Legally Ripped
Novice
- Waardering
- 39
- Lengte
- 1m78
- Massa
- 76kg
- Vetpercentage
- 14%
Trainingshistorie/reden nieuw schema
In totaal doe ik nu zo'n twee jaar aan krachttraining. Na een goed jaar calisthenics ben ik in de sportschool terecht gekomen. Begin van het jaar kwam ik na wat plateaus uit op 5x5. Ik brak door de plateaus en voelde me lekker. Na een hele tijd 5x5 te hebben getraind ben ik nu aan het terugkomen van een blessure. Uit het oogpunt van veiligheid ben ik met iets lager gewicht en hogere reps gaan werken en dat vind ik eigenlijk wel heel lekker. Ik merk ook dat op een andere manier trainen me nu goed doet - er zit weer meer vooruitgang in. De 5x5 komt nog terug in de deadlift. Uiteraard is een RDL/SLDL (met meer reps) veel efficiënter voor spiergroei, maar deadliften is de tits. Elke keer kan ik weer uitkijken naar het deadliften dus die blijft erin. Hoge reps pakken lijkt me dan weer geen goede optie.
Momenteel train ik nog upper/lower 4x per week. De upper sessies zijn echter erg lang en dat beperkt me in flexibiliteit. De extra dag per week (met een kortere sessie), brengt me hopelijk die flexibiliteit weer terug. Alle spiergroepen 2x per week zie ik meer zitten dan afwisselen per week, dus vandaar dat ik op UL/PPL uitkom.
Doel
Lange termijn haal ik meer voldoening uit trainen voor kracht tov spiergroei (kracht zie je betere progress van week tot week). Uiteraard ben ik ook wel fan van spiergroei, maar dat mag ook wel uit dit schema blijken denk ik. Dit schema wil ik tot einde zomer volhouden. Daarna wil ik meer richting kracht gaan. Hardlopen vind ik heerlijk, maar mijn goals wat dat betreft staan momenteel op een lager pitje. In september doe ik mijn eerste halve marathon en normaal gezien (dus bij geen grote blessures) zit ik prima (voor) op schema. Als ik door slecht slapen of een andere reden een training moet skippen, dan zal ik eerder een hardloopsessie skippen dan een gymsessie. Op dinsdag doe ik een speed workout (intervallen, hill sprints of mijn 5k tijd proberen te verbeteren). Mocht ik merken dat mijn rust/recovery niet voldoende is, dan vervang ik de speed workout met een easy run (low effort, minder belasting op je systeem).
Nek train ik 2-3 keer per week zoals het me uitkomt. Meestal voor het slapengaan. 2 sets curls en 2 sets extensions met 12-20 reps.