AndroidHealthClinic

flexibiliteit bij squat en deadlift noodzakelijk?

Bezoekers in dit topic

Doef

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 aug 2010
Berichten
117
Waardering
7
Is het mogelijk dat ik door mijn beperkte flexibiliteit de deadlift en squat technisch niet goed uitvoer?

Ik ben vandaag naar de fysiotherapeut geweest omdat ik de last in mijn onderrug toch niet vertrouwde. Hij heeft er uitgebreid naar gekeken, gedrukt, gemasseerd enzovoort. Het blijkt dat mijn wervels en de aanhechtingen van mijn spieren en de spieren zelf geïrriteerd zijn. En ook dat mijn onderrug in het algemeen helemaal 'vast' zit. Volgens hem komt dit omdat ik bij het hol maken van mijn rug bij de squat en de deadlift (ik moest het voordoen) te krampachtig mijn rugspieren aanspan. Hij beweert dit hier wel enige 'souplesse' in moet zitten. Ik ben niet lenig genoeg om mijn rug goed hol te kunnen maken. Hij wil dat ik de squat en deadlift pas ga doen als ik lenig genoeg ben en vind dat ik het nu nog niet moet doen omdat ik volgens hem door mijn beperkte lenigheid de oefeningen niet goed uit kan voeren.

Naast mijn rugklachten door een soort overbelasting in samenhang met techniek, vind hij dus dat mijn rug in het algemeen erg 'stijf' en 'vast' is. Dit ligt gewoon aan mijn bouw. Is het echt noodzakelijk dat ik mijn rug leniger maak voordat ik ga deadliften en squatten? Zelf had ik het idee dat ik al wel licht kan beginnen met barbell only en vanzelf wel leniger wordt. Maarja, ik wil de techniek wel goed doen. Ik neem het advies van deze beste man in ieder geval maar even aan totdat mijn rug weer hersteld is. Maar ik heb geen zin om maanden lang mezelf leniger te maken voordat ik ga beginnen met squatten en deadliften :S

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook helemaal niet lenig, ik kan daarom ook amper deadliften omdat ik gewoon niet diep genoeg graak om mijn rug volledig recht te krijgen, bij squatten graak ook amper op parrallel omdat ik gewoon niet dieper kan.
 
Ik ben zelf ook helemaal niet lenig, ik kan daarom ook amper deadliften omdat ik gewoon niet diep genoeg graak om mijn rug volledig recht te krijgen, bij squatten graak ook amper op parrallel omdat ik gewoon niet dieper kan.

K*t is dat. Ik denk dat je als niet-lenig persoon wel wat flexibeler kan worden, maar dat hier wel een limiet aan zit. Hoe ga jij hier mee om? Doe je SQ en DL wel gewoon?
 
Je kan je flexibiliteit verbeteren door dagelijks oefeningen hiervoor te doen, rekken en strekken bijvoorbeeld :thumbup:
 
Volgens Rippetoe en z'n vriendjes ligt het, in geval bij low bar parallel squats, NIET aan flexibiliteit. De kracht van je onderrug om z'n positie te bewaken is veel belangrijker. Om zulke squats en deadlifts goed uit kunnen voeren komt het volgens hun neer op de juiste houding en cueing en ze zeggen nog nooit iemand te hebben gezien die niet diep genoeg kon squatten. De squat is volgens hun ook z'n eigen stretch.

Ik ben het daarmee eens. Mijn onderrug en alles (zeker hamstrings!) daaronder is zo inflexibel als wat, maar ik kan met het juiste gewicht op alle squat stijlen diep genoeg komen, en dat heb ik ontwikkeld enkel door te squatten.

Echt ATG squatten is een ander verhaal, dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn naar ik weet maar ook dat kan komen door andere issues dan flexibiliteit. Contact tussen de kuiten en hamstrings beinvloed namelijk de stretch/lading op je knie, dat heeft denk ik een sterker effect dan flexibiliteit nog zou kunnen hebben na progressief squats trainen met constante techniek verbetering.
 
Bij deadliften geen enkel probleem, als ik te diep squat pleur ik ook achterover.
 
Misschien werkt dit ook voor jouw, zelf squat ik al niet meer maar met leg press zie ik resultaat: Hamstrings elke dag strekken. Me oma doet het ook maar dat maakt niet uit, het heeft voor mij gewerkt. SLDL misschien in de routine stoppen?
 
K*t is dat. Ik denk dat je als niet-lenig persoon wel wat flexibeler kan worden, maar dat hier wel een limiet aan zit. Hoe ga jij hier mee om? Doe je SQ en DL wel gewoon?

Ik squat wel, maar ik twijfel of ik zal blijven deadliften want ik geraak echt niet in de goeie positie, ik kan mijn rug gewoon niet hol krijgen in die gehurkte positie.
 
Ok, helder allemaal. Ik ga toch rond de 20ste op vakantie dus een net opgestarte Rippetoe doen met twee weken onderbreking slaat ook nergens op. Ik ga dan in september daarmee beginnen. Ik ga er vanuit dat mijn rug dan hersteld is en ik wel wat aan mijn flexibiliteit en core heb kunnen doen.
 
Uhm, Is het met deadliften niet de bedoeling dat je je rug neutraal houd?
dus niet bol of hol trekken maar liften met de neutrale houding dan is je rug al lichtelijk hol.
 
Ja dat kan, probeer voorlopig eens sumo deadlifts en low bar wide stance squats tot je flexibel genoeg bent. Grote kans dat je daarbij wel een arch kan houden.
 
Back
Naar boven