is gelopen. Hiermee bedoel ik geen extreem verhoogde hartslag noch lange afstand.

Niet de bedoeling. Opwarmen doe door middel van verhogen van het gewicht:
2x5xbarbell
1x5x50%
1x3x70%
1x2x90%

en dan je werksets:

3x5x100%

de percentages zijn telkens van het voorgenomen hoeveelheid gewicht dat je die training, voor die oefening gaat tillen. Dus stel dat je die dag 100kg gaat squatten:

2x5xbarbell
5x50kg
3x70kg
2x90kg
3x5x100kg

en probeer voor jezelf ook tijdens de warming up goed te focussen op techniek, hamert rippetoe op. Want dat gaat je helpen wanneer het gewicht zwaar wordt! Succes!
 
Ik had twee vragen omtrent het Rippetoe trainingsprogramma:

Ik heb gelezen dat je volgens Rippetoe nogal wat melk moet drinken. Het probleem is echter dat ik lactose intolerant ben en dus liever mijn lactose intake zo laag mogelijk houd. Voor mijn calcium drink ik sinaasappelsap met toegevoegde calcium, maar om daar nou 2 liter per dag van te gaan drinken lijkt me ook niet al te tactisch. Raden jullie me aan om met kalktabletten mijn "tekort" aan calcium aan te vullen en extra whey-shakes te drinken voor de eiwitten?

Daarnaast ben ik piloot van beroep en reis ik intercontinentaal. 6x per dag eten zit er voor mij dan ook niet in. Is het dan het slimst om 2/3x zoveel te eten dat je alsnog aan je kcal zit, of kan ik beter de keren dat ik eet, een normale portie nemen en mijn tekort aan kcal aanvullen op de eerstvolgende dag?

Alvast bedankt voor de adviezen!

ps. starting strength leest goed door!
 
Back
Naar boven