XXL Nutrition

Fitness Pro World Enjoy Centra

Bezoekers in dit topic

Beste mensen. Ik vond dat het eens tijd werd voor een interessant(hopelijk) verhaal. Het verhaal is eigenlijk onstaan door verschillende ervaringen.

Er word mij wel is gevraagd wat voor sport ik doe. Ik antwoord hierop fitness. Maar eigenlijk is het bodybuilding. Maarja vertellen dat je aan bodybuilding brengt vaak verkeerde ideeën op bij mensen dan fitness. (Bodybuilders worden zeker geboren ofzo;) denken die mensen.) Zo simpele gedachtengang, zo grappig, maar ook zo irritant. Vooral voor de mensen die jaren van hun leven opofferen om maar een beetje in de buurt te komen van die "grote gasten" Ja mensen we zijn en ik ben bang blijven een subcultuur in de samenleving. Alleen waar ik best lichtelijk geirriteerd van raak is de "fitness-revolutie" van tegenwoordig. Bedenk wel dat er zonder die bb van vroeger er geen hightech-gym te vinden zou zijn nu. Waardering zouden ze moeten ontvangen, zeg ik eerlijk. Maar ze krijgen eigenlijk het tegenovergestelde. Ze worden uitgemaakt voor hersenloze gebruikers. De echte hardcore sportscholen worden zeldzaam en de groei van de commerciële gyms stijgt snel.


--------------
Mevrouw de Jong wilt u nog een glaasje tomatensap? U kunt ook nog iets te drinken halen uit onze gratis frisdrankmachine in onze lounche-room naast de receptie. Mevrouw de Jong van 63 jaar gaat 4 keer per week naar de sportschool om o.a haar sociale leven en haar lichaam te onderhouden. Steppen, fietsen etc ze doet het allemaal. Circa 2 jaar geleden is mevrouw de Jong met de vut gegaan en sindsdien is ze gaan fitnessen. Nee fitnessen bedoelt ze, niet dat bodybuilding. Nee oh nee, dat vindt ze verschrikkelijk vertelde ze met een vies gezicht.

Toen mevrouw de Jong voor het eerst bij Fitness Pro World Enjoy Centra (geopend sinds 2002) kwam, werd ze vriendelijk geholpen bij de informatiedesk door een spontane leuke knul(in haar ogen) van rond de 26 jaar. Het was op dat moment 09:30 en de jongen had tot 16:00 dienst voordat hij door de 23 jarige Kelly zal worden afgelost. Kelly werkte voornamelijk de avonduren als het druk werd. Beide wisten eigenlijk niet waarom dit altijd zo was. De manager had zijn redenen ervoor zeiden ze.

Mevrouw de Jong had een brochure gekregen waar alles uitgebreid instond. De brochure zat vol met geweldige illustraties van mooie mensen met geweldige lichamen. Er stond duidelijk wanneer je kon trainen, wanneer lessen als bodyshape waren, waar de lounche-rooms waren etc. Een week later kwam mevrouw terug en wilde zich graag inschrijven.Het was er niet bepaald goedkoop, maar gelukkig hadden ze op dat moment voor mevrouw de Jong toevallig een fantastische aanbieding. Ze betaald nu geen 82 euro per maand maar 69 euro per maand als ze een jaar abo zal nemen! Mevrouw de Jong tekenen gelijk en de jongen van informatiedesk riep via de intercom een van de instructeurs erbij.

Mevrouw de Jong goedemiddag, welkom bij Fitness Pro World Enjoy Centra! Hoe maakt u het? Heeft u een leuke dag gehad? Is de inschrijving gelukt? Wat kan ik voor u betekenen? Mevrouw de Jong voelde zicht al helemaal thuis. Onder het genot van een kop koffie en een cake spraken ze over alles en niets. Na ongeveer 30 min begon de instructeur het verhaal bij te sturen om meer naar het doel van het bezoek te komen.(geloof me, hier worden ze voor opgeleid!) Uiteindelijk duurde het "intakegesprek" bijna 1.5 uur. De instructeur had haar gelijk ingevoerd in de computer van technogymsysteem. Ze kon nu met een digitale sleutel haar traingsschema opladen.

Alle cardio-apparaten gebruikt ze en losse gewichten?. Ze moet lachen, nee dat is niks. Daar is ze echt te oud voor. En dat is toch iets voor mannen met die grote armen? Alle gewichten lagen netjes van 1kg tot wel 20 kg op volgorde. (net als bij de opening) Ja er waren wel is van die mannen met grote armen geweest hier vertelde ze. Maar die waren na 1 maand al weer weg. Ze zei heel stil tegen mij; de eigenaar heeft liever niet zulke mensen als klant, omdat ze veel teveel lawaai maken,alles kapot maken en de klanten wegjagen. Ik kan me dat heel goed voorstellen zei ze!

