Fitness Seller

Forced reps dropsets e.d (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TNHC

Advanced Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.085
Waardering
0
Soms zie je training die bijna enkel uit dropsets e.d bestaan (ala yates) Maar is het dan niet zo dat je totaal de verkeerde vezelgroep aan het trainen ben. Hoelang is de tijd tussen een setje dat je van een andere herhaling reekt kan spreken.

Stel 100 kg bench 10 x
dropset binnen 5 seconden 8 reps 70 kilo
gelijk gevold door flys 5 reps

Als je de herhaling op zou tellen ben je spiervezeltype aan het omzetten. Maar volgens mij werk het niet zo.

Iemand iets onderbouwds hoe lang de tijd tussen een set kan rekenen eer je van een andere rep range kan spreken.
 
jawel hoor, volgens mij heb je het bij het rechte eind.

volgens mij ben je ook zo het verkeerde vezelftype aan het trainen. (trouwens, zo'n technieken maken dat bodybuilders nu eenmaal meer ST vezels hebben dan de gewone man).

daarom dat het goed is om ze af en toe te doen, maar blijf je dit doen, dan zal je er niet veel baat bij hebben.

bvb in je voorbeld zeg je, eerst 10reps, dan met een lager gewicht (sowieso het gebruiken van meer ST vezels, mits lager in intensiteit) nog 8reps doen, en dan met een andere oefening nog eens 5 reps doen.

en als je dit doet met een interval van 5 seconden en minder tussen die drie oefeningen, kan je dit volgens mij geen aparte sets beschouwen, en doe je net 1 grote set van 23 reps.

3xl had hier indertijd (niet alleen op dit board, maar hier ook dacht ik) iets gepost over de tijd die je nodig had tussen sets en zo.
SQUAT had dan gezegd dat het praktisch gezien ok was eens je terug op adem bent. en dit kan variëren van 1 minuut tot 3 minuten. ook dit hangt af van de rep range volgens mij.

ik hoop dat dit je vraag enigszins beantwoord. :)
 
Zelf doe ik met supersets bijvoorbeeld altijd wat minder reps in beide oefeningen, hoogstens 12 in totaal.... bijvoorbeeld 6 reps bij incline flyes en dan 4 bij incline presses.... is een totaal van 10. Als je veel reps doet heb je de kans dat je eerder moet stoppen vanwege je conditie dan vanwege je spiervermoei-ing...
 
Als je hartslag hoger gaat dan trainje uithouding en conditie,niet ideaal voor spieropbouw.
Ik zou zeker niet continu die drop en super sets gebruiken, nergens voor nodig.
 
Nou nou T, een beetje specifieker graag: "als je hartslag hoger gaat" :D Beetje moe? Of begrijp ik je antwoord verkeerd?

Hoger dan wat? Hoger dan tijdens je normale training? Hoger dan in rust?
Hoger als tijdens je ADL werkzaamheden?
 
Ik doe een ander soort dropset (Jay Cutler style). Ik doe een set, leg het gewicht terug, wacht een seconde of 5-10 en doe dan nog een aantal reps. Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit soort dropsets dus niet altijd en ook niet bij elke spiergroep.
 
Juist Robin, die doe ik ook :clap:
Best pittig he?
 
Originally posted by bestoldschool
Nou nou T, een beetje specifieker graag: "als je hartslag hoger gaat" :D Beetje moe? Of begrijp ik je antwoord verkeerd?

Hoger dan wat? Hoger dan tijdens je normale training? Hoger dan in rust?
Hoger als tijdens je ADL werkzaamheden?
Ik bedoel hiermee als je hartslag continu hoger is dan een normale training. Was ff snelmoest gaan trainen :p
 
Originally posted by Robin
Ik doe een ander soort dropset (Jay Cutler style). Ik doe een set, leg het gewicht terug, wacht een seconde of 5-10 en doe dan nog een aantal reps. Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit soort dropsets dus niet altijd en ook niet bij elke spiergroep.
Wat ik soms doe is 4 reps till failure of bijna met X gewicht (90-85%1RM ofzo) en 5 seconden later 4 -3 reps met lager gewicht dus eigenlijk 1 gehele set verdeeld in 2 mini dropsets
Hierdoor zullen je eerste reps al zwaar zijn en kan je toch een volledige set afmaken. :)
 
Originally posted by admin

Wat ik soms doe is 4 reps till failure of bijna met X gewicht (90-85%1RM ofzo) en 5 seconden later 4 -3 reps met lager gewicht dus eigenlijk 1 gehele set verdeeld in 2 mini dropsets
Hierdoor zullen je eerste reps al zwaar zijn en kan je toch een volledige set afmaken. :)

Met een machine wil ik ook nog wel eens iets in de trend doen. En soms zelf met een db. Maar wel een bb vind ik dat wat lastig. Je moet dan haasten om de gewichten er af te halen, wat ten koste gaat van je concentratievermogen...
 
Als je na de drop 8 reps kan maken is de drop te groot geweest.!!! Ik raad ook aan om je drop niet groter te maken als 10%, zodat je aan de 2-3 reps kom.

Als je dan zorgt dat je bij de eerste set zo rond de 8 herhalingen max direct gevolgt door een drop van 2 reps, en weer gevolgd door een drop van 2 reps kom je uit op 1 grote set van 12reps waarvan 3reps to failure!!


omdat de bedoeling van een dropset het verlengen van de maximale reps is, zijn dropsets waarbij je bij de drop meer reps kan halen weggegooide energie. Bij bv een drop naar 8 reps zijn de eerste 6 hiervan weer te licht om van een maximale verlenging te spreken.

Dus een drop in gewicht, bv
100kg*8 =>90kg*2-3 =>80kg*1-2

Of een drop in tijd (rest-pause training)
100kg*8 =>10 sec rust => 100kg*max =>10 sec rust => 100kg*max


Ook de TUT speelt hierbij een grote rol.
De eerste reps worden gedaan op het anaerobisch alactisch(ATP-CP) energie systeem (de Fast Glycolitic vezels). Dit duurt ca 15-20sec (bij creatine gebruik 20-25sec).
Hierna schakeld je lichaam over naar anaerobisch lactisch systeem (glycogeen) wat ook zon 30sec duurd )de Fast Oxidative Glycolitic vezels).
Dit betekend dus dat om de fasttwich vezels optimaal te trainen een set niet langer als 45-55sec mag duren omdat hierna al slow oxidative vezels mee gaan spelen
 
Helemaal mee eens 3 :thumb:
 
Back
Naar boven