Fitness Seller

Full squats (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

maniac

Puny human
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 nov 2002
Berichten
7.335
Waardering
54
Ik heb een tijdje last van me knie gehad en ben nu weer begonnen met squatten. Ik wil nu dus gaan full squatten, maar hoe kan ik dit het beste opbouwen? Ben nu gewoon bezig met een lege stang.

En is het misschien verstandig om Glucosamine te gebruiken?
 
het is bewezen dat full squats zelfs beter zijn dan "gewone" squats. Als je last heb van je knieen kan je denk ik beter eerst leg extensions doen. Dit is goed om je quads mee voor te vermoeien, maar ook om het kniegewricht op te warmen. Doe enkele lichte setjes.

Wat betreft glucosamine... heb er geen ervaring mee, maarja hoor wel dat het goed is voor zwakke gewrichten, net zoals calcium.

Maarja voer het squatten langzaam en gecontroleerd uit, en doe van tevoren dus wat leg extensions.

Suc6!!!
 
Ik zou zeker een keer glucosamine proberen als ik jou was.
Het is niet net zoiets als calsium. Dat zorgt ervoor dat je botten harder worden. Glucosamine zorgt ervoor dat het kraakbeen in je gewrichten 'beter' blijft.
Ik gebruik het zelf omdat ik regelmatig last had van m'n schouder. En heb er nu een stuk minder last van.

Kijk ook hier:
http://www.glucosamine.com/
 
Ik zou de eerste weken het gewicht wekelijks verhogen met 10 kg en vanaf het lastiger begint te worden met 5 kg. En op die manier langzaam opbouwen, zodat je kniegewrichten de kans hebben om te wennen aan de beweging en tegelijkertijd sterker kunnen worden.
 
Originally posted by biceps_blitz
het is bewezen dat full squats zelfs beter zijn dan "gewone" squats. Als je last heb van je knieen kan je denk ik beter eerst leg extensions doen. Dit is goed om je quads mee voor te vermoeien, maar ook om het kniegewricht op te warmen. Doe enkele lichte setjes.
Maarja voer het squatten langzaam en gecontroleerd uit, en doe van tevoren dus wat leg extensions.

Suc6!!!


arg!! helemaal niet !!!

leg extensions zijn IMO de grootste knieverneukers die er kunnen zijn! en voorvermoeien heeft al ook geen zin, want je spier werkt er niet beter door. de beste manier is dus gewoon full squatten met deftige uitvoering (en dat wil niet per se zeggen langzaam! langzaam wil NIET zeggen gecontroleerd), begin met een laag gewicht en zo'n 5 à 8 sets doen van 5 à 10 reps, met een licht gewicht (desnoods alleen de stang), en gelijdelijk aan het volume verlagen en het gewicht lichtjes verhogen. ga niet te snel, anders kan het je zuur opbreken.
 
Beste Spike,

onzin dat Leg extensions knieverneukers zijn! Dat zeggen alleen degenen die het niet goed uitvoeren. Het is een harstikke veilige oefening die zeer geschikt is voor het opwarmen van het kniegewricht.

Voorvermoeien heeft wel zin, want je spier hoeft niet beter te werken maar hij moet goed warm zijn. In dit geval is het zeer nuttig aangezien deze kerel last heeft van zijn knieen bij het squatten. Door voor te vermoeien kan je ook minder gewicht aan bij het squatten terwijl je de spieren uitstekend aanpakt. Jouw powerlifting training is hier denk ik niet van toepassing aangezien deze jongen meer bodybuilding doet.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft dat het gecontroleerd moet zijn, en dat dat niet per se langzaam is. Ook is het zo dat full squats uitstekend zijn.




Originally posted by Spike



arg!! helemaal niet !!!

leg extensions zijn IMO de grootste knieverneukers die er kunnen zijn! en voorvermoeien heeft al ook geen zin, want je spier werkt er niet beter door. de beste manier is dus gewoon full squatten met deftige uitvoering (en dat wil niet per se zeggen langzaam! langzaam wil NIET zeggen gecontroleerd), begin met een laag gewicht en zo'n 5 à 8 sets doen van 5 à 10 reps, met een licht gewicht (desnoods alleen de stang), en gelijdelijk aan het volume verlagen en het gewicht lichtjes verhogen. ga niet te snel, anders kan het je zuur opbreken.
 
Gewoon kijken hoe een klein kind ( jaar of 2) iets van de grond afpakt.
De uitvoering van kniebuigingen doe de kids perfect.

en zo voer je ook je squats uit.
Langzaam met gewicht opbouwen, en als je last blijft houden er mee heen gaan. en laten na kijken.
 
Originally posted by biceps_blitz
Beste Spike,

onzin dat Leg extensions knieverneukers zijn! Dat zeggen alleen degenen die het niet goed uitvoeren. Het is een harstikke veilige oefening die zeer geschikt is voor het opwarmen van het kniegewricht.

