XXL Nutrition

Frontloaden

Bezoekers in dit topic

Jeff Done

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
27 mrt 2015
Berichten
403
Waardering
264
Lengte
1m78
Massa
95kg
Vetpercentage
13%
Goedemiddag BB'rs,

Ik ben bezig met de planning van mijn tweede kuur. Mijn eerste kuur bestond volledig uit kort werkende esters. Ik ben nu van plan om langer te gaan kuren met lang werkende esters. Na een aantal gesprekken met ervaren gebruikers kwam vaak de term 'Frontloaden' voorbij. Ik ben vervolgens op dit forum gaan zoeken en kwam een oude topic van Big-T (r.i.p.) over dit onderwerp. Een hele goede uitleg en de theorie klinkt in mijn oren heel logisch.

Frontloaden, halfwaardetijd, bloedwaarden

Als je vervolgens de forums doorleest dan zie je toch veel verschillende meningen over het frontloaden. De ene persoon zegt dat het ideaal is bij lang werkende esters om je kuur op die manier sneller op te starten. De ander zegt dat het onzin is.

Op dit moment geloof ik de theorie graag en heb ik een site gevonden waarbij je kan berekenen hoeveel je zou moeten frontloaden: SteroidGraph - Graph your cycle

Ik zal hierbij even kort toelichten wat mijn kuurplan is en daarbij de frontload dosis toevoegen.

Basiskuur:
Week 1-18 test E 150mg EOD
Week 1-8 Primobolan 300mg EOD
Week 9-16 EQ 200mg EOD

Frontload toevoeging (exclusief de basiskuur dosis):
DAG 1 van week 1 test E 400mg
DAG 1 van week 1 Primo 800mg
DAG 1 van week 8 EQ 1800 mg

Als ik mijn kuurplan + frontloadfase invul op steroidcalc.com, dan krijg je een prachtig grafiekje te zien met het verloop van de bloedwaardes (als basiswaarde). Uiteraard besef ik dat er heel wat factoren meewegen die de grafiek kunnen laten afwijken, maar je krijgt in ieder geval een basisbeeld.

Zijn er hier mensen aanwezig die ervaring hebben met frontloaden en gebruik maken van dit soort sites om te berekenen wat ze nodig hebben in de frontload fase? Geven dit soort sites uberhaupt een goed basisbeeld van bloedwaardes?

Deel jullie mening en ervaring. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er wel zin in om je 1e en 2e kuur zoveel te prikken haha. Ik ben benieuwd wat ervaren frontloaders hier gaan antwoorden. Waarom kies j
 
Waarom kies je niet voor een kickstart?*

Sorry, bericht net verzond wat eerder dan gepland.
 
Als je toch langer gaat kuren, waarom je dan druk maken om te frontloaden? :p
Ik zou zeggen hou het gemakkelijk en doe van begin tot eind zelfde waarden. Evt verhogen na een tijdje als je daar zin in hebt :)
 
Eens met de 2e mannen boven mij.

Als je wilt kicken, zou ik in plaats van te frontloaden een oral of korte ester pakken. En waarom ga je langwerkende esters EOD zetten vraag ik me af? En what about je PCT? Of ga je cruisen?
 
Ja zou lekker e5d of e7d zetten als je lange esters pakt. Stabielere bloedwaarde en makkelijker dan eod prikken... zou je test-e gelijk bv per 500mg of 625mg zetten. Scheelt een hoop geprik, doe je alleen jezelf een groot plezier mee. En je ptc idd... nolva of chlo, en evt hcg mee laten lopen.
 
Je hebt er wel zin in om je 1e en 2e kuur zoveel te prikken haha. Ik ben benieuwd wat ervaren frontloaders hier gaan antwoorden. Waarom kies j

Het dagelijks prikken beviel me prima. Ik vind het niet vervelend en heb er geen last van.

Kickstart met orals of korte ester heb ik over nagedacht, maar ik houd het liever bij deze drie middelen. Orals zou ik sowieso niet snel naar grijpen. Houd het liever bij injecties.

Als je toch langer gaat kuren, waarom je dan druk maken om te frontloaden? :p
Ik zou zeggen hou het gemakkelijk en doe van begin tot eind zelfde waarden. Evt verhogen na een tijdje als je daar zin in hebt :)

Ik wissel van compound. Test blijft de gehele 16 weken, maar ik gebruik 8 weken primo en 8 weken EQ. Zodoende ik wil zsm op de pieken komen van deze middelen, zodat ik er zolang mogelijk het maximale gebruik van kan maken. Zodoende een frontload van in ieder geval primo en bold. voor de test is het inderdaad niet echt nodig met de duur van 16 weken.

