AndroidHealthClinic

Fitness tips

Bezoekers in dit topic

LCHealthy

Novice
Lid geworden
21 mrt 2016
Berichten
22
Waardering
3
Lengte
1m69
Massa
53kg
Vetpercentage
14%
Hallo allemaal!
Ik ben sinds een paar maanden begonnen met fitness... Mijn doel is om een strak en gespierd lichaam te krijgen. De afgelopen jaren kampte ik met een eetstoornis waardoor ik verschillende keren te laag in gewicht ben gezakt. Op dit moment is mijn gewicht naar de lage kant maar oké (BMI +-18,5). Het probleem is dat mijn hormonen maar niet op gang komen, dokters zeggen dat dit kan komen doordat mijn vetpercentage (22%) wat laag is maar hier geloof ik niets van! Ik heb al veel gehoord en gelezen over bulken en cutten maar weet echt niet wat er voor mij van toepassing zou zijn. Ik zou wat willen aankomen zodat mijn bovenlichaam er minder schraal uitziet ;) maar toch ook strak blijven natuurlijk...
Hebben jullie misschien tips die mij op weg kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes, LCHealthy
 
Die dokters zijn dom
22 laag?

Gewoon iets boven onderhoud eten.
Compounds beuken.
 
22% hoe gemeten? weegschaal?
52 kilo bij 1,69 kan bijna geen 22 % zijn...

Ik denk dat hij eerder zal bedoelen dat je gewicht in zijn geheel nog erg laag is en dat je hormonen daarom nog niet op gang zijn.
Veelal komt de menstruatie terug op het gewicht wat je had voordat je problemen begonnen. Dus kan zijn dat je gewoon nog niet op het juiste gewicht bent.

Gezien je qua gewicht nog herstellende (?) bent zou ik me niet concentreren op vet% verlagen maar op een gezonder gewicht krijgen in combinatie met een gezond vet% (en geen sporters vet%) om dan eerst te kijken of je hormonen weer op gang komen.
 
22% hoe gemeten? weegschaal?
52 kilo bij 1,69 kan bijna geen 22 % zijn...

Ik denk dat hij eerder zal bedoelen dat je gewicht in zijn geheel nog erg laag is en dat je hormonen daarom nog niet op gang zijn.
Veelal komt de menstruatie terug op het gewicht wat je had voordat je problemen begonnen. Dus kan zijn dat je gewoon nog niet op het juiste gewicht bent.

Gezien je qua gewicht nog herstellende (?) bent zou ik me niet concentreren op vet% verlagen maar op een gezonder gewicht krijgen in combinatie met een gezond vet% (en geen sporters vet%) om dan eerst te kijken of je hormonen weer op gang komen.

Het is inderdaad gemeten met een weegschaal... Ik dacht ook dat het beter was om eerst aan te komen en daarna op het vet% te focussen maar met alles wat je leest raak je nogal snel in de war. Alleszins bedankt voor de reactie!
 
22% is vrij normaal hoor. Alleen je gewicht idd wel aan de lage kant.
Denk dat je door het verkeerde eetpatroon je hele huishouding in de war hebt geschopt. Het duurt even voor dat allemaal weer op gang is. Gewoon langzaam starten en niet te snel willen. Geef het de tijd.
 
Op de weegschaal kom ik 10% hoger uit dus dat zegt eigenlijk helemaal niets.

Ik begon ook met een te lage bmi (ik meen iets van 18) en ben eerst gaan bulken. Nu achteraf at ik nog veel te weinig, maar het was een begin. Ik zou eerst wat spiermassa gaan opbouwen voordat je je druk maakt om je vet% (dus eerst wat kilo's aankomen wat ook zeker je hormoonhuishouding kan helpen). Je zal merken dat je steeds meer kan eten zonder veel vetter te worden.

Wat is je huidige voedinsschema? Voor je hormoonhuishouding is voeding naast een gezond vet% ook belangrijk.
 
Op de weegschaal kom ik 10% hoger uit dus dat zegt eigenlijk helemaal niets.

Ik begon ook met een te lage bmi (ik meen iets van 18) en ben eerst gaan bulken. Nu achteraf at ik nog veel te weinig, maar het was een begin. Ik zou eerst wat spiermassa gaan opbouwen voordat je je druk maakt om je vet% (dus eerst wat kilo's aankomen wat ook zeker je hormoonhuishouding kan helpen). Je zal merken dat je steeds meer kan eten zonder veel vetter te worden.

Wat is je huidige voedinsschema? Voor je hormoonhuishouding is voeding naast een gezond vet% ook belangrijk.

Hey! alvast bedankt voor je reactie!
Hieronder staat wat ik op een doorsnee dag ongeveer eet:

Ontbijt
Muesli (+-100g) met studentenhaver en fruit (banaan, blauwe bessen,...)

