XXL Nutrition

Financiële markten, macro economie, monetair beleid, ECB, FED etc.

  • Topic starter Vonk
  • Startdatum
  • Reacties 216
  • Weergaven 18K
  • Volgers 19

Bezoekers in dit topic

Vonk

Prof. dr.
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
35.890
Waardering
35.616
Lengte
1m85
Massa
108kg
Vetpercentage
10%
Ik merk dat ik meer en meer geinteresseerd raak in hoe de financiele systemen wereldwijd werken, maar vond niet echt een topic hierover. Er zitten hier vast ook wel een paar knappe koppen met kennis over de financiële, economische en monetaire systemen.

Zeker als je kijkt naar de huidige (op schulden gebaseerde) economie en de centrale banken, zijn er op het moment zoveel signalen dat de boel op klappen staat. Het waardeloos geworden systeem van de Petrodollar, maar ook monetair beleid in het algemeen. De geschiedenis hierover is erg interessant en we zijn inmiddels een turning point voorbij.

Dit artikel kwam ik net tegen en is voor mij een heel groot teken aan de wand. Een herhaling van zetten of nog erger lijkt extreem voorde hand liggend. Denk hierbij aan de laatste "echte" crisis uit de jaren 70, maar een stuk recenter de Lehman crash en alle gevolgen hiervan wereldwijd, waarbij banken genationaliseerd zijn en de burger weer de peperdure rekening kon betalen.


Overigens is het antwoord natuurlijk net zo voor de hand liggend; Global Digital Currency, of voor de EU: CBDC :emo:

Wat een gave tijd leven we in he jongens.
 
Ja ik ben hier ook behoorlijk mee bezig ik denk echt dat er een enorme crisis aan gaat komen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Italië ziet er alvast rooskleurig uit :emo:

1657778675081.png



An ECB crisis measure likely to rely on the power of bluff is already encountering German frictions, potentially blunting its potency.

“This exercise is not going to be at all easy,” said Charles Goodhart, a former Bank of England policy maker who warned of the dangers before the euro’s birth in 1999. “The situation for the ECB is more difficult now than it virtually ever has been.”

To put that in context, its ordeal supersedes an initial devaluation of the euro after its birth in 1999, the global financial crisis of 2008, sovereign-debt turmoil focused on Greece, and panic over Italy when the pandemic struck in 2020.

Here are three ways the region might be heading for a denouement in coming months and years that would draw European Union governments into finally confronting their Italian problem.

1657778755469.png


With an average debt maturity above seven years -- far less vulnerable than Greece when sovereign turmoil struck -- Italy has some resilience. Its size and role as a founding EU member also put it in a different political category.

Given that backdrop, lurching between moments of tension, with intermittent fudging, may well transpire -- just as it has defined the euro’s survival until now.

1657778798577.png


Je verwacht het niet he :rolleyes:

 
:emo:

Nou dat kan maar 1 kant op dan; de verkeerde..

Oh wacht die kant gaan we al jaren.

Versnelling dan :p
 
Het houdt niet op, niet vanzelf...

1658125734471.png
 
Ja ze gooien veel op de oorlog in Oekraine, zit natuurlijk wel wat in zeker met de brandstofprijzen.
Mijn inziens kan dit nooit de volledige reden voor alle stijgingen zijn.

Over een aantal jaar rijden we als het goed is allemaal elektrisch hoe gaat het dan met bijv de olielanden?
Ik weet dat brandstof voor meer als auto's wordt gebruikt maar wat als de behoefte minder wordt.
Gaan we dan ook oorlog krijgen met deze landen?
 
Ja ze gooien veel op de oorlog in Oekraine, zit natuurlijk wel wat in zeker met de brandstofprijzen.
Mijn inziens kan dit nooit de volledige reden voor alle stijgingen zijn.

Het helpt in elk geval niet en komt bepaalde agenda's enkel ten goede. Never waste a good crisis.

