MuscleMeat

Friet

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik ben 99% zeker van mezelf, maar het kan nooit kwaad om het voor de zekerheid even te checken. Friet uit frituurvet is natuurlijk enorm vet, maar in principe is een zak bevroren friet toch gewoon gesneden aardappel? Stel dat ik friet in een oven bak, dan is het toch gewoon hetzelfde qua voedingsstoffen als (bv) gekookte aardappel? Lijkt me vrij duidelijk, maar ik begon toch te twijfelen omdat er op een zak al aangegeven stond dat er iets van 4,8 gram vet in zat per 100 gram o.i.d, terwijl er wel een bereidingsalternatief in oven/magnetron bij stond.
 
Ik ben 99% zeker van mezelf, maar het kan nooit kwaad om het voor de zekerheid even te checken. Friet uit frituurvet is natuurlijk enorm vet, maar in principe is een zak bevroren friet toch gewoon gesneden aardappel? Stel dat ik friet in een oven bak, dan is het toch gewoon hetzelfde qua voedingsstoffen als (bv) gekookte aardappel? Lijkt me vrij duidelijk, maar ik begon toch te twijfelen omdat er op een zak al aangegeven stond dat er iets van 4,8 gram vet in zat per 100 gram o.i.d, terwijl er wel een bereidingsalternatief in oven/magnetron bij stond.

De meeste friet is voorgebakken, dus alsnog vetter dan normale aardappel.
Gewoon kijken bij de energietabel achterop; echte verse aardappel bevat geen vet.
 
Meeste bedrijven blancheren de frietjes voordat ze in de zak gaan. Het begrip blancheren betekend niets minder als klein beetje koken. (zou vast wel anders heten maar in die trant moet je het wel zoeken)

Dit kan op verschillende manieren;
1. Dit kan in water;
2. Dit kan in frituurvet;
3. Dit kan door middel van bakken.

Als dit in water is gebeurd hoef je je nergens zorgen over te maken. Als dit gebeurt is op manier twee en drie dan is het raadzaam te kijken naar het vet.
Is het bijvoorbeeld gebeurd in olijfolie dan is het eigenlijk nog best wel goed voor je.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.
 
Ik zie nu ook bij ingrediënten staan: 96% aardappel, 4% zonnebloemolie. Ik neem aan dat de friet dus is voorgebakken in zonnebloemolie, wat betekent dat als ik de friet bereid in de oven, het eigenlijk nog steeds gezond is (mits in m'n macro's natuurlijk). Goede vetten en gewoon koolhydraten dus? Voedingswaarden bestaan ook louter uit koolhydraten, en 4,8 gram vet per 100 gram waarvan 0,4 verzadigd of iets in die richting
 
Nouja ik weet niet zeker of het 100% gezond is maar als het in zonnebloemolie is voorbewerkt, kun je er bijna van uit gaan dat je het wel gewoon kan eten zonder dat het schade toebrengt.

Wel is het raadzaam te kijken naar de E nummers op de verpakking. Je hebt namelijk soms hele slechte e nummers in zulke producten zitten. Denk dat je je daar meer zorgen over moet maken dan het vet.

Zo nu en dan trouwens een vette hap is niet slecht :P als je het maar bij een keer houd.
 
Hoe je ook friet kan maken trouwens;


Rasp of snij wat aardappelen en laat ondertussen een pan water koken.

Als het water kookt doe je de aardappelen er één á anderhalve minuut in en daarna gooi alle friet dan in ijswater.

Als je dat hebt gedaan kun je ze laten drogen en deze op een bakplaat leggen met wat olijfolie, zout en peper.

Oven op 190 graden en dan dr in laten liggen tot je denk dat het lekkere frites zijn. Draai ze zo nu en dan wel ff om want anders blijft de onderkant zacht.
 
Laatst bewerkt:
Per 100g:
125 kcal
E: 2g
K: 18 (0,5 suiker)
V: 5 (1,5 verzadigd)
Ingrediënten:
Aardappel, Zonnebloemolie
 
je kan ook gezonde frietjes maken gwn zoete aardappelen in de oven done.
 
Ik maak mijn fritten zelf hoor. Verse aardappelen en frituren in zonnenbloemolie.

Ovenfritten zijn zo goed als altijd voorgebakken in olie. Zonder vetstof kan je eigenlijk niet bakken en krijg je nooit echte fritten.

Diepvriesfritten vind ik geen aanrader omdat er nog procuten aan worden toegevoegd om ze te laten bruinen enzo. Die zouden kankerverwekken zijn volgens sommige bronnen.

Frituren in kokosvet (de kokos os geur en smaakloos) zou veel gezonder zijn en is nu wel hard in. Enige nadeel is dat het vrij duur is, kan je kopen in biowinkels enzo.

Ga gewoon voor verse aardappel en pure zonnenbloemolie. Mijdt de extra sauzen en te grote porties en dan kan het zeker geen kwaad hoor.
 
Zelf aardappelen schillen even koken in de oven stoppen en klaaaar :) zo moeilijk is t niet en goedkoper ook
 
zelfs nog lekkerder met schil mijns inziens
 
of hij stopt met het plaatsen van topics over friet in eenvoedingssectie van een sportforum....
 
We bespreken hier alle voeding he, zowel positief als negatief.
 
Van alle kwaden het best oven patat idd.
 
Zoizo een keer wat ongezonds eten is helemaal niet ongezond trouwens... Als je één keer per maand een patatje eet. met nadruk op ''tje'' dan hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken :P
 
Zoizo een keer wat ongezonds eten is helemaal niet ongezond trouwens... Als je één keer per maand een patatje eet. met nadruk op ''tje'' dan hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken :P

Dat zei jij ja.
 
Whoeps sorry las er denk ik over heen :P
 
Back
Naar boven