XXL Nutrition

Fitness oefeningen om vooruit te gaan met zwemlessen

Bezoekers in dit topic

Faar1984

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m68
Massa
67kg
Vetpercentage
12%
Hallo allemaal,

Dit is een vraag voor mijn vrouw. Zij is recent begonnen met zwemlessen. Ze heeft als kind wel lessen gevolgd, maar nooit een diploma gehaald. Dat wilt ze nu alsnog. Alleen bij de lessen merkt ze dat ze op veel punten nog kracht en conditie tekort komt. Ze heeft eerlijk gezegd ook weinig aan sport gedaan laatste jaren, maar daar wilt ze wat aan doen. Weten jullie welke fitness oefeningen, zowel kracht als cardio, nuttig zijn om haar even dat extra zetje te geven. Ze begint zoals gezegd vanaf het nulpunt. Ik kan haar helpen met fitness, maar het zou mooi zijn als ik weet waar we ons het beste op kunnen focussen, dan kunnen we aan een gericht plan werken. Bedankt alvast!

Ik zou zo laagdrempelig mogelijk beginnen en wat meer beweging inbouwen in het dagelijks leven. Pak wat vaker de fiets, elke dag een stevige wandeling maken, dat soort dingen.

Voor een absolute beginner vanaf het nulpunt zal er gewoon generieke ontwikkeling nodig zijn, niet iets speciaals specifiek voor zwemmen. En wat je in de sportschool kunt doen is altijd maar heel beperkt specifiek/gericht te maken voor een sport.

Zwemen is ook nogal een fullbody activiteit. Dus het hele lichaam ontwikkelen met de basis compound oefeningen. Een duw beweging zoals bench press of pushups, een overhead press, trek bewegingen zoals optrekken en (inverted) rows en face pulls, een squat en optillen deadlift/rdl.

Licht beginnen met enkele sets, veel herhalingen, de uitvoering leren, en dan proberen wekelijks een herhaling of kg meer te doen. Reset wanneer het te moeilijk wordt en dan opnieuw weer verder proberen te komen.

Misschien dat er op hoog competief niveau nog wat speciaals toe te voegen is bijvoorbeeld voor de explosieve start of om "overgebruik" van de schouders en heupen in de zwemslag met wat fysio werk te balanceren. Dat zou ik ook niet weten, dan moet je naar een coach lijkt mij, maar dat lijkt mij hier ook niet van toepassing. Eerst zorgen dat het lichaam een beetje gebalanceerd fit is en er uberhaupt gezwommen kan worden toch.

Cardio; lopen en of fietsen. Zwemmen is ook goede cardio dus dat bouwt zichzelf ook wel op eigenlijk.

Misschien iets crossfit of bodypump achtigs dat cardio met (lichaams)gewicht combineert. Burpees, jumping jacks, kettlebell swings.

Misschien een beetje meer zwemmen. Zwemmen is vooral veel doen en het verbeteren van je techniek. Een kind van 6 kan het leren.
En serieus... als je vrouw echt had willen leren zwemmen, was zij dit topic wel gestart.

Misschien ook even zoeken op een zwemforum, daar vind je heel veel goede informatie.
Niet kunnen zwemmen los je niet op met fitnessen.

Misschien een beetje meer zwemmen. Zwemmen is vooral veel doen en het verbeteren van je techniek. Een kind van 6 kan het leren.
En serieus... als je vrouw echt had willen leren zwemmen, was zij dit topic wel gestart.

Misschien ook even zoeken op een zwemforum, daar vind je heel veel goede informatie.
Niet kunnen zwemmen los je niet op met fitnessen.
Juist. Als je wilt leren zwemmen ga je zwemmen, dat is 't. De profs zullen vast meer doen maar als je überhaupt de basis nog moet leren, focus je dan simpelweg op het zwemmen, niet op randzaken.

als je vrouw echt had willen leren zwemmen, was zij dit topic wel gestart.
Beetje vervelend zo'n reactie. Zij is degene die de vraag stelt, ik ben degene die hier toevallig een account heeft. Ik twijfel niet aan haar motivatie.

Bedankt iedereen in elk geval voor de adviezen, daar kunnen we wat mee!

Nou sorry dan. Succes verder :thumb:
Pas maar op, als ze kan zwemmen wil ze een eigen zwembad en jij moet het gat graven.
Want jij hebt een schep en zij niet :D:D:D

Back
Naar boven