Fitness Seller

Fibers rarely run the whole length of the muscle????? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rnbflavour

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
4.644
Waardering
64
ik dacht dat je inderdaad geen nadruk kon leggen op binnenkant borst en onderkant biceps etc.

3xl vertelde altijd dat een musclefiber [spiervezel] over zijn gehele lengte evenveel kracht levert en dus dat er geen nadruk op binnekant borst gelegd kon worden.


laatst las ik ergens dat er nu wel een verschil is volgens iemand tussen wijdte en dikte van de borst spier.

als de spier heel erg op rek staat en dan een klein stuk word aangespannen vind de meeste hypertrophy bij origo en insertie plaatsvind [de 2 plaatsen waar die spier[of spierkop] aan de pees vasthecht.

en dat je daardoor met een dumbbellfly dus meer hypertrophy veroorzaakt in binnenkant borst en buitenkant borst van bv de linker borstspier.

en dat een concentration oefening [bv cable fly] als je die steeds helemaal tot het maximum aanspant en maar 45 graden terug gaat om hem weer max aan te spannen je dan juist meer hypertrophy krijgt in het midden tussen origo en insertie wat dus zou moeten leiden tot een dikkere borstspier.


en nu ben ik op de site Hypertrophy-Research.com aan het kijken en lees ik het volgende.

Muscle Architecture

The properties of a whole muscle depend not only on the properties of the fibers, but also on the organization of those fibers: the muscle architecture. Fibers rarely run the whole length of the muscle, tending to be somewhat oblique to the muscle's line of action. Peak force production is related to the physiological cross sectional area (PCSA), which estimates the sum of the cross sectional area of all the fibers. Contraction velocity and excursion range are related to fiber length.

hier word dus gezegd dat een vezel bijna nooit over de gehele lengte van de spier loopt.

betekent dit dus dat de stelling van 3xl dus niet klopt?
 
als de spier heel erg op rek staat en dan een klein stuk word aangespannen vind de meeste hypertrophy bij origo en insertie plaatsvind [de 2 plaatsen waar die spier[of spierkop] aan de pees vasthecht.

Denk aan het verhaal van het elastiekje; zou aan de hand van de elastiekjes-theorie niet kloppen.

Muscle Architecture

The properties of a whole muscle depend not only on the properties of the fibers, but also on the organization of those fibers: the muscle architecture. Fibers rarely run the whole length of the muscle, tending to be somewhat oblique to the muscle's line of action. Peak force production is related to the physiological cross sectional area (PCSA), which estimates the sum of the cross sectional area of all the fibers. Contraction velocity and excursion range are related to fiber length.

hier word dus gezegd dat een vezel bijna nooit over de gehele lengte van de spier loopt.

Dus genetisch?
 
Denk aan het verhaal van het elastiekje; zou aan de hand van de elastiekjes-theorie niet kloppen.

helaas zit een spiervezel niet zo simpel in elkaar als een elastiekje en vind ik dus ook niet dat je dit kunt vergelijken
 
de spiervezels kunnen toch op elkaar liggen en van lengte verschillen?
 
Ik denk dat hier verschillende zaken door elkaar lopen

- vezels en vezelbanen. (induvidele vezels lopen idd zelden van origo tot insertie. Vezelbanen lopen juist bijna altijd van origo tot insertie

- eccentrische reps be;lasten de distale delen van de spier meer. Idd eccentrische training belast de uiteinden meer als de spierbuik. Alleen is in het onderzoek niet naar voren gekomen of dit opgevangen word door de samentrekkende delen van een spier of door SEC en PEC (Serie- en Parallel elastische componeneten.

Verders is bevatten de vezels in de spierbuik meer en grotere sarcomeren. Wat dus betekend dat de "kleinere" distale delen moeten compenseren. wat in feite inhoud dat over de gehele lengte evenveel kracht gegenereerd wordt

- Bij kinderen die nog niet volgroeid zijn treed de meest groei op bij de origo.
Ja, zolang er groei in het skelet zit zal de spierlengte mee moeten groeien.

Wat dat elastiekje aangaat. Ik vind het zelf ook geen goede verglijking .
zelf vind ik dit een betere

Origineel gepost door Tim.aka.LOCO
Ik zeg het altijd maar zo:

Als je een auto hebt, en je maakt aan de trekhaak 3 kettingen, een rechtuit, een schuin naar links, een schuin naar rechts. Dan kan je WEL bepalen op welke ketting je de meeste kracht zet, maar NIET op welke schakel binnen die ketting je de meeste kracht zet.
Dit omgezet naar spieren: Zie je arm als die auto, en je borstspier als de drie kettingen (bovenkant, mid, onderkant) dan kan je wel (door hoekverandering etc) bepalen op welk deel van de borstspier je het meest teogrijpt (wat niet betekend dat die andere delen niet meedoen), maar NIET binnen die borstspier op welke "schakel" van die baan je meer of minder aanspreekt.



betekent dit dus dat de stelling van 3xl dus niet klopt

Ik denk dat je me hier teveel eer geeft. Ik ben mischien wel een verdediger er van, maar niet de bedenker.
 
Back
Naar boven