XXL Nutrition

Feedback op mijn eerste homegym (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
13 mei 2020
Berichten
7
Waardering
3
Lengte
1m68
Massa
72kg
Vetpercentage
14%
Hallo Allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben een appartement gekocht en gaan er in oktober intrekken. We hebben een kleine logeerkamer die we om willen toveren tot home gym. Ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest om materiaal uit te zoeken en te vergelijken. Ik wil jullie vragen om met mij mee te denken over mijn keuzes. Wat is wel/niet slim, wat vergeet ik, etc. Ik sta open voor alle feedback :)

Ieder product heeft een prioriteit van 1 t/m 3. Prio 1 wil zeggen dat het ik persé nodig heb en het anders weinig zin heeft om aan een homegym te beginnen. Prio 2 wil zeggen dat ik wel zonder zou kunnen maar eigenlijk wel zo snel mogelijk erbij zou willen aanschaffen. En Prio 3 wil zeggen dat ik het pas later wil aanschaffen en niet direct nog heb.

Ik heb naast sommige artikelen ook een kort stukje onderbouwing neergezet waarom ik voor dat product gekozen heb.

Hier onder ook nog wat informatie welke mogelijk van belang zijn bij het maken van de keuze uit artikelen:

-Ik ben 1,68m lang
-De ruimte is 2,25m bij 3,70m
-Ik ben van plan om voor de aanschaf eerst nog zo veel mogelijk artikelen te gaan bekijken als de showroom van Fitness Seller weer open gaat.
-Ik train nu 5 jaar consistent bij een sportschool
-Mijn training bestaat voor ongeveer 60% uit powerliften en 40% bodybuilding
-Ik ben van plan mijn abonnement bij de sportschool te houden voor het sociale aspect en omdat ik daar meer oefening kan doen. (ik wil bijvoorbeeld niet gaan deadliften in het appartement)
-Ik heb een budget van ongeveer €3.500 maar het hoeft natuurlijk niet op ;-)
-Er ligt nu vloerbedekking in de logeerruimte en die wil ik gaan vervangen met rubberen tegels.



Homegym_BBNL.PNG
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een hele mooie selectie gemaakt! Wat random gedachten over sommige keuzes:

Ik weet niet of je kamer op een bovenverdieping is, maar 2cm dik rubber is vrij karig imo. Ik zou zelf voor wat dikker rubber gaan of een groot (deadlift) platform maken van meerdere lagen hout/rubber en je rack daarop zetten. Better safe than sorry en zeker geen punt om op te bezuinigen

Ik zou gelijk wat meer 20/25kg schijven meebestellen. 4x20 zit je zo aan.

Die barbarian biceps curl attachment is superfijn, maar ik denk dat je meer hebt aan de leg extension attachment. Zeker gezien je geen deadlifts kan doen en je geen ruimte hebt voor een GHD (Of in ieder geval beiden aanschaffen als het binnen je budget past) van de ab crunch hoor je van veel mensen dat ze hem amper gebruiken.

Monolift is echt top in een rack, zeker als je (zoals ik) voorheen nogal eens niet tevreden was met je stance bij squats. Je kan eerst klaar gaan staan en vervolgens pas de stang pakken. Ook voor bench is het echt heel handig, net alsof je een spot krijgt.

De curves jammer arms gebruik ik persoonlijk elke training vanwege mijn schouderblessure voor chest. Als ik die niet had zou ik ze amper gebruiken denk ik. Leuk voor wat extra volume en het werkt fantastisch. Natuurlijk is het ook gewoon leuk voor de variatie en een goede manier op toch nog wat meer volume te pakken als je een keer een kutdag hebt. Absoluut geen must tho en een hoop oefeningen die je hiermee uit kunt voeren, zijn beter te doen met free weights. Daar haal je natuurlijk een stuk meer uit.

Safety straps zijn echt de way to go. Zeker als je op een bovenverdieping gaat sporten, zodat je bv je bent over rows in de straps kan doen. Daarnaast ook gewoon veiliger dan de andere opties

Qua lat pulley: ik heb zelf de lat pulley V1 op de prx 720 en die volstaat eigenlijk prima. Glijdt redelijk soepel en is stevig genoeg, ook bij wat hoger gewicht. Wilde in eerste instantie ook de V2, maar ik ga niet opgraden. Overigens: die row seat is echt goud💪

Als het binnen je budget ligt zou ik overwegen om een football bar en safety Squat bar en wellicht cambered bar te kopen. Daarmee gaat er een wereld van variatie open in je standaard lifts en zou je bv. Conjugate (light) kunnen gaan trainen. Je loopt in ieder geval een stuk minder snel tegen stalls aan als je je Main lifts variëert.

Ik zou nog wat weerstandspinnen meebestellen, zodat je met bands kan trainen. Kost een drol en geeft je veel mogelijkheden (en natuurlijk bands dan)

Veel plezier met je (toekomstige) home gym!💪
 
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord :D

Ik weet niet of je kamer op een bovenverdieping is, maar 2cm dik rubber is vrij karig imo. Ik zou zelf voor wat dikker rubber gaan of een groot (deadlift) platform maken van meerdere lagen hout/rubber en je rack daarop zetten. Better safe than sorry en zeker geen punt om op te bezuinigen

Hoe bedoel je dit precies? Denk je dat 2cm niet dik genoeg is i.v.m trilling? (Het is inderdaad op een bovenverdieping dus ik wil er echt alles aan doen om trillingen te voorkomen)

Ik zou gelijk wat meer 20/25kg schijven meebestellen. 4x20 zit je zo aan.

