MuscleMeat

Forks over knifes (netflix documentaire over caseïne)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
25 feb 2016
Berichten
20
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
81kg
Vetpercentage
10%
De hoofdonderzoeker dr. Campbell stelt dat dierlijke eiwitten en caseïne eiwitten (zuivel) kankerverwekkend zijn en ook nog eens slecht voor de botten, wat vrijwel tegenstrijdig is met wat de meeste mensen tegenwoordig denken.
Zijn onderzoeken hadden aangetoond dat ratten met een lagere inname van caseïne minder tumoren kregen en dat 'gezonde' voeding (planten dieët dus) het effect zelfs kan omkeren. Aangezien het onderzoek op ratten was, kan niet direct geconcludeerd worden dat dit bij mensen ook zo is en de meeste wetenschappers vinden het daarom onvoldoende bewijs.

Heeft iemand anders deze docu al gezien? En wat vinden jullie hiervan?
 
waarom zou ik een documentaire kijken over een of andere pipo met een sterke mening die ongetwijfeld verre van genoeg onderbouwing heeft
 
Nieuwsgierigheid? Onderbouwingen of tegenstellingen komen met de tijd.
 
De hoofdonderzoeker dr. Campbell stelt dat dierlijke eiwitten en caseïne eiwitten (zuivel) kankerverwekkend zijn en ook nog eens slecht voor de botten, wat vrijwel tegenstrijdig is met wat de meeste mensen tegenwoordig denken.
Zijn onderzoeken hadden aangetoond dat ratten met een lagere inname van caseïne minder tumoren kregen en dat 'gezonde' voeding (planten dieët dus) het effect zelfs kan omkeren. Aangezien het onderzoek op ratten was, kan niet direct geconcludeerd worden dat dit bij mensen ook zo is en de meeste wetenschappers vinden het daarom onvoldoende bewijs.

Heeft iemand anders deze docu al gezien? En wat vinden jullie hiervan?
Deze docu niet gezien, wel die over gmo. Ook interessant.
 
Cool die ga ik vanavond even checken
 
Nieuwsgierigheid? Onderbouwingen of tegenstellingen komen met de tijd.

om een (nieuw) idee/hypothese te presenteren heb je geen documentaire nodig en die zijn ook helemaal niet interessant voor mensen zonder wetenschappelijke achtergrond of achtergrond in een relevant veld. kijk maar naar de reacties op een willekeurig wetenschappelijk artikel op een nieuwssite, bevindingen zijn nog hartstikke twijfelachtig maar iedereen begint alweer allerlei wilde conclusies te trekken.

vaak zijn dat soort documentaires vrijwel geheel eenzijdig met de bronnen zorgvuldig uitgekozen zodat ze allemaal de hypothese ondersteunen om op die manier een vals beeld te creeeren van hoe solide de bekrachtiging van die hypothese eigenlijk is

dit is meer een reactie op het fenomeen van dat soort docus in zn algemeenheid, want deze specifieke heb ik zoals ik al zei niet gezien. uiteraard staat het je ook vrij om die te kijken als je wilt.

ik vind het persoonlijk gewoon niet bijzonder nuttig en imo draagt onder het mom van 'wetenschap' een enkele hypothese/idee presenteren met slim uitgekozen bronnen sterk aan het feit dat evel mensen het idee hebben dat 'wetenschap steeds verandert'. ze snappen niet dat alle relevante literatuur bij elkaar leidend is, niet een enkel ideetje van iemand die toevallig een diploma heeft.
 
Bij deze docus wordt dan inderdaad al heel snel verkeerde informatie verspreid, als het later alsnog gefalsificeerd wordt.
Bedankt voor je inzicht
 
Back
Naar boven