AndroidHealthClinic

Form check squat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vwjj

Novice
Lid geworden
17 jan 2020
Berichten
27
Waardering
15
Lengte
1m86
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Na een hele tijd niets gedaan te hebben heb ik het sporten eindelijk weer opgepakt. Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn squat. Heb het idee dat ik 'butt wink' heb maar weet niet goed hoe ik dat moet verhelpen. (En ik moet idd meer eten ;-))

 
Na een hele tijd niets gedaan te hebben heb ik het sporten eindelijk weer opgepakt. Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn squat. Heb het idee dat ik 'butt wink' heb maar weet niet goed hoe ik dat moet verhelpen. (En ik moet idd meer eten ;-))

Niet slecht hoor, al kun je duidelijk veel zwaarder. Snelheid mag wat minder en gecontroleerder uitvoeren. Je lijkt je bekken de verkeerde kant uit te kantelen bij het begin van de squat, maar corrigeert dit vanzelf omdat je anders niet kunt squatten. Zou daar even op letten, maar voor de rest prima.
Ik zie geen gevaarlijke buttwink, maar probeer je rug onderin wat neutraler te houden. Doe eventueel oefeningen die hierbij helpen, ik denk aan russian babymakers bv.
 
Tnx! Wat bedoel je precies met 'de verkeerde kant uit te kantelen'? Ik span mijn kont en bovenbenen aan, dan druk ik het iets naar voren. Dat is dus niet goed? Wat betreft de 'russian babymakers', mijn hamstrings zijn erg kort, de fysio heeft hier ook al eens opmerkingen over gemaakt toen ik daar liep met blessures. Mijn tenen aanraken lukt niet, misschien moet ik daar dan ook maar eens aan gaan werken.

Ik kan idd een stuk zwaarder alleen mijn form was zo slecht dat ik heb besloten weer laag te starten met alle lifts en de focus eerst weer op de uitvoering te leggen.
 
Tnx! Wat bedoel je precies met 'de verkeerde kant uit te kantelen'? Ik span mijn kont en bovenbenen aan, dan druk ik het iets naar voren. Dat is dus niet goed? Wat betreft de 'russian babymakers', mijn hamstrings zijn erg kort, de fysio heeft hier ook al eens opmerkingen over gemaakt toen ik daar liep met blessures. Mijn tenen aanraken lukt niet, misschien moet ik daar dan ook maar eens aan gaan werken.

Ik kan idd een stuk zwaarder alleen mijn form was zo slecht dat ik heb besloten weer laag te starten met alle lifts en de focus eerst weer op de uitvoering te leggen.
Korte hammies heb ik zelf ook, mag geen probleem zijn.
Mbt het kantelen van je bekken, als je je billen aanspant moet je kont naar achteren blijven 'steken'. Bij jou lijkt je bekken juist naar voren te kantelen (alsof je aan het ne*ken bent) en je rug tegelijk wat krom te trekken (moet neutraal blijven). Denk aan een kattenrug, dat wil je dus NIET.
Probeer eens een setje te filmen op 90% van je max, dan zie je je echte vorm pas duidelijk.
 
1678175405140.png

Neutrale rug
 
Even deze erbij als @Solway Firth dat goed vind
:ty:
Voor ts, doe als warming up met lege bar goblet squats, zombie squats, frontsquats..die helpen enorm om te leren je rug correct te houden. Je wordt ahw geforceert tot een correcte uitvoering in deze oefeningen. Paused squats helpen met diepte. In je vrije tijd kun je nog wat extra's doen zoals mobiliteitsoefeningen, frequency method (iedere dag een x aantal sets licht squatten om de techniek goed te leren en je lichaam te laten 'wennen')
 
Tnx allen, nuttige feedback. Ik ga er mee aan de slag en zal over een week ofzo een nieuwe video maken.
 
Bracing bracing bracing. Zoek even op Elitefts naar videos hierover. Ga je veel aan hebben!
Korte hams worden langer als ze warm zijn, ik ben ook van hout als ik begin met de squat.
 