Eens met de 2e mannen boven mij.

Als je wilt kicken, zou ik in plaats van te frontloaden een oral of korte ester pakken. En waarom ga je langwerkende esters EOD zetten vraag ik me af? En what about je PCT? Of ga je cruisen?

Door EOD te prikken heb je zo min mogelijk verschil in je piek en dal, dus een stabielere bloedwaarde (als ik dit goed had begrepen). Ik neem dit advies aan van Coach Trevor (bekend van het youtube kanaal Enhanced Athlete), die er toch wel verstand van lijkt te hebben:p. Hij raadt aan om minimaal EOD te prikken, ongeacht welke ester.
 
Ja zou lekker e5d of e7d zetten als je lange esters pakt. Stabielere bloedwaarde en makkelijker dan eod prikken... zou je test-e gelijk bv per 500mg of 625mg zetten. Scheelt een hoop geprik, doe je alleen jezelf een groot plezier mee. En je ptc idd... nolva of chlo, en evt hcg mee laten lopen.

Tijdens de 16 weken laat ik waarschijnlijk aromasin meelopen. HCG doe ik de laatste 8 weken. Nakuur is 10 weken clomid + nolvadex.
 
Zou aromasin pas nemen wanneer je problemen krijgt, ipc zet je vrij veel primo en zul je waarschrijnlijk geen oestrogene problemen krijgen.

Betreft frontloaden.. heb het zelf 2x gedaan, achteraf heeft het weinig uitgemaakt. Je hebt meer kans op vervelende bijwerkingen dan extra resultaat. Als je eod prikt heb je sowieso sneller stabiele waardes dus het zal niet veel uitmaken.
 
Je wilt 600mg test per week zetten, maar je wilt frontloaden met maar 200mg test extra? Dat is geen frontload, maar gewoon in de eerste week ietsje meer zetten.
Frontloaden doe je met minimaal 2 x de normale dosis in de eerste week. Uiteindelijk ga je toch weinig verschil merken, zoals daann01 al zegt.

Goed dat je jezelf inleest en ermee bezig bent, maar in de praktijk gaat frontloaden je weinig tot niets brengen.
 
Zou aromasin pas nemen wanneer je problemen krijgt, ipc zet je vrij veel primo en zul je waarschrijnlijk geen oestrogene problemen krijgen.

Betreft frontloaden.. heb het zelf 2x gedaan, achteraf heeft het weinig uitgemaakt. Je hebt meer kans op vervelende bijwerkingen dan extra resultaat. Als je eod prikt heb je sowieso sneller stabiele waardes dus het zal niet veel uitmaken.

Het is altijd een goed idee om oestrogeen in het normale range to houden.
Oestrogeen kan problemen veroorzaken die je niet door hebt tot het serieus is. Hepatic adenomas zijn geassocieerd met hoge oestrogeen levels. Er is ook aangetoond dat hoge oestrogeen levels bloed klotten kunnen veroorzaken.
 
Het is altijd een goed idee om oestrogeen in het normale range to houden.
Oestrogeen kan problemen veroorzaken die je niet door hebt tot het serieus is. Hepatic adenomas zijn geassocieerd met hoge oestrogeen levels. Er is ook aangetoond dat hoge oestrogeen levels bloed klotten kunnen veroorzaken.
Dus maar preventief nemen voor je iets zeker weet? Ook niet slim he.

Eerst kijken hoe het uitpakt, bloed trekken is natuurlijk de beste optie.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Ja bloed trekken is het beste zodat je je AI dosering kan aanpassen. Maar 600mg testosteron e8d kan je aannemen dat je oestrogeen hoog is. Een AI nemen zoals Aromasin 12.5mg EOD en dan bloed trekken en dosering aanpassen is de beste manier IMO.
 
Ja bloed trekken is het beste zodat je je AI dosering kan aanpassen. Maar 600mg testosteron e8d kan je aannemen dat je oestrogeen hoog is. Een AI nemen zoals Aromasin 12.5mg EOD en dan bloed trekken en dosering aanpassen is de beste manier IMO.
Begrijp jij wel dat als je je oestrogeen te veel naar beneden haalt dat je je eigen nog slechter voelt dan wanneer het te hoog is?