Voorvermoeien heeft wel zin, want je spier hoeft niet beter te werken maar hij moet goed warm zijn. In dit geval is het zeer nuttig aangezien deze kerel last heeft van zijn knieen bij het squatten. Door voor te vermoeien kan je ook minder gewicht aan bij het squatten terwijl je de spieren uitstekend aanpakt. Jouw powerlifting training is hier denk ik niet van toepassing aangezien deze jongen meer bodybuilding doet.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft dat het gecontroleerd moet zijn, en dat dat niet per se langzaam is. Ook is het zo dat full squats uitstekend zijn.

ja sorry ik wil niet grof doen maar ik denk dat ik een beetje meer theoretische en praktische ervaring heb op het gebied van training. en neem nou maar van mij (en 3xl en anderen) aan dat leg extensions verre van goede oefeningen zijn. de beste manier om het kniegewrichten op de warmen is door een natuurlijke beweging uit te voeren, en de squat lijkt mij een _iets_ natuurlijkere oefening te zijn dan de leg extension.

verder heeft voorvermoeien helemaal geen zin. dat weet ik uit onderzoeken en tevens door deze gegevens te toetsen bij mij en anderen. voorvermoeien heeft geen zin want je spieren trainen er niet beter door. stel dat je idd je quads gaat voorvermoeien voor de squat of de legpress, en je gaat die oefening dan doen, dan zal je 1) niet evenveel gewicht kunnen gebruiken dan zonder voorvermoeiing en 2) je spier gaat niet beter werken. wat wil dit zeggen? dat het contraproductief is ! de bedoeling is dat de pezen, ligamenten en spieren rondom de knie STERKER worden om verdere knieproblemen te vermijden. als je al gaat voorvermoeien, dan ben je gewoon niet goed bezig.

en over die voorlaatste opmerking... ik had beloofd mij niet kwaad te maken, maar ik ga het toch nog eens opnieuw in het vet drukken het feit dat ik een powerlifter ben wil niet zeggen dat wat ik zeg over training automatisch niet opgaat voor jullie!!!! dit argument gebruiken is hoogstens insulterend en getuigd van weinig kennis van zaken!!!!! dus iedereen die vindt dat ik omwille van mijn sport niets relevants te zeggen heeft over krachttraining en spiergroei, kiss my *ss!
 
Rustig maar spike.
Kom maar op mijn schoot

zooo zie je wel gaat het al wat beter.

;)
 
uit ervaring weet ik dat bij veel atleten een onevenwicht bestaat tussen hamstrings en quadriceps.Ik doe al jaren eerst mijn hamstrings gevolgd door mijn quadriceps.PS kracht verlies bij squat is minimaal,heeft ook niks te maken met voorvermoeien maar met de zwakste spiergroep eerst te trainen en een goed evenwicht te creeren tussen de 2 spiergroepen.
 
dat is iets anders. het doel is hier ook anders. als je het hebt over voorvermoeien van een spier en daarna een oefening met als hoofddoel dezelfde spier, dan heb je wat ik gezegd heb. jouw aanpak is gewoon de zwakste spiergroep eerst trainen, maar zoals je zelf zegt, dat is 9/10 de hams, en niet de quads.
 
pfffff yo spike chilllll man, no offense bedoeld:D

your taking this way too personal!

Maaruh ff on topic:
Ik ben het met je eens dat squatten een uitstekende oefening is, ik doe hem zelf ook. Maar als je de bladen leest, of aan een trainer in de sportschool vraagt wat je het beste kan doen voor je quads als je last heb van je knieen zullen ze je echt aanraden om leg extensions te doen ipv squats.

Ik persoonlijk doe liever squats, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wil zeggen dat het in een situatie van een blessure handiger is om lichte leg extensions te doen voor je quads. En dat voorvermoeien gaat niet altijd op in dit geval. Ik heb uit persoonlijke ervaring gemerkt dat ik zelfs meer gewicht aankan bij de squats als ik ervoor 2 a 3 setjes leg extensions heb gedaan. Met de leg extensions pak je goed de teardrop van de quadriceps en tevens warm je je kniegewricht ermee op... Punt uit, het word anders een ja/nee/ja/nee discussie.
Feitennnn

En als laatste wil ik nog ff zeggen wat jij zegt over dat het contraproductief zou zijn omdat je spier "niet beter werkt". Wat versta jij onder het "beter werken" van een spier?
Bij bodybuilding is het de bedoeling een spiergroep uit verschillende hoeken te pakken met het doel je spiervezels uit te putten.

Squatten is de bombb!!!! Je maakt idd je ligamenten etc sterker ermee. Uiteraard, perfecte oefening ervoor. Maar voor deze oefening leg extensions uitvoeren is beter in dit geval van gevoelige knieeen.
 
Originally posted by biceps_blitz
pfffff yo spike chilllll man, no offense bedoeld:D

your taking this way too personal!

ja maar ik begon het beu te worden. die opmerking dat is net om te zeggen : jij doet onze sport niet dus wat jij zegt werkt niet voor ons


Maaruh ff on topic:
Ik ben het met je eens dat squatten een uitstekende oefening is, ik doe hem zelf ook. Maar als je de bladen leest, of aan een trainer in de sportschool vraagt wat je het beste kan doen voor je quads als je last heb van je knieen zullen ze je echt aanraden om leg extensions te doen ipv squats.