:ty:
Voor ts, doe als warming up met lege bar goblet squats, zombie squats, frontsquats..die helpen enorm om te leren je rug correct te houden. Je wordt ahw geforceert tot een correcte uitvoering in deze oefeningen. Paused squats helpen met diepte. In je vrije tijd kun je nog wat extra's doen zoals mobiliteitsoefeningen, frequency method (iedere dag een x aantal sets licht squatten om de techniek goed te leren en je lichaam te laten 'wennen')
Frontsquats met een beetje fatsoenlijk gewicht lukt inderdaad alleen als je kaarsrecht blijft met je rug.
 
Frontsquats met een beetje fatsoenlijk gewicht lukt inderdaad alleen als je kaarsrecht blijft met je rug.
Idem voor Zombie Squats met een stok of bezemsteel, een barbell met gewicht blijft net iets beter liggen door het gewicht.
 
Idem voor Zombie Squats met een stok of bezemsteel, een barbell met gewicht blijft net iets beter liggen door het gewicht.
Ik voel me een beetje gehandicapt als ik zombie squats doe. Je moet zo goed op je houding letten, vind het echt een killer oefening.
 
Bracing bracing bracing. Zoek even op Elitefts naar videos hierover. Ga je veel aan hebben!
Korte hams worden langer als ze warm zijn, ik ben ook van hout als ik begin met de squat.

Ik ga kijken. Ik probeer met bracen een hele diepe teug lucht in mijn buik te doen en mijn buik dan 'naar voren te drukken'. Ik span daarnaast bewust mijn kont aan, daar komt die 'neuken' opmerking ook vandaan. Had altijd het idee dat dit goed was maar daar gaan we dus ook aan werken
 
Ik ga kijken. Ik probeer met bracen een hele diepe teug lucht in mijn buik te doen en mijn buik dan 'naar voren te drukken'. Ik span daarnaast bewust mijn kont aan, daar komt die 'neuken' opmerking ook vandaan. Had altijd het idee dat dit goed was maar daar gaan we dus ook aan werken
Denk met bracen dat er iemand in je MAAG gaat trappen. Niet je hele buik naar buiten persen.
Denk ook aan je posterior chain, die moet ook goed 'strak' staan. En chest up!
Hoe zit het met je hip hinge techniek? In je filmpje lijkt het alsof je daar de feeling nog niet voor hebt, wat ook de wat vreemde beweging bij het squatten kan verklaren.
Zou zeker zolang je techniek nog niet 'veilig genoeg' is highbar blijven squatten. Zware lowbar squats zijn leuk maar meer blessure gevoelig (is mijn ervaring).
 
Bracen van de buik is niet alleen de voorkant zeg maar, ook de zijkanten en de achterkant (rug).
Probeer anders eens met een riem om die druk te voelen rondom.
 
Bracen van de buik is niet alleen de voorkant zeg maar, ook de zijkanten en de achterkant (rug).
Probeer anders eens met een riem om die druk te voelen rondom.
Ik doe het (min of meer) op deze manier (van die video heb ik het ook geleerd):

De Zombie Squats gingen vandaag nog niet lekker. Ik doe die nu ipv de warm-up met lege stang. Ik heb vandaag een 2e video opgenomen. Iets beter? Vind het nog steeds erg lastig om zelf te bepalen of het goed is of niet:

 
Ik doe het (min of meer) op deze manier (van die video heb ik het ook geleerd):

De Zombie Squats gingen vandaag nog niet lekker. Ik doe die nu ipv de warm-up met lege stang. Ik heb vandaag een 2e video opgenomen. Iets beter? Vind het nog steeds erg lastig om zelf te bepalen of het goed is of niet:

Stukken beter. En nu vlug meer gewicht eraan, kan je makkelijk hebben:flexbiceps:.
Die zombies komen wel, gewoon licht en langzaam blijven uitvoeren (mocht je ze blijven doen)
 
Tnx. Zal de gewichten wat omhoog doen (voor de squat iig) en me blijven focussen op de techniek. Zal over een tijdje wel weer even een check-up doen hier ivm de vorm.
 
Heb het gewicht wat omhoog gedaan. Ik vermoed dat mijn 3*5 max nu ergens rond de 80-90 ligt, weet ik niet zeker. Dit is 72.5. Ik was behoorlijk vermoeid, 3*5 90 had ik vandaag echt niet gehaald.

Wat kan ik nog beter doen?

 
Back
Naar boven