MuscleMeat

Flatgebouw Nederland

Bezoekers in dit topic

turo

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
1.182
Waardering
0
Flatgebouw Nederland


Toen ons flatgebouw "Nederland" indertijd werd opgeleverd boden Nolleke (een part-time handwerklerares) en Wout (een vormingswerker) zich aan om de taken op zich te nemen die gemeenschappelijk geregeld moesten worden, zoals trappenhuizen, liftkokers en dergelijke. "Best", zeiden wij, en we benoemden die twee met algemene stemmen tot bestuur van de Vereniging van Eigenaren.

Het bestuur besloot daarop de collectieve onderhoudskosten inkomensafhankelijk te maken. Voortaan moesten wij 5 procent van ons inkomen afdragen. "Vooruit maar", dachten wij. Onze inkomens ontliepen elkaar toch niet zoveel. Bovendien vonden wij het allemaal wel leuk dat de ordinaire patser op nummer 40 met zijn Bentley dan de grootste veer zou moeten laten.

De eerste klap kwam toen Nolleke en Wout meedeelden dat de liftkokers vernieuwd moesten worden. De klus werd uitbesteed aan een aannemer (die trouwens later bleek een zwager van Nolleke te zijn geweest), en viel door "tegenvallers" tien keer zo duur uit als voorzien. Bovendien bleven de nieuwe liften om de haverklap steken, zodat we voortaan de trap moesten nemen. Nolleke's zwager konden wij niet aansprakelijk stellen, want die had zijn bedrijf verkocht en was naar Paraguay geëmigreerd. Het bestuur heeft nog wel een peperdure advocaat in de arm genomen (die trouwens later bleek de ex-man van Nolleke te zijn), maar dat haalde niks uit.

Om de financiële strop op te vangen werden de servicekosten werden door Nolleke en Wout met 10 procent verhoogd. Wij protesteerden. Wout huurde vervolgens voor 10 mille bureau Twijnstra en Gudde in, om te onderzoeken wat de oorzaak van de problemen was geweest. Dat kwam na een half jaar tot de conclusie "dat er het een en ander fout was gegaan", en besloot met de aanbeveling "het voortaan beter te doen".

Nolleke had ondertussen niet stil gezeten. Omdat ons bewonerskrantje "niet professioneel genoeg was" had zij één der bewoners (die trouwens later bleek een jeugdvriend van Wout te zijn) tegen een riant salaris aangesteld als full-time hoofdredacteur. Sindsdien stonden er alleen nog interviews met Nolleke en Wout in het krantje. En mededelingen over de nieuwe huisregels waaraan wij ons moesten houden. Elke maand kwamen er een stuk of wat bij. Zo mochten wij onze eigen ramen niet meer lappen, omdat dat "te gevaarlijk" was. Nolleke had daarvoor een glazenwassersbedrijf in de arm genomen (dat overigens, zo bleek later, van haar zwakbegaafde zoon was). Als je je voordeur een ander verfje wilde geven moest je daarvoor eerst schriftelijk toestemming vragen bij een door Wout opgerichte schoonheidscommissie. Roken, drinken, barbecuen en praten op het balkon werd ons voortaan verboden. Om de naleving van deze regels te waarborgen benoemde Nolleke 10 bewoners tot betaald controleur. Zij patrouilleerden over de galerij om overtreders te beboeten. Gekleed in fraaie uniformen, die Nolleke speciaal door Frank Govers had laten ontwerpen.

De servicekosten waren door dit alles gestegen tot 30 procent van ons jaarinkomen. Sommige bewoners raakten in geldnood. Het bestuur riep daarop een "solidariteitsfonds" in het leven waarop bewoners in nood een beroep konden doen. De servicekosten moesten daarvoor wederom worden verhoogd, ditmaal tot 40 procent.

De patser met de Bentley was de eerste die het voor gezien hield. Hij vertrok. Zijn plaats werd ingenomen door een alleenstaande moeder die zo'n laag inkomen had dat het bestuur besloot haar geheel van servicekosten vrij te stellen. Het flatgebouw was intussen door Nolleke en Wout omgedoopt tot "Flatgebouw Solidariteit". Het initiatief trok wijd en zijd de aandacht. Nolleke en Wout werden alom geroemd om sociale bevlogenheid, en verschenen in diverse talkshows. Zij vertelden aan iedereen die het maar horen wilde dat arme mensen in onze luxeflat geen servicekosten hoefden te betalen. Het liep storm, zoals u begrijpt; telkens als er een appartement vrij kwam stonden de minima met honderden te queuen op de galerij. Er moesten drie administratieve krachten worden aangesteld om de aanvragen te verwerken, en twee commissies om te beslissen wie van de gegadigden in de grootste nood verkeerde, en dus het appartement het hardste nodig had.

