AndroidHealthClinic

flexibiliteit ontspannen vs met gewicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
19.950
Waardering
11.162
Ik ben bezig met m'n hamstring en hip flexor flexibiliteit voor high bar ATG squats.

Nu merk ik na een paar keer stretchen al gedurende dag dat m'n houding beter is en ik veel gemakkelijker hurk, zittend m'n benen kan uitrekken, etc. Eigenlijk lijk ik hier al gewoon meer dan zat ROM te hebben.

Maar zodra ik gewicht op m'n rug heb en squats probeer is het alsof er niks veranderd is. Alles is gelijk weer veel te gespannen wat zorgt voor lower back rounding en dat m'n knieën naar elkaar toegaan bij het omhoog komen.

Herkent iemand dit? Weet iemand hier iets over?

Is het een idee om op te warmen door met bijvoorbeeld 60kg helemaal omlaag te squatten en daar een halve minuut ofzo ontspannen om alles uit te rekken?
 
als je je squat techniek veranderd wat je nu ook doet moet veel terug in gewicht dan de techniek goed doen en dan in de techniek sterker worden.(Dit gaat wel snel omdat je al kracht hebt natuurlijk), doe dit dus ook niet te snel.
 
Je houding is met gewicht wel een stukje anders dan zonder waarschijnlijk.
 
als je je squat techniek veranderd wat je nu ook doet moet veel terug in gewicht dan de techniek goed doen en dan in de techniek sterker worden.(Dit gaat wel snel omdat je al kracht hebt natuurlijk), doe dit dus ook niet te snel.
Dat is precies wat ik doe, maar ik blijf tegen obstakels stoten terwijl ik gewoon eens goed progressie wil kunnen maken.

Ik ben van 150kg 4/5RM op power squat teruggegaan naar 100 voor 5x5 en wel weer wat progressie mee gemaakt maar moet nu inderdaad allerlei dingen, waaronder flexibiliteit, oplossen voordat ik weer richting nuttige doelen kan gaan.

Krijg er alleen een beetje de pest in dat het steeds maanden kost voor ik iets nuttigs kan bereiken, en het eigenlijk nooit echt goed gaat.

Ik heb nu precies meer dan een jaar geen enkele training of squat sessie gemist, maar om nou te zeggen dat ik er iets mee bereikt heb...

Je houding is met gewicht wel een stukje anders dan zonder waarschijnlijk.
Hmm, zou kunnen.

Het probleem is dat ik nu het idee heb voor niks tijd te besteden aan een oplossing stretches) omdat die geen verschil lijkt te maken.

Moet ik misschien weer helemaal vanaf 0 opnieuw beginnen?
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik doe, maar ik blijf tegen obstakels stoten terwijl ik gewoon eens goed progressie wil kunnen maken.

Ik ben van 150kg 4/5RM op power squat teruggegaan naar 100 voor 5x5 en wel weer wat progressie mee gemaakt maar moet nu inderdaad allerlei dingen, waaronder flexibiliteit, oplossen voordat ik weer richting nuttige doelen kan gaan.

Krijg er alleen een beetje de pest in dat het steeds maanden kost voor ik iets nuttigs kan bereiken, en het eigenlijk nooit echt goed gaat.

Ik heb nu precies meer dan een jaar geen enkele training of squat sessie gemist, maar om nou te zeggen dat ik er iets mee bereikt heb...


Hmm, zou kunnen.

Het probleem is dat ik nu het idee heb voor niks tijd te besteden aan een oplossing stretches) omdat die geen verschil lijkt te maken.

Moet ik misschien weer helemaal vanaf 0 opnieuw beginnen?

Wat doe je aan mobiliteit dan? Post anders eens een filmpje van je SQ..
 
Niks verder voor mobiliteit. Wat zou daar denk je een issue kunnen zijn?

Filmpjes posten is nog even niet erg praktisch, en ik zie zelf ook wel hoe erg het verkeerd gaat, maar kan morgen wel kijken wat ik kan doen..
 
ik had het meer over terug gaan in gewicht naar 50-60 kg ;) als je van 150 kg power naar 100 kg highbar atg lijkt 100kg eventueel nog best wel zwaar. Ik heb nu bezig van high bar naar low bar powerlift squat aan het werken ben toen terug gegaan naar 60 kgx5 en elke week er 10kg op en nu elke week 5 kg. Doe nu triples met 145
 
100kg was nog best wat inderdaad ja, vooral ook omdat ik nog niet eens goed full ROM kan halen en daarbij van 1x5 naar 5x5 ging.