Een AI neem je als je zeker weet dat je oestrogeen te hoog is (in vergelijking met je androgenen!!!). In de meeste gevallen heb je ècht wel door wanneer je oestrogeen te hoog is. Vocht, bloeddruk, libido en erecties, bepaalde emoties etc etc etc.
Negen van de tien mensen nemen teveel test in vergelijking met pure androgene middelen. Bij oestrogene bijwerkingen begin je dus maar eerst met je test omlaag te doen, androgenen omhoog, en dan verder kijken :)

Zal ik maar preventief chemotherapie nemen zodat ik geen kanker zal krijgen?
 
Begrijp jij wel dat als je je oestrogeen te veel naar beneden haalt dat je je eigen nog slechter voelt dan wanneer het te hoog is?

Een AI neem je als je zeker weet dat je oestrogeen te hoog is (in vergelijking met je androgenen!!!). In de meeste gevallen heb je ècht wel door wanneer je oestrogeen te hoog is. Vocht, bloeddruk, libido en erecties, bepaalde emoties etc etc etc.
Negen van de tien mensen nemen teveel test in vergelijking met pure androgene middelen. Bij oestrogene bijwerkingen begin je dus maar eerst met je test omlaag te doen, androgenen omhoog, en dan verder kijken :)

Zal ik maar preventief chemotherapie nemen zodat ik geen kanker zal krijgen?

Ja laag oestrogeen is ook niet goed. En het is gelul dat je altijd te hoog oestrogeen kan voelen. Heb het hoog gehad en heb mijn oestrogeen kompleet vernietigd met letrozole (dat was dom) en voelde niet veel verschil. Denk je dat je tegen een beginnertje praat? Heb liters bloed laten testen over de jaren.

En dat met kanker is een domme vergelijking. Je weet dat je lichaam testosteron aromatiseert, dus als jij ongeveer 6x de normale hoeveelheid neemt denk je dat je oestrogeen normal blijft? 12.5mg aromasin gaat echt niet je oestrogeen te laag maken. Bijna iedereen zal meer nodig hebben om het in the normal range te krijgen als dat hun doel is.

En zeggen dat in vergelijking met androgenen je oestrogeen niet te hoog moet zijn maakt natuurlijk niks uit voor je lever. Oestrogeen en androgenen Zijn allebei mogelijke oorzaken voor hepatic adenomas. Dus hoog oestrogeen+ Hoog androgeen is nog erger.
 
Laatst bewerkt:
Ja laag oestrogeen is ook niet goed. En het is gelul dat je altijd te hoog oestrogeen kan voelen. Heb het hoog gehad en heb mijn oestrogeen kompleet vernietigd met letrozole (dat was dom) en voelde niet veel verschil. Denk je dat je tegen een beginnertje praat? Heb liters bloed laten testen over de jaren.

En dat met kanker is een domme vergelijking. Je weet dat je lichaam testosteron aromatiseert, dus als jij ongeveer 6x de normale hoeveelheid neemt denk je dat je oestrogeen normal blijft? 12.5mg aromasin gaat echt niet je oestrogeen te laag maken. Bijna iedereen zal meer nodig hebben om het in the normal range te krijgen als dat hun doel is.

En zeggen dat in vergelijking met androgenen je oestrogeen niet te hoog moet zijn maakt natuurlijk niks uit voor je lever. Oestrogeen en androgenen Zijn allebei mogelijke oorzaken voor hepatic adenomas. Dus hoog oestrogeen+ Hoog androgeen is nog erger.

Super chill voor jou dat je geen last heb van oestrogeen spiegels, hoog danwel laag. Als de mijne te hoog is merk ik dat zeker aan me mentale gesteldheid. Laag daarin tegen weer geen last van. Lijkt me het beste dat TS een Ai bij de hand heeft voor als die het nodig heeft, al verschillen per mens lijkt me zo ;)
 
Ghehe frontloaden zeg je. Dan prik je de eerste en of tweede week de dubbele dosis. Jij doet maar een klein deel meer.

Waarom ga je voor 8 weken bold?
En zit je nou ook HCG te besparen door dat ook alleen maar je tweede helft van je kuur te nemen?

Erg vreemde kuur met 16 weken en daarin een wisseling van soort wat een nog langere ester heeft.