De situatie is nu als volgt: wij betalen thans 60 procent van ons inkomen aan servicekosten. Nolleke en Wout hebben een vaste staf in dienst van 40 betaalde medewerkers. De tien appartementen op de bovenste verdieping zijn aangekocht en verbouwd tot kantoorruimte voor de Vereniging van Eigenaren. De kosten van die verbouwing zijn wederom volledig uit de hand gelopen, waarna wij wederom Twijnstra en Gudde in ons maag gesplitst kregen, ditmaal á raison van 20 miel. Er wordt gefluisterd dat het afscheidsfeest voor Wout (die zich onlangs wegens rugklachten uit het bestuur heeft teruggetrokken, waarna het bestuur - in casu Nolleke - Wout's zoon met algemene stemmen als opvolger heeft gekozen), dat dat feest dus ook 20 miel heeft gekost; afgezien dan van het optreden van Pavarotti natuurlijk. Maar zekerheid hebben we niet, want De Regelgevingsvoorlichtingskrant, zoals het bewonerskrantje tegenwoordig heet, zwijgt daarover. De redactie heeft zich uitgebreid als een olievlek, en heeft thans twee voormalige appartementen als kantoorruimte in gebruik. Om de krant te financieren heeft Nolleke voor alle bewoners een "verplichte bijdrage" in het leven geroepen, die elk jaar stijgt.

De liften doen het nog steeds niet, en het flatgebouw begint in verval te raken. Als we protesteren zeggen Nolleke en Wout jr. steevast: "Hoor eens, we moeten nou eenmaal bezuinigen. Er is domweg geen geld voor nieuwe liften, zo simpel is het. Maar wat klaag je toch? Als je vindt dat we het niet goed doen, dan kies je toch gewoon een ander bestuur?"

Maar het vervelende is: wij kunnen de Nolleke-en-Wout-kliek nooit meer afzetten. Want een meerderheid van de bewoners profiteert thans van het solidariteitsfonds, óf werkt full-time voor de Vereniging van Eigenaren.(Of allebei.) En dat wil die meerderheid graag zo houden. Nolleke en Wout c.s. zullen dus altijd de verkiezingen winnen. Wij zitten als een rat in de val.

Als het zo doorgaat gaan de servicekosten naar 90 procent, en gaan we met z'n allen failliet, tot de laatste man. En wij kunnen er niets tegen doen.
"Vertrekken", zult u zeggen, en dat lijkt inderdaad het enige wat er nog opzit. Maar daar kunnen wij om de een of andere sentimentele reden maar niet toe komen; we stellen het steeds uit. Soms ben ik wel eens bang dat we dat we daar ooit nog heel veel spijt van zullen krijgen.

Pamela Hemelrijk
 
Dit stukje van Pamela Hemelrijk had ik nog op mijn computer staan en is zeer educatief.
 
Wel erg lang, weet je zeker dat ik hier geen spijt van krijg?
 
Wel erg lang, weet je zeker dat ik hier geen spijt van krijg?
Als je het door leest heb je iets geleerd vandaag, de titel verklapt het al;)
 
Ja, ik ken het stukje al een tijdje. Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar wel een eye opener voor mensen die sp stemmen hopelijk...
 
Hemelrijk is 1 van de grootste jankzakken die Nederland kent. Maar goed ik ben maar een ultralinkse bommengooiende stalinistische k*thippie met moslim sympathieen.
 
Ik vind het maar een suf stukje
 
Hemelrijk is 1 van de grootste jankzakken die Nederland kent. Maar goed ik ben maar een ultralinkse bommengooiende stalinistische k*thippie met moslim sympathieen.

Kijk, dit is natuurlijk allemaal sterk overdreven, maar het geeft wel aan dat sociale zekerheid kan doorslaan, wat ook is gebeurd in de praktijk tot op zekere hoogte. Met een partij als de SP loop je serieus het risico dat de dingen die in dit verhaaltje worden beschreven zich op macroniveau voor gaan doen.
 
Kijk, dit is natuurlijk allemaal sterk overdreven, maar het geeft wel aan dat sociale zekerheid kan doorslaan, wat ook is gebeurd in de praktijk tot op zekere hoogte. Met een partij als de SP loop je serieus het risico dat de dingen die in dit verhaaltje worden beschreven zich op macroniveau voor gaan doen.

