Fitness Seller

Front squat - hoe?

jinxx

Dutch Bodybuilder
Waardering
6
Lengte
1m89
Massa
93kg
Vetpercentage
15%
Ik wou deze oefening gaan doen ipv de hack squat. Deze oefening doe ik al zo'n 7 weken met een barbell en hij voelt nog steeds heel fout en onnatuurlijk aan (gebogen rug oa), jammer genoeg is er geen hack squat machine in onze gym dus ik moest wel. Ik heb in ieder geval ergens gelezen dat de front squat een goede vervanger is voor de hack squat, allebei vooral voor de gluteus. Omdat het morgen dus 'been-dag' is was ik thuis al wat aan het oefenen met een barbell met weinig gewicht. Alleen ik merkte al snel dat de front squat ook een lastige oefening is, ten eerste heb ik het idee dat de barbell echt vol op je schouders ligt (wat dus pijn gaat doen met meer gewicht?), ik probeerde hem wel zoveel mogelijk naar achter te drukken maar mijn nek zit gewoon in de weg, lijkt erop alsof ik mezelf zit te stikken. En dat had ik nog het probleem dat zodra ik naar beneden ging de barbell zwaar de neiging had om eraf te rollen :(

Tips voor een betere techniek?

staat ie niet op exrx.net? jewel toch?
je ziet em ronnie doen in the unbelievable...misschien heb je daar wat aan? je moet iig je armen gekruist hebben. misschien je armen iets verder naar beneden dat ie meer op je borst ligt ipv je schouders? ff proberen denk ik. maar waarom niet een gewone squat als ik vragen mag?

omdat met front squatt meer je quads aanspreekt meen ik.

maar je kan ff "oefenen" in het smithrek maar wen dr niet aan:)

suc6 iig

Hoezo wen er niet aan? Het is gewoon een andere oefening dan de back squat. Je gaat toch ook niet zeggen van doe maar wat minder incline omdat het je flat bench press verlaagd?

Er zijn 2 manieren om de front squat te doen, namelijk de gewone sT en de olympic sT. Met de gewone sT houd je de armen gekruisd. Met de Olympic sT ligt hij in je handpalmen en op de voorkant van de schouders. Het voordeel van de olympische sT is dat je hem kunt cleanen, en hij eist minder techniek. Maar het voelt wel zwaar aan voor je polsen en het is moeilijker om te balanceren. Het voordeel van de gewone sT is dat je er een betere balans mee hebt, en het gewicht wat natuurlijker op je lichaam ligt.

De front squat spreekt de quads in meerdere mate aan dan de back squat, maar de glutes en hams worden minder aangesproken. Meestal voel ik mijn buikspieren ook goed na een setje front squats.

Wanneer je met een gebogen rug lift gebruik je misschien teveeel gewicht. Probeer het eens met minder gewicht, en ga iets dieper.

• Topic Starter Topic Starter
De back squat doe/deed ik al, zoals ik al zei, ik wil de front squat gaan doen in plaats van de hack squat die na 8 weken nog steeds niet lekker aanvoelt.

@D.: Ik had me armen idd gekruisd op de bar gezet maar toch heb ik het idee dat hij teveel op de middelste kop van de schouders ligt waardoor hij dus neigt eraf te rollen zodra ik door m'n knieen ga :(

Dan moet je je armen hoger omhoog halen waardoor hij op je voorste schouderkop komt te liggen, waardoor je het makkelijker het gewicht er op kunt houden

Unregistered zei:
Hoezo wen er niet aan? Het is gewoon een andere oefening dan de back squat. Je gaat toch ook niet zeggen van doe maar wat minder incline omdat het je flat bench press verlaagd?
QUOTE]

uhm, hij bedoelt wen maar niet aan het dagelijkse gebruik van de smith..

Oh ok dan heb ik niets gezegd, sorry

Heb je er wel eens aangedacht straps als handvaten te gebruiken.

gewoon de lussen om de stang doen en dan de slip als handvat nemen. Preciese plaats moet je even mee experimenteren, maar ik heb se meestal op schouderbreedte vast.

Als dit ook niet gaat zou je aan een "sting ray" kunnen denken.

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Krista besteedt ook aandacht aan de front squat. Zoek maar eens.. heb nu ff geen tijd en helaas is haar webstek een beetje onoverzichtelijk.

www.stumptuous.com dan Iron en ws. ergens bij dork-diva en dan doorklikken naar squat.

Anders veel succes met zoeken..die stek is een goudmijn en heus niet alleeen voor vrouwen die aan KT beginnen.

Die front squat deed bij mij gewoon vreselijk zeer en ik kreeg kramp in mijn armen terwijl mijn benen onvoldoende belast werden. Die manta/sting ray is idd goede oplossing trouwens.
Het mooie van de frotn squat is dus idd dat je quads meer belast worden en bovendien voel ik 'm beter in de buikspieren!

groetjes

Espi

hahahaha als je dat voelt allemaal, dan doe je het goed!!. Het is ook een lastige oefening en de stang drukt ook op je strot en je schouders worden er ook niet vrolijker van. Je moet je ellebogen goed omhoog houden zodat de stang er niet vanaf rolt. Ook je rug goed houden en knallen maar

Ik doe 'm nu ook al een tijdje, heerlijke oefening!

Als je een front squat doet met extra brede basis, dan leg je ook meer nadruk op je hams/glutes. Ik persoonlijk doe eerst front full squat en daarna breed front squatten. Op deze manier pak je alle spiergroepen best goed.

Ik vind zelf de front squat een echt hardcore oefening :), het doet wel wat zeer, maar je houdt je rug iig wel mooi recht. :thumb:

Terug
Naar boven