Over een aantal jaar rijden we als het goed is allemaal elektrisch hoe gaat het dan met bijv de olielanden?
Ik weet dat brandstof voor meer als auto's wordt gebruikt maar wat als de behoefte minder wordt.
Gaan we dan ook oorlog krijgen met deze landen?

Dat denk ik niet, ons elektriciteitsnet kan dat helemaal niet aan. Tenzij er climate lockdowns komen en je bijvoorbeeld alleen op de even of oneven dagen mag laden en/of naar het werk mag. Je kunt dit soort absurditeit in elk geval al aan zien komen, want niks doen is geen optie volgens deze door waanzin gedreven mensen/groepen. Het wordt in elk geval een bumpy ride de komende jaren :emo:
 
Dat denk ik niet, ons elektriciteitsnet kan dat helemaal niet aan. Tenzij er climate lockdowns komen en je bijvoorbeeld alleen op de even of oneven dagen mag laden en/of naar het werk mag. Je kunt dit soort absurditeit in elk geval al aan zien komen, want niks doen is geen optie volgens deze door waanzin gedreven mensen/groepen. Het wordt in elk geval een bumpy ride de komende jaren :emo:
Gelukkig kan jij tegen die tijd je auto gewoon zelf opladen met je zonnepanelen.
 
Klopt dat is nu al een groot probleem waardoor veel mensen niet terug kunnen leveren.
De salderingsregeling bouwen ze straks ook af waardoor het voor particulieren minder interessant wordt zonnepanelen aan te schaffen
Elektrische auto's zijn op dit moment qua brandstofkosten even duur of duurder dan een benzine of diesel.
 
Gelukkig kan jij tegen die tijd je auto gewoon zelf opladen met je zonnepanelen.

Ik blijft net zolang een occasion kopen op benzine tot ze er niet meer zijn, voor de rest van mijn leven. Oh nee wacht ik lease via de zaak :emo: Dat wordt 2024 de laatste conventionele verbrandingsmotor kiezen. Of zal ik hybride nemen :lol:

Maar, dan moet de zon wel schijnen. Wie zegt dat er niet ineens heel veel vulkanen door die gekke opwarming gaan spuwen en voor jaren aan as de stratosfeer in blazen? Hoe gaan al die mensen hun huis warm houden met die panelen? Worden lange en koude winters :o
 
Wie zegt dat er niet ineens heel veel vulkanen door die gekke opwarming gaan spuwen en voor jaren aan as de stratosfeer in blazen?
:aluhoedje:
 
  • Haha
Waarderingen: Vonk
Ja ze gooien veel op de oorlog in Oekraine, zit natuurlijk wel wat in zeker met de brandstofprijzen.
Mijn inziens kan dit nooit de volledige reden voor alle stijgingen zijn.

Over een aantal jaar rijden we als het goed is allemaal elektrisch hoe gaat het dan met bijv de olielanden?
Ik weet dat brandstof voor meer als auto's wordt gebruikt maar wat als de behoefte minder wordt.
Gaan we dan ook oorlog krijgen met deze landen?
Waterstof.
 

Net als Kerncentrales veel te effectief. Dat schiet het doel voorbij om een totalitaire samenleving te creëren. Dus vooralsnog wordt onder de noemer "veel te kostbaar en onpraktisch" weggemoffeld.
 
Mwah dan gaat oa Tesla in opstand komen terwijl dat nu het grootste autobedrijf ter wereld is.

Ik hoor hier ook erg weinig over de grootste drugsverstrekkers ter wereld namelijk de farmaceutische industrie.
 
Net als Kerncentrales veel te effectief. Dat schiet het doel voorbij om een totalitaire samenleving te creëren. Dus vooralsnog wordt onder de noemer "veel te kostbaar en onpraktisch" weggemoffeld.
Het is juist nog lang niet effectief, het is echt nog veel te onpraktisch. Op dit moment is elektrolyse de beste manier om grote hoeveelheden waterstof te maken, ook opslag is nog een probleem waardoor je al snel maar een efficiëntie hebt van ca. 50%.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Back
Naar boven