Of niet natuurlijk, dat zal je pas weten als ze mede aan de macht komen. Maar Hemelrijk is overduidelijk voorstander van vrije marktwerking en een overheid die zo weinig mogelijk ingrijpt. We zien nu wel waar een vrije markt en te weinig regulatie toe leidt. Dat is dan wel op een ander vlak maar een zelfregulerende samenleving blijkt nogal slecht te werken. Zie de USA waar 30% in relatieve armoede leeft, een direct gevolg van een gebrek aan solidairiteit.
 
Of niet natuurlijk, dat zal je pas weten als ze mede aan de macht komen. Maar Hemelrijk is overduidelijk voorstander van vrije marktwerking en een overheid die zo weinig mogelijk ingrijpt. We zien nu wel waar een vrije markt en te weinig regulatie toe leidt. Dat is dan wel op een ander vlak maar een zelfregulerende samenleving blijkt nogal slecht te werken. Zie de USA waar 30% in relatieve armoede leeft, een direct gevolg van een gebrek aan solidairiteit.

Absoluut, ik ben dan ook zeker niet voor Amerikaanse toestanden. Het feit dat ik een stukje van iemand wel aardig vind, betekent niet dat ik het volledige gedachtengoed van die persoon omarm natuurlijk. Zoals het nu in Nederland gaat, met een tikkeltje minder hoge uitkeringen en minder subsidies vind ik het prima.
 
Of niet natuurlijk, dat zal je pas weten als ze mede aan de macht komen. Maar Hemelrijk is overduidelijk voorstander van vrije marktwerking en een overheid die zo weinig mogelijk ingrijpt. We zien nu wel waar een vrije markt en te weinig regulatie toe leidt. Dat is dan wel op een ander vlak maar een zelfregulerende samenleving blijkt nogal slecht te werken. Zie de USA waar 30% in relatieve armoede leeft, een direct gevolg van een gebrek aan solidairiteit.
hahaha :roflol: waar bazeer je dat op?
Al zou dat zo zijn kijk dan ook eens goed naar de situatie in Nederland & Europa, maarja voor iemand van 38 ben je een beetje naief antie Amerika ingesteld:rolleyes:
 
Hemelrijk is gelet op het stukje voorstander van geestelijke verarming. Dat 'het volk' geen oog heeft voor culturele zaken als musea, klassieke muziek, kleinkunst etc betekent nog niet dat je dit soort uitingen als land moet verwaarlozen. Of zijn we afgezakt naar het niveau van de barbaren waarbij geen ruimte is voor fondsen voor cultuuruitingen? Zelfs de Grieken hadden het beter begrepen dan Hemelrijk wat dat betreft.
 
Hemelrijk is gelet op het stukje voorstander van geestelijke verarming. Dat 'het volk' geen oog heeft voor culturele zaken als musea, klassieke muziek, kleinkunst etc betekent nog niet dat je dit soort uitingen als land moet verwaarlozen. Of zijn we afgezakt naar het niveau van de barbaren waarbij geen ruimte is voor fondsen voor cultuuruitingen? Zelfs de Grieken hadden het beter begrepen dan Hemelrijk wat dat betreft.

Met subsidies heb ik het over het woud van stimuleringsmaatregelen voor personen en bedrijfsleven die meer werk verschaffen aan torenflats vol ambtenaren dan dat ze wat opleveren. Subsidie voor kunst en cultuur sta ik helemaal achter.
 
hahaha :roflol: waar bazeer je dat op?
Al zou dat zo zijn kijk dan ook eens goed naar de situatie in Nederland, maarja voor iemand van 38 ben je een beetje naief antie Amerika ingesteld:rolleyes:

Bijna 37 miljoen Amerikanen leven onder de armoedegrens, dat is al 12% van de bevolking. Maar een veel groter gedeelte van de bevolking leeft 1 of meerdere maanden rond die armoedegrens.

[Link niet meer beschikbaar]

Ik ben helemaal niet anti USA en weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik geef alleen aan dat een te lakse overheid er voor kan zorgen dat een land ook stelselmatig naar de knoppen gaat. USA is momenteel aardig in verval en dat is een direct gevolg van zaken waar Hemelrijk een pleitbezorger voor is.
 
Wat een prachtige metafoor zeg.
 
Gelukkig heeft het gros van de Nederlanders nog dromen en idealen die ze willen bereiken en leven ze liever niet van een uitkering.
Er wordt gebracht dat de ambtenarij een sluipende moordenaar is van het bestel. Dat lijkt me zwaar overtrokken.
Wel ben ik van mening dat het aantal met een procent of 15% naar beneden kan.
 
Back
Naar boven