MuscleMeat

Frequentie spiergroep

Bezoekers in dit topic

fredje1800

Advanced Bodybuilder
Waardering
884
Lengte
1m85
Massa
100kg
Vetpercentage
14%
Mannen ik zit met een dilemma. Ik heb al ruim 1/1,5jaar geen benen getraind ivm met blessure. Nu heb ik al die tijd push/pull/rust/push/pull/rust etc, gedraaid. Uitstekende resultaten behaald en nog steeds progressieve lijn. Nu ik eindelijk boven op me blessure ben, wil ik weer benen gaan trainen erbij. Met als volgt push/pull/rust/benen/push/rust/pull/benen/rust etc… nu ga ik dus eigenlijk van om de 72 uur (3 dagen) me spiergroep prikkelen na om de 120 uur (5 dagen) dezelfde spiergroep pas weer pakken. Gaat dit op lange termijn ten koste van me progressie en stijgende lijn die ik nu heb? Of misschien komt het zelfs wel ten goede nog meer rust. Ik ben alleen nooit zo van het afstappen van een bepaald programma zodra je er lekker progressie op pakt.

Laatst bewerkt:
Jouw opzet werkt waarschijnlijk beter dan 6 dagen per week trainen. Hier waren in de afgelopen week verschillende discussies over op het forum. Wil je de frequentie gelijk houden dan ga je richting een UB/LB.

Gewoon proberen, werkt het niet kan je gewoon terug met eventueel een fb.
Voor hypertrofy ligt het herstel tussen de 72 en 120 uur afhankelijke van sekse en afkomst.
Voor kracht ligt dat rond de 120 uur, zou dus prima moeten lukken

Volgens mij heeft dat te maken dat vrouwen sneller en beter herstellen dan mannen. Komt waarschijnlijk door het vrouwelijk hormoon.

Of push pull rust, push pull leggs, rust. Begin met 1x benen, meer kan later ook, altijd afhankelijk van herstel.

Ja. Benen kan 2 x per week, kan 3 x per week kan wat je wilt. 1 x per week is ook geweldig. Ligt compleet aan je volume en intensiteit.

Dacht dat het established was dat ervaren trainees al snel in 24-48 uur herstellen. Onderdeel van de trainingsadaptaties, repeated bout effect.

Als je verschil gaat merken in een trainingsweek van 7 vs 8 dagen zou ik dat heel knap vinden. Maar wat je nu verzint snap ik niet, lijkt wel random.

push/pull/rust/benen/push/rust/pull/benen/rust etc
Je bedoelt PPLxPPLx? Waarom elke 3e dag rust?

Ik zou ook niet weten waarom je niet gewoon PPLPPLx zou doen?

Laatst bewerkt:
Mannen ik zit met een dilemma. Ik heb al ruim 1/1,5jaar geen benen getraind ivm met blessure. Nu heb ik al die tijd push/pull/rust/push/pull/rust etc, gedraaid. Uitstekende resultaten behaald en nog steeds progressieve lijn. Nu ik eindelijk boven op me blessure ben, wil ik weer benen gaan trainen erbij. Met als volgt push/pull/rust/benen/push/rust/pull/benen/rust etc… nu ga ik dus eigenlijk van om de 72 uur (3 dagen) me spiergroep prikkelen na om de 120 uur (5 dagen) dezelfde spiergroep pas weer pakken. Gaat dit op lange termijn ten koste van me progressie en stijgende lijn die ik nu heb? Of misschien komt het zelfs wel ten goede nog meer rust. Ik ben alleen nooit zo van het afstappen van een bepaald programma zodra je er lekker progressie op pakt.
Push, legs, pull, rust , repeat

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind een push pull schema sowieso het lekkerst trainen voor mijzelf. Omdat ik puur de focus op een paar spiergroepen per training wil leggen en niet zoals bij fb of ub/lb alles in 1 training proppen. Aangezien ik best wel op zwaar niveau train kwa setjes. Begrijp me niet verkeerd. De keuze voor elke 3e dag “rust” is ivm ploegenwerk de beste keuze voor mij en ook omdat 6 dagen per week achter elkaar trainen te veel wordt. (Bijv, ppl/ppl/rust/repeat). Ik ga nu gewoon gigantisch lekker op het schema kwa volume/intensiteit/frequentie en rust die erin zit. Helaas zitten er geen benen in en juist die wil ik wel weer oppakken. Alleen dan komt er langer rust tussen me spiergroepen als voorheen en ik heb geen zin in dat dat ten koste gaat van me push/pull workouts. Maar inderdaad misschien komt het juist nog meer ten goede die om de 5 dagen je spierprikkelen inplaats van om de 3 dagen.