De bladen zijn geen referentie, het is slechts AF en TOE dat ik eens iets zinnigs lees in de bladen. iedere ervaren athleet zal je wel zeggen dat je die bladen niet als referentie moet nemen.
Trainers, jah, kijk, je moet weten op welke basis iemand als trainer wordt aanvaard. no offence voor de goeien, maar de meesten deugen geen reet.


Ik persoonlijk doe liever squats, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wil zeggen dat het in een situatie van een blessure handiger is om lichte leg extensions te doen voor je quads. En dat voorvermoeien gaat niet altijd op in dit geval. Ik heb uit persoonlijke ervaring gemerkt dat ik zelfs meer gewicht aankan bij de squats als ik ervoor 2 a 3 setjes leg extensions heb gedaan. Met de leg extensions pak je goed de teardrop van de quadriceps en tevens warm je je kniegewricht ermee op... Punt uit, het word anders een ja/nee/ja/nee discussie.
Feitennnn

feiten? wat jij me hier net hebt voorgelegd zijn geen feiten maar indrukken. 'gemerkt'
en je kniegewricht warm je niet op met een oefening die veel druk (en vooral onnatuurlijke druk) zet op het gewricht. punt uit.


En als laatste wil ik nog ff zeggen wat jij zegt over dat het contraproductief zou zijn omdat je spier "niet beter werkt". Wat versta jij onder het "beter werken" van een spier?
Bij bodybuilding is het de bedoeling een spiergroep uit verschillende hoeken te pakken met het doel je spiervezels uit te putten.

met beter werken bedoel ik meer spieractiviteit.
en bij bodybuilding is het (geloof me) NIET de bedoeling de spiergroep vanuit verschillende hoeken te pakken. ik heb er gisteren nog met admin over gepraat. doe wat meer sets met een oefening en doe minder fancy-looking oefeningen.


Squatten is de bombb!!!! Je maakt idd je ligamenten etc sterker ermee. Uiteraard, perfecte oefening ervoor. Maar voor deze oefening leg extensions uitvoeren is beter in dit geval van gevoelige knieeen.

hell no, en vraag maar aan olav ook, die doet die oefening ook nooit meer. en ik ook niet, mijn knieën hebben zich nooit zo goed gevoeld.
 
Als je last heb van je knieen tijdens het squatten, moet je proberen meer op je hak te leunen. Zo gaat echt veel gewicht om je bovenbeen rusten ipv je knieen.
 
Bedankt voor het advies.

Over die Leg extensions: die doe ik zo min mogelijk, omdat ze(zoals Spike al zei) slecht voor je kniegewricht of beter gezegd voor je kruisbanden zijn. Als er trainers zijn die zo'n oefening aanraden, dan moet je eens vragen wat voor een opleiding ze gevolgd hebben.

Het is ook niet zo dat ik nog last van me knie heb, ik had me knie alleen overbelast door training in de duinen. Daardoor kon ik een tijdje geen benen trainen.

En voorvermoeien of opwarmen is ook niet echt nodig, omdat ik voorlopig met een lege stang blijf oefenen. Ff fietsen = voldoende
 
Originally posted by elefino
Ik zou zeker een keer glucosamine proberen als ik jou was.
Het is niet net zoiets als calsium. Dat zorgt ervoor dat je botten harder worden. Glucosamine zorgt ervoor dat het kraakbeen in je gewrichten 'beter' blijft.
Ik gebruik het zelf omdat ik regelmatig last had van m'n schouder. En heb er nu een stuk minder last van.

Kijk ook hier:
http://www.glucosamine.com/

Heb die site ff gechecked, heb jij het daar besteld?

Volgens mij zijn ze i.i.g wel het goedkoopste.
 
Ik heb het idd daar besteld.
Vrijdagavond besteld, en maandag of dinsdag al in huis.
Werkt perfect.

Die site is trouwens van een moderator hier (Kris)
 
Originally posted by Mouzer
Als je last heb van je knieen tijdens het squatten, moet je proberen meer op je hak te leunen. Zo gaat echt veel gewicht om je bovenbeen rusten ipv je knieen.

bedoel je dat je op een hak moet staan? of dat je op je hiel moet 'leunen', want dat moet ALTIJD. de stang moet normaalgezien boven de hiel blijven, of ongeveer toch.
 
Originally posted by Spike


bedoel je dat je op een hak moet staan? of dat je op je hiel moet 'leunen', want dat moet ALTIJD. de stang moet normaalgezien boven de hiel blijven, of ongeveer toch.
Nou, ik deed eerst zegmaar meer op me tenen leunen waardoor als je opkomt teveek druk op de knieschijf zet en je pijn krijgt.

Als je bij de neergaande en opgaande beweging eigenlijk vanuit je hak je opdrukt heb je dat niet, omdat je dan echt je benen gebruikt.
 
hell yeah! nooit op je tenen leunen, dat wil zeggen dat de stang te ver naar voren gaat. niet gezond.
 
Back
Naar boven