De enorme zaal zat vol met de nieuwste technogym spullen en er hingen 5 a 6 grote plasmascherms aan de muur. Op elk cardioapparaat zat een special remotecontrol om ze te kunnen gebruiken. Verder heeft het centrum 3 ligfietsen met ingebouwde tft touchscreen-schermpjes. De zalen voor de groepslessen bevatten speciale geluidsinstallaties en lichteffects om de lessen een extra "sportief"tintje te geven. Het personeel is zeer goed opgeleid om.....sociaal te zijn en af en toe iemand te corrigeren.....als die op de fiets zit. Speciale wedstrijden worden er georganiseerd(uhm nee jongens geen bb wedstrijd ;) )Wedstrijden als: Wie de meeste KJ verbrandt deze maand wint een montainbike!! Grote posters hangen er in het hele gebouw rond van de wedstrijd. (ben benieuwd wanneer de wedstrijd komt wie het minst eet en ik zou graag een combinatie van deze twee doelen graag willen aanschouwen :D ) Wat een kuuroord.....uhm fitnesscentrum. Wie wil dat nou niet!

Wanneer mevrouw de Jong klaar is met sporten, haalt ze altijd wat te drinken en neemt een van de 12 soorten salade-schotels(bordevol met vitamines voor direct na de training). En gaat vervolgens aan de grote lichtbeukentafel (met mooie desginspotjes erboven) zitten met de rest van haar vriendinnen(zelfde leeftijd) en begint mee te praten over de dagelijkse onderwerpen als: ziekenfonds,familieproblemen en vooral over de verschillen van nu en vroeger. Staat een relax achtergrondmuziekje aan en na ongeveer 3 uur op de sportschool te zijn geweest vertrekt mevrouw de Jong naar huis, want daar staat een andere hobby op haar te wachten, namelijk kruiswoordpuzzels.

------------------

Ik heb zelf een diploma van fitnessinstructeur en tijdens de opleiding verbaasten veel mensen hoe die fitnessbranche in elkaar zat. Puur op geld verdienen. Ze hebben hele mooie landelijke cijfers van %mensen dat ze doel behaald en hoe lang iemand blijft sporten gemiddeld. Niet als doel om dat verbeteren. Nee puur om daar op in te spelen en proberen doormiddel van die gegevens nog meer winst te maken. Gaan er gemiddeld bijvoorbeeld veel mensen na 3 maanden weg. Probeer dan bijvoorbeeld zo uit te komen dat een trainingsschema ze dat weerhoudt en dus nog een maand langer blijven>> dus meer geld. Ziekelijk, maar waar. Het % mensen dat hun doel echt behaald ligt heel laag.

Hoe de toekomst gym van de toekomst eruit ziet. Volgens mij willen we dat echt niet weten. Ik ben helaas genoodzaakt als er geen hardcore gym meer te vinden is over 10 jaar ofzo, om ereen te gaan beginnen ;) Ik weet wel bijna zeker, zonder dat ik heel commerciël word, genoeg zal verdienen aan mensen om te kunnen blijven bestaan, omdat er genoeg vraag is naar zulke gyms.


p.s Ik heb niks tegen de mensen die zulke sportscholen bezoeken of graag van zulke concepten houden. Dat mensen sporten, vind ik absoluut niet verkeerd, alleen maar goed. Het gaat mij puur om het concept van deze fitnessbranche wat naar mijn mening niet juist is.

p.s Alle namen heb ik verandert om niet in de problemen te komen.

GreetingsZzz
 
Ik ben het met je eens dat bodybuilding helaas een negatief imago heeft waar ze dat niet verdiend. Het is nu eenmaal een feit dat er aan fitnissers meer geld te verdienen valt. Zij blijven langer 'hangen' in de sportschool waar ze onder het genot van een drankje en een hapje lekker bij klesten. Bodybuilders trainen en gaan direct naar huis waar een maaltijd van kip en rijst op hen staat te wachten.
Bij ons op de sportschool valt de discriminiatie gelukkig nog mee. Ik was een keertje op een andere sportschool waar ik door de eigenaar op geattendeerd werd dat ik geen t-shirt met korte mouwen mocht dragen en dat ik de volgende keer aan die regel moest houden. Gewoonweg bullshit. Het was *domme vroeger een sportschool voor hardcore bodybuilders!!
Maar ja, dit betekent in de toekomst mijn inziens niet het einde van bodybuilding. Er zullen altijd mensen die een esthetisch perfect lichaam willen. Waarom? Wat is nu mooier? Een fitnessmannetje met armen van 30 cm en een kippenborst dan iemand met een afgetraind lichaam met armen van 45 cm en volle borst? Keuze is vrij gemakkelijk! Toch?
 