Jij bent zo goed als even lang en zwaar als ik, wat vind jij van het verschil tussen de twee varianten? Bevallen de power squats beter?

Weer terug naar 60kg is wel een rotbeslissing namelijk. Dan kan ik waarschijnlijk beter teruggaan naar power squats. Misschien is flexibiliteit daarbij al geen issue meer.

Zou je zeggen om bij teruggaan naar power squats ook weer vanaf 1 plate te beginnen terwijl ik flexibiliteit/mobiliteit probeer op te lossen als techniek daar ook nog niet perfect is?
 
Squat je op vlakke schoenen oly style?
 
100kg was nog best wat inderdaad ja, vooral ook omdat ik nog niet eens goed full ROM kan halen en daarbij van 1x5 naar 5x5 ging.

Jij bent zo goed als even lang en zwaar als ik, wat vind jij van het verschil tussen de twee varianten? Bevallen de power squats beter?

Weer terug naar 60kg is wel een rotbeslissing namelijk. Dan kan ik waarschijnlijk beter teruggaan naar power squats. Misschien is flexibiliteit daarbij al geen issue meer.

Zou je zeggen om bij teruggaan naar power squats ook weer vanaf 1 plate te beginnen terwijl ik flexibiliteit/mobiliteit probeer op te lossen als techniek daar ook nog niet perfect is?

ik had heel veel moeite met de extra wijdere stand dus heeft me wel wat traantjes gekost maar nu ben ik wel sterker dan eerst met highbar.
Ik wil ook powerlift wedstrijden gaan doen dus was voor mij een specifieke keuze met small stance werd het een beetje gm'en voor mij.
Mi moet je groeien in de techniek Ik ben nu 3 maanden na mijn techniek wissel uiteindelijk veel sterker(lees ik squat veel meer) dan eerst.
Ben van 150x1 naar 145x3(easy) gegaan.
Hoever je terug gaat hangt af van jou kracht maar ik kan me voorstellen dat als je van 140 lowbar naar 100highbar atg je het nog zwaar heb.
Het moet in feite een easy weight zijn waarin je dus zonder te hoeven knokken met het gewicht je op je techniek en diepte kan concentreren.
Dit is mijn mening iig:D

btw wat eddine zegt is ook waar met atg kun je best wel een hakje gebruiken
 
Niks verder voor mobiliteit. Wat zou daar denk je een issue kunnen zijn?

Filmpjes posten is nog even niet erg praktisch, en ik zie zelf ook wel hoe erg het verkeerd gaat, maar kan morgen wel kijken wat ik kan doen..

Nou, omdat je geweldig goede mobiliteit moet hebben in heupen, enkels en knieen om ATG te squatten, zeeeeker zonder hak. Je knie moet bijv zeker 10-15 cm voorbij je tenen kunnen en dat kan bijna niemand.
 
Ik squat op blote voeten, dus dat zou best een issue kunnen zijn.. daar had ik niet aan gedacht.

Ik heb nu even snel getest met plates onder m'n hakken en voel wel verschil in heup positie doordat m'n knieën inderdaad verder naar voren gaan. Dus dat zou het verschil kunnen maken.

Dan zouden de resterende flexibiliteit issues in elk geval wat meer beheersbaar zijn.

Dan ga ik nu maar kijken naar schoenen en die enkel mobiliteit. Of terug naar power squats. :)

Thanks!
 
Ik squat op blote voeten, dus dat zou best een issue kunnen zijn.. daar had ik niet aan gedacht.

Ik heb nu even snel getest met plates onder m'n hakken en voel wel verschil in heup positie doordat m'n knieën inderdaad verder naar voren gaan. Dus dat zou het verschil kunnen maken.

Dan zouden de resterende flexibiliteit issues in elk geval wat meer beheersbaar zijn.

Dan ga ik nu maar kijken naar schoenen en die enkel mobiliteit. Of terug naar power squats. :)

Thanks!
Deze doe ik voor elke training..
http://youtu.be/RPa9-fpqnUE
Deze ook..
http://youtu.be/tiA0-IatUrY

Dat icm met wat stretchen naderhand en het moet goedkomen.
 
