XXL Nutrition

Fitness verjongt spieren oudere mensen aanzienlijk (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
8.593
Waardering
13
Fitness verjongt spieren oudere mensen aanzienlijk

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De spieren van oudere mensen verjongen aanzienlijk als ze twee keer per week gaan fitnessen. Daarmee kan fitness een oplossing bieden voor de vele valpartijen van ouderen. Dat blijkt uit een recente studie.

In een Amerikaans-Canadees onderzoek vergeleken wetenschappers de spierkracht van een groep 65-plussers met die van een groep volwassenen van 20 tot 35 jaar. Bij de eerste meting lag de spierkracht van de ouderen 59 procent lager dan die van de jongere deelnemers. Vervolgens ging de oudere groep zes maanden lang twee keer per week een uurtje fitnessen. Daarna bleek dat hun spierkracht met bijna 50 procent was toegenomen.

Fitness kan dus de vele valpartijen van ouderen helpen voorkomen. De valpartijen zijn vaak het gevolg van de natuurlijke spierafbraak in de loop der jaren. (belga/hln)



volgende keer dus opoe en omoe mee naar de gym :)
 
Ik zie een gat in de markt voor Karl Noten...
 
De meesten zitten liever op terras of op de bank :rolleyes:
 
De meesten zitten liever op terras of op de bank :rolleyes:

En neem het ze is kwalijk.. als ik 70+ ben zit ik ook de hele dag lekker op de bank of een terras.. Dan ga ik echt niet proberen om dat afgetakelde lijf nog een beetje in vorm te houden.
 
Je kan ook beiden doen...fitness houd je jong (gevoel) en fit.
 
straks dus nog meer oude taarten in de gym :D
 
Je kan ook beiden doen...fitness houd je jong (gevoel) en fit.

ben het ermee eens , als ouwe lul heb je toch genoeg tijd.je kunt de hele dag op het terras zitten.maar je lichaam fit houden kan er ook bij.
 
als ik oud ben zuip ik me mooi kapot
 
bij ons traint een man die is 75 zoiets en daar heb ik respect voor die is op latere leeftijd begonnen eerst met een maat maar die is gestorven ......hij doet wat ie nog kan dus wat cardio en met lichte gewichten trainen maar hij voelt er zich goed bij en is fitter als de meeste van zijn leeftijd ;en wat ook belangrijk voor hem is is dat ie eens onder de mensen komt en dat lijkt me ook wel.
 
Zeker kunnen ouderen nog redelijk fit zijn/ worden en blijven.

Maar ik vind de connectie tussen spierkracht en vallen wat te kort door de bocht. In veel gevallen zijn er ook zeker andere factoren in het spel die niet zeer direct met spierkracht of het vergroten ervan te maken hebben. Medicijngebruik, duizeligheid als gevolg van aandoeningen (Meniére bijv), omgevingsfactoren.
(Verder kan ik me bedenken dat een ondoordacht fitnessprogramma ook de valgevaarlijkheid kan vergroten door vermoeing.)
Imo zou een ouderenfitnessprogramma zich zeer specifiek moeten richten op motorpatronen en verbetering ervan, om zo doeltreffend mogelijk te zijn. Krachtvergroting is/kan daar een onderdeel van (zijn))
(Verder ga ik pers. na m'n 60e mooi aan de test :D)

Ik zou er verder niet van staan te kijken dat het sociale aspect ook zeer sterk bij kan dragen aan het welzijn van (sommige) ouderen (zoals jacky den bels ook stelt)

Met het oog op de (grijze) toekomst de komende 30 jaar zou het ook mooi zijn als er duidelijke kijk is op gerichte training voor ouderen. Voorkomen is beter dan genezen en er moet al teveel 'genezen' worden, onder onze lieve oudjes. :D
 
pas na je 60ste aan de test hahahaha
 
artikel klopt hoor!

ik ben alweer bijna 38, maar mensen zien me nog als midden twintiger!
;)


of gedraag ik me nog steeds niet als een volwassene?
 
toch eens een keer die luier afdoen klus als je de straat op gaat...
 
Fitness verjongt spieren oudere mensen aanzienlijk

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De spieren van oudere mensen verjongen aanzienlijk als ze twee keer per week gaan fitnessen. Daarmee kan fitness een oplossing bieden voor de vele valpartijen van ouderen. Dat blijkt uit een recente studie.

In een Amerikaans-Canadees onderzoek vergeleken wetenschappers de spierkracht van een groep 65-plussers met die van een groep volwassenen van 20 tot 35 jaar. Bij de eerste meting lag de spierkracht van de ouderen 59 procent lager dan die van de jongere deelnemers. Vervolgens ging de oudere groep zes maanden lang twee keer per week een uurtje fitnessen. Daarna bleek dat hun spierkracht met bijna 50 procent was toegenomen.

Fitness kan dus de vele valpartijen van ouderen helpen voorkomen. De valpartijen zijn vaak het gevolg van de natuurlijke spierafbraak in de loop der jaren. (belga/hln)



volgende keer dus opoe en omoe mee naar de gym :)

Als het zover is hang ik 80 kilo amme rollater.
 
Back
Naar boven