Tsja ik vind het niet zo raar dat fitnesscentra geld willen verdienen. Ik bedoel het is toch een bedrijf met winstdoelstelling, net als alle andere sportcentra. Echter zoals jij verteld dat de instructeurs veel aandacht hebben voor de sportende mensen, dat is niet mijn ervaring.

Ik ben lid van 2 sportscholen, waarvan 1 grote (life fit). Echter daar hebben de instructeurs nauwelijk oog voor de mensen. Ze lopen alleen maar wat rond en corrigeren eigenlijk nooit iemand. Alleen de mannelijke instructeurs weten wel altijd de mooie vrouwen te vinden om een oefening uit te leggen (wat ik opzich wel kan begrijpen)

Ik ben er iig alleen lid omdat ze wel goeie openingstijden hebben, wat af en toe wel handig is, voor de rest ben ik bij mijn andere veel kleinere sportschooltje. Echter die is ook commercieel hoor.. :)
 
ja..goed artikel...ik heb het namelijk enkele uren geleden voor het eerst zelf ervaren! ben met een paar vrienden meegeweest naar een 'health centre'

en echt...
mokkels die hun cellulitis proberen weg te 'trainen' op het legcurl apparaat...gozers die 2 uur lang hun armen staan te trainen...

na er een laag stof afgeveegd te hebben was ik gelijk verliefd op de legpress
 
Tja hopen dat er nog genoeg verstandige BBers overblijven die hun eigen Hardcore sportschooltje openen...
 
Tja, sad but true... Het is spijtig dat het zo moet gaan, maarja, van de andere kant begrijpelijk. Er is gewoon vraag naar dit soort sportscholen en daar wordt op ingespeeld. Dit wordt natuurlijk zo commercieel mogelijk gedaan om zo'n dik mogelijke winst te maken. Eigenaren van zulke fitnesscentra zijn geen liefhebbers van de sport, maar simpelweg ondernemers die een product proberen te verkopen.

Nou maar hopen dat de hardcore sportscholen niet totaal verdwijnen zodat de echte bb'ers kunnen blijven trainen.
 
Het zou wel over "mijn" sportschool kunnen gaan! Uhh sportschool: Health Club bedoel ik. Er trainen gelukkig wel een paar sterke gasten, maar voor de rest klopt alles wat je zegt. Zo zeur ik bevoorbeeld élke training weer dat er een squatrek aangeschaft moet worden. Maar nee hoor, wat kopen ze: nieuwe breedbeeld tv's. Alsof je daar breed van word :mad:
 
Ach ja... als ik met zoiets mijn geld kon verdienen deed ik het ook! Laten we wel wezen want zo'n health centre wordt je rijker dan van een 'pit'. Alhoewel mijn voorkeur naar de 2e uit gaat.

Daarom zal ik ooit een combinatie van die 2 vinden die aanslaat! :D Dus EN lekkere wijven EN een echte sportschool! En als het ooit zover is: GRATIS PROEF LES VOOR IEDEREEN! :p
 
Gelukkig is er wel een trendverandering op komst(hoop ik).

In Amerika zie je dat krachttraining niet het achtergeschoven kindje is.

Daar staan 4 verschillende vormen van krachttraining in de top 10 van meest populaire activiteiten in het fitnesscentrum. Personal training is hierin nummer 1. Ook in de vakbladen lees ik dat krachttraining steeds belangrijker word gevonden, iets wat wij al wisten maar ja.....

Krachttraining heeft natuurlijk diverse positieve effecten op de gezondheid, is de belangrijkste vorm van training in combinatie met een dieet en zelfs uit commercieel oogpunt is krachttraining een goede keus(contact met klant).

Iets wat ik al lange tijd tegen me collega's en klanten verkondig..........
 
Realiteit idd! Mooi geschreven!

Het is maar goed dat wij weten hoe je een droomlichaam bouwt!
 
Iedereen bedankt voor jullie reacties op mijn artikel, thanx for the karma guys!