Ik squat op blote voeten, dus dat zou best een issue kunnen zijn.. daar had ik niet aan gedacht.
Dit is vaak de belangrijkste reden waarom niet lukt. Is voor weinig mensen weggelegd.
Ik heb nu even snel getest met plates onder m'n hakken en voel wel verschil in heup positie doordat m'n knieën inderdaad verder naar voren gaan.
Idd.
enkel mobiliteit
Heel belangrijk. Gewoon blijven doen gaat best snel beter, kwestie van paar weken vaak.
 
Cool, ik ga er een tijdje aan werken, hopelijk lukt het een beetje.

Hebben jullie (kijk even niet naar houthakker) allemaal trouwens ook veel ervaring met atg squats of altijd met power squats gewerkt?
 
Cool, ik ga er een tijdje aan werken, hopelijk lukt het een beetje.

Hebben jullie (kijk even niet naar houthakker) allemaal trouwens ook veel ervaring met atg squats of altijd met power squats gewerkt?

Ik ben begonnen met powersquats, aangezien de mobiliteit steeds beter werd ben ik langzaamaan overgestapt op oly style squats, omdat deze veel natuurlijker aanvoelen.

Wil ik je overigens ook nog even wijzen op dit artikeltje voor als je hem nog niet gelezen hebt: http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance/olympic_vs_powerlifting_squats

Ik heb alleen een vrij ernstige knieblessure gehad (voodat ik begon met trainen) waardoor mijn linkerknie nog steeds enorm beperkt is in mobiliteit.
 
Ik heb vandaag eerst 5-10 minuten opgewarmd door 'ruimte' te maken en zonder gewicht de bottom position te oefenen, toen met 60kg begonnen met m'n hielen op 2.5kg schijven en ging lekker. Toen 5x70, 3x80, 3x90, en toch maar 1x100 gedaan. Het voelt niet zwaar maar het is wel wennen dus wou geen slechte reps maken en dat vergt toch ook best wat arbied.

Moet ook zeggen dat m'n squats de laatste tijd meer een mix tussen power- en oly squats waren. Ik denk dat ik mezelf dus ook even heb moeten wakker schudden met die warmup om te realiseren dat een oly squat praktisch rechtop gaat, en ik er niet bij naar achteren moet zitten.

Toen viel alles eigenlijk wel op z'n plaats. En ik moet zeggen dat ik me nu een stuk lekkerder voel na het trainen dan voorheen.

Ik ga kijken of ik het zonder schoenen kan blijven doen (en zonder schijven) en misschien dit jaar nog terug op 3 plate kan komen. Lijkt me wel een mooi doel.

Thanks guys!
 
Het best kun je een paar oly schoenen kopen, scheelt je zeker veel diepte..
En zo moet het dan:
http://www.youtube.com/watch?v=1rodJM0n9fE
:D

Geniaal toch.. Geen suit, geen belt, geen wraps/sleeves, geen psyching, geen niks en gewoon lekker relaxed bijna 3 x BW squatten
 
Laatst bewerkt:
pfff sterk zeg, mooi om naar te kijken.
kost nog precies geen moeite zo'n snelheid erin
 
Ik heb vandaag eerst 5-10 minuten opgewarmd door 'ruimte' te maken en zonder gewicht de bottom position te oefenen, toen met 60kg begonnen met m'n hielen op 2.5kg schijven en ging lekker. Toen 5x70, 3x80, 3x90, en toch maar 1x100 gedaan. Het voelt niet zwaar maar het is wel wennen dus wou geen slechte reps maken en dat vergt toch ook best wat arbied.

Moet ook zeggen dat m'n squats de laatste tijd meer een mix tussen power- en oly squats waren. Ik denk dat ik mezelf dus ook even heb moeten wakker schudden met die warmup om te realiseren dat een oly squat praktisch rechtop gaat, en ik er niet bij naar achteren moet zitten.

Toen viel alles eigenlijk wel op z'n plaats. En ik moet zeggen dat ik me nu een stuk lekkerder voel na het trainen dan voorheen.

Ik ga kijken of ik het zonder schoenen kan blijven doen (en zonder schijven) en misschien dit jaar nog terug op 3 plate kan komen. Lijkt me wel een mooi doel.

Thanks guys!

Heel goed en zeker die opmerking van ik wil geen slechte rep maken (dat is heel belangrijk als je een nieuwe techniek wilt aanleren.)
 
Back
Naar boven