MuscleMeat

Feedback voedingsschema (Bulk)

Bezoekers in dit topic

JM

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Hallo allemaal,

November 2022 ben ik weer met krachttraining gestart na te lang stil te hebben gezeten. Hierbij probeer ik met doelen te werken en zowel voeding als trainingen te tracken, wat mij tot op heden enorm helpt progressie te maken. Ik ben begonnen met de focus op compound oefeningen en voornamelijk kracht, als basis. Hierbij heb ik schema's, tips, etc. van een eerder gevolgde Powerlift Clinic hergebruikt.

Qua voeding heb ik dit forum veel geraadpleegd en ben ik gaan meten en op basis van de resultaten mijn voeding gaan aanpassen.
Na te zijn begonnen met wat vet weg te werken om te starten met een goeie basis was het tijd om te gaan bulken. Cutten ging aardig (Zie foto's van 11 maart hieronder), maar het bulken loopt niet soepel (Zie foto's van 1 sept hieronder). Wel ben ik gelukkig qua kracht progressie blijven maken. Ik begrijp dat tijdens het bulken het aankomen in vet normaal is, maar wil dit natuurlijk wel beperken tot het minimum.
Ik probeer vanaf begin Maart tussen de 250gr en 500gr aan te komen, maar dit gaat gestaagd. Qua vetten en eiwitten heb ik weinig aangepast, ik ben per x aantal weken (meestal 2) de koolhydraten met 100gr op te hogen op momenten dat ik niks aankwam. De laatste weken dat ik ben aangekomen was voornamelijk omdat ik van mijn schema afweek, omdat ik geen progressie meer boekte en ik een tijdje geen duidelijke doelen voor mijzelf had verzwakte mijn motivatie.

Huidige situatie:
Gewicht: 73,15 kg
Lengte: 1,80
Leeftijd: 30
Vetpercentage: Not sure, mogelijk kunnen jullie dit beter inschatten (ik heb een huidplooitang besteld)
Activiteiten: 3x Per week compound schema met focus op kracht

1694523565285.png

Langer termijn doel: 85kg lichaamsgewicht, vet % rond de 10-12%, vooral bouwen maar als het kan met compound oefeningen (trainingsplan in progress)
Korte termijn doel: Komende weken/maanden focus op Squat, bench & deadlift, met name kracht. Tot de 100kg bench lukt (Meerdere malen dichtbij geweest, nooit gehaald. Dus die moet ik echt eerst afstrepen). Daarna de transitie naar Hypertrofie met waarschijnlijk een split schema (tijd om te bouwen).

Hebben jullie tips voor i.v.m. het aankomen in massa na aanleiding van- of feedback op mijn schema hieronder?
Ik ga er vanuit dat, ook al doe ik op dit moment geen split schema met de focus op hypertrofie, dat ik met mijn huidige situatie wel moet kunnen aankomen mits ik mijn voeding op orde heb. Mocht ik dit mis hebben dan hoor ik dat graag.

Training days
GrKcal
Protein
140​
560​
Fat
65​
585​
Carbs
504​
2015​
Total
3160​

1694521659327.png

Non training days
GrKcal
Protein
153​
611​
Fat
77​
695​
Carbs
414​
1654​
Total
2960​

1694521689035.png

Progressie sinds November 2022:
1694524448914.png

Bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
potato, niet patato

Je eet echt enorm veel koolhydraten tov eiwitten. Is hier een reden voor specifiek?
Verder veel supplementen, een aantal dus die je kunt vervangen voor eiwitten (allicht ook een supplement, net wat makkelijker is voor je).

Je traint niet hard genoeg en zoekt de grens niet op vandaar dat je eind cut vs huidige bulk shape eigenlijk alleen dikker oogt. Zolang je jou lichaam geen signaal geeft om te groeien gebeurd dit ook niet vanzelf, zelfs al is je voeding 100% on point.

Kcal pas je ook aan indien nodig en wellicht dat je hier ook nog wat in kan spelen. Indien eetlust minder is verlaagd je koolhydraten en verhoog je de vetten. Eiwitten zou ik standaard minimaal 2x bw houden.

Je tracked je calorieën echt netjes, voeding is vaak het lastigste gedeelte. Je vetpercentage is zichtbaar gedaald op 11 maart, maar ik zie daarna inderdaad niet heel veel zichtbare progressie die je wel zou verwachten als je een half jaar flink traint na een eerdere periode van weinig trainen.

Ik zie hierboven staan dat je weinig eiwitten eet, ik vind dit erg meevallen. Je eet meer dan 2 gram per kg lichaamsgewicht wat aardig veel is. Meer eiwitten zal dus niet de oplossing zijn. Meer eten zou wel kunnen, maar gezien je redelijk hoge calorie inname en je toename in gewicht denk ik dat je sowieso wel voldoende eet. Je komt aan, dus je zit in een calorie overschot.

Dan kan het eigenlijk maar 1 ding zijn; en dat is je trainingsschema en/of intensiteit. Ik begrijp sowieso niet waarom je gericht op kracht traint terwijl je aangeeft dat je spiermassa wil aankomen. Ik zou gelijk overstappen op meer Hypertrophy gericht trainen. En zorgen dat je echt intensief genoeg traint en alle spiergroepen tenminste 2x per week aanpakt.

Wellicht een idee om je trainingsschema te plaatsen om te kijken of hier iets in te verbeteren is?

Terug
Naar boven