Waarom doe je niet 10 weken test en primo en dat dan afsluitend met tren ace of npp??

Een nakuur van 10 weken is ook niet nodig en alleen clomid volstaat ook voor 5 weken!
 
Je wilt 600mg test per week zetten, maar je wilt frontloaden met maar 200mg test extra? Dat is geen frontload, maar gewoon in de eerste week ietsje meer zetten.
Frontloaden doe je met minimaal 2 x de normale dosis in de eerste week. Uiteindelijk ga je toch weinig verschil merken, zoals daann01 al zegt.

Goed dat je jezelf inleest en ermee bezig bent, maar in de praktijk gaat frontloaden je weinig tot niets brengen.

Thanks voor je feedback! Ik heb het nog eens herzien en herberekend en dan kom ik op het volgende uit. Ik had het inderdaad niet helemaal goed ingevuld. De kuur zou er dan als volgt uit zien, wil ik het optimale effect van een frontload krijgen:

Basiskuur:
Week 1-18 test E 150mg EOD
Week 1-8 Primobolan 300mg EOD
Week 9-16 EQ 200mg EOD

Frontload toevoeging (exclusief de basiskuur dosis):
DAG 1 van week 1 test E 400mg
DAG 1 van week 1 Primo 800mg
DAG 1 van week 8 EQ 1800 mg

Dit zou betekenen dat ik op dag 1 van week 1 in totaal het volgende zou moeten prikken (frontload test en primo):
Test E 2,2ml
Primo 11 ml
En op dag 1 van week 8 het volgende (frontload EQ):
Test E 0,6ml
EQ 10ml

Jeez, dat zijn toch flink wat MLs:eek: voor 1 dag haha. In principe kan je deze natuurlijk verdelen in 2 prikken en vervolgens op twee verschillende sites injecteren.

Zou aromasin pas nemen wanneer je problemen krijgt, ipc zet je vrij veel primo en zul je waarschrijnlijk geen oestrogene problemen krijgen.

Betreft frontloaden.. heb het zelf 2x gedaan, achteraf heeft het weinig uitgemaakt. Je hebt meer kans op vervelende bijwerkingen dan extra resultaat. Als je eod prikt heb je sowieso sneller stabiele waardes dus het zal niet veel uitmaken.

thanks voor je reactie! Zou je iets meer willen toelichten in welk opzicht het weinig heeft uitgemaakt? Had je zelf meer bijwerkingen met een frontload? Had je ook niet het gevoel dat het eerder in kickte?

Ghehe frontloaden zeg je. Dan prik je de eerste en of tweede week de dubbele dosis. Jij doet maar een klein deel meer.

Waarom ga je voor 8 weken bold?
En zit je nou ook HCG te besparen door dat ook alleen maar je tweede helft van je kuur te nemen?

Erg vreemde kuur met 16 weken en daarin een wisseling van soort wat een nog langere ester heeft.

Waarom doe je niet 10 weken test en primo en dat dan afsluitend met tren ace of npp??

Een nakuur van 10 weken is ook niet nodig en alleen clomid volstaat ook voor 5 weken!

Het frontload principe had ik inderdaad nog niet helemaal op orde. Ik heb het aangepast in de begin post.

Hcg in de tweede helft heeft te maken met de kwaliteit van mijn zwemmertjes. De verhouding normale vs abnormale zaadcellen schijnt na 10.000-12.000 IUs toch de negatieve kant op te gaan.

Ik begrijp je opmerking over het wisselen van compounds niet helemaal, als je enkel kijkt naar de ester. Wat is hier vreemd aan?
Ik zal nog verder toelichten wat ik tijdens mijn kuur ga doen. De eerste 8 weken wordt een cut en de tweede helft een lean bulk.
Ik heb in mijn vorige kuur NPP gebruikt en dat vond ik persoonlijk niets toevoegen. Tren ace heb ik over nagedacht, maar dat wil ik liever doen als ik echt een keer heel droog ga.

Ik ben op 10 weken nakuren gekomen n.a.v. een filmpje van Dave Palumbo. Als ik het goed begreep hield hij altijd het volgende aan:
2/3 x de duur van je AAS kuur = de duur van je nakuur.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn trouwens serieus hoge doseringen voor een tweede kuur man.. Losstaand van de dosis, flinke investering !

iig succes met de ml's prikken ;)
 
bulken of cutten? flink wat ml's ja :D
 
Back
Naar boven