GreetingsZzz
 
Leuk artikel..maar je krijgt geen karma :D Het is al zo vaak herhaalt! naja ongeveer in het zelfde hoekje dan :)
 
LeXxx zei:
Leuk artikel..maar je krijgt geen karma :D Het is al zo vaak herhaalt! naja ongeveer in het zelfde hoekje dan :)

haha don't worry ;)
 
Ik heb iets dergelijks meegemaakt, ik ging op zoek naar een nieuwe gym en ging een "health Centre" bekijken. de yuppenbakken stonden al voor de deur :(

we mochten niet helemaal binnen kijken (omdat we buitenschoen aanhadden :eek: )
maar ons werd uitgelegd dat voor elk apparaat je je sleuteltje ergins in moest steken en dat alles bij gehouden werd! stel je voor je wil een supersetje doen dan mag je wel een 2e sleutel aanschaffen!

ook werd verteld dat ze "niet aan spieropbouwen" doen, dus eigenlijk mag je alleen cardio doen en max 20 kg in je armen/nek mag hebben anders word je nog eens een grote jongen :(

gelukkig was de gym waar ik daarna ging kijken heeeel anders, ik hoordedumbbells en barbells op de grond gesodemieterd worden, mensen die pijn leden in de squatrek. en een BB'er die luidkeels aan t vertellen was hoe zn borstspier gescheurd was omdat ie teveel gebencht had (echt waar :D)

ik had niet veel tijd nodig om te bedenken of ik daar ging trainen natuurlijk :)
 
we mochten niet helemaal binnen kijken (omdat we buitenschoen aanhadden )
maar ons werd uitgelegd dat voor elk apparaat je je sleuteltje ergins in moest steken en dat alles bij gehouden werd! stel je voor je wil een supersetje doen dan mag je wel een 2e sleutel aanschaffen!

ook werd verteld dat ze "niet aan spieropbouwen" doen, dus eigenlijk mag je alleen cardio doen en max 20 kg in je armen/nek mag hebben anders word je nog eens een grote jongen [/quote[

haha, dat meen je toch niet..moet niet gekker worden

leuk artikel:thumb:
blij dat mijn sportschool nog enigszins normaal is en een aantal grote gasten te zien zijn
 
Deze verhalen komen me bekend voor. Heb 1 jaar zondag's bij Capitol Sports extra erbij getrained. Alles is licht gewicht en niemand trained echt goed. Daarom train ik altijd bij een kleine sportschool, goedkoper en je vindt er altijd zwaardere gewichten.

Je mocht daar maar 2 setjes per apparaat doen. Natuurlijk ging ik vol bankdrukken met 4 sets, maar werd gelijk aangesproken dat ik dat niet mocht doen want dan zouden de andere mensen ook van hun schema afwijken. ??? Ha ha, wat triest.
 
whahahahaha man dat meen je toch niet? Dan ben ik toch tevreden met waar ik nu zit.
 
het is overal het zelfde je mag dit niet je mag dat niet maar wel vet veel geld betalen,maar ik ben gelukkig al bezig met een eigen bb zaakje eerst op zolder in mijn huis met allelei machines die nu allemal worden verkocht door die fitness zaakjes die alleen keurige mensen willen hebben met trainen.
Ik ben al aan het kijken voor een garage of zo want ik kan niet alles meer kwijt :D
Ik heb dus geen last meer van dit mag niet en dat mag niet ,bij wordt het gewoon ouderwets knallen en grommen ;)
 
ik heb nog het geluk om in een hardcore gym te kunnen gaan trainen, al begint dat ook stilaan relatief te worden, ik zie geleidelijk aan toch ook een opmars van commerciële toestanden
maar ik maak er wel een kantekening bij, wie zijn wij om de eigenaars van zulke gyms te verbieden geen gebruik te maken van winst-trucs etc.
de markt is nu eenmaal hard, en wie niet tevreden is zoekt gewoon andere oorden op
en aangezien het begrijpbaar is dat iedere mens met een beetje ambitie toch wel 'winst' wil maken, reken daarbij de hoge kosten van een gym (er zijn er heel wat geloof me) kan je ook begrijpen dat er stilaan meer commercial gyms uit de grond worden gestampt

het is trouwens een feit dat de meerderheid gewoon van zulke high-tech gyms houdt en daar dus ook voor kiest
zo'n miezerige hardcore gym spreekt weinigen aan en brengt veel minder op, zo is het.

natuurlijk spijtig voor ons, gasten die luidkeels willen knallen maarja... het zal er in de toekomst niet op beteren, want je kan toch moeilijk je clienteel gaan selecteren op 'hardcore' of 'niet hardcore', want dan krijg je te maken met 'discriminatie' en voor elke ietwat commercieel gezinde uitbater is dat catastrofaal.
 
Laatst bewerkt:
Kneet, iedere dag weer hardcore. Zie dat Haazebr gelet op zijn locatie er ook traint, veel betere keuze kan je inderdaad niet maken. Bij een fitness center betaal je mee aan flashy shit die je nooit gebruikt, bij Kneet kan je tenminste knallen en bijna kotsen zonder dat er iemand vreemd opkijkt.
 
Back
Naar boven