Je hebt gelijk, mijn 1rm squat is 140 dus als ik daar over heen wil zal ik meer gewichten nodig hebben.

Die barbarian biceps curl attachment is superfijn, maar ik denk dat je meer hebt aan de leg extension attachment. Zeker gezien je geen deadlifts kan doen en je geen ruimte hebt voor een GHD (Of in ieder geval beiden aanschaffen als het binnen je budget past) van de ab crunch hoor je van veel mensen dat ze hem amper gebruiken.

Ik had niet gezien dat leg extension attachment ook gebruikt kan worden voor leg curls. Zelf ben ik geen fan van leg extensions maar leg curls vind ik heel fijn. En dan heb ik gelijk een hele goede manier om de hamstring thuis te trainen.

Monolift is echt top in een rack, zeker als je (zoals ik) voorheen nogal eens niet tevreden was met je stance bij squats. Je kan eerst klaar gaan staan en vervolgens pas de stang pakken. Ook voor bench is het echt heel handig, net alsof je een spot krijgt.

Ik kan weinig vinden over de ATX Compact Monolift aangezien ze net nieuw zijn maar ze lijken me wel heel erg praktisch dus heb ze nu ook op prio 2 gezet.

De curves jammer arms gebruik ik persoonlijk elke training vanwege mijn schouderblessure voor chest. Als ik die niet had zou ik ze amper gebruiken denk ik. Leuk voor wat extra volume en het werkt fantastisch. Natuurlijk is het ook gewoon leuk voor de variatie en een goede manier op toch nog wat meer volume te pakken als je een keer een kutdag hebt. Absoluut geen must tho en een hoop oefeningen die je hiermee uit kunt voeren, zijn beter te doen met free weights. Daar haal je natuurlijk een stuk meer uit.

De curved jammer arms laat ik nog even op prio 3 staan. Ik heb geen blessures en ben ook een beetje bang dat ze in het kleine kamertje snel in de weg gaan staan. Ze lijken me wel heel praktisch voor als te moe ben voor de grote compound oefeningen maar toch meer volume wil.

Qua lat pulley: ik heb zelf de lat pulley V1 op de prx 720 en die volstaat eigenlijk prima. Glijdt redelijk soepel en is stevig genoeg, ook bij wat hoger gewicht. Wilde in eerste instantie ook de V2, maar ik ga niet opgraden. Overigens: die row seat is echt goud

Thanks voor de tip over de row seat! Weet jij wat het verschil is tussen de pulley v1 en v2?

Als het binnen je budget ligt zou ik overwegen om een football bar en safety Squat bar en wellicht cambered bar te kopen. Daarmee gaat er een wereld van variatie open in je standaard lifts en zou je bv. Conjugate (light) kunnen gaan trainen. Je loopt in ieder geval een stuk minder snel tegen stalls aan als je je Main lifts variëert.

Specialty bars wil ik nog even mee wachten i.v.m. kosten en ruimte maar houdt ik zeker in mijn achterhoofd.

Ik zou nog wat weerstandspinnen meebestellen, zodat je met bands kan trainen. Kost een drol en geeft je veel mogelijkheden (en natuurlijk bands dan)

Hier moet ik nog even over nadenken. Ik heb nog nooit getraind met bands en weet ik niet goed hoe ik dat moet programmeren in mijn schema. De lage kosten voor de extra mogelijkheden spreken mij wel aan.
 
Ik weet niet of je kamer op een bovenverdieping is, maar 2cm dik rubber is vrij karig imo. Ik zou zelf voor wat dikker rubber gaan of een groot (deadlift) platform maken van meerdere lagen hout/rubber en je rack daarop zetten. Better safe than sorry en zeker geen punt om op te bezuinigen

Ik heb niet eerder overwogen om mijn rack op het platform te plaatsen. Ik dacht dat het alleen nuttig was voor klappen opvangen van lifts.
Ik ga voor de folding wall rack, dus leunt niet zo zeer op de vloer. Maar dan nog: waarom zou je een dergelijk dik platform onder gehele rack plaatsen?
 
Ik heb niet eerder overwogen om mijn rack op het platform te plaatsen. Ik dacht dat het alleen nuttig was voor klappen opvangen van lifts.
Ik ga voor de folding wall rack, dus leunt niet zo zeer op de vloer. Maar dan nog: waarom zou je een dergelijk dik platform onder gehele rack plaatsen?
Demping geluid en trillingen. Heb het hier thuis op 2,5cm rubber staan + een onderlag van 2cm soort van hard foam, op gelijkvloers. Ondanks zijn bepaalde trillingen bij afleggen zware gewichten nog steeds een beetje te voelen.
 
Ik heb niet eerder overwogen om mijn rack op het platform te plaatsen. Ik dacht dat het alleen nuttig was voor klappen opvangen van lifts.
Ik ga voor de folding wall rack, dus leunt niet zo zeer op de vloer. Maar dan nog: waarom zou je een dergelijk dik platform onder gehele rack plaatsen?

Ik heb 3cm tegels als ondergrond gebruikt. Daarbovenop staat het platform (2 lagen van 1.8cm underlayment en een toplaag van 1,5cm hardhouten plaat). Het gaat me er vooral om dat een platform de kracht verspreid over een groter oppervlakte als ik bijvoorbeeld aan het squatten ben, terwijl de tegels onder het platform de trilling opvangen en de betonvloer extra beschermen. Of het overkill is weet ik niet, ik weet wel dat een platform echt heerlijk is om op te trainen en het geeft me wel peace of mind. Het is in verhouding redelijk goedkoop te bouwen (rond de 200 euro en een uurtje of 4-5) en je hoeft totaal niet handig te zijn.
 
Back
Naar boven