AndroidHealthClinic

Full body vs split (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Trobbal

Novice
Lid geworden
27 mrt 2011
Berichten
13
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
65kg
Vetpercentage
5%
Het volgende heb ik een vraag over en ja ik weet dat het vaker is gevraagd.
Maar zou het toch nog specifiek hier uitgelegd willen krijgen.

Namelijk ik twijfel tussen 2 schema's:

Ma: Squat, benchpress, barbell bentover row
Wo: Squat, Military press, deadlift
Vrij: Squat, benchpress, barbell bentover row

( Nou is dit erg veel squat, wat een overkill kan zijn/is)

Andere schema:

Ma : borst triceps
Di: Rug biceps
Wo = rust
Do : Benen
Vrij: Schouders

( hier twijfel ik aan omdat er voor Borst en rug een HELE week rust tussenzit en ik had gelezen dat frequent trainen een must is voor ectomorphen.)

Weet iemand hier een oplossing voor/ een ander beter schema?

mvg

T
 
Beste Trobbal,

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo zijn de vuistregels van het Bodybuilden: Training, voeding en Rust.

Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te veel rust neemt in een split schema (waar je me over schreef in je pm) Het voordeel van een spiltschema vind ik, dat je op 1 dag alles kan geven en niet bang hoeft te zijn voor spierpijn de volgende dag, aangezien je dan toch andere spiergroepen pakt.

Bij je eerste schema creeër je inderdaad echt een overkill. Een belangrijkrijk aspect van bodybuilden is dat het heel erg persoonsgebonden is. Dus wat bij de een werkt, werkt bij de ander compleet niet. Daarom is het belangrijk om veel te varieëren en een hoop verschillende dingen te proberen. Ook went je lichaam niet aan de oefening en traingen wanneer je veel varieert. Verander daarom ook van schema na zo'n 6 a 8 weken.

Je zou dus eerst een full body split kunnen proberen om na 6 weken een schema aan te nemen waarin je bijna alle spiergroepen per dag pakt. Ik ben overigens nooit een voorstander van om (precies) de zelfde oefening meerdere malen per week te doen. Je kan uiteraard wel meerdere variaties van een oefening in een week stoppen aangezien dit het al weer iets anders maakt. (Bijvoorbeeld, een sumosquat (los) een gewone squat (vast) en een sissy squat)

DutchDedication
 
Gezien je andere topics ben ik van mening dat je een beginner bent, en je bent begonnen met splits zo te lezen. Wat naar mijn mening niet veel zoden aan de dijk heeft gezet (jaar terug woog je ook 65kg en had je min of meer zelfde split suggesties). Wel goed dat je je voeding nu lijkt aan te pakken. Mijn advies is ga de eerste optie doen tot je het helemaal uitgemolken hebt (denk niet in weken maar maanden). Wel benieuwd welke intensiteit je wilt doen, ik denk 5x5 o.i.d?

Het voordeel van een spiltschema vind ik, dat je op 1 dag alles kan geven en niet bang hoeft te zijn voor spierpijn de volgende dag, aangezien je dan toch andere spiergroepen pakt.
Bang voor spierpijn hoef je sowieso niet te zijn.
Bij je eerste schema creeër je inderdaad echt een overkill.
In welke context?
Ook went je lichaam niet aan de oefening en traingen wanneer je veel varieert. Verander daarom ook van schema na zo'n 6 a 8 weken.
Bedoel je hier nou mee dat je lichaam beter niet kan wennen aan oefeningen? Wat is er mis met wennen aan basis oefeningen (compounds die in elke template zouden moeten terugkomen)?
Ik ben overigens nooit een voorstander van om (precies) de zelfde oefening meerdere malen per week te doen. Je kan uiteraard wel meerdere variaties van een oefening in een week stoppen aangezien dit het al weer iets anders maakt. (Bijvoorbeeld, een sumosquat (los) een gewone squat (vast) en een sissy squat)
Er is heus plaats voor ondersteunende oefeningen in het algemeen als je verder bent dan beginner daar niet van maar ervan uitgaande dat TS beginner is heeft dit mijns inziens totaal geen nut. Zal al lastig genoeg zijn om pakweg 6-8 compounds technisch correct uit te voeren. Sowieso is jouw argument van afwisselen 'omdat je er anders aan gaat wennen' iets vreemds imo. Als je beter wordt in de beweging dan word je o.a over het algemeen sterker, wat is daar nou mis mee.
 
Als ik dit zo lees, denk ik ... Rippetoe Starting Strenght
 
Beste Trobbal,

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo zijn de vuistregels van het Bodybuilden: Training, voeding en Rust.

Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te veel rust neemt in een split schema (waar je me over schreef in je pm) Het voordeel van een spiltschema vind ik, dat je op 1 dag alles kan geven en niet bang hoeft te zijn voor spierpijn de volgende dag, aangezien je dan toch andere spiergroepen pakt.

Bij je eerste schema creeër je inderdaad echt een overkill
. Een belangrijkrijk aspect van bodybuilden is dat het heel erg persoonsgebonden is. Dus wat bij de een werkt, werkt bij de ander compleet niet. Daarom is het belangrijk om veel te varieëren en een hoop verschillende dingen te proberen. Ook went je lichaam niet aan de oefening en traingen wanneer je veel varieert. Verander daarom ook van schema na zo'n 6 a 8 weken.

Je zou dus eerst een full body split kunnen proberen om na 6 weken een schema aan te nemen waarin je bijna alle spiergroepen per dag pakt. Ik ben overigens nooit een voorstander van om (precies) de zelfde oefening meerdere malen per week te doen. Je kan uiteraard wel meerdere variaties van een oefening in een week stoppen aangezien dit het al weer iets anders maakt. (Bijvoorbeeld, een sumosquat (los) een gewone squat (vast) en een sissy squat)

DutchDedication

buiten dat er een heleboel niet klopt aan je post vind ik het dikgedrukte echt iets waarvan ik erg benieuwd ben naar je beredenering......
 
Thanks allen voor de reactie!

Zal dan verder gaan met compounds en ik zal even de rippetoe starting strength uitzoeken.

Voor de rest vind ik het erg lastig om zo'n fullbody schema in elkaar te zetten!
Iemand tips hiervoor?

groet!
nogmaals bedankt voor de aandacht!

ps. The rippetoe starting strength ziet er zeer interessant uit!


En mijn eerste idee van de fullbody was 5x5 inderdaad :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou Rippetoe doen idd, en veel eten, dan komt alles goed!
 
Back
Naar boven