Je werkrooster blijft per 3 dagen doorlopen, herhaalt niet per week?

Denk niet dat lagere frequentie je helpt/voordeel brengt, je groeit niet langer door van een stimulans omdat je meer rust neemt.

Maarja zelfs met 1x pw kun je gewoon progressie maken dus of je dan nog verschil merkt tussen verschillende keuzes die allemaal niet hypothetisch optimaal zijn maar wel aan die minimale vereiste voldoen..

Laatst bewerkt:
Je werkrooster blijft per 3 dagen doorlopen, herhaalt niet per week?

Denk niet dat lagere frequentie je helpt/voordeel brengt, je groeit niet langer door van een stimulans omdat je meer rust neemt.

Maarja zelfs met 1x pw kun je gewoon progressie maken dus of je dan nog verschil merkt tussen verschillende keuzes die allemaal niet hypothetisch optimaal zijn maar wel aan die minimale vereiste voldoen..
Ongeacht hoe het rooster loopt ik ga niet meer 6 dagen achter elkaar trainen. 2 dagen trainen daarna dag rust werkt perfect voor je lichaam.

Niemand verplicht je tot 6 dagen, vroeg me alleen af of je echt aan 2 vast zit of 3 dagen een optie is?
Ja bedankt voor het mee denken! Uhm alleen het probleem is dan stel je doet bijvoorbeeld ppl/rust/repeat. Zit je ook weer met je 5 dagen rust tussen je training, inplaats van wat ik nu heb 3 dagen.

Ja bedankt voor het mee denken! Uhm alleen het probleem is dan stel je doet bijvoorbeeld ppl/rust/repeat. Zit je ook weer met je 5 dagen rust tussen je training, inplaats van wat ik nu heb 3 dagen.
PPLx is toch per 4 dagen.. je gaat met je voornemen naar 5 dagen.

PPLPPLx = 2 sessies per 7 dagen
PPLxPPLx = 2 sessies per 8 dagen
PPxLPxPLx = 2 sessies per 9 dagen

Je hebt nu 2x per 6 dagen? Of nog een weekend dag erbij?

Heb je trouwens 1x zware PPL sessies en 1x lichtere PPL sessies gepland?

Laatst bewerkt:
Dit is ongeveer hetzelfde als een UB/LB of 531 op 3 dagen per week doen, kan toch prima?
Voor de 2 dagen + rust structuur lijkt mij ub/lb het makkelijkst passen, om ook 2x per week per spiergroep mee te doen.

squat + rdl
bench + ohp

dl + split squat
ohp + cgbp/dips

Maar spiergroepen in sessies combineren werd niet gewenst.

Ongeacht hoe het rooster loopt ik ga niet meer 6 dagen achter elkaar trainen. 2 dagen trainen daarna dag rust werkt perfect voor je lichaam.
Ik werk ook onregelmatig, en liever een goede training dan wat aanmodderen. Mijn herstel bepaaldde trainingsdagen... dus het kan ook andersom, uitgaan rust ipv trainings prikkel. En dan train ik nu de spiergroepen vaker dan bij een bro split, waarop ik vroeger ook gegroeid ben :thumb:

Voor de 2 dagen + rust structuur lijkt mij ub/lb het makkelijkst passen, om ook 2x per week per spiergroep mee te doen.

squat + rdl
bench + ohp

dl + split squat
ohp + cgbp/dips

Maar spiergroepen in sessies combineren werd niet gewenst.
Op zich eens, maar OP geeft aan graag de PP-structuur te willen houden, eat je zelf ook schrijft.

Wat ik bedoel is dat je wel vaker een iets langer trainingsweek ziet dan 7 dagen. Zeker als je, zoals vaak bij een PPL of UB/LB er van iedere trainingsdag twee varianten hebt. Bij 531 of vergelijkbaar is het goed mogelijk een variant van S bij D en van B bij O en omgekeerd te doen.
PPrLPrP-LrPPrLP-rPL
UrLrUrr-LrUrLrr-UL
SrBrDrr-OrSrBrr-DrOrSrrBrDrO

Terug
Naar boven