Na training
Proteïneshake (met sojamelk)

Middag
4 sneetjes bruin brood met jonge kaas (of kipfilet, Philadelphia)

Tussendoor
Fruit + gedroogde vruchten (vijgen, dadels) of proteïnebar (soms koek)

Avond
Groenten
Aardappelen (+- 1 stuk) (of pasta, rijst,...)
Kip, vis of vleesvervanger (Quorn, tofu,...)

Tussendoor
Griekse yoghurt natuur + gedroogde vruchten, noten

Ik weeg eigenlijk niets af maar probeer het gewoon zo natuurlijk mogelijk te houden. Zijn er dingen die ik volgens jou beter verander?

Groetjes!
 
Zo nu en dan een beker chocolademelk drinken ?
Tikt lekker aan en zo te lezen kun je dat gebruiken.

Persoonlijk zou ik niet alle Kcal's uit "schone" voeding proberen te halen.
Je kan het makkelijk hebben.
 
Hey! alvast bedankt voor je reactie!
Hieronder staat wat ik op een doorsnee dag ongeveer eet:

Ontbijt
Muesli (+-100g) met studentenhaver en fruit (banaan, blauwe bessen,...)

Na training
Proteïneshake (met sojamelk)

Middag
4 sneetjes bruin brood met jonge kaas (of kipfilet, Philadelphia)

Tussendoor
Fruit + gedroogde vruchten (vijgen, dadels) of proteïnebar (soms koek)

Avond
Groenten
Aardappelen (+- 1 stuk) (of pasta, rijst,...)
Kip, vis of vleesvervanger (Quorn, tofu,...)

Tussendoor
Griekse yoghurt natuur + gedroogde vruchten, noten

Ik weeg eigenlijk niets af maar probeer het gewoon zo natuurlijk mogelijk te houden. Zijn er dingen die ik volgens jou beter verander?

Groetjes!
Ja beginnen afwegen
 
Je hoeft niet perse af te wegen om een indicatie te krijgen. Gezien je verleden lijkt dat me ook niet handig nu.
Je moet eerst je focus leggen op gezond worden. Je gewicht omhoog krijgen en normaal eten en niet alleen maar zo clean mogelijk.

Een stukje chocolade, een keer een beker chocomelk, een keer een koekje.. het kan allemaal best. Je moet leren dat dat soort dingen ook normaal zijn en bij een normaal eetpatroon horen.

Zo kan je met de griekse yoghurt gewoon een halve beker nemen. Dan heb e ongeveer 250 gram. Je eet hem dan in twee keer op. Dat beetje verschil zo nu en dan merk je niet. Met aardappelen richt je op 4 aardappelen ter grootte van een ei. Dan zit je rond de 150-200 gram. Bij rijst kan je een kopje nemen. Voor pasta heb je ook pasta maatjes (spaghetti) dan hoef je niet te wegen en pak je wel goede hoeveelheden. Groenten kan je lekker ruim pakken.

Een paar blokjes chocolade bij de koffie is ook niet verkeerd en nog lekker ook.
Wat extra goede vetten kan je halen uit bijvoorbeeld roomboter, olijfolie, noten (die neem je al), pindakaas op brood, pure chocolade.

Maar voor het gemak kan je ook denken aan zonnebloempitten/pompoenpitten/pijnboompitten door je avondeten.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Je hoeft niet perse af te wegen om een indicatie te krijgen. Gezien je verleden lijkt dat me ook niet handig nu.
Je moet eerst je focus leggen op gezond worden. Je gewicht omhoog krijgen en normaal eten en niet alleen maar zo clean mogelijk.

Een stukje chocolade, een keer een beker chocomelk, een keer een koekje.. het kan allemaal best. Je moet leren dat dat soort dingen ook normaal zijn en bij een normaal eetpatroon horen.

Zo kan je met de griekse yoghurt gewoon een halve beker nemen. Dan heb e ongeveer 250 gram. Je eet hem dan in twee keer op. Dat beetje verschil zo nu en dan merk je niet. Met aardappelen richt je op 4 aardappelen ter grootte van een ei. Dan zit je rond de 150-200 gram. Bij rijst kan je een kopje nemen. Voor pasta heb je ook pasta maatjes (spaghetti) dan hoef je niet te wegen en pak je wel goede hoeveelheden. Groenten kan je lekker ruim pakken.

Een paar blokjes chocolade bij de koffie is ook niet verkeerd en nog lekker ook.
Wat extra goede vetten kan je halen uit bijvoorbeeld roomboter, olijfolie, noten (die neem je al), pindakaas op brood, pure chocolade.

Maar voor het gemak kan je ook denken aan zonnebloempitten/pompoenpitten/pijnboompitten door je avondeten.

Dankjewel voor de tips! Ik zal eraan denken :)
 
Zo op het oog krijg je erg weinig vetten binnen en dat is cruciaal voor een goede hormoonhuishouding. Denk aan eieren (met dooier!), vette vis, volle zuivel, kokosolie etc.
 